Utställningsfrisyr Storpudel

nicholson

Trådstartare
Jag har nu efter många års längtan gått & skaffat mig en storpudel. :love: Min tanke är att träna & tävla lydnad med honom, men det vore också väldigt kul att eventuellt kunna få honom godkänd. Åtminstone få en bedömning på honom. Jag planerar därför att ställa ut honom i alla fall ett par gånger nu i början.
Jag är egentligen inte så jätte förtjust i de klassiska lejon klippningarna, & har hört att det finns andra frisyrer som är godkända vid utställning, men har inte 100% koll på vilka eller hur de ser ut.
Nu undrar jag därför om det finns några pudel fantaster där ute som har bättre koll på utställningar än vad jag har?

Vilka frisyrer är godkända på svensk utställning? Visa gärna bilder :D

Har sett tre olika varianter av lejon, baby lejon är den jag tycker bäst om. Men den gäller bara för valpar? :confused: Eller hur ligger det till?
I så fall, upp till vilken ålder är den frisyren OK?

Vid vilken ålder är det "värt" att börja ställa ut? Har för mig att man kan börja så tidigt som 4 mån? Stämmer det & är det i så fall någon mening att börja så tidigt eller när är "lagom" att börja?

Tack på förhand! :D

Sv: Utställningsfrisyr Storpudel

Utan att kunna svaret om just frisyrerna så tycker jag det är värt att gå på valputställningar redan från 4 månaders ålder. Så bra träning för valpen!

Sv: Utställningsfrisyr Storpudel

Jag har en dvärgpudel och kan lite grann i alla fall, men jag är knappast någon expert :D

"babylejon" (second puppy) är den allra vanligaste frisyren och som jag förstått det den som "vinner mest i ringarna". Åtminstonde vet jag att det är så hos de mindre. Men jag har fått för mig att hos storpudlarna är det lite vanligare med amerikansk lejonklippning eller andra klippningar på utställning.

Här är en länk som jag tror förklarar de olika frisyrerna ganska så bra http://www.pudelbus.com/pudelfakta/frisyrer/frisyrer.html

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 295
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 959
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Hundavel & Ras Ursäktar eventuellt förvirrande rubrik, men det skulle bli lite väl långt med "meriterande avelshundar" i den också. ;) Det är inte...
2
Svar
39
· Visningar
5 196
Senast: HeleneK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka