Utställningstråden 2016

Nu har jag bestämt att jag ska ställa Dahlia i Leksand. Tänkte satsa på att tävla Rallylydnad dagen efter då jag hittade en tävling i Lindesberg som bara blir en mindre omväg.
Tror det kan bli kul, hittade ett jättefint vandrarhem i Leksand och ett i närheten av Kopparberg med sjö inpå knuten.
Hoppas bara att det inte är en av mina jobbhelger :)

Då måste jag försöka komma och titta! Jag lär inte ställa själv eftersom jag kommer att vara funktionär samma helg(och eftersom det ändå är onödigt stor konkurrens :D).

Om jag anmäler till utställning till öppen klass med specialtecken S och så lyckas jag under tiden mellan anmälning och utställning få till meriter så hon egentligen hör hemma i bruksklass, går det då att ändra i efterhand?
Nu kommer det inte att hända men vem vet, rätt vad det är kanske krypet sitter och då börjar vi närma oss!

Om jag anmäler till utställning till öppen klass med specialtecken S och så lyckas jag under tiden mellan anmälning och utställning få till meriter så hon egentligen hör hemma i bruksklass, går det då att ändra i efterhand?
Nu kommer det inte att hända men vem vet, rätt vad det är kanske krypet sitter och då börjar vi närma oss!
Japp du talar om det för ringsekreteraren på plats.

Det kliar massor i min utställningstarm nu och jag har ångrat hela helgen att jag inte anmälde till Strängnäs. Min handler var och visade på Crufts och ingen annan från kennelns skulle dit så jag bangade ur.
Har iallafall anmält till Västerås nu och hoppas några fler kennelkompisar kommer dit trots att det krockar med ett skyddsläger.
Är sugen på Leksand men då krockar det med ett SM kval för hästen så jag får se vad jag prioriterar (dessutom är hästen just nu lite justerad så jag kanske kan hålla mig till hund hela sommaren).

Tvååker, är det trevligt?

Det kliar massor i min utställningstarm nu och jag har ångrat hela helgen att jag inte anmälde till Strängnäs. Min handler var och visade på Crufts och ingen annan från kennelns skulle dit så jag bangade ur.
Har iallafall anmält till Västerås nu och hoppas några fler kennelkompisar kommer dit trots att det krockar med ett skyddsläger.
Är sugen på Leksand men då krockar det med ett SM kval för hästen så jag får se vad jag prioriterar (dessutom är hästen just nu lite justerad så jag kanske kan hålla mig till hund hela sommaren).

Tvååker, är det trevligt?
Tvååker är årets höjdpunkt! :D

Vi var i Strängnäs idag och jag önskar att jag aldrig åkte dit. VG och oplacerad. Med en kritik som beskriver en helt annan hund. Jojomen, det betalar vi 400 spänn och ler för ;)

Det allra roligaste var ju att domaren är en fd uppfödare och har suttit i rasklubbens styrelse. Där har h*n skrivit komentarer till rasstandarden, bland annat att "Avsaknad av förbröst är ett vanligt förekommande fel och bör uppmärksammas.". Idag skickade h*n ut min hund med kommentaren "för mycket förbröst" :grin: Bästa hane blev den andra uppfödaren som var med och skrev kompendiet.. :angel:

Tja, jag ångrar nästan också att jag åkte till Strängnäs. Första dagen. Exc. Inget ck. En kritik som det inte stod en enda negativ sak i. Jaha?
Andra dagen exc igen. Inget ck. Men då slog domaren ner på saker andra hyllat. Fattar nada.
Nåja, kull brorsan blev champion första dan iaf!

Tja, jag ångrar nästan också att jag åkte till Strängnäs. Första dagen. Exc. Inget ck. En kritik som det inte stod en enda negativ sak i. Jaha?
Andra dagen exc igen. Inget ck. Men då slog domaren ner på saker andra hyllat. Fattar nada.
Nåja, kull brorsan blev champion första dan iaf!
Visst är det kul när man får en kritik som det istortsätt står BIR på, och så är resultatet något helt annat? :grin:

Ni som kanske vet. Vad vinner man på att dra ut hunden så extremt mycket så den står på typ klospetsarna med bakbenen?

Typ som denna (Google bild):
194528.jpg

@isafore
Mode.
Någon har missförstått den instruktion som står i rasstandarder och övertolkat den, och sedan går det bra för hunden och alla andra apar efter.
I min standard står det tex (inte ordagrant) att hasorna ska vara vinkelräta mot underlaget. För de flesta griffoner innebär det att de behöver ställa bak bakbenen lite grann. Sedan har det överdrivts å det förskräckligaste och nu ställs många upp som dalmatinern på bilden ovan.

Tror att en del som ställer upp hunden så tror att de "lurar domaren" att hunden har bättre vinklar bak än den har, men...

Suck.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 613
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 276
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar