Utställningsfrågor

N

nizzeienglasburk

Ska inte alla hundar som har möjlighet att ta cert dömas av samma domare?
Är det t.ex okej att junior-tikar döms av en domare, unghundstikar och vuxna av en annan domare som sedan också dömer bästa tik-klass?

En annan fråga om utställningar. Det här kan bli rörigt känner jag, men jag försöker förklara.

Exempel:
I ring ett är det 7raser, den 5:e rasen flyttas till ring 2 vilket gör att ras 6 och 7 går tidigare än beräknat.
I katalogen står det inget om bytet, vid ringarna står det inget om bytet.
Flera personer med ras 6 och 7 ber att få gå och berätta om bytet för utställare som har andra raser också och står vid andra ringar. Ringsekreteraren säger då "Nej, sådant har vi inte tid för."
Ras 6 och 7-folk försöker få tag på de som inte är där, men de flesta hinner inte till ringen. När de väl kommer till ringen så säger ringsekreteraren bara att det är försent och att man måste hålla koll på sina ringar själva.

Ras 6 och 7 är numerärt små raser. 4-6 individer.
Får det gå till så?

Jag förstår absolut att man som utställare ska ha koll på sina ringar, men om det inte står någonstans om ändringarna hur ska man då veta? Ska inte katalogen vara till hjälp för att planera dagen?

Hoppas det inte blev allt för rörigt. Vill gärna höra era tankar.

//Flo

Sv: Utställningsfrågor

Det första du beskriver: JA flera domare får döma samma ras.

Det andra: NEJ du har ALLTID rätt till en bedömning av din hund oavsett om klassen är avslutad eller inte. Har en klass gått ex unghundskonkurensen så kan du inte tävla i den men om du bedöms ha ck-kvalité kan du fortfarande vara med i bästa hanhundsklass om den inte är avslutad.

Ringsekreteraren förefaller helt ha glömt vilket uppdrag denne har på utställningen att serva utställare och domare så att allt går smidigt och alla är nöjda inte att det ska gå så fort som möjligt. Sedan MÅSTE arrangören annonsera om domarbyte på utställningen om inte den informationen gått ut via PM så att alla berörda vet om det.

Tack för svaret.

Ingen bedömning fick vi, men vi fick iaf tillbaka anmälsningsavgiften för den berörda hunden, men jag kan säga att vi åker aldrig dit igen. Såå dåligt bemötande överallt.
Och vi har aldrig varit med om otrevligare ringsekreterare.

//Flo

Det förstår jag faktiskt. Har du pratat med utställningsarrangören om detta? De kan behöva veta ex att ringsekreteraren inte skötte sig det är inte säkert att de vet det.

*kl*

liten trådkapning när det ändå handlar om utställningar:
Hur gammal ska en hund vara för att man ska kunna ställa ut den?

Du kan ställa på inoficiella från det att valpen är 4 månader.
På officiella är det 9 månader = juniorklass som gäller

Tack! :D
nu slapp jag starta ny tråd bara för att fråga det (Jag är usel på att använda google ibland...)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 450
Senast: Tonto
·
Skola & Jobb Min arbetsplats går under kommunals kollektivavtal, och enligt avtalet var löneökningen en specifik genomsnittlig summa, en ”pott”. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat