Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

Då blir det vännäs. :) Utställning på lördag och agilitytävling på söndag. :D

Dagens kritik:

2 år. Vacker ung tik med bra benstomme. Bra förbröst. Utmärkt kroppsvolym. Bra stark bakdel. Något rak överarm. Bra skalle, tillfredsställande stop, utmärkt mun. Bra bakrörelser, önskar något stramare rörelser fram.

Bra med tanke på att hon tävlat agility i två dagar innan utställningen och inte sovit hemma sen i onsdags. Trött liten flicka hemma nu. :love:

KL
Nu är vi anmälda och gör ett nytt försök 21/7 ute på landet här i Jämtland :D Inoff. Tills dess hinner vi träna massor och jag hoppas verkligen att hunden mår bra i benet då. Dottern har köpt en tibbe som vi hämtar om 2 veckor, då är den precis 16 veckor och baske mig om vi inte ska ställa den också då i valpklass så vi börjar direkt med den. Uppfödaren ställer ut sina tibbar hela tiden och har erbjudit sig att börja med ståträning innan vi hämtar och det vore ju kanon :)

*kl*

Jag tror Ailu ska få göra sin första inoff den 15juli.
Men hur går de till nudå? Ska dom trava i ringen? Springer man brevid då? Ska dom ha något speciellt koppel/halsband?
Känner domarna igenom hunden? Vad tittar dom på? Tittar dom i munnen?
Måste man vara klädd på ngt särskilt sätt? Nummerlapp?

*kl*

Jag tror Ailu ska få göra sin första inoff den 15juli.
Men hur går de till nudå? Ska dom trava i ringen? Springer man brevid då? Ska dom ha något speciellt koppel/halsband?
Känner domarna igenom hunden? Vad tittar dom på? Tittar dom i munnen?
Måste man vara klädd på ngt särskilt sätt? Nummerlapp?

Lycka till och ha kul, utställningar kan vara en riktigt rolig tillställning :)

Trava i ringen? Ja.
Springa bredvid? De flesta raser travar vid förarens sida (även om det är toksnyggt med en vinthund som springer före föraren *drömmer*) Du springer om det behövs för att du ska hålla samma tempo som hunden när den travar ;) Dvs, jag promenerar i halvfriskt tempo med min Griffon, Schäferfolket behöver vara vältränade....
Koppel/Halsband: Principen är så osynligt som möjligt. Generellt har man rätt ordentligt tunt material, sedan om det är läder, syntet eller kedja är upp till var och en och självklart baserat på att man måste kunna hålla hunden om något händer (inte kul när kopplet går av om hunden blir rädd och försöker springa eller gör ett utfall).
Domaren: Klämmer och känner på hunden både här och var, ffa över vinklar (armbågar och höfter/knän), ryggen, kollar hullet och kikar på tänder. Testiklar i förekommande fall. Tittar på rasens typiska utseendegrejer och bedömer hunden som helhet jämfört med rasstandarden.
Kläder: Hel och ren är devisen, men prydlig klädsel ger ett fördelaktigare intryck, och det är INTE bara hunden som bedöms många gånger. Se dock till att ha kläder du kan röra dig i (ska du springa med hunden är det ju inte så lyckat att ha snäv kjol tex), och bra skor med vettig sula.
Nummerlapp: får man antingen hemskickad i brevlådan, via email eller så får man den på plats på utställningen. Det sista tror jag bara sker på inoffare dock. Sätts fast med säkerhetsnål, speciella nummerlappshållare eller nummerlappsplastfickor. Placeras på vä sida av kroppen (armen, låret eller någonstans på bålen, där den är minst ivägen).

Jag hoppas detta har gett dig lite svar, har du fler frågor är det bara att skriva ;)

Men ååh, typiskt att jag jobbar då. Jag var jättesugen på att åka på den men såg sen att jag jobbade :( hade varit kul att träffa dig och Ailu!

Ah jag tar mig knappast till Sollefteå då, men den i Mattmar 21/7 är vi anmälda till. Och så klart Svenstavik 3 aug.

Men attans :(
Vad är de mer för utställningar "häromkring" framöver? Kan vi kanske ha buketräff på någon? Gärna kanske innan den 23:e så jag har ett litet hum om hur de går till? :D

beror väl på var du bor :D

KL
Fick meddelande tidigare ikväll att min hunds pappa blev BIM i Vännes på rasspecialen, så kul :)

Ja jag bor ju i Ramsele så jag har långt åt alla håll. 16mil sundsvall
14 mil östersund
Sååå :p

Det är utställning i sundsvall i okt även om det är 2 timmars väg enkel kan det ju vara kul om det går vägen i Svenstavik.

Allmän fråga. Är det ngn som kommer hit på stora utställningen 3 aug? Vore ju roligt att träffas :)

Är så nöjd!!! :D
Vännäs Int idag ställde alla mina 4 foxterriers och kan ganska lugnt säga att det gick bra :)

Kritiken
Ben:
14 month, very good type and proportions, Elegant, strong with very good lines
in head and exc Exprecion, Lovely ears, exc. neck,topline and shoulders.
Ex, CK, Cert, BIR och BIG 2:a

Falcon:
Almost 2 years, strong compact with strong masc head, exc neck and shoulder,
very typical front, could have a bit stronger topline, typical terrier temper.
Ex, CK, R-Cert, CACIB och BH:2

Ängel
14,5 month, very fem, good size and format, lovely head, Lovely underyaw, neck
runing smoothly in to shoulder, very good balance of angulation, good temp.
Ex, CK R-Cert och BT:3

Sookie
4,5 years, strong mature bitch, quite parallell lines in head, quite good prop,
very strong withers, good tailsett and carriage, very good balance and angulation, Exc temperment
Ex, CK, CACIB och BT:

:D
Lite bilder

BIR och BIM med min Ben

FAlcon

Ben i BIG finalen :D

Ängel

Ängel igen i junior klassen

Bästa tik Holly som blev BIM, Ängel och Sookie

jag kommer men ställer den 4:e :)
den 3:e ställer jag också men då för terrier klubbens utställning ;)

Men attans :(
Vad är de mer för utställningar "häromkring" framöver? Kan vi kanske ha buketräff på någon? Gärna kanske innan den 23:e så jag har ett litet hum om hur de går till? :D
Har inte hittat så många inoff i sommar häromkring, tycker det är lite trist! :( Tror det blir fler mot hösten men i sommar är det nog svårt, hittar du någon så får du hojta! Vi kommer iallafall åka på den officiella i sundsvall i okt. Och kanske inoffen som kramfors brukshundklubb brukar ha, den var väl också i oktober tror jag? Min mormor och morfar bor i Ramvik så mormor var sugen på att komma och kika om vi hittade någon i närheten!
Skulle vara skoj att ses!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 418
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar