Utställningstråden 2016

Har PM till Gotland kommit? Ser det inte på länsklubbens hemsida. Vill veta hur många dalmatiner det är :D är bara 7 st i Svenstavik :eek: Skulle vilja åka till Gotland, min favoritdomare ena dagen, men har inte råd just nu.

Jag fick hem med posten i fredags :)
Kan kolla dalmatiner när jag kommit hem du inte sett tills dess!

Jag fick hem med posten i fredags :)
Kan kolla dalmatiner när jag kommit hem du inte sett tills dess!
Hittade nu, tack ändå! :D 7+6 dalmatiner, sjukt lite.. Men såg att det var väldigt få anmälningar över huvud taget, 17+18 RR ? Igår satt jag o väntade på att 64 st skulle bli klara i ringen.. Haha.

Jag som trodde jag hade koll på detta nu men tydligen inte.. Är BIR eller BIM bäst?
Juniorer går för sig själva eller hur funkar det?
Hur vet man vart gruppfinalerna går? Står det i katalogen?
Så krångligt detta är och snart ska jag betala typ 1000 kr för att komma sist på två utställningar. :nailbiting:
BIR = bäst i rasen, BIM = bäst i motsatt kön.
De som tävlar om BIR och BIM är den som blivit bästa hane och den som blivit bästa tik. Sedan är det ju (ibland?) tävlan om BIR/BIM-junior också, då tävlar bästa juniorhane mot bästa juniortik.

Längst fram i katalogen ska det stå vilka tider finalerna går, i vilka ringar, vem som är domare och eventuell reservdomare.

Tänk positivt, kommer ni sist så behöver du inte oroa dig för BIR/BIM ;) Kommer ni inte sist, då visar det sig hur du ska göra allt eftersom. Fråga folk på plats! Det brukar alltid gå att hitta någon hjälpsam person med lite mer koll än vad en själv har.

Hittade nu, tack ändå! :D 7+6 dalmatiner, sjukt lite.. Men såg att det var väldigt få anmälningar över huvud taget, 17+18 RR ? Igår satt jag o väntade på att 64 st skulle bli klara i ringen.. Haha.

Gotland en tävling som alltid har färre anmälda, antagligen då det är lite krångligt och dyrt att ta sig dit samt fixa boende. Detta år har de dessutom flyttat på utställningen så att den både ligger samtidigt som Svenstavik och mitt i turistsäsongen (så boende är svårare att få tag på). Tidigare var den alltid sista helgen i Augusti.

@Emuliiaa @Malibu_Stacy @Red_Chili
Tack för era svar! Den här gången ska vi iaf vara förberedda och träna som fasen så kanske vi har en chans iaf. Dock en väldigt liten iom att alla syskon är med och de flesta har redan blivit BIR osv flera gånger.

Vet att jag alltid kan fråga min uppfödare men jag vill gärna inte stå där som ett frågetecken hela tiden. :confused::nailbiting:

Tack för era svar! Den här gången ska vi iaf vara förberedda och träna som fasen så kanske vi har en chans iaf. Dock en väldigt liten iom att alla syskon är med och de flesta har redan blivit BIR osv flera gånger.

Vet att jag alltid kan fråga min uppfödare men jag vill gärna inte stå där som ett frågetecken hela tiden. :confused::nailbiting:

Man lär sig av att fråga ;) fråga så mycket du kan så kanske du klarar dig på färre frågor gången efter. Till slut lär du dig :up:
Jag frågar också massa :angel:

Sitter nu helt utslagen framför datorn, kom precis hem från Kemi.
Missade ju anmäla "mina" hundar, men fick låna en korthårshane att ställa, den underbara Dennis. Förra helgen gick det ju suveränt, men upp som en sol och ner som en pannkaka :) kokhett (27+) och massor med hundar som bjäbbade runt ringen gjorde honom lite osäker, och jag känner honom inte tillräckligt väl för att lyckas stötta honom. Så good. Men han skötte sig i övrigt. Jean blev BIR. (2 korthår.)
Blev hastigt och lustigt tilldelad att gå med Tassas bror Roi också (samma ägare som Dennis). Klockrent, exc+ck och Bh1, cert och CACIB! Sedan var det två tikar, bla Tassas och Rois mamma Izzi, som blev Bt1. BIR och BIM? Sonen slog mamma, då mamma också var trött av värmen.
Sedan hämtades priserna (7 pokaler?! Finnarna är otroligt givmilda), försäljningstälten skannades, vi åt lunch och gav sedan upp, det var alldeles för varmt för att stanna till finalerna.
På vägen hem var hundarna så varma att vi tillslut stannade och doppade dem i Torne älv. Jag var inte lite avundsjuk när man såg hur pigga de blev :)
Kom hem och insåg att mina vovvar var lika varma, så vi åkte och badade :D
Nu laddas det för Koupio om 2 veckor, och eftersom Tassa precis börjat löpa får hon bo hos mig fram tills dess :)

Var och kikade vid kooikerringen i Köping igår, säger det bara, synd att jag inte anmälde Fenna för hon har "attityd" i ringen som domaren tyckte de kooikrar som ställdes saknade lite, domren ville ha lite mer spanielsprall vilket Fenna har så det räcker och blir över. :D Väldigt nyttigt att bara sitta ned och titta på hundarna, lyssna på domaren och allt där runt om. :)
Fenna och jag laddar inför Norrköping & Eskilstuna istället. :up:

Sitter och tittar lite efter tält. Känns som om jag kan behöva något. Funderar på att ha ett helt vanligt tält istället för utställningstält, för alltså, jag är ingen utställningsmänniska och ett tält kan ju användas till typ.. camping :p

Meen, nu till min fråga: Visst finns det regler för hur stort ett tält får vara? Vad är maxmåtten?

Sitter och tittar lite efter tält. Känns som om jag kan behöva något. Funderar på att ha ett helt vanligt tält istället för utställningstält, för alltså, jag är ingen utställningsmänniska och ett tält kan ju användas till typ.. camping :p

Meen, nu till min fråga: Visst finns det regler för hur stort ett tält får vara? Vad är maxmåtten?

3x3 meter! På svenska utställningar då.

@Red_Chili
Tält är fantastiskt, men ta en lärdom jag fått mig tungt inlärd: utställningstält är tunga. Man behöver någon form av vagn för att det ska funka att transportera några längre sträckor, iom all annan packning och hundar och så som man också har med sig.
Visst kan det funka med ett "vanligt" tält om du vill det, men det är skönt att kunna stå raklång, öppna åt de håll det blåser, fälla ut solskydd åt olika håll osv.
Min mentor har gått igenom ett antal tält genom åren, och det hon har nu är det enda man på ett relativt enkelt sätt kan fälla upp själv (självklart lättare om man är två). En variant på turbotält, 16kg har jag för mig.
Har sett små tält som man i princip bara vrider ihop för att fälla upp och ner, verkar vara otroligt lätthanterliga, men har en hög kant där man går in, så de går bort iom att vi alltid har vagn.

De små pop-up tälten från 4dogs kostar under tusenlappen och funkar finfint. Rekommenderar :angel:

Jag har ett turbo visent 2,5x2,5 meter. Det är relativt billigt och funkar bra, lättuppsatt. Det jag saknar är möjligheten att öppna på alla 4 sidor samt en silvershadeduk. Min kompis har ett från hansesgården, 3x3 meter. Också enkelt att sätta upp men något svårare tycker jag. Känns onödigt stort för min del, jag får in 4 stora burar längs ena sidan på mitt tält så jag behöver inget större.. Dock är det någon slags silverduk i så det är svalare, och kan öppnas från alla 4 håll. Samt har myggnät. Men bra mycket dyrare också.

Kolla på tält från Quechua.
Där finns både vanliga tält, vindskydd samt sådant du kan stå upprätt i. Sistnämnda har jag sett en hel del ha på utställning och agilitytävling. Det har en hög kant man måste kliva över, men jag antar att dina hundar ändå inte åker vagn :p
Alla deras tält har pop-up funktion som gör det superlätt att fälla upp.

Nu har jag bara ställt ut katt, och bara besökt hundutställning en gång. Men första gången var en två-dagarsutställning. @Reykur var med och skötte allting första dagen, jag såg och lärde. Andra dagen skötte jag allt under uppsikt. Nästa utställning åkte jag på ensam, och min burgranne var alldeles ny så jag hjälpte henne. Dvs, man lär sig fort hur det funkar och det finns alltid hjälpsamma personer att fråga.

Nu skiljer det sig ju på hund och katt, men det är helt okej att vara frågetecken. Folk hjälper gärna till. Så länge du inte har en för snygg hund/katt :angel: Att ha uppfödaren på plats är ju guld, hen vill ju verkligen att det ska gå bra för din hund :)

Verkar ta jättelång tid när det gäller diplomen! se uch kan man ansöka om online så den kom in direkt!
Tog över en månad för dom att registrera freestylediplomet i våras. Har också varit med om att det varit inne två dagar efter att mailet skickades iväg, men det var på hösten då det är lågsäsong på utställnings- och valpkullsregistreringar.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 614
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 276
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar