Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

Den delen hade jag missat helt, jag trodde det var godisförbud :D förstår du vad stressad jag har varit :D

En del domare uppskattar dock inte att man håller på med godis i ringen. Principen är ju att man inte får störa de andra hundarna, men så länge man inte gör det brukar det inte vara ett problem. (Störa som i att kasta köttbullar omkring sig högt och lågt, så att efterföljande hundar är mer intresserade av att dammsuga ringen än att visa upp sig tex :) ). Jag kör hårt med godis, funkar bra på mina matmotiverade vovvar :D

Nej det fattar jag ju :D Men det funkar betydligt lättare nu idag när jag kunnat använda godiset haha

KL

Har idag varit med på vår andra utställning. En inofficiell denna gång också.

Superbra kritik som resulterade i BIS 2 i valpklass.:D

Här är kritiken och jag gillade verkligen den unga domaren (inte bara för det gick så bra) utan för att hon var så noga, tog god tid på sig, pedagogisk och tydlig:)

9 månader, härlig helhet, korrekta proportioner, vacker hals och överlinje, välformat huvud, korrekt bett, bra förbröst och bröstdjup, rör sig bra fram, något tätt bak, från sidan med mycket vägvinnande steg, tryffeln inte helt enfärgad, trevligt temperament och välvisad:)

Sen blev jag uppmuntrad att duktiga erfarna människor att anmäla oss till en stor rasutställning i juli så jag ska väl gå på deras råd och göra det. Lite nervöst med en större officiell tävling bara :nailbiting::nailbiting:

Äh, var inte orolig, det är jättekul att ställa ut även på officiella utställningar, och, egentligen, vad spelar det för roll vad resultatet blir? Ni har kul, och ingen kommer att tycka att hunden är mindre "värd" om den har ett dåligt resultat någon gång inskrivet i hunddata. :)

*kl
Spenderade dagen på Sjulnässkolan i Piteå, årets första officiella utställning för vår del. Dagen började bra... domarbyte. Igen. Tredje domaren gillt faktiskt. Men men, inget att göra åt. Domaren var... intressant. Dömde uppenbart jakthundar till vardags, och var inte nådig med bedömningarna på vovvarna före oss (dvs jakthundarna hon kommit dit för att dömma). Det närmast gödslades med VGn och Gn. Lät ju lovande, speciellt med tanke på att hon bad om en paus innan det var dags för oss, för att hinna skumma igenom rasstandarden (hon fick veta på morgonen att hon skulle dömma oss, och jag är glad att hon tog sig tiden att läsa på lite grann iaf). Så, hur gick det då? Jo, lilltjejen skötte sig exemplariskt, stod som en klocka och försökte slicka domaren i ansiktet :) 1 hane, 3 tikar, lilla Alva blev BIR med cert, och hon hade "värdigt" motstånd för första gången *lycklig* Oplacerad i stora ringen. Nu är vi hemma, trötta och glada. Och solbrända. Eller iaf jag :) Så, till er som ska till Piteå imorgon: Ta med solskyddsfaktor och heltäckande kläder, jag kände inte av solen speciellt mycket när jag var där, men nu värmer huden oroväckande :D
Nästa mål: Gällivare i slutet på juni, vi jagar vårt första CACIB :)

har nu i kväll packat allt för i morgon då vi åker tidigt på morgonen upp till Piteå och Sjulnässkolan :)
Tack för tipset om solkydd hade jag inte tänkt på annars ;)
Hoppas hoppas att domaren gillar min Sookie och självklart även de andra 2 av mina pojkar ;)

Har precis anmält Fiffi till inoff i Hjo den 16/6. Så nu får vi öva lite.

Kl.
Har inte läst tråden men har en fråga. Finns det utställningar som man kan ställa ut en blandras tik på? Tycker hon är väldigt vacker och skulle vilja få visa henne och se om jag bara är hemmablind eller om det stämmer. Att denna blandning faktiskt blev bra på denna vovve.

Om det finns, vart i landet isf? Finns det i Östergötland?

Tack! Hittade en utställning nära mig som jag nog vill anmäla vovven till. Men jag har aldrig sett eller ställt ut någon hund själv så hur gör man? Har endast ställt ut häst. Ska man gå/springa med hunden samt ha den uppställd? Hur går det egentligen till på en utställning? Vad bör man tänka på? Är nybörjare på detta och vill lära mig det :p.

Vill hitta något kul att göra nu under 3 månader till då jag är sjukskriven och inte får/kan hålla på med mina älskade hästar :(. Tänkte då att jag skulle kunna ställa ut min fina hund och hitta på massa kul med henne :)

Ja fy tusan vad min hud gör ont idag! Vi åkte ju upp redan i fredags och jag hade kollat på yr.no som sa att det skulle vara 1 grad mellan 08-12 och 8 grader från kl 12. Vad packade jag då, jo massa varma kläder så vi inte skulle frysa ihjäl. När vi kollar senare på kvällen på smhi och klart.se så säger de ju en himla massa plusgrader mer och jag kände lite att jag ville dö. Jag bränner mig extremt lätt och nu hade jag ju varken heltäckande kläder (förutom vinterkläder) eller solskydd. Suck! Men hädanefter skall solskydd alltid packas med ÄVEN om vädret säger att det ska bli annat. Också ska vi köpa ett tält :P då hade man ju sluppit sitta direkt i solen iallafall!
Grattis till er! Kul att det gick så bra!

Vi var som sagt också i Piteå. Vår allra första officiella utställning och det gick så himla bra! BIR och första certet! När ringsekreteraren sa cert (hon missade först att vi skulle få det) så slängde jag mig kring halsen på både vovve och husse och grät lite glädjetårar, haha. Vilket resulterade i att när jag senare hämtade vår kritik frågade domaren om det var första gången :angel: hehe. Jag hade aldrig vågat hoppas att det skulle gå så bra. Vi hade som mål att vi inte skulle göra bort oss, och hoppades på ett very good iallafall. Älskade fina vovve! I stora ringen åkte vi ut på en gång, men det var bara skönt att äntligen få åka hem då! :p

964500_10200385570655931_875708418_o.jpg

En BIR&BIM bild. Det är min barndomsvän som har BIM hunden, så det är extra kul att vi har samma ras och kan följas åt i sommar på utställningarna här uppe :)

kl

Målet för i år är att plocka första certet. Man kan ju alltid hoppas. ;) Hittills har vi samlat på CK och placerat oss i toppen bland juniorerna och unghundarna, men nu när hon går upp i öppen klass kan man ju alltid hoppas att hon ska räcka till även i konkurrensen. ;) Det har i alla fall hänt massor med henne sen förra säsongen. Hon har breddat skallen, breddat sig i kroppen framför allt och är i otroligt fin form. Sen tillhör hon tyvärr en ras där många domare vill se mycket "massa" och jag vägrar att göda henne bara för att hon ska gå bra på utställning.
Beroende på hur vårens utställningar går så åker jag ev till Finland i sommar. Och sen ska förstås valpen debutera också så fort hon har åldern inne. ;)

306145_10151321673528030_1517558280_n.jpg

Riktigt kul att se välmusklade hundar i bra hull. Skitsnygg.

Hunden ska trava när den visar sig. Den ska även stå snyggt och stilla och vänligt låt domaren känna igenom kroppen och kolla tänder - för att ta det lite enkelt.

Jo, jag hörde också om det där med yrs prognos, men iom att jag bor 5km från utställningsområdet och kunde gå ut med hundarna i morgonrock på morgonen avskrev jag det där med kallt väder rätt fort :) hade inte tillräcklig klädtäckning ändå tyvärr. Jag är tjusigt röd, men men det blev tack och lov aldrig värre än att huden på armarna sved lite grann.

Grattis till ert fina resultat! :)

Tur det! Det gör riktigt ont idag :( Urrk. Ska ta och införskaffa mig något heltäckande som är luftig att ha i sommar, jag bränner mig så himla lätt och brukar ju hålla mig inne när det är stekande, men det blir ju svårt på utställningarna!

+ hemlig, taack! :)

Okej tack för svar :). Lite mer frågor. Hur ska hunden stå då? Ska det vara som vid häst att den står öppet mot domaren eller på annat sätt? Vår vovve är världens snällaste så tror inte det blir några större problem med det. Måste bara få henne att stå still när dom ska känna igenom henne. Hon älskar alla människor o vill mer än gärna prata o pussas :p.
Fler frågor. Vad har ni för halsband och koppel? Spelar det någon.roll? Finns det speciella regler som man bör lära sig?

*kl*

Vi har lite beslutsångest... Hade tänkt åka och jaga utländskt CACIB för att försöka få ihop till ett CIB. Men så åkte hunden på en segdragen infektion så varken päls eller form var på topp... Nu ska vi ha barn i slutet av juni vilket innebär att utlandsresa är aktuell tidigast i höst.
Frågan är, ska man försöka nu, hon är född i mars -07 dvs kommer att vara 6½ år? Eller ska man hoppas på att hon fortsätter se bra ut, likt mamma och de äldre halvsyskonen, och ge sig på det i veteranklass?

En solbränd men Mycket lycklig matte.

Dagens resultat från Piteå Nat.

3 hanar och 3 tikar anmälda i rasen :)

Mina 3:
Ben Junior klass:
14 mån utm typ och storlek. Snygg hals, överlinje, bra kors. Utm. huvud med fina öron, utm. framställ, fina tassar, bra bakställ. Till talande helhet. Utm. rörelse schema
CK, R-cert BH:3

Falcon unghundsklass:
Förstklassig typ och storlek. Vackert huvud m. utm. detaljer: Utm. framställ, fina tassar. Kort och stabil rygg, bra kors och bakställ. Visar sig m. härligt steg och bra drive.
CK, Cert, BH:2

Sookie öppenklass:
Vältypad 3,5 åring (jag vet hon är 4,5 men fick hjärnsläpp ;) ). Ytterst femenin. Utm. framställ och bakställ. Välbygt huvud m. mkt bra ögon, fina tassar. Ngt efftergivande i ryggen, bra kors oh svansfäste. Ganska bra rörelse schema
CK, Cert, BIM och CHAMPION !!!!!

Är så Glad och kan inte sluta leeee :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 632
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 418
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII