Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

Tack! Haha ja det är tur att man får det för jag hade inte ens fattat det där! Jag var inställd på att komma sist, han var ju yngst o det var en champion med också! Så jag blev helt paff när hon pekade med handen mot mig och sa "ett" jag tänkte vadå ett? Haha, seeeen kom smilet! :P

Det kommer ta lång tid för mig att få koll på vad alla förkortningar/ord betyder. Fick googla idag vad BIM är när jag fick sms att hundpappan fick det i Vännäs :D vad är CACIB?
Certificat d´Aptitude au Championnat
International de Beauté (CACIB)
Vid internationella utställningar ska hanhund och tik var för sig tävla om internationellt utställningscertifikat, CACIB och
reserv-CACIB.
CACIB kan föreslås till bästa hund i Bästa
hanhunds- respektive Bästa tikklass, som är
berättigad att tävla om CACIB.
Reserv-CACIB kan föreslås till näst bästa
hund i Bästa hanhunds- respektive Bästa
tikklass som är berättigad att tävla om CACIB

Vet inte hur det är för lejonen men det går att läsa i utställnings och championatsbestämmelser på skk, men det här gäller för eurasier:
"Fyra CACIB utdelade i minst tre länder av minst tre domare.
Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och
sista CACIB."

Kl
Vad har ni till era hundar på utställningen, alltså var ligger de under all väntan? Tält, bur, vad är smidigast?

Jag har mina i bur, oavsett om jag har tillgång till tält eller inte. En säkerhetsåtgärd. (Självklart är de inte i burarna hela tiden utom när de är i ringen)
Smidigt är att ha så lite grejer som möjligt att släpa med sig ;) Skämt åsido: det är otroligt skönt att ha tält, och på 9 av 10 utställningar är det att föredra jmf med att inte ha ett. Skydd för både sol, regn och blåst, hyfsat fredat från övriga deltagare (sällan någon pinkar på burarna om de är inne i ett tält....), och en vettig plats att förvara allt du släpat med dig. Med detta sagt så... jag har inget tält :D Men de jag åker med har oftast, eller så biter jag ihop, ställer buren så jag skuggar den så mycket det bara går och gillar läget. Kommer jag att ha fler än två egna hundar att ställa ut kommer mitt personliga krav att vara tältmöjlighet, så jag lär väl få investera i ett framöver, om/när nästa lilla vovva dyker upp i familjen.

knapp
En fundering: Jag har förstått att om en hund som är svensk utst.champion tar ett cert i finland så blir den fi uch. Men om hunden tar cert i finland FÖRE den blivit se uch, vad händer då? Måste den fortfarande ta ett finskt cert efter den blivit champion?
Vi är sjukt sugna på att åka på en utst. i finland nästa år och jag såg en som förmodligen kommer ligga så bra till både i tid o avstånd, men vovve kan liksom inte ha hunnit bli se uch då eftersom han det inte är någon svensk utställning mellan hans 2 års dag och utställningen i finland.. därför så funderade vi om det är värt att åka :angel: åker ju hellre flera gånger efter han blivit se uch (om han blir det) för att bli fi uch än en gång innan "i onödan" sas.

Tar ni finskt cert innan hunden fått sitt svenska så blir den fi uch och s uch samtidigt. Du kan alltså plocka massor av cert i olika länder och den dagen hunden får sitt första cert efter två års dagen så blir den uch i de länder den plockat sina cert :)

(Och alla undrar varför jag, som inte ens ställer ut min hund, kan sånt här :p )

Hahhaa, fast jag är inte så förvånad, du har ju koll på hur mkt som helst!!
Det var ju skitbra ju, då kan vi ju åka till Vasa i april nästa år, den verkar ju ligga då ;) hehe. :D

För att lägga på lite "fina ord" så kallas det att ha ett cert vilande :) Är inte helt säker på hur många sådana man kan ha, och det är olika mellan olika länder, men inom Sverige-Danmark-Finland-Norge går det utmärkt med vilande cert.

Va bra!! Har funderat på detta och försökt googla fram info, men fått fram både att man kan och inte kan "spara" cert.
Vi åker till Finland och ställer midsommarhelgen, men har inte hunnit ta sista certet i sverige ännu, nu är det bara att hoppas på det bästa, (certen ska ju plockas innan man ska bekymra sig om dem!):)

KL

Jag som är helt novis har fått förfrågan att anordna en av rasspecialerna 2014 av styrelsen i klubben :) Jisses så kul och det är klart att jag tackade ja. Nu är det snabba ryck då domare ska bokas och lokal fixas. Så nu får ni berätta hur er drömutställningen ser ut :D

För att lägga på lite "fina ord" så kallas det att ha ett cert vilande :) Är inte helt säker på hur många sådana man kan ha, och det är olika mellan olika länder, men inom Sverige-Danmark-Finland-Norge går det utmärkt med vilande cert.
Vad bra. Då vågar vi ju chansa och åka när det är så smidigt att ta sig till den i Vasa. Har vi tur går det ju vägen ;)

Tar ni finskt cert innan hunden fått sitt svenska så blir den fi uch och s uch samtidigt. Du kan alltså plocka massor av cert i olika länder och den dagen hunden får sitt första cert efter två års dagen så blir den uch i de länder den plockat sina cert :)

(Och alla undrar varför jag, som inte ens ställer ut min hund, kan sånt här :p )

Gäller dock ej i alla länder! Vet att bland annat tex Tyskland och Polen inte har någon regel om "vilande" cert utan man måste där ta precis lika många cert (5 resp. 3) som en inhemsk hund för att bli champion i det landet. Det spelar alltså ingen roll om hunden redan är champion i ett annat land. Sådant kan vara bra att kolla upp innan man ger sig ut på jakt utanför gränserna :)

Visst är det Tyskland som har olika typer av cert också? Vet att uppfödaren ställt mycket där och jag fattar ingenting av de där certen! Visst går det annorlunda till i ringen också? Klasser etc. ?

Ja man samlar 3 juniorcert för att bli juniorchampion (OBS inga juniorchampionat går att regga i Sverige) och efter 18 månaders ålder samlar man 5 vanliga cert för att bli tysk champion. Man kan inte "spara" juniorcerten för att räkna in i de 5 som krävs för tysk champ utan man börjar om att samla när hunden kommit upp i unghund/öppenklass. Klasserna är samma men det finns en ytterligare klass som kallas "ehrenklasse", typ äroklass. Ingen koll på vad det är för något men man kan ej få cert eller cacib i den klassen.
Sen är det inget BIR och BIM utan alla som vunnit sina klasser (dvs en tik och en hane från varje klass även juniorerna) tävlar om att bli BIR, ingen blir BIM. Sen tävlar alla tikar som vunnit sin klass om CACIB (ej valpar och juniorer) och alla hanar om CACIB eftersom en tik och en hane ska få CACIB. Utöver det tävlar juniorerna som vunnit sin klass om junior-BIR. Finns dock inget junior-BIS.
Utöver det kan man plocka klubbcert på klubbutställninhar för att bli klubbchampion men där är det nog olika hur många cert man behöver beroende på klubb. Klubbchampionat går inte heller att regga i Sverige.

Vad menas med att det inte går att regga i Sverige? Är det ingen idé att samla ihop de certen då?

Det innebär att din hund inte får titeln juniorchampion (VDH JCH) registrerar i Sverige och alltså inte kommer heta så i officiella sammanhang. Om det är mening med att samla de certen är väl upp till en själv, man kan ju alltid skriva ut på Facebook, hemsida eller liknande och en merit är ju alltid en merit. Men hunden kommer inte få en extra titel. Är den däremot reggad i Tyskland får den ju titeln VDH JCH före sitt namn.

Nu har vi anmält till Svenstavik! Det blev inget med jobbet för sambon och skulle han hinna få något annat innan dess så tycker jag faktiskt att det blir så nära inpå att han får ta och säga till om det och vara ledig!

*kl

Summering av gårdagen i Gällivare: blött. Det hade tydligen störtregnat på fredagskvällen, och utställningsmarken är erkänt sank redan från början, så trots uppehåll medan vi var på utställningen sjönk man ner två-tre cm i marken när man gick *suck* tur man inte har pälsras ;)
Resultat: 3 Bruxar, 1 hane, 2 tikar. Lilla Alva blev BIR, tog sitt näst sista svenska cert (blir 2 år på onsdag :) ), sitt första CACIB, och gjorde sitt för att slå finländarna som var på besök. Brabarna dominerades fullständigt av "min" uppfödares hundar, BIR blev Alvas pappa och BIM blev hennes moster. En bra dag :) Nu siktar vi på Piteå nästa helg, och det svenska och norska championatet, 3 anmälda hundar i rasen igen, varav en är mormor och den andra är en moster. Mostern har vi vunnit över förut, men hon har växt till sig på sista tiden, så vi får se hur det går *spännande*

KL

Sambon har fått till kl 22 ikväll på sig att bestämma om vi ska ställa labben på hans första officiella i Köping i juli. Jag vill, men vill inte åka själv. Därav får sambon bestämma.
Nervöst till tusen blir det om vi åker. Tror han är för hög och ranglig samt att det måste tränas på att inte hoppa och pussa ihjäl domaren.

Han är 15 månader, så vad ska man välja - junior- eller unghundsklass?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 418
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar