Uttrycket "storhäst"

Sv: Uttrycket "storhäst"

Det tillhör ju ovanligheterna, att varmblod är under 150 och att islänningar är större än 150.

Jag tror inte vi pratar om samma sak. Haha vet du det tror inte jag heller

Visst kan man rida ett dressyrprogram med bara vikthjälper om hästen är tränad så. Varför inte? Men vad har det med western att göra? Inom western tränar man tex bakdelsvändningar på ett helt annat sätt än man gör inom dressyren. Hästen ska skruva runt sitt inre bakben och det är ett jättefel inom dressyr (om man går efter TR) Men titta nu kanske jag kan förklara mig. Visst har Du helt rätt med det jag menar är att du kan träna dressyr men ändå rida "Westernstil" det vill säga långa tyglar, enhandfattning och vikthjälper

Men som sagt. Vi pratar förbi varandra hela tiden´så det blir svårt för mig att kommentera vad du skrivit.

Ja det känns som att vi kanske skulle ha kommit längre i diskutionen om det hade varit IRL för jag vet själv att hälften av det jag tänker försvinner när jag skriver och det jag skriver stämmer inte alltid så bra i hop med det jag vill ha sagt :p

Du säger att du rider "island" Vad menar du då? Vad kännetecknar den ridstilen eller det sätt att träna?
Ja oj det är juh som det jag provar förklara utan att lyckas. Men om vi säger så här Långa stigläder (finns även i western och dressyr), på grundutav att min skänklar hänger nedanför hästen så använder jag mina sjänklar annorlunda än om jag skulle sitta på en större häst där hela skänkeln ligger an (så det är juh samma sak för de flesta längre människor som rider mindre ponnyer) och så gångarterna då (men även dem finns juh hos andra hästar fast ofta hos större hästar än islandshästar normalt är)
Så allt det finns juh och används på andra hästar en islandshästar men det är oftast bara islandshästar som du använder dig av samtliga grejor och då sammanfattar jag det som "islandstil"

och ja, jag använder samma signalsystem på islandshästar som på större hästar trots att jag är väldigt långbent. Det påverkar inte för mig.

Vet du svara gärna på mitt inlägg men som du säger så kanske vi inte får ut så mycket mer av den här diskussionen än att vi har olika åsikter så jag tycker vi avslutar här men tack för en rolig och intressant diskussion :bow:

Menar du med islandhäststilen att du använder underskänklarna anorlunda? Eller att du använder vaderna mer än underskänklarna eller att du drar upp skänkeln när du använder dig av hjälperna (om benen är väldigt långt ner)?

P.S

O.T men kanske intressant ändå.
läste igår att islandshästen nu är den tredje största rasen i sverige. Bara varmblodstravare och halvblod är fler. Det är verkligen en rekordökning. Jag minns när vi tillfälligt hade en islandshäst på ridskolan i mitten av 80 talet någon gång. Vi gick och tittade på den stup i kvarten och var sååå nyfikna. Vi hade aldrig sett en islänning i verkligheten innan.
Enligt artikeln fanns i början av 80-talet ca 400 registrerade islänningar i sverige. Idag finns 26000.

Det tillhör ju ovanligheterna, att varmblod är under 150 och att islänningar är större än 150.

Ja visst gör det det. men det kan bli rätt konstigt då.
ett exempel.
I ett av stallen här i närheten finns mest islandshästar och några av andra raser. En som hjälper till i stallet säger bestämt att hon vägrar ta storhästar till och från hagen. Islänningen över 150 tar hon glatt ut, men den andra som är av annan ras, lite lägre och säkert 100 kg lättare vägrar hon alltså ta ut. Jag tycker det blev lätt komiskt. :laugh:
I detta fallet blev uttrycket "storhästar" väldigt konstigt.
Det är en av anledningarna till att jag startade tråden. Jag blev nyfiken på vad uttrycket egentligen stod för. (i och men att det inte stämde med storleken i det fallet)

Helt ärligt så undrar jag hur du gör när du rider?
Jag red större ponny i går och den red jag på samma sätt som mina Islandshästar.
Var jag har mina fötter avgör inte det.
Jag rider med balansen på alla hästar och det fungerar alltid på samma vis - även på Western.
Jag tror inte att jag använde fötterna en enda gång.
Den grövsta hjälp jag gav var att jag klämde ihop med knäna på ett ställe där Ponnyn tvekade litet.

Islandshästen är den andra största rasen i Sverige, endast varmbloden är flera medan halvbloden får stryka på foten.;)

Det är väl knappast så att ett uttryck inte ska/kan användas för att du i ditt stall har hittat en häst som inte stämmer med det.;)

Fö så hittar jag ingen häst i den storleksordning du anger, över 150 cm.

Jag vet en.
Men den är inte registrerad som Islandshäst.

Så den är nog på papperet en förvuxen Ponny.
Hur skall man beteckna den då?

Totalhäst?

Ja men jag utgick från renrasiga, vet vi om denna är renrasig?

Sen är ju faktum det, rasen har ingen övre gräns i mankhöjd, och inte är det väl någon som kallar ett varmblod under 148 cm för ponny även om den skulle kunna användas som sådan.

Utgår man från själva uttrycket storhäst, så är det ju precis det vi pratar om stor häst och liten häst.

Sen är ju faktum det, rasen har ingen övre gräns i mankhöjd, och inte är det väl någon som kallar ett varmblod under 148 cm för ponny även om den skulle kunna användas som sådan.

.

Nej det tror jag verkligen inte, känner ett litet varmblodssto ca 148 cm men ingen kallar henne ponny.

Sambons Kallblodstravare är 144cm men kallas allmänt för Nordsvensken.
Och då så är han ändå mest Döle.

=Boj;12835572]Islandshästen är den andra största rasen i Sverige, endast varmbloden är flera medan halvbloden får stryka på foten.;)
Ja jag har inte någon koll på detta själv. Jag läste bara i en tidning. (senaste numret av "Hästen" Det var en islandsuppfödare som uttalade sig. Han hette (måste kolla i tidningen) mats Jennerholm.
Men om islänningarna är fler än halvbloden så är det inte så konstigt att det ser ut som det gör där jag bor då;) Jag trodde det var lokalt att de var så många jämfört med andra raser, men det var det inte då. Islänningarna har verkligen ökat otroligt på kort tid. Häftigt egentligen.

Det är väl knappast så att ett uttryck inte ska/kan användas för att du i ditt stall har hittat en häst som inte stämmer med det.;)
Nej nej Jag menade inte så. Jag hör många använda det i så många olika situationer att jag inte fattade vad det egentligen stod för. Det verkade betyda olika saker i olika situationer. Alltså fattade jag inte vad som menades med det och därav min fråga.
Det är en av mina kompisar som har en. Jag vill inte skriva ut här vad han heter, för hon vill nog inte att jag ska diskutera hennes häst öppet här, men jag kan PM:a dig om du vill veta mer om honom. (hans namn och stam )
Han är för övrigt jättefin! (och han är registrerad och köpt av uppfödare)

Senast ändrad:

Ja nog är andra hästar än Islandshästar vanligare.

Men jag kallar dem för 3-gångare om de är det.

Intressant diskussion i sin helthet.
Och visst är alla andra hästar vanligare än islandshästar. Vilket torde gälla vilken ras som helst.
Alla andra hästar är vanligare än alla travhästar.

Gångartsproblem är inte unikt för islandshästar utan ganska vanligt hos varmblodiga travhästar (som till och med tävlas i gångartstävlingar i tyskland och i passlopp med sulky i USA).

Ponny får man tävla som vuxen - fast inte i ponnytävlingar utan i tävling mot större hästar.
Fjording får man tävla som vuxen - i fjordhästtävlingar precis som islandshäst i islandshästtävling.

Håller med Biggan om att det är ett intressant begrepp med "storhäst" eftersom "storhästridning" innebär väldigt olika saker beroende på vilken ras man använder och inom vilken disciplin precis som "ponnyridning" torde innebära väldigt olika saker och inriktiningar.

Uff, det här lät lite taggigt.
Men jag förstår inte varför man ska kategorisera "alla andra" i en jättestor kategori medan man säger att just den eller den hästrasen är sååå speciell att alla andra kan klumpas samman oavsett att de företräder väldigt olika discipliner!

Nu är det ju inte vad diskussionen går ut på, vad hästen används till utan definitionen stor/liten häst.

Det finns många raser i gångartsridningen, det tror jag de flesta vet om. Men gångarstproblemen är unika jämförelse med en tregångare, och faktum föreligger att även om ryttaren är aldrig så erfaren från just hästar med tre gångarter så får de ändå problem när de rider en islandshäst med femgångarter. Ofta för att växlarna ligger väldigt när a varann, och signalsystemet kanske bygger på en handflyttning i höjdledes med 1 cm och eller en omfördelning av vikten i sätet. Sen har vi det allra största problemet som man inte förstår förrän man rider eller har ridit en islänning, de är snabba som vesslor. En korrigering utgår oftast ifrån att man känner hästen, man vet hur den tänker. En korrigering bör utföras innan hästen har kommit till skott, i tidigare dressyrridning kunde jag som ryttare korrigera ett halvblod när det började ta form nu måste jag hela tiden vara ett steg före hästen.

... det är ett intressant begrepp med "storhäst" ...

Jag tror att det till stor del är historiskt.
När jag började rida för över 40 år sedan så fanns det ju storhäst, ponny och arbetshäst.
De var liksom kategorierna.
Och alla var dessutom 3-gångare.

Ja det har förändrats med tiden.
Grannen hade en ponny som hette Trulsa och var född på island.
En annan ponny hette Kasper Nylen ochså han född på island och var grym hopp ponny.
Dom som hamnade mitt i mellan var fjording och arab ,
ponny eller storhäst berodde på mankhöjden. men så är det väl fortfarande med vissa raser när man skall tävla.

*kl*

Jag hörde detta uttryck för nån vecka sedan när jag var på träning med hästen och en massa andra med sina isläningar var där.

Va en tjej som red för tränaren, vi andra satt uppe på läktaren och kollade på och då gjorde tjejen något jag inte såg, men de va något om att hon gjorde någon sågning/drog i tyglarna och då sa en av deltagarna ; Oj, typiskt storhäst folk, de sitter ju ofta och sågar hästarna!

Jag såg mer ut så här: :confused:

*kl*

Jag hörde detta uttryck för nån vecka sedan när jag var på träning med hästen och en massa andra med sina isläningar var där.

Va en tjej som red för tränaren, vi andra satt uppe på läktaren och kollade på och då gjorde tjejen något jag inte såg, men de va något om att hon gjorde någon sågning/drog i tyglarna och då sa en av deltagarna ; Oj, typiskt storhäst folk, de sitter ju ofta och sågar hästarna!

Jag såg mer ut så här: :confused:

hmm ja jag undrar ja:mad: var på lektion med min isis och tränaren (en ganska känd islandsryttare som tagit många placeringar speciellt utomlands) bad om att få låna min häst gissa om jag vart både ledsen och riält jäkla arg när tränaren sätter sig och bokstavligen tar spjärn i stiglädrerna och lutar sig bakåt och sliter åh sågar allt som bara går för att få hästen att backa (jag kan juh upplysa att det är bara att plocka i tyglarn och säga backa så skulle häst ha backat men ja) samma människa satt sedan och slet och bokstavligen toksparkad min häst i magen för att få han att dra ner huvudet och flytta sig för "tryck" något som han aldrig har blivit lärd men han kan det om man bara tar det lugn och lirkar med han men inte fan hade då jag tänkt att lära han det genom att sparka han bort från trycket :mad:
Så då började jag undra vart fan islandshäst värden var på väg speciellt när människan säger att ja du borde använda nosgrimma för han gapar förjävligt mycket (jag skulle också ha gapat om någon slet så där i min mun:cool:).
Dålig ridning finns nog överallt och det har då inte med vilken häst ras man lärt sig rida på...

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 951
Senast: valpköpare
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar