Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

En solbränd men Mycket lycklig matte.

Dagens resultat från Piteå Nat.

3 hanar och 3 tikar anmälda i rasen :)

Mina 3:
Ben Junior klass:
14 mån utm typ och storlek. Snygg hals, överlinje, bra kors. Utm. huvud med fina öron, utm. framställ, fina tassar, bra bakställ. Till talande helhet. Utm. rörelse schema
CK, R-cert BH:3

Falcon unghundsklass:
Förstklassig typ och storlek. Vackert huvud m. utm. detaljer: Utm. framställ, fina tassar. Kort och stabil rygg, bra kors och bakställ. Visar sig m. härligt steg och bra drive.
CK, Cert, BH:2

Sookie öppenklass:
Vältypad 3,5 åring (jag vet hon är 4,5 men fick hjärnsläpp ;) ). Ytterst femenin. Utm. framställ och bakställ. Välbygt huvud m. mkt bra ögon, fina tassar. Ngt efftergivande i ryggen, bra kors oh svansfäste. Ganska bra rörelse schema
CK, Cert, BIM och CHAMPION !!!!!

Är så Glad och kan inte sluta leeee :D

Grattis!!! :bump:

Det gick inte alls bra för oss idag. Åkte ut med ett VG. Vilket förvånade mig då hon brukar gå mycket bättre än så.
Men vi har varit 3 dagar ute på stugan och hon var helt enkelt slutkörd. Hon ville knappt trava med mig i ringen och istället för att visa upp sitt vanliga powerjag så såg hon bara tung och flåsig ut, hon har nog rejält med träningsvärk. Dels ute typ 16 timmar av dygnet i 3 dagar, sen en massa simning, lek med hundkompisar + att vi passat på att spåra också. Och värmen gjorde ju inte direkt saker och ting lättare. ;)
Hon låg i sin bur på utställningsområdet och sov tungt och har fortsatt att göra det sen vi kom hem. Så idag ville det sig helt enkelt inte. Inför nästa helg ska jag ta det lite lugnare med henne så hon har nån energi kvar.
Kritiken blev i alla fall:

"Utmärkt typ. Bra bredd och djup i skallpartiet. Kunde ha något mer markerat stop och något mer utfyllnad framför ögon.
Mycket bra djup i underkäken. Fin överlinje. Skulle vilja ha henne något mer upp på sina ben.
Korrekt balans. Bra päls och kondition. Välansatt, buren svans."

Very good.

971911_10151445760643030_1875449578_n.jpg

Jag som hade sett fram emot att se din staffe när jag var på samma utställning med ynk. Men lyckades inte se er. :/ hade dock fullt upp att hänga med då jag inte är så rutinerad utställare och skulle även ställa ut en vovve jag aldrig träffat förr, haha :)

Ynkis gick juniorklass :) och fick excellent. "10 mån hanhund. Bra proportioner och ben. Något ungdomlig i bredd och djup i huvudet. Välburna öron, utmärkt underkäke. Tillräcklig bredd och djup i bröst för sin ålder. Välformad bröstkorg. Ok svanssättning. Bra vinklar bak. Välmusklad. Bär sin svans för högt i rörelse. Mycket bra päls och kondition, fina tassar"

img_6218_51994f26ddf2b3354e3575d2.jpg
img_6252_51994f64ddf2b33558a33f1e.jpg

Ställde även en tik som var superduktig trots att vi inte kände varandra alls. :) Kyla fick excellent

img_6324_51994de59606ee58c17f3329.jpg
img_6315_51994e989606ee58eb27768d.jpg

Får givetvis inte glömma ynkis fina hejjarklack! :) som självklart fick högsta betyg av matte i uppförande då han har jobbigt med andra hundar i allmänhet. :love:

img_6257_519952afddf2b335434e3db5.jpg

Vilka underbara resultat! Grattis :)

Det pratades om godis i ringen lite tidigare i tråden, här kan ni se hur det kan gå när funktionärerna bjuder deltagarna på kex.

923011_10151416039686200_1870530995_n.jpg

:d

Jag hälsade på dig i förbifarten för jag kände igen dina hundar, men jag fick inget hej tillbaka så jag misstänker att du var i dina egna tankar. :D Tror att jag gick med Ila då. Men jag ställde iofs en hanhund också så det kan ha varit honom jag höll i handen.
Hade en knälång smalrandig klänning, svart kavaj. Höll inte alls med domaren i er klass heller. haha. Jag och domaren var inte eniga om mycket igår. Som det brukar vara. Ynk såg jätte jätte fin ut.

Men vi var inne så kort tid i ringen så det var inte svårt att missa oss. hahaha.

oj jag måste verkligen ha varit i mina egna tankar! Förlåt! :mad: (kan även ha varit min syster som stod med dom då jag hade den andra tiken)

Tack! Ynkis ser ser dock inte riktigt ut som alla andra i ansiktet, han har så lite panna och är avlång i ansiktet, men jag hoppas att det kommer med åldern när han börjar fylla ut kinderna. Han var även inte jätte tålmodig då det kom till att stå still i ringen, haha.

Ja vi tyckte också domaren dömde lite lustigt, men han verkade tycka om nättare rörligare staffar, och det kan jag iof tycka är bra och hälsosamt. :)

Jag blev inte riktigt klok på vad han gillade. :D
Han gillade verkligen Ilas typ, men jag tror att det var hennes rörelser som slog ner henne. Spelar ju ingen roll vilket tryck hon brukar ha i traven i vanliga fall, när man knappt får henne att springa i ringen. :D Nästa gång ska jag preparera med leksak tror jag så att man kan peppa henne lite.
Om det var du som ställde din hund var det dig jag hälsade på. ;)

ninjaa_zps0a9fb12a.jpg

Min första officiella utställning någonsin, och Ninjas också! :)
Blev 1a i juniorklass.
Fick Excellent CK.
Blev sedan 3e bästa hane med reserv-cert. 11månader är han så han var yngst av de deltagande hanarna :) Vann gjorde en champion veteran och 2a kom en 2åring så jag är stolt upp över öronen! :) Nästa är i Gällivare.

Det hade sprungit en tik i höglöpet i ringen just innan samt att någon hade spillt ut massor med korv framför domaren. Så det var lite svårt att få fokus på herrn. ;)

Jag blev inte riktigt klok på vad han gillade. :D
Han gillade verkligen Ilas typ, men jag tror att det var hennes rörelser som slog ner henne. Spelar ju ingen roll vilket tryck hon brukar ha i traven i vanliga fall, när man knappt får henne att springa i ringen. :D Nästa gång ska jag preparera med leksak tror jag så att man kan peppa henne lite.
Om det var du som ställde din hund var det dig jag hälsade på. ;)

Haha ja då var det jag.. Typiskt mig att gå i en bubbla och varken se eller höra. Ja det var ju fruktansvärt varmt också så det var nog många dåsiga hundar. :/

*kl

Supergrattis till Sookie, inte illa!

Vad synd aningsfull, men du vet ju vad problemet är iaf, OCH det är något du kan göra något åt :) svårt att fixa till en "felaktig" svans, energinivå däremot... :D

hjarterdam: jag Grattis, ck på en 11-månaders är inte illa. Såg dig passera några gånger men missade att hälsa. Får ta igen det i Gällivare ;)

*kl*

Vi har lite beslutsångest... Hade tänkt åka och jaga utländskt CACIB för att försöka få ihop till ett CIB. Men så åkte hunden på en segdragen infektion så varken päls eller form var på topp... Nu ska vi ha barn i slutet av juni vilket innebär att utlandsresa är aktuell tidigast i höst.
Frågan är, ska man försöka nu, hon är född i mars -07 dvs kommer att vara 6½ år? Eller ska man hoppas på att hon fortsätter se bra ut, likt mamma och de äldre halvsyskonen, och ge sig på det i veteranklass?

CACIB delas inte ut till veteraner, så ni måste plocka era CACIB innan dess, tyvärr.

Okej tack för svar :). Lite mer frågor. Hur ska hunden stå då? Ska det vara som vid häst att den står öppet mot domaren eller på annat sätt? Vår vovve är världens snällaste så tror inte det blir några större problem med det. Måste bara få henne att stå still när dom ska känna igenom henne. Hon älskar alla människor o vill mer än gärna prata o pussas :p.
Fler frågor. Vad har ni för halsband och koppel? Spelar det någon.roll? Finns det speciella regler som man bör lära sig?

1. Hunden ska stå med alla fyra ben i backen, oftast med något "utsträckta" bakben, inte översträckta, på de flesta raser ska det vara en 90 graders vinkel mellan hasen (? står still i huvudet just nu, underbenet på bakbenet) och backen.
2. De flesta raser ska stå med sidan mot domaren (oftast vä sida, men hö är ok men lite krångligare). En del "muskelraser" ställs ibland med fronten mot domaren, men jag minns inte vilka.
3. Utställningskoppel ska dra så lite uppmärksamhet från hunden som möjligt. Så, så tunt som fungerar, och diskret. Kedja, läder, nylon spelar ingen större roll, ta det som känns mest naturligt.
4. Regler: Din hund ska uppföra sig väl mot andra hundar och människor (slicka på domaren brukar vara tillåtet :) ). Man visar hunden i trav i vänster varv. Man ställer upp hunden framför domaren så h*n får klämma, känna och se. Alla domare gör lite olika, men de berättar hur de vill ha det, och man kan oftast titta på de hundar som varit tidigare i ringen och se hur just den domaren önskar sig det hela. Sen är det (i början) en mindre djungel att veta om man ska in i ringen igen eller inte, och när, men ringsekreterarna (och oftast de andra utställarna) hjälper till med det.

CACIB delas inte ut till veteraner, så ni måste plocka era CACIB innan dess, tyvärr.

Gör det inte? För cert kan de väl ta som veteraner? Ja då är det ju inte så mycket att fundera på iaf, det är "bara"det där utländska CACIB:et som behövs...

Tur att det finns de som har koll! Då får vi jaga CACIB till hösten!
När jag ändå ställer dumma frågor... Stämmer det att det räcker med ett utländskt cert för en champion för att även ta det landets championat? Dvs om vi ställer vår SE UCH i Finland och tar cert, blir hon även finsk champion då? (förutsatt att hon uppfyller kraven på bruksmeriter, vilket hon gör)

Bilder :)

BIR och BIM (Sookie)

Bästa tik Tessa och min Sookie

Bästa hane Ben som jag håller synd att man kapade huvudet men sånt är livet ;) och Falcon och sedan Fina Remu som blev BIR

Tack Katariina Ronkainen för korten :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 632
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 418
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar