Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

Tack så hemskt mycket för svar! Ja får kolla upp nya koppel då. Har bara ca 1,5 cm breda halsband och rosa koppel. Dock är halsbanden svarta.

Här är två bilder på henne. Hade inga bra uppställnings bilder. Skulle va kul med nån kommentar på hur ni tycker hon ser ut :). Hon är en blandis mellan schäfer, worste och jämthund. Vi vet inte % men man kan ju gissa sig till vilka hon har mest i sig ;). Hon är 6 år i oktober.

Bilderna är från i vintras. Kan ta bättre bilder i morgon :)

Jag och bästa Malibu_Stacy tog med oss Rebus och Dahlia och åkte till World Dog Show som gick av stapeln i Budapest förra veckan!
948728_10151899807328625_383742511_o.jpg

Vilken fantastiskt fin stad det var och otroligt hundvänligt! De fick följa med in överallt, även på resturangerna :)
På fredag gick världsutställningen av stapeln med närmare 120 anmälda dvärgschnauzer p/s. Vi hade ju två juniorer med oss och eftersom det var uppdelat på två domare (hanar på en, tikar på en) så var det perfekt att vi kunde visa varsin hund. J tog sin egen lilla Dahlia och visade henne kalasfint till Excellent vilket är det bästa man kan få där, tyvärr räkte det inte till en placering bland de 4 bästa men det är inte så lätt med över 15 anmälda juniortikar.

Medan J var inne med Dahlia visade jag Rebus i ringen bredvid. Lika många anmälda här så vågade inte hoppas på någon placering. Men döm om min förvåning när domaren plockade ut Rebus bland de 4 främsta i klassen som skulle bli granskade ytterligare lite innan de blev placerade. han började bakifrån och placerade nummer 4 och 3. Sedan två kvar, bara Rebus och en helkuperad hane. Och där drog Rebus det längsta strået och vann alltihop! :D Min lilla kille blev alltså Junior Världs Vinnare 2013!
963361_10151907309043625_1339534578_o.jpg

Han fick sedan gå in och tävla i BIR mot de 6 andra segrande hundarna (lite andra regler än hemma, endast en BIR hund utses, inte bästa hane och bästa tik) Där blev han placerad som nummer 5! Min lilla skrutt på bara 14 månader :love:

Fira var vi så klart tvugna att göra :d
975607_10151907945758625_1741510143_n.jpg

JWW-13 SeJW-12 Hildebert's Rebus med sin fina pokal han fick
973278_10151914470533625_293507610_n.jpg

KL
Vi kämpar på med ståträning :D Det är lite från dag till dag haha. Men funkar rätt bra att få henne till det nu, om än inte så snyggt.. Utställningskoppel är inhandlat och vi har provat på att springa både i ring och triangel. Var på en utställning i söndags så jag fick lite koll på hur man beter sig och jag tror att både jag och hund kommer fixa det någorlunda :D kläder.. vilken djungel.. folk hade på sig både skrikiga dressar, tighta knäkjolar, pumps, gympaskor etc etc etc. Snart är det 6 juni :D

Tur att det finns de som har koll! Då får vi jaga CACIB till hösten!
När jag ändå ställer dumma frågor... Stämmer det att det räcker med ett utländskt cert för en champion för att även ta det landets championat? Dvs om vi ställer vår SE UCH i Finland och tar cert, blir hon även finsk champion då? (förutsatt att hon uppfyller kraven på bruksmeriter, vilket hon gör)

Det gäller i de nordiska länderna, (dock krav på stor-cert i Norge). Andra länder har andra regler, så det får man kolla upp med ansvarig kennelklubb.

Tack så mycket :bow: Det är i första hand Finland som är aktuellt för oss då vi har möjlighet att låna stuga i närheten av Helsingfors där det ju brukar finnas en del utställningar.

Alltså, jag har blivit ombedd att göda upp min hund inför utställningen i helgen (något jag faktiskt struntat i). Men alltså, det är väl inget fel på hennes form? Hon är väl inte så smal att domaren ska kunna döma ner henne av den anledningen? :crazy:

166036_10151453743918030_1925904494_n.jpg

kan och kan.. träffar du på en knusslig domare så.. frågar du mig som inte kan ngt om din ras så tycker jag att hon ser fantastiskt fin ut. Nog den finaste jag sett av dom faktiskt. Hon ser ju ut att ha perfekt muskelmassa, är det fett de vill se?

Skulle inte göda upp henne heller. Hon ser ut att vara i strålande kondition. Mer massa = mer fett, eller vad vill de se?

Många vill se staffar med mycket massa. Och precis som på många andra raser blandar dom ihop massa och fett.
Jag tycker ju att hon är i perfekt form. Men helt klart, hon är smalare än många andra staffar man ser. Men jag kan ju inte tävla agility med en hund som är ännu tyngre än vad hon är. Hon ska ju kunna ha fart genom banan också.

Hon är kanonfin! Min hund är också rätt så slimmad och "deffad", men har inte fått kritik på grund av det på utställningar. Men det beror nog lite på vilken ras man har och hur sträng domaren är, jag kan tänka mig att en superslimmad labrador till exempel inte går så bra i utställningsringen även om den är välmusklad.

*kl

Supergrattis till Sookie, inte illa!

Vad synd aningsfull, men du vet ju vad problemet är iaf, OCH det är något du kan göra något åt :) svårt att fixa till en "felaktig" svans, energinivå däremot... :D

hjarterdam: jag Grattis, ck på en 11-månaders är inte illa. Såg dig passera några gånger men missade att hälsa. Får ta igen det i Gällivare ;)

Tackar! :) Jag har så dålig koll på alla bukare :o
jaa, absolut :) Ska kolla om ngn vill samåka med mig dit upp den 30e. Roligare å köra om man är fler i bilen =)

Vad jag vet är vi bara två i vår bil så här långt, kan kolla om det fortfarande finns ledig plats, om du vill?

Har en labbe i fin form så är lite orolig för hur det kommer gå på utställning. Det är ju också en ras där massa och fett blandas ihop.

2:a bästa tik med reserv-cert idag! Hon fick strålande kritik (och klantiga jävla matte har slarvat bort kritiklappen :rage: ). Domaren kom till och med fram och pratade med mig efteråt och sa att han verkligen, verkligen gillade henne och att han hade haft otroligt svårt att bestämma sig mellan henne och tiken som vann (som blev champion dagen till ära, så stort grattis till den, den var hur fin som helst).
Han sa att han älskade hur hon rörde sig, hur bra hon visade sig och att hon hade ett underbart temperament. Min coola, fina, underbara Ila. Kändes som en revansch från förra helgens VG. ;)
Tydligen går hon bättre hem hos österikiska domare än svenska. ;)

261796_10151456330593030_1634815971_n.jpg

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 632
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 418
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar