Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

KL

De kommer inte bli så många utställningar detta år - håller lite i pengarna just nu:)
Men inplanerat är Norrköping i juni, Askersund och Norrköping i augusti samt stora heelerspecialen som även den är i augusti. Tror att det får räcka för i år då det är 1,5 åringen som ska visas. Ev om jag senare även åker på Älvsjömässan. Beror på om jag har valpar hemma då eller inte:D

Blir inte så många för oss heller, det är visserligen första året för oss men sambon är arbetslös och jag pluggar så vi kan varken åka speciellt långt eller på särskilt många.
De vi planerat att åka på är Piteå i maj, Vännäs i juni, ev. Piteå i Juli och sedan Sundsvall i oktober. Då blir det nog även SSUK´s. Sen har vi tre stycken inoffare vi skall på innan första officiella. :) Är redan nervös för den officiella, haha. Har aldrig satt min fot på en officiell utställning!
Jag skulle gärna åka på fler men sambon är lite kinkig just nu eftersom han som sagt är arbetslös. Och man blir ju inte rik på att studera direkt så jag gör väl bäst i att lyssna på honom :p

KL

Idag har vi varit iväg på en inoff. uställning.

Kritiken var helt ok:
maskulin hane. Bra könspräglat huvud. Bra hals. Stark rygg. Brant kors.Utmärkt bröstkorg. Korrekt vinklad. Rör sig med underställda bakbensrörelser - överbyggd. Bra päls och färg

Fick dock inget HP pga att han var överbyggd, men han vann över den andra hunden i hans klass så lite stolta blev vi allt. Och framför allt är jag nöjd med hur han uppförde sig.

Det låter som en liknande kritik vi fick idag. Undrar om vi ställt för samma domare...

Vår första (inofficiella) utställning med vår 7 månaders lagotto.
Vår kritik löd:

Bra proportioner, korrekt huvud, bra hals, stark rygg, aning brant kors, tillräcklig bröstkorgen, ordinärt vinklad, rör sig med något underställda bakbensrörelser, bra päls och färg.

Men han skötte sig utmärkt så jag är så nöjd! Nu är han väldigt trött :D

Nu är min tjej anmäld till Lidköping i maj (SKKs officiella). Kommer även ställa en kompis svart och silver tik och en annan uppfödares p/s juniorhane! Ska bli jättekul att ställa andra hundar också :)

kl

jag funderar fortfarande på om jag ska anmäla maskot hunden till Lidköping och bulldogen till Hässleholm,måste bestäma mig innan i morgon.

kl*
Igår var vi på inoff. och blev BIM, idag var vi på en annan inoff. och blev BIG-2! Vovve var jättebusig först men i gruppfinalen hade han lugnat ner sig lite. Knasboll :love:
476911_511770852217445_34712689_o.jpg

Dagens kritik:
Maskulin hane av utmärkt typ. Utmärkt huvud med små trekantiga öron. Vackra mörka ögon, korrekt bett. Utmärkt hals och rygg, bra bröstkorg för åldern. Välansatt svans. Tillräckligt vinklad. Rör sig väl, vacker päls och färg. Välvisad!

Jätteglad för kritiken :)

*KL*

Helt ny och vart buke-frånvarande för jag inte haft någon dator.

Jag har en Västsibirisk laika tik som snart blir 5 månader och en 2 årig tysk jaktterrier hane som jag vill ställa ut.

Var hittar man utställningar?
Måste jag va medlem någonstans? (Fick 1 års medlemskap i Svenska laikaklubben när vi hämta valpen)
Hur anmäler man, och vilka papper behövs och måste visas upp? Finns det olika klasser?
Och framför allt, hur gör man?

Jag har bara visat hästar innan, men det kanske är ganska lika?
Nu var det ett tag sedan jag höll på med utställningar, men eftersom ingen annan har svarat så ger jag mig på ett försök.

Utställningar hittar du t.ex. i tidningen Hundsport, på skk.se, på rasklubbars hemsidor m.m. Nymodigheter som ett Twitterkonto för hundutställningar finns också.

Du ska vara medlem i SKK för att kunna ställa på officiella utställningar, men det behövs inte om du ställer på inofficiella (rätta mig någon om jag har fel här). Om du vill ställa på dina rasklubbars rasspecialer måste du säkerligen vara medlem i dem också.

Hur man betalar är lite olika. När jag höll på (för ca 5 år sedan) fanns oftast varianterna att anmäla via Bank-/Plusgiro eller via SKKs hemsida.

Du ska ha med vaccinationsintyg som du visar upp vid entrén till utställningen.

Här hittar du mer info om utställningar.

KL
Nu har vi varit på vår första officiella utställning :)

Resultatet blev:
Excellent, 1a i juniortikklassen, CK, 3e bästa tik och reserv-cert.

Kritiken löd:
"1 year old, Medium size, strong bone, good substance for age, correct proportions. Excellent head and expression. Strong neck, good topline and tail set. Well ribbed chest. Very good angulations in front and behind. Balanced side movement. Needs to get more tight in elbows. Excellent temperament!"

Jag tror hon rör sig bättre fram om hon kunde låta bli att tokbusa så fort vi kommer in i ringen. När hon blir busig och studsig så vispar hon med frambenen. Men det kommer väl så småningom, bara öva på. Det är bara inne i ringen på tävling som hon tokbusar så det är svårt att träna bort hemma och på ringträningarna vi går på. Vi har roligt iaf :p

jag ska åka till Piteå kommer med 3 av 4 :p

sedan så är samma trio anmäld till terrier klubbens helgen efter även det Piteå

och Vännäs så får alla åka då det är som hemma plan :D det var dyrt att äga hund denna månad med alla utställningar :banghead: men kul ska vi ha:D

Ställer också 19e i Piteå. Uppstart inför sommarens eskapader, ren träning så jag ser vad jag har att göra fram till tjejen fyller två i juli, så vi kan ta det där sista certet :)

grattis till ett fantastiskt resultat på eran första officiella:D

kl
grattis till alla er som ställt ut:D vilka fina resultat ni har:d

vi ska ställa på rottweiler vår-specialen den 24 maj i Uppsala och den 25 maj i österbybruk norr om uppsala. resan och boendet är fixat så det blir en mini-semester:) är redan nervös!!

Skall också ställa i Piteå, första officiella. Men vi ställer på lördagen, den 18e är väl det tror jag. :) Ska bli spännande.

Ingen mer som ska till Vänersborg i juni?

Har tre utställningar planerade i år. En inoff. på Orust 1e juni, Vänersborg andra helgen i juni och Backamo i augusti :)

Ställer också 19e i Piteå. Uppstart inför sommarens eskapader, ren träning så jag ser vad jag har att göra fram till tjejen fyller två i juli, så vi kan ta det där sista certet :)

Äh, fasen, ställer ju också på lördagen, dvs 18e. Datumvill :D

KL
På't igen :p

Inoffare idag:
BIR, hp, BIG1, BIS4! :D

Hon travade så himla fint, inget bus alls, gjorde allt jag bad om, och sen stod hon stadigt som en liten staty ♥

Kritik:
"Mkt tilltalande helhet, stark men ändå feminin. Lätt rektangulär, medelstora ögon, välplacerade öron, utm överlinje i stående och rörelse. Utm bröstkorg och framben, tillräckligt vinklad bak, rör sig med kraft och balans, bär svansen ringlad över ryggen, utm päls, trevlig och stabil."

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 632
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar