Uttrycket "storhäst"

Sv: Uttrycket "storhäst"

Storhäst användes redan under min ridskoleperiod och hänsyftade till alla stora hästar över ponnymått, men framför allt de av fullblods/halvblodstyp. Travare var travare och araber var i en kategori för sig då de hamnar i gränslandet.
De som använder det häromkring använder det på alla stora hästar. ridhästar, travhästar, galoppörer, araber osv.
Kan inte säga att uttrycket har med just islandsfolk att göra utan används nog allmänt.
Det kanske är skillnad mellan olika platser i Sverige? Jag vet inte, men eftersom jag hållit på med hästar sedan mitten av 70-talet aktivt och aldrig hört det förut så blev jag nyfiken. Stora hästar och ponnyer sägs ofta, men det är just uttrycket "storhäst" som jag tänker på. Häromkring används det av isisryttare hela tiden. Men det kan ju vara en ren tillfällighet. De pratar alltså om hästar som antingen Islandshästar eller storhästar. Själva uppdelningen gör mig konfunderad, men som sagt, det kan ju vara en lokal förekomst.

Allvarlig talat så tror jag inte att det öht handlar om att någon ser upp eller ner på andra ryttare. Inte i min värld i alla fall. Jag delar in ryttare i tre olika kategorier:
1. Storhästryttare (för att de rider på stora hästar)
2. Islandshästryttare (för att de rider islandshästar)
3. Ponnyryttare (för att de rider ponnyer)

Varför göra uppdelningen öht?
Jag menar om islandshästryttare har en egen kategori borde arabryttare, fullblodsryttare, hannoveranerryttare, ridtravarryttare osv ha en egen benämning också tycker jag. Jag fattar inte varför man gör en uppdelning? Och vart placerar du ryttare som rider islandshästar över ponnymåttet? (de rider ju på en stor häst av rasen islandshäst)

Läst tråden men så kommer jag och går emot alla, jag säger nästan aldrig storhäst utan snarare "vanlighäst" och då syftar jag på alla hästar/ponnyer som inte är islandshästar. Så jag måste juh vara värst av oss allihopa då när jag bara klumpar ihop alla som inte rider islandshäst :o

Fast det är samma sak som de gör som jag hör använda uttrycket "storhäst". De klumpar ihop alla som rider stora hästar oavsett om det är fullblod, nordsvensk, arab eller annat. De har "storhästar" helt enkelt.

Varför används det uttrycket så ofta ar islandsryttare? Här iallafall, för att förklara vad det var för typ av häst. "Det var en islandshäst", "Det var en ponny", "Det var en storhäst".
Men den förklaringen spricker för mig. Talar man om vad det är för typ av häst och benämner den ena vid ras får man ju göra det med de andra också. dvs. En islandshäst och tex ett russ och en new forest.

Det känns som om alla hästar över ponnymåttet sätts ihop i en klump som om de på något sätt är lika. Varför? För att de är lika - De är över 148 cm i mkh. Vad ska man annars säga?
Skulle alla hästar över ponnymåttet vara lika??? nej inte ett dugg. Jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara lika. Då får man ju i konsekvensens namn benämna de flesta islänningar som ponnyer eftersom de flesta är under ponnymåttet. Det blir samma sak.
Vad syftar man på med uttrycket? Det hörs väl rätt tydligt, en stor häst. En stor häst är en häst över 148, oavsett om den är connemara, travare eller halvblod. En islandshäst är en islandshäst oavsett om den tävlas i töltgrenar, är 4- eller 5-gångare eller skogsmulle. Och en ponny är en ponny oavsett om det är en welsh eller en new forest.
Just dét. Då är Connemaran under ponnygränsen en ponny och över gränsen en stor häst. Vad är då en islandshäst på 150 cm?
Hur tolkar du det? Tycker du att det låter nedsättande?
Nej inte nedsättande. Bara inkonsekvent och ologiskt. Det är därför jag frågar från början. (Det blir lätt missförstånd när man är så otydlig)

Så jag tycker inte att det är nedlåtande att säga vanlig häst, även om jag generaliserar en hel del då. Det är ju bara ett uttryck för hästar som inte är islandshästar :)
[/QUOTE]
Problemet blir då att då kan ju jag säga tex att förut höll jag på med vanliga hästar innan jag började med russ.
Det som är vanligt för dig kanske inte är vanligt för den du pratar med?
(är islandshästen ovanlig då?)

Islandshästar har egna ridskolor, avelsbedömningar och tävlingar där bara islandshästar får delta. Russ finns på ridskolor, avelsbedömningar och tävlingar tillsammans med andra raser.

Jag har iaf. varit med om flera gånger att vissa som bara håller på med islandshästar tycker att de sk. storhästryttarna beter sig lite märkvärdigt och undrar oxå varför de inte gått över till islandshästen.

Men jag har även varit med om det motsatta ett flertal gånger, vissa har kommenterat islandshästen på ett nedlåtande sätt eller på något annat sätt visat avsmak för just den rasen/livsstilen.

Ja min kusin går på ett stort hästgymnasium i skåne hån ville knappt säga att hon var och tävlade islandshäst på lovet (hon är alltannat en islandsryttare men jag skulle iväg och hade en häst över så hon passade på att prova)
En mäniska tycket väl att det var lite spännande men resten av dem hade talat allt annat än smickrande om islandshästar. fick inte veta allt de hade sagt men det var inte vackra ord. Jag fattar liksom inte grejen, själv älskar jag att prova på olika hästar och typer av grenar även om min egen häst är islandshäst och det är det jag har ridit hela mitt liv. Min moster har en nordis som jag har börjar rida western på samtidigt kan moster låna en häst av mig och prova rida island hurkul som helst. Jag har allvarliga funderingar på att gå med i dressyrgruppen på ridskolan på deras hästar också bara för att lära mig mer om hästar oavsett i villket format.

är det bara tjejerna på den skolan därnere som är väldigt inskränkta i sitt "ridafint" eller är det vanligt att folk är så inbitna i "sin gren" att alla som rider annat gör fel? Jag vet att när islandshästar kom så var det mycket sådant från båda sidor men trodde allvarligt att "islandssverige" hade växt ifrån det där.

Fast det är samma sak som de gör som jag hör använda uttrycket "storhäst". De klumpar ihop alla som rider stora hästar oavsett om det är fullblod, nordsvensk, arab eller annat. De har "storhästar" helt enkelt.

Fats jag vet inte jag alltså varför just islandhsät får en egen kategori är väl för att man rider oftast islands på just islandshästar (lite övertydligt kanske) så igentligen handlar det för mig om typen av ridning och inte typen av häst far du ut på travet så pratas det juh och trav folk och annat häst folk. Jag vet inte men kanske westernryttarna tala om just "oss som rider western och de som rider valigt" då klumapr man juh hop alla andra ridtyper så det borde juh vara samma sak men inte för mig att vara nedvärderanade utan mer som ett konstaterande och ett bra sätt att få folk att förstå vad man menar.

Islandshästar har egna ridskolor, avelsbedömningar och tävlingar där bara islandshästar får delta. Russ finns på ridskolor, avelsbedömningar och tävlingar tillsammans med andra raser.
Det är dit jag vill komma islandshästar är juh trots allt en egen gren precis som dressyr, hoppning och western skillnaden här att i island så kan man bara använda islandshästar och man har olika raser i de andra grenarna.

Varför göra uppdelningen öht?
Jag menar om islandshästryttare har en egen kategori borde arabryttare, fullblodsryttare, hannoveranerryttare, ridtravarryttare osv ha en egen benämning också tycker jag. Jag fattar inte varför man gör en uppdelning? Och vart placerar du ryttare som rider islandshästar över ponnymåttet? (de rider ju på en stor häst av rasen islandshäst)

Jag generaliserar kanske ganska så grovt, och finner inget syfte med att kategorisera alla typer utav ryttare och olika raser. Varför krångla till det?
Jag säger islandshästryttare oavsett hur hög islänningen är. Punkt slut!

Men den förklaringen spricker för mig. Talar man om vad det är för typ av häst och benämner den ena vid ras får man ju göra det med de andra också. dvs. En islandshäst och tex ett russ och en new forest.
Men islandshästar har ju ofta ett väldigt karakteristiskt utseende som även det otränade ögat kan se. Det SYNS att det är en islandshäst. Oftast syns det att det är tex en shettis eller en fjording också, de är också "lätta" att se. Och VET man rasen så kan man säga den. Det är därför islandshästar har en egen "kategori", iallafall häromkring.
Och, precis som em76 säger, är islandshästar mer än en ras. Det är ett helt eget tävlingsystem osv också.

Skulle alla hästar över ponnymåttet vara lika??? nej inte ett dugg. Jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara lika.
Jo, de är lika på så sätt att de är över ponnymått som jag precis sa. De är över ponnymått och är således en stor häst = storhäst.

Då får man ju i konsekvensens namn benämna de flesta islänningar som ponnyer eftersom de flesta är under ponnymåttet. Det blir samma sak.
Gör det du, om du vill. Mig gör det inget. Jag berättar bara hur "folk" säger häromkring och varför.
Jag kallar mina islandshästar för islandshästar, ponnyer, hästar, skruttar, troll, busfrön, knäppisar, dressyrhästar osv efter vad jag känner för för dagen. Det har liksom ingen betydelse vad man kallar dem, egentligen.

Vad är då en islandshäst på 150 cm?
En islandshäst som är stor häst. Häromkring skulle den bli kallad för islandshäst. Kanske "Den stora islandshästen" till och med.

(Det blir lätt missförstånd när man är så otydlig)
Vad är det för missförstånd det kan bli menar du?
Blir det samma missförstånd om man pratar om "ponnyer"?

*kl*

För mig är begreppet praktiskt när jag vill tala om ryttare som inte rider islandshäst, oavsett ras. Det blir inte egentligen en grupp i sig, men det är enklare att säga "storhäst-ryttare" än "icke-islandshästryttare".

Dessutom använder vi begreppet framförallt när vi talar om gården som ligger brevid oss. Hade det varit ett galoppstall hade vi antagligen sagt "galoppryttarna" men nu är det ett stall med mycket halvblod som tränar såväl hoppning som dressyr.

Ponny = häst med mått under 148cm som inte är islandshäst

Det håller jag inte med om.

En islandshäst är en 4- eller 5-gångare som kan vara antingen ponny = under 148cm eller stor häst (mycket ovanligt) = över 148cm.

Islandshäst är en ras.
Att sedan det är just Islandshästar som har gångartstävlingar är ju mest Europeiskt.
I USA så finns det gångartstävlingar öppna för alla gångartshästar.
Eller bara för vissa.

Man kan jämföra med Arab-riks och Fjord-riks.
Tävlingar öppna för endast en ras.

Tja, det finns mängder av raser som har egna avelsbedömningar, så där ser jag inte att just islandshästen skulle vara mer speciell än någon annan ras.
(men vad har det med frågeställningen att göra?)

Ja det är ju ett samlingsnamn precis som ponny.
Oavsett om man använder ponnyn för trav, galopp, dressyr eller hoppning.

Det enda som är gemensamt för ponnyer är ju storleken. Att de är inom ponnymåttet. Jag förstår ändå inte vad man vill åsyfta med uttrycket "storhäst". Det enda som kan åsyftas då är att det gäller hästar som är över 148 cm. Det finns ju islänningar över ponnymåttet också. I de fallen kan man alltså mena en islänning också om man säger storhäst.

För mig är begreppet praktiskt när jag vill tala om ryttare som inte rider islandshäst, oavsett ras. Det blir inte egentligen en grupp i sig, men det är enklare att säga "storhäst-ryttare" än "icke-islandshästryttare".
Det är detta som gör det så förvirrande för mig. Man talar å ena sidan om en hästras och å andra sidan om alla hästar över 148 cm. Det är ju två väldigt olika saker.
(en kompis till mig har en islänning som är drygt 1.50 hög. Han platsar ju i båda kategorierna då)

=Taefill;12827015]Men islandshästar har ju ofta ett väldigt karakteristiskt utseende som även det otränade ögat kan se. Det SYNS att det är en islandshäst. Oftast syns det att det är tex en shettis eller en fjording också, de är också "lätta" att se. Och VET man rasen så kan man säga den. Det är därför islandshästar har en egen "kategori", iallafall häromkring.
:) Hade en inackordering för ett par år sedan som alla trodde var islänning. Det var en korsningsponny och även islansuppfödare trodde han var islänning.
Och, precis som em76 säger, är islandshästar mer än en ras. Det är ett helt eget tävlingsystem osv också.
Det finns det ju andra raser som har också. Mer än en ras skulle jag inte säga. Islandshästen är en ras precis som alla andra raser. Varken mer eller mindre.

Jo, de är lika på så sätt att de är över ponnymått som jag precis sa. De är över ponnymått och är således en stor häst = storhäst.
Ja men det finns ju islänningar över ponnymåttet. Kallar du de också för storhäst?
Jag kallar mina islandshästar för islandshästar, ponnyer, hästar, skruttar, troll, busfrön, knäppisar, dressyrhästar osv efter vad jag känner för för dagen. Det har liksom ingen betydelse vad man kallar dem, egentligen.
Håller med om det. jag kallar mina djur för allt möjligt. Detta uttryck är något jag hör väldigt väldigt ofta och bara från islandsryttare. Därav min undran. Eftersom det bara verkar finnas i islandskretsar åtminstonde häromkring. Nu kanske det är ett lokalt fenomen. Det kan jag ju inte utesluta.

Vad är det för missförstånd det kan bli menar du?
Blir det samma missförstånd om man pratar om "ponnyer"?
[/QUOTE]
Missförstånd menar jag att det kan bli om man gör uppdelningen Islandshästar och storhästar i och med att man i ena fallet pratar om en ras och i andra fallet jämför det med hästar av en viss storlek. Ras och storlek är ganska olika saker. Om man sa storhäst och ponny så gäller uppdelningen storlek kort och gott. Där blir inga missförstånd. Om man sa islandshästar och fullblod tex så gäller det raser.- Inga missförstånd.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 952
Senast: valpköpare
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar