Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

Grattis allesammans!! :D

*kl*

I gällivare int snubblade vi på målsnöret. Blev 2a bästa hane. Domaren sa "Han är ännu lite valpig/omogen, hans tid kommer snart! Nästa år blir han champion"
Det var roligt att höra, men tror inte det blir redan nästa år ;) haha
999818_10151554360138789_9281522_n_zpsd6c0ae29.jpg

Och i piteå fick vi nöja oss med ett Excellent. :) Men matte vet ju att han är världens vackraste ;)

1044943_10151574359128772_1823304437_n_zpse41f4daa.jpg

Rusa har blivit 6 månader. Hon är nu mer 35 cm hög och väger 11,3 kg.
1 månad kvar tills hon ska in i ringen igen. Jag är supernöjd med hennes utveckling, tycker hon växer bra. Hon är slank och välmusklad för sin ålder. Men den där långa näsan börjar jag tappa hoppet om att hon någonsin kommer att växa i. :D

Däremot är jag fruktansvärt dålig på vinklar! Ni som kan, hur tycker ni att hennes vinklar ser ut? På hennes första utställning tyckte domaren att hon hade lite för "öppna vinklar".

1013183_10151541260003030_1099041170_n.jpg

934601_10151539949788030_2133976599_n.jpg

992886_10151539795878030_26028793_n.jpg

kl
idag kom pmet till svenstavik och nu märks det att den uställningen nog ligger lite bättre till geografiskt kanske, än de vi varit på tidigare. 16 st anmälda i rasen! Ska bli roligt. I vännäs var vi 6 st, i piteå har vi varit 3 st både på den i maj och nu senast. Blir spännande att se hur det går när det är fler vovvar med. Och vad vovve tycker om att springa i ringen när det är fler vovvar med! (har han ju iofs fått göra i gruppfinalerna.)
Han är snart naken känns det som, men det ska bli kul ändå. Vi kanske är dumma som lägger pengar på fler utställningar när han ändå inte kan "uträtta" mer i år men det är ju så himla skoj!

*KL*
Skulle just anmäla oss till en utställning via skks hemsida och när jag skulle välja klass ploppade detta upp:

"Du har valt att anmäla din hund som är över 15 mån i juniorklass, vilket innebär att den inte kan tävla om CACIB."

Vad innebär CACIB?

Ska jag anmäla henne till en annan klass? isf vilken? Hon är 16 månader.

Om det är en internationell utställning kan du inte vara med och tävla om det internationella certet. Så vill du vara med och konkurrera om det så ska du anmäla hunden som unghund.
Har du en sent utvecklad hund kan det dock löna sig att anmäla i junior om den har bättre chans att mäta sig i konkurrensen där.
Annars är just 15-18 månader en sån ålder där du kan välja mellan att ställa i junior eller unghund.

Har varit i Torneå Int min första "utomlands" utställning och kan säga att det var lite spännande med ett nytt språk :nailbiting: Men det är ju tur man har snälla vänner som hjälper en och översätter kritiken så man vet vad domaren tyckte om mina hundar :D

Men alla 4 fick Exc och 3 fick CK och min Falcon fick både Finsk Cert och R-cacib och då hanen före honom redan är C.I.B så kommer det att bli ett "riktigt" Cacib är så glad och nöjd :)

Kritiken från Torneå Int

Domare: Johan Juslin

Ben:
En hane m. vackra linjer, väl utv. huvud. Vacker hals och rygglinje, Bra bröstkorg mellan stark benstomme, Bra bak, Utm. bakbens vinklar. Bra rörelse från sidan.
Ex, CK, R-Cert och BH 3:a

Falcon:
Hane av lagom storlek, bra resning. Bra kropp, utm. benstomme, Bra rygg Muskulös bak. Rör sig utm.
Ex, CK, Cert, R-Cacib och BH 2:a

Ängel:
Liten tik med bra prop. Huvud kunde vara kraftigare. Lätta öron, Bra benstomme för storleken, Vacker svans, utm. bakdel, rör sig valpigt.
Ex.

Sookie
En tik av lagom storlek, med bra linjer, Huvudet kunde vara kraftigare, Bra hals och rygglinje. Bra svans ansättning, fyllig bakdel. Lagom benstomme, rör sig bra
Ex, CK och BT 4:a

KL
Var på rasspecialutställning igår. Tror det var över 80 anmälda plus valpar, så hård konkurrens så klart. Är van vid att det är i bästa fall 3-5 st i samma ras annars :p. Vår första officiella utställning och även debut i juniorklass så det var lite pirrigt;) Fick ett excellent och fin kritik men hamnade utanför placeringarna. Men vi är nöjda och han skötte sig jättebra. Det enda han gjorde som han inte gjort förr var att vända bort huvudet och slingra sig lite vid tandvisningen och även gny lite:o Domaren sa att vi måste träna mer på det så det är väl bara att göra det....

128_zpsdf306702.png
[/URL][/IMG]

137A_zps494cdfcc.jpg
[/URL][/IMG]

Edit:Kollade nu och 100 (!) lagottos var det som var anmälda.

Senast ändrad:

*kl*

Odjuret badat, imorn gör vi debut.
Har varit på loppis hela e.m och satte sambon på bad och kamning. Kommer hem, vad ligger innanför dörren? Ailus numer söndertuggade pass :meh:
Som tur var hade han missat det viktiga.

Han sätter käppar i hjulet för matte med andra ord!
Tumhållning inför imorgon! (och vovve håller tassar!)
Lycka till!

Kl

Nu startar vi snart resan mot Sollefteå och utställningsdebut.
Hoppas det går skapligt så Ludvig slipper skämmas för en matte som
inte kan föra sig. ;)

Då var de gjort.
Efter mycket om och men och en låååång dag (Vi var där 7,20 och ställde ut ca. 13.10).
Vi trodde aldrig Ailu skulle klara av ringen eftersom han hoppade efter nästan alla hundar som gick förbi.
Sin egna grupp verkar han ha väldigt svårt för, Bitta's ludde, ett par huskys och en hel del andra ur grupp 5 fick sig rediga utskällningar när dom gick förbi ;)
MEN.
Han gick in i ringen, stannade brevid mig, sprang nääästan klockrent, stannade igen men sen gick de åt helvete :D
Hans kulor var borta igen (jojo-mannen) så det blev ju naturligtvis inget pris. Men lite kritik fick vi, och god sådan.
""Rastyipisk som valp. Hastrång. Rak i bakbensställ, bra mentalitet. Bra bett, rör sig bra för sin ålder""
Så vi är ändå jättenöjda, duktiga skrälle!
Nu är han däckad på bron ;)

Dumma kulor! Men kul ändå att det gick så pass bra då! Bara på´t igen å hoppas kulorna håller sig nere då!
Såg du några eurasier? :angel:

Nu har en MYCKET nöjd ägare av eurasiern Ludvig kommit hem.
Första gången på en utställning överhuvudtaget och fick excellent HP och blev BIR.
Sedan 4:a av åtta (tror jag) i gruppen.
:banana:

Jag undrade så varför ni inte fick något på Ailu. Det hördes ju så dåligt så jag fick aldrig med mig att det var kulorna. Men det var ju roligt med omdömet ändå!

Men va duktiga ni var, jag sa ju att han såg helcool ut! :D
Ja, hade det inte varit för dem hade vi fått pris. Förmodligen BIR (naturligvis ;)) och sedan gått vidare då till gruppen men den hade jag nog avböjt iaf. för han var helt knäckt.
La sig ju under domarbordet efter visningen :D

Boll: Ja, såg ju Bittas Ludde och så den från Härnösand tror jag som tävlade i öppna klassen. Såg dem dock inte i ringen eftersom min stackars vappe va helt knäckt efter visningen så vi åkte direkt. Men såg dem under dagen. :)

Grattis!! :banana: vad roligt! :D

Ingen av er som minns namn på den från Härnösand? Kul att hålla lite koll på de som finns här uppe!

Poisonous: jamen under domarbordet måste ju vara en perfekt sovplats! :D

Nej, men har programmet :D

Cool Surprise Great Storm
Den andra anmälda (förutom ludde) var Cool Surprise Lilleman

Men alltså... läste nu.
Man kan bli avvisad från utställningen/platsen om hunden gör utfall och eller visar aggressivitet mot andra hundar/människor.
Ailu uppförde sig prickfritt i ringen men utanför.. Folk verkar inte tänka på att en del hundar är unga och kanske inte så vana så dom springer och busar, låter hundar som känner varandra leka osv. 5-10m från min hund.
Ailu blir ju vansinnig och flyger upp och ska va med, leka, jaga och i vissa fall är han arg.
Blir jag avvisad för det beteendet? Jag försökte flera gånger att sätta mig avskilt men folk flyttade närmare och närmare.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 418
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar