Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

kl
Snart dax för Piteå Int. Ska bli spännande. Har chansat och anmält vovve i unghundsklass. Blir 15 månader 2 dagar innan.. han är dessutom ganska naken..är knappt någon underull kvar på honom. Men jag tyckte att han var naken i vännäs också och då gick det ju bra! Så hoppas det gör det i helgen också :D

kl

Kan någon här förklara vad lösa frambensrörelser betyder? Nu har jag fått det i kritiken för andra gången så det vore kul om man förstod vad det betyder. :D
Båda gångerna hon fått det har jag upplevt henne som väldig trött, uttråkad och ovillig där hon inte alls velat trava på som hon brukar.
Hon är ju väldigt grov och tung i frampartiet, kan det ha nåt med saken att göra?

Om jag inte tror helt fel är det att hunden "slänger" med frambenen och det utgår från bogen, hunden är inte tight nog i sina rörelser och jag skulle tro att det syns bäst framifrån. I Stillastående visar det sig i Armbågarna inte får stöd i bröstkorgen (Som kan ha otillräckligt djup) utan "står ut" om man tittar framifrån = steget kan vara slängigt. TROR jag :)

Senast ändrad:

Hm.. det är ingenting som syns i stillastående, hon har väldigt bra bröstdjup och stor bröstkorg och armbågarna står inte ut om man tittar på henne framifrån.
Men det är klart, saker kan ju ändå synas vid rörelse. Hon har väldigt mycket böstkorg för sina korta ben och kan ibland bli lite "framtung". Kanske skulle testa med viktmanchetter på frambenen och se om man kan få henne att jobba bättre med dom?

Tror det är svårt att se på en muskelras, dom "ska" ju se ut som dom har ett ben i varje hörn :) Googlade lite (Ja, jag har för lite att göra på jobbet ;) )och fick fram att det hör ihop med korta och raka överarmar, inte säkert det syns från sidan.

Kl

Jag och Malibu_Stacy kommer till Piteå i helgen och ställer både lördag och söndag! Kom gärna förbi och säg hej om ni är där!

Helgen som var spenderades i ett iskallt regnigt Borås. På lördagen blev min fina junior SeJW-12 JWW-13 Hildebert's Rebus BIM med cert och slog fler championhanar! Lilla Dahlia kom trea i en stor juniorklass, dock utan CK. Extra roligt eftersom vi hade en rasspeciallist som domare!

På söndagen var det ännu regnigare till att börja med. Rebus blev 5bh och fick cert idag igen. Sötaste Dahlia fick av någon konstig anledning VG, trots en fin kritik! Ibland fattar man ingenting... Visade dessutom en dotter till en av mina hanar till 2bt med cert!

Kl
Vad har ni till era hundar på utställningen, alltså var ligger de under all väntan? Tält, bur, vad är smidigast?

Våra hundar ligger i bur i tält. Det är ju en pälsras så de åker även bur in på utställningen. Har ett överdrag som går att dra igen så de får lugn och ro i buren. De ligger och sover mestadels av tiden. Efter bedömningen om de inte blivit BIR får de hänga med runt på utställningen när man shoppar, äter osv. Om de vunnit får de så klart bli rastade men sedan fortsätta sova så de är pigga till gruppen!

Jag kämpar på med min valps höjdrädsla. Förra utställningen fick hon nedslag för att hon var så försiktig. Hon blir spak av att stå på bordet, hon är så otroligt höjdrädd! Förut tog hon knappt emot godis när hon hamnade på ett bord, att hälsa på domaren var inte ens att tänka på, hon stod bara och sneglade mot kanten. Så nu försöker jag normalisera det här med bordet och låter henne stå en stund på bordet varje dag och ger henne en massa supergott godis och beröm. Jag har anmält henne till en utställning om en månad så får vi hoppas att rädslan gett med sig då.
Hon ser i alla fall väldigt lovande ut i kroppen. Lite lång och smal nos men jag hoppas att hon växer i den med tiden.
947197_10151520420663030_131585316_n.jpg

Sen när hon blir vuxen slipper hon förhoppningsvis bordet, så i värsta fall får vi väl vänta tills dess. :D

Jag gav mina middag på bordet... alla tendenser till höjdrädsla var borta på några dagar :)

Solbränd och glad efter en dag på Piteå-utställningen.
Jag kan stolt berätta att kennel Asclepian har fått sin första champion :)
Lilla Alva, Asclepian Andante, blev idag, 2 år och 3 dagar gammal, svensk och norsk utställningschampion! *glädjedans* 2bt, cert, CACIB och klart championat. 9e certet på 9 utställningar, 2a CACIBet av 2 möjliga... min fantastiska lilla hund! Blev slagen av mormor, domaren uppskattade "större" hundar, Alva är i 5kgs-klassen, mormor i 6kgs.
Nu blir det paus i en månad, sedan bär det av mot södrare Sverige och Danmark i augusti :)
Hur har det gått för er andra i helgen?

Det gick jättebra!
IMG_4108.jpg

BIR, cert & CACIB! Han är 15 månader och 2 dagar idag :D Så hans första CACIB! Så glad! :D

Grattis till championatet!

Gratis.
Jag ställde också i Piteå idag. Första utställningen efter valpning i vår. Etta i championklass och andra bästa tik med reservcacib blev resultatet. Lite besviken då vi gärna ville ha cacib men nöjd ändå då jag inte brukar ställa själv utan låta uppfödaren sköta sånt.

*kl
Tackar och grattar :)
Bifogar den obligatoriska championatbilden

1an7.5v4.jpg

Stort grattis till både dig och Laa! Så skoj!!

För oss blev det en halvdan utställningsdag med ett slätt excellent med Ila och 4:e bästa öppenklasstik, Quta kammade hem ett good. ;)

Domaren började med att gulligulla med Quta, berömma hennes huvud och stå och gullprata med henne.
Sen öppnade hon munnen och såg hennes bettfel. Då ändrades hennes ansiktsuttryck genast och sen åkte vi ut så det sjöng om det. :angel:

Ilas kritik blev:

Good size. Head with good proportions. Ribcage should be wider. Good muscled body. Good temperament and presentation.

1011972_10151525076488030_1993269468_n.jpg

Och så Quta då, som är mycket snyggare än ett good om det inte vore för hennes fruktansvärda bett. :up:
1002980_10151525052493030_854873777_n.jpg

Tack :) hon är bedårande till sättet också, en riktigt fullträff :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 418
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar