Uttrycket "storhäst"

Sv: Uttrycket "storhäst"

Och jag rider precis likadant på alla hästar.
Så olika det kan vara.

Och då så rider jag på precis allt.
Islandshäst, halvblod, ponny, kallblod o.s.v.
Häst är häst och ridning är ridning.
Jag hoppar i.o.f.s. inte alls då jag inte gillar det.

Hur 17 skulle man annars rida? :rofl: Jösses det är ju inte så att islandshästen är en annan art, en rymdvarelse. Visst är det konstigt vad mkt. man får höra, att man rider på ett "islandshästsätt" :crazy:. Okej, vad exakt menar personen med det? Ja, det har jag aldrig fått svar på :grin:. Visst, extra gångarter har dem :love:, men att man skulle strunta i alla vettiga "regler" (tex. skita i att lösgöra hästen utan köra nån "homemade version" av ridning) bara för att hästen är av rasen islandshäst verkar för mig något rubbat.

Är inte heller så mkt. för hoppning, men tar ett litet skutt då och då under metern :D.

Hur 17 skulle man annars rida? :rofl: Jösses det är ju inte så att islandshästen är en annan art, en rymdvarelse. Visst är det konstigt vad mkt. man får höra, att man rider på ett "islandshästsätt" :crazy:. Okej, vad exakt menar personen med det? Ja, det har jag aldrig fått svar på :grin:. Visst, extra gångarter har dem :love:, men att man skulle strunta i alla vettiga "regler" (tex. skita i att lösgöra hästen utan köra nån "homemade version" av ridning) bara för att hästen är av rasen islandshäst verkar för mig något rubbat.

Är inte heller så mkt. för hoppning, men tar ett litet skutt då och då under metern :D.

Tack för den.... Onödigt och skriva som om jag vore dum i huvudet för att jag har en annan åsikt...

Jag struntar verkligen inte i några "regler" och skulle väl aldrig drömma om att inte värma upp min häst, eller inte rida dressyr, eller inte täcka min svettiga häst när det är kallt ute men åh andra sidan så gör westernryttare allt det där också åh inte fan rider de rymdvarelser för det.
Om Jag anser att det finns en slags 3 ridstil utöver western och engelsk så går det bra att fråga vad jag menar utan att låta spydig :mad:.

Och som jag tydligt skrev i mitt förra inlägg så håller jag med om att det har mycket med gångarterna och göra men att det säkert kan ha att göra med att de islandshästar jag har ridit de senste åren inte har varit över 135 kanske jag skulle rida på ett liknande sätt på en "vanlig ponny" i samma storlek men jag tror inte att jag någonsin har suttit på en ponny av den storleken sedan jag började dra iväg på längden och i vikten.

Men om jag säger så här på en storhäst så har genomsnitts alraund ryttare kortare stigläder än vi islandsryttare och de större hästarna gör också att hela skänklarna ligger ann mot hästen sida vilken gör att du kan använda olika tryck på hästen sida från hälen upp till midjan men efter som jag inte har mina hälar ann mot sidan av min islandshäst så kan jag inte avnäda tryck från låt säga knäet och neråt därför måste jag alltså för medla den rörelse jag vill att hästen ska utföra (som jag normalt skulle ha använt nedre sjänkeln till) med bara övre sjänkel utan att för den delen förmedla den rörelse som en stor hästen normal skulle ha gjort vid ett lår tryck.. Jag kanske pressar mer med nedre delan av knät i stället för med nedre delen av vaden ..
oj det här vart rörigt jag blir arg på mig själv som inte kan förklara det jag menar. Men kort och gott om hela skänkeln ligger ann från midja till tå så kan jag använda mig av hela benet och har jag bara övre delen det villsäga midja till knä så måste jag lägga komandona till tex olika sidoförflyttningar längre upp på mitt ben uppenbarligen och komandonona blir således mycket närmare varandra en på en stor häst.

hänger ni med?

Vill bara uppmärksamma lite på ett inlägg en bit upp. Som det stod där så räknas inte Islandshästen som ponnyras i Sverige. Ovasett om den är under eller över 148 cm!
vanlig häst använder jag glatt generaliserande om alla icke-islandshästar, stora som små.
:confused: så islandshästen skulle vara ovanlig jämfört med alla andra hästar då? låter märkligt i mina öron.
Det är för mig inget nedlåtande i de uttrycken
Nej nedlåtande tycker inte jag heller det är. bara lite underligt. Jag tycket öht att man ska undvika att vara nedlåtande mot andra.

Jag menar jag kan juh träna hoppning med min westernhäst men jag rider ändå western.
OM du tränar western ja. Men tränar du hoppning så tränar du hoppning.
jag kan rida vanlig dressyr på min islandshäst men jag rider ändå island.
Det här fattar inte jag.
För mig är island en ridstil precis som western eller engelskt.
:confused: Väldigt förvirrad nu.... Om du har en islandshäst som du tränar i vanlig dressyr så rider du ju dressyr. Island är ingen inriktning eller något träningssätt. Det är en hästras. Gångartsträningen däremot är islandsträning eftersom det är vad som tävlas på islandstävlingar. De som har islänningar och tränar AR säger ju att de tränar AR och inte islandsridning. (det finns ju många som väljer bort den klassiska gångartsträningen av olika skäl och hittar sin träningsmetod inom andra inriktningar.) Bara för att du har en islandshäst behöver du inte träna den på typiskt islandssätt med gångartsträningar osv.
Vist du kan juh välja att rida western på din islandshäst precis som på din travare eller vad det är men de allra flesta islandshästar är juh ändå inridande på isländsk stil just för gångarterna. Och vist jag kan träna vanlig dressyr men på många islandshästar kan man inte bara ignorera de extra gångarterna så för att hålla sär allt så blir det juh fortfarande isländskt.
De extra gångarterna har ingenting att göra med vilket sätt du tränar din häst på. Om du tränar den enligt tex AR så tränar du även tölten och passen på samma sätt.
Nu blev det lite OT här märker jag, men intressant diskussion ändå.:)

Senast ändrad:

Antagligen så kommer det också från det du säger, det finns ingen annan ras på Island än dessa, och då red väl alla det som fanns...
Japp! Så är det. De rider på de hästar som finns. för att de inte ska få bära tungt för länge har islänningarna ofta med sig både en och två handhästar så att de kan byta häst under ritterna.

Men att hästarna är olika stora är ju inget specifikt för just Islandshästen.
Det är ju bara en storleksfråga.

Men att hästarna är olika stora är ju inget specifikt för just Islandshästen.
Det är ju bara en storleksfråga.

Ja och det säger juh jag också men det ändå vanligare att en person på 165 rider islandshäst på 130 än att personen i fråga rider en "vanlig ponny" på 130 men visst man kanske skulle kunna ha ett namn på det istället? men då tillkommer juh fortfarande gångartsridningen in på islandshästarna så jag sammanfattar nog ändå ridstilen i sig som "island" och då trodde jag att folk oftast förstod vad jag menade men som det låter här värkar det som att så inte var fallet.''

OM du tränar western ja. Men tränar du hoppning så tränar du hoppning.
Ja det är väldigt OT men håller med om att det är intressant.

För att klara lägga en min sak. Western är både en gren och en ridstil precis som engelsk ridning är en ridstil men INTE en gren. Hoppning och dressyr är enbart tävlingsgrenar det betyder att jag kan träna och TEORETISKT SETT även tävla både hoppning och dressyr fast att jag rider western. Teoretiskt sett borde man juh även kunna tävla vissa westerntävlingar typ barialracing(stavning?) trots att man rider engelskt (men betvivlar att det är tillåtet men ska inte säga för mycket för kan inte reglerna i dessa tävlingsformer).

Och det är väl det vi diskuterar nu om island enbart är en inriktning eller faktiskt även en hel ridstil. vi är väl alla överäns om att just gångarterna kräver lite extra men jag menar juh på att oavsett om jag tränar gångarter hoppning eller dressyr så är juh min fötter nedför hästen mage och således använder jag mina sjänklar på ett annat sett än om jag rider en häst som är mer "rätt storlek" enligt "vanliga termer"....
Och ja jag vet det är en storleksfråga men jag menar ändå på att sammanfattar man sjänkel "grejen" med gångarterna så få man en tredje ridstil utöver western och engelsk.

Men det är jag de jag förstår även om man anser anorlunda och och jag litar fullt på att man relaterar till sin egen ridupplevelse. JAG anser att JAG inte rider islandshästar likadant som om jag rider engelskridning och inte heller anser jag att jag rider min islandshäst som när jag rider western och därför har jag valt att kalla det island. Men det är somsagt min egna åsikt.

Mycket OT
MEN för er som undrar så rider jag min häst lika varierat och enligt mig hälsosamt som om jag skulle använt mig av en annan ridstil jag hoppar inte över några "grundregler" och skulle aldrig utsätta min islandshäst för något som jag inte anser att andra hästar/ponnyer skulle klara.
Utrycket "h*n klarar det eller man kan göra så därför att h*n är en islandshäst" existerar inte för mig och jag blir väldigt arg på folk som använder h*n är en islandshäst och därför fungerar det jag söker ALLTID ljupare förklaringar än så i min hästhantering

Senast ändrad:

Jag ber om ursäkt om du känner dig träffad. Nu var det Inte_ung som jag citerade och tyckte den var väldigt klockren när hon skrev att hon rider islandshästar och halvblod mfl. på samma grundläggande sätt. Det gör jag med. Hur ska man annars rida dem? Självklart finns det olika inriktningar: Mot olika tävlingsgrenar; dressyr, hoppning, gångartsgrenar, fälttävlan osv. men alla bygger ju på samma grundprincip. Oavsätt vilken inriktning man väljer vill man ha en lyhörd, känslig och formbar häst, en hållbar häst helt enkelt.

Western kan jag inte utala mig om, då jag inte hållt på med det.

Tycker det låter intressant att du kallar det "islandsridning". För mig är det som vilken annan dressyr som helst fast med de extra gångarterna. Men jag ser inte ner på dig för det, alla har vi ju olika åsikter och erfarenheter. Och jag har ju verken sett hur du rider eller nånting så det kan jag inte uttala mig om. Men jag är sån att jag låter alla hålla på med sitt sålänge hästen inte far illa, så egentligen finns det väl inget direkt rätt eller fel.

Ja nog är andra hästar än Islandshästar vanligare.

Men jag kallar dem för 3-gångare om de är det.

Ha! Ha! Ja då kan man plocka ut vilken ras som helst och säga att det är vanligare med andra hästraser än den. (andra hästar än Fjordingar är vanligare)
Om jag ser hur det ser ut där jag bor, med någon halvmils omkrets så finns det 5 stora islandsstall. flera små islandsstall, islandsuppfödning, en handfull halvblod, några korsningar, några kallblod, en och annan ponny. Häromkring är islandshästen den absolut vanligaste rasen. Jag hade förut ett halvblod och det tyckte de var så exotiskt.
Jag menar. Allt är ju relativt beroende på vart man bor osv.
Men islandshästen som häst är inte en mer ovanlig häst än många andra raser.
Det finns ju raser med mycket färre individer än islänningar i sverige.

För att klara lägga en min sak. Western är både en gren och en ridstil precis som engelsk ridning är en ridstil men INTE en gren. Hoppning och dressyr är enbart tävlingsgrenar det betyder att jag kan träna och TEORETISKT SETT även tävla både hoppning och dressyr fast att jag rider western.
Nej rider du western så tränar du rörelserna helt annorlunda än vad som står i TR.
Och det är väl det vi diskuterar nu om island enbart är en inriktning eller faktiskt även en hel ridstil. vi är väl alla överäns om att just gångarterna kräver lite extra men jag menar juh på att oavsett om jag tränar gångarter hoppning eller dressyr så är juh min fötter nedför hästen mage och således använder jag mina sjänklar på ett annat sett än om jag rider en häst som är mer "rätt storlek" enligt "vanliga termer"....
Hur man tränar sin häst är ju en fråga om utbildningsfilosofi. Om jag vill utbilda min häst enligt den akademiska filosofin spelar det ingen roll om min häst är ett fullblod eller en islänning. Då tränar och rider jag enligt AR.
Och ja jag vet det är en storleksfråga men jag menar ändå på att sammanfattar man sjänkel "grejen" med gångarterna så få man en tredje ridstil utöver western och engelsk.
Det där förstår jag inte. Om jag tränar en islänning enligt AR så tränar jag ju även pass och tölt enligt samma träningsfilosofi. Jag släpper inte det oavsett vilka gångarter eller rörelser jag tränar. Då blir ju stackars hästen förvirrad om jag plötsligt skulle byta signalsystem. nu rider jag islandshästar väldigt sällan, men det händer och då rider jag dem på samma sätt som jag alltid rider. Jag ändrar inte mitt sätt att rida/träna för att jag sitter på en annan ras.
MEN för er som undrar så rider jag min häst lika varierat och enligt mig hälsosamt som om jag skulle använt mig av en annan ridstil jag hoppar inte över några "grundregler" och skulle aldrig utsätta min islandshäst för något som jag inte anser att andra hästar/ponnyer skulle klara.
Det tror jag inte heller. Oavsett vilken inriktning man fastnar för så är variation lika viktigt. Själva träningsfilosofin utesluter ju inte variation. Det är mera ett system att rida efter, hur man tänker träning, vilka signaler man vill att hästen ska lyssna på osv. Jag tror inte att det finns inriktningar som är bättre eller sämre än andra. Det viktiga är att man håller sig till ett system, är konsekvent så att hästen förstår. Om träningen blir bra eller inte beror mer på om ryttaren är duktig eller inte. Inget träningssätt gör att en dålig ryttare lyckas bra med hästens utbildning.

Stor häst är stor häst, liten häst är islandshäst. Inte så svårt. Om sen den stora hästen är ett halvblod, travare whar ever kvittar den är helt enkelt större än islandshästen.

*kl*

Jag har en fråga... Varför skulle islandshästen inte vara en ponny?

Jag menar, visst den får tävlas av vuxna och allt det där. Den är inte med i Ponnyavelsförbundet osv. Men varför skulle den räknas mer som häst än ponny? Den är ju lika "liten"...

Ni skriver ju inte reglarna, så jag förstår att allt inte är solklart, men skulle vara intressant för en som alltid sett islandshästar som just ponnier :p

Därför att rasen inte har någon övre gräns för hur stor /hög den får vara.

Nej rider du western så tränar du rörelserna helt annorlunda än vad som står i TR.

Fast det behöver det juh inte vara. vist allt går inte att göra lika och det blir juh som en annan from på hästen när man rider western men varför skulle jag inte kunna rida ett klassiskt dressyrprogram men enbart vikt hjälper?
För att förtydliga så talar jag nu om dressyr på lägre nivå förstår att dressyr på högre nivå kanske kräver betydligt mer samling än vad som används i western.
Jag vet inte men jag har alltid blivit lärd att det finns två ridstilar: western och engelsk och att man rider eftersamma mål på olika sett och att det jag gör i western kan jag göra i engelsk stil och visevärsa Och definitionen på Ridstil är det sett man rider sin häst på inte vilken tävlingsgren man är intresserad av

Hur man tränar sin häst är ju en fråga om utbildningsfilosofi. Om jag vill utbilda min häst enligt den akademiska filosofin spelar det ingen roll om min häst är ett fullblod eller en islänning.

Nej men där håller jag helt med dig det är därför jag säger att självklart kan jag rida western på min island också om det var det jag ville men istället använder jag mig av den stil som jag kallar "island" men det finns inget som säger att jag MÅSTE rida på det viset

Det där förstår jag inte. Om jag tränar en islänning enligt AR så tränar jag ju även pass och tölt enligt samma träningsfilosofi.
Vist men rida du med skänklarna lika på en häst som är 130 som på en som är 165? kortar du bara stiglädrena så att hela skänkeln ligger ann en då på 130 hästen?

Jag släpper inte det oavsett vilka gångarter eller rörelser jag tränar. Då blir ju stackars hästen förvirrad om jag plötsligt skulle byta signalsystem.

Naturligtvis använder jag samma signaler åt en och samma häst men inte samma signaler till alla hästar.
nu rider jag islandshästar väldigt sällan, men det händer och då rider jag dem på samma sätt som jag alltid rider. Jag ändrar inte mitt sätt att rida/träna för att jag sitter på en annan ras.
Det tror jag inte heller. Oavsett vilken inriktning man fastnar för så är variation lika viktigt. Själva träningsfilosofin utesluter ju inte variation. Det är mera ett system att rida efter, hur man tänker träning, vilka signaler man vill att hästen ska lyssna på osv. Jag tror inte att det finns inriktningar som är bättre eller sämre än andra. Det viktiga är att man håller sig till ett system, är konsekvent så att hästen förstår. Om träningen blir bra eller inte beror mer på om ryttaren är duktig eller inte. Inget träningssätt gör att en dålig ryttare lyckas bra med hästens utbildning.

läs fet stil

Stor häst är stor häst, liten häst är islandshäst. Inte så svårt. Om sen den stora hästen är ett halvblod, travare whar ever kvittar den är helt enkelt större än islandshästen.

Speciellt roligt där min kompis har sin islänning som är över 150. Där står tex en varmblodstravare som är lägre.

Jag tror inte vi pratar om samma sak. Visst kan man rida ett dressyrprogram med bara vikthjälper om hästen är tränad så. Varför inte? Men vad har det med western att göra? Inom western tränar man tex bakdelsvändningar på ett helt annat sätt än man gör inom dressyren. Hästen ska skruva runt sitt inre bakben och det är ett jättefel inom dressyr (om man går efter TR)
Men som sagt. Vi pratar förbi varandra hela tiden´så det blir svårt för mig att kommentera vad du skrivit.
Du säger att du rider "island" Vad menar du då? Vad kännetecknar den ridstilen eller det sätt att träna?

och ja, jag använder samma signalsystem på islandshästar som på större hästar trots att jag är väldigt långbent. Det påverkar inte för mig.

:confused: så islandshästen skulle vara ovanlig jämfört med alla andra hästar då? låter märkligt i mina öron.

Haha nej då... Men jag har de senaste åren ridit nästan bara islandshästar, haft mina islänningar i stall med bara islandshästar och av hästfolk nästan bara umgåtts med folk med islandshästar. Alltså är det en speciell ras för mig;)

Nej nedlåtande tycker inte jag heller det är. bara lite underligt. Jag tycket öht att man ska undvika att vara nedlåtande mot andra.

Då har vi ju samma synpunkt:idea::D

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 951
Senast: valpköpare
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar