Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
... där ser jag inte att just islandshästen skulle vara mer speciell än någon annan ras.
]Det ger att den hamnar mellan stolarna storhäst och ponny.[/QUOTE
Ja Islandshästen tillhör ju inte SPAF (Svenska Ponnyavelsförbundet) men om man vill så kan man ju mäta in den som ponny och tävla i Ponnyklasser.
Då så blir den Ponny.
Words!Det är inte ristat i sten det där.
*kl*
Jag har en fråga... Varför skulle islandshästen inte vara en ponny?
Jag menar, visst den får tävlas av vuxna och allt det där. Den är inte med i Ponnyavelsförbundet osv. Men varför skulle den räknas mer som häst än ponny? Den är ju lika "liten"...
Ni skriver ju inte reglarna, så jag förstår att allt inte är solklart, men skulle vara intressant för en som alltid sett islandshästar som just ponnier
Det finns ju olika sätt att rida och träna sin häst bland islandsryttarna också. vanlig dressyr, AR, enbart skogsturer, centrerad ridning osv. Alla islandsryttare tränar inte sina hästar på samma sätt.
Joo, det kan ju vara så.. Jag har aldrig riktigt förstått varför en islandshäst skulle kunna bära tyngre än andra ponnier i samma grovlek skulle kunna göra. De är ju i allmänhet inte märkvärdigt "bäriga" i exteriören med brett mellan framben osv.
Jag red stora hästar även som barn. Det gick utmärkt det också. Men det har väl inget med ursprungsfrågan att göra?
Jag för min del anser inte att det finns någon ridstil som heter Island.
Gångartsridning är det som är speciellt.
Men det kan man rida även på andra raser.
Joo, det kan ju vara så.. Jag har aldrig riktigt förstått varför en islandshäst skulle kunna bära tyngre än andra ponnier i samma grovlek skulle kunna göra. De är ju i allmänhet inte märkvärdigt "bäriga" i exteriören med brett mellan framben osv.
Antagligen så kommer det också från det du säger, det finns ingen annan ras på Island än dessa, och då red väl alla det som fanns...
Edit: Jag har INGET emot Islandshästar, detta är bara något som grott i mitt huvud ett bra tag... :P