Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror inte vi pratar om samma sak. Haha vet du det tror inte jag heller
Visst kan man rida ett dressyrprogram med bara vikthjälper om hästen är tränad så. Varför inte? Men vad har det med western att göra? Inom western tränar man tex bakdelsvändningar på ett helt annat sätt än man gör inom dressyren. Hästen ska skruva runt sitt inre bakben och det är ett jättefel inom dressyr (om man går efter TR) Men titta nu kanske jag kan förklara mig. Visst har Du helt rätt med det jag menar är att du kan träna dressyr men ändå rida "Westernstil" det vill säga långa tyglar, enhandfattning och vikthjälper
Men som sagt. Vi pratar förbi varandra hela tiden´så det blir svårt för mig att kommentera vad du skrivit.
Ja det känns som att vi kanske skulle ha kommit längre i diskutionen om det hade varit IRL för jag vet själv att hälften av det jag tänker försvinner när jag skriver och det jag skriver stämmer inte alltid så bra i hop med det jag vill ha sagt
Du säger att du rider "island" Vad menar du då? Vad kännetecknar den ridstilen eller det sätt att träna?
Ja oj det är juh som det jag provar förklara utan att lyckas. Men om vi säger så här Långa stigläder (finns även i western och dressyr), på grundutav att min skänklar hänger nedanför hästen så använder jag mina sjänklar annorlunda än om jag skulle sitta på en större häst där hela skänkeln ligger an (så det är juh samma sak för de flesta längre människor som rider mindre ponnyer) och så gångarterna då (men även dem finns juh hos andra hästar fast ofta hos större hästar än islandshästar normalt är)
Så allt det finns juh och används på andra hästar en islandshästar men det är oftast bara islandshästar som du använder dig av samtliga grejor och då sammanfattar jag det som "islandstil"
och ja, jag använder samma signalsystem på islandshästar som på större hästar trots att jag är väldigt långbent. Det påverkar inte för mig.
Det tillhör ju ovanligheterna, att varmblod är under 150 och att islänningar är större än 150.
Fö så hittar jag ingen häst i den storleksordning du anger, över 150 cm.
Sen är ju faktum det, rasen har ingen övre gräns i mankhöjd, och inte är det väl någon som kallar ett varmblod under 148 cm för ponny även om den skulle kunna användas som sådan.
.
Ja men jag utgick från renrasiga, vet vi om denna är renrasig?
Ja jag har inte någon koll på detta själv. Jag läste bara i en tidning. (senaste numret av "Hästen" Det var en islandsuppfödare som uttalade sig. Han hette (måste kolla i tidningen) mats Jennerholm.=Boj;12835572]Islandshästen är den andra största rasen i Sverige, endast varmbloden är flera medan halvbloden får stryka på foten.
Nej nej Jag menade inte så. Jag hör många använda det i så många olika situationer att jag inte fattade vad det egentligen stod för. Det verkade betyda olika saker i olika situationer. Alltså fattade jag inte vad som menades med det och därav min fråga.Det är väl knappast så att ett uttryck inte ska/kan användas för att du i ditt stall har hittat en häst som inte stämmer med det.
Det är en av mina kompisar som har en. Jag vill inte skriva ut här vad han heter, för hon vill nog inte att jag ska diskutera hennes häst öppet här, men jag kan PM:a dig om du vill veta mer om honom. (hans namn och stam )Fö så hittar jag ingen häst i den storleksordning du anger, över 150 cm.
Ja nog är andra hästar än Islandshästar vanligare.
Men jag kallar dem för 3-gångare om de är det.
... det är ett intressant begrepp med "storhäst" ...
*kl*
Jag hörde detta uttryck för nån vecka sedan när jag var på träning med hästen och en massa andra med sina isläningar var där.
Va en tjej som red för tränaren, vi andra satt uppe på läktaren och kollade på och då gjorde tjejen något jag inte såg, men de va något om att hon gjorde någon sågning/drog i tyglarna och då sa en av deltagarna ; Oj, typiskt storhäst folk, de sitter ju ofta och sågar hästarna!
Jag såg mer ut så här: