Utställningstråden 2016

Jag har gått på några utställningar men har haft någon annan som handler. Jag kanske själv får gå och träna lite eftersom jag gärna vill visa upp grabben själv.

Hitills har det gått bra med BIR varje gång, förutom då den gången den ökände lundehundsbromsen satt in och han fick i princip dras över gräset. :meh: Pinsamt? Lite...

Hjälp! Tonto har blivit missfärgad av sitt halsband. :nailbiting::arghh: Jag ska ställa ut honom på söndag nästa vecka. Idag har jag schamponerat med schampo för vita pälsar, all systems white lightning och så kladdat på någon blekningskräm från all systems. Har blivit lite, lite bättre. Någon som har tips? :nailbiting::arghh:

Hjälp! Tonto har blivit missfärgad av sitt halsband. :nailbiting::arghh: Jag ska ställa ut honom på söndag nästa vecka. Idag har jag schamponerat med schampo för vita pälsar, all systems white lightning och så kladdat på någon blekningskräm från all systems. Har blivit lite, lite bättre. Någon som har tips? :nailbiting::arghh:
Vet inte hur mycket det är, men tror inte domaren bryr sig så mycket. I min ras bryr dom sig iallafall väldigt sällan om missfärgad päls. Oavsett så är det mot reglerna att bleka päls, så det finns nog inte mycket du kan göra om du vill följa reglerna och det inte går bort med tvål. Galltvål brukar lösa det värsta..

Vet inte hur mycket det är, men tror inte domaren bryr sig så mycket. I min ras bryr dom sig iallafall väldigt sällan om missfärgad päls. Oavsett så är det mot reglerna att bleka päls, så det finns nog inte mycket du kan göra om du vill följa reglerna och det inte går bort med tvål. Galltvål brukar lösa det värsta..

Ja, jag har ju provat med schampo och så den där krämen som ska göra det vitt. Bleka med riktigt blekmedel skulle inte falla mig in!

Men vad bra att dom inte bryr sig! Så skiter vi i att göra något annat än att skrubba lite extra. :)

Ja, jag har ju provat med schampo och så den där krämen som ska göra det vitt. Bleka med riktigt blekmedel skulle inte falla mig in!

Men vad bra att dom inte bryr sig! Så skiter vi i att göra något annat än att skrubba lite extra. :)
Uppfattade det som att det var blekmedel i den där krämen, sorry :)

Syns det jättemycket? Med tanke på att han är en merle så tänkte jag att det kanske kan kamofleras ;) Men som sagt, jag tror domarna kan ha överseende. Hunden i vår ras som blev BIR idag var mer orange än vit :wtf:

Aldrig mer gör jag om misstaget att åka långt för en domare som (man tror) gillar hunden. I Leksand blev Zippo 2a bästa hane med cert och en kritik där ALLT var bra. Idag åkte jag till Ransäter för att ställa för samma domare. Idag hade Zippo för brant skuldra, för lång i länden, för högt ansatt svans och för uppdragen buklinje. Okej, uppdragen buklinje kan jag köpa, det är liksom en bieffekt efter att herrn matvägrar.. Men skuldra, ländparti och svansansättning har inte ändrats sen sist, det kan jag lova :angel:

De flesta verkar inte bry sig, men varit med om att domaren hållit på CK pga missfärgad päls (inte mina hundar, de är vita som tur är :p)

Uppfattade det som att det var blekmedel i den där krämen, sorry :)

Syns det jättemycket? Med tanke på att han är en merle så tänkte jag att det kanske kan kamofleras ;) Men som sagt, jag tror domarna kan ha överseende. Hunden i vår ras som blev BIR idag var mer orange än vit :wtf:

Det hoppas jag verkligen inte att det är! Det är ett sånt där vitschampo man kan lämna kvar för att få bättre effekt.

Det är inte jättetydligt när pälsen ligger ner och jag hinner ju skrubba lite mer i veckan så det borde ju hjälpa.

Orange hund, hur lyckas man med det? :o:laugh:

De flesta verkar inte bry sig, men varit med om att domaren hållit på CK pga missfärgad päls (inte mina hundar, de är vita som tur är :p)

Ja, han lär inte få CK även om han har kritvit päls för han är rätt ful. Så det gör inget. :laugh:

Här är efter ett bad,

Utan blixt så syns det inte så mycket, och om pälsen ligger ner.
pdeay32.jpg

Med blixt.
5t5FESL.jpg

Orange hund, hur lyckas man med det? :o:laugh:
Svamp. Mycket problem med sånt inom prick-rasen som du säkert vet.. ;)

Och ang bilderna du la upp i senare inlägg så kan jag bara säga att ingen domare kommer granska pälsfärgen på framsidan av halsen med förstoringsglas ;) Om inte bilderna "förminskar" problemet så ser jag inget problem alls :D

Ja, han lär inte få CK även om han har kritvit päls för han är rätt ful. Så det gör inget. :laugh:

Här är efter ett bad,

Utan blixt så syns det inte så mycket, och om pälsen ligger ner.
pdeay32.jpg

Med blixt.
5t5FESL.jpg

Det där är ju inte alls då farligt!
Jag tänkte att han blivit sådär rostbrun :p

Om du fluffar till allt det där sen så är det nog ingen fara.
Angående den där whitening gelen så ska man använda den flera gånger, har för mig varannan dag, och viktigt att låta den verkar ordentligt. Var något med sköljningen också, kanske att man inte skulle skölja ur?
Använde den för många år sedan på en hund som blivit lite röd i skägget.

Det där är ju inte alls då farligt!
Jag tänkte att han blivit sådär rostbrun :p

Om du fluffar till allt det där sen så är det nog ingen fara.
Angående den där whitening gelen så ska man använda den flera gånger, har för mig varannan dag, och viktigt att låta den verkar ordentligt. Var något med sköljningen också, kanske att man inte skulle skölja ur?
Använde den för många år sedan på en hund som blivit lite röd i skägget.

Han var rostbrun innan badet! Men då testar jag att använda gelen igen och fluffar upp lite på utställningen. :)

Svamp. Mycket problem med sånt inom prick-rasen som du säkert vet.. ;)

Och ang bilderna du la upp i senare inlägg så kan jag bara säga att ingen domare kommer granska pälsfärgen på framsidan av halsen med förstoringsglas ;) Om inte bilderna "förminskar" problemet så ser jag inget problem alls :D

Men gud. Det ska domarna väl inte låta gå igenom?

Och vad bra!

Nu sitter jag och tittar på utställningstält. Vore skönt att ha men samtidigt så ställer jag ju inte mycket alls.

Han var rostbrun innan badet! Men då testar jag att använda gelen igen och fluffar upp lite på utställningen. :)

Men gud. Det ska domarna väl inte låta gå igenom?

Och vad bra!

Nu sitter jag och tittar på utställningstält. Vore skönt att ha men samtidigt så ställer jag ju inte mycket alls.
Tävlar inte du annat också? Jag var rätt glad att jag hade tältet kvar i bilen när det spöregnade i typ 10 timmar på rallytävling..

Cream bitch with balanced sweet head, typical expression. Strong neck, into well layed forhand. Tending to drop in topline, good length(?) to brisket. Moderate hind quarters. Moved soundly in all directions(kanske?)

@Red_Chili Svår handstil att läsa :meh: Men det är min tolkning i alla fall.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 614
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 276
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilsen i sporten.