Kollektivavtal som icke fackligt ansluten

Om du går utanför din bubbla och tittar på de arbetsvillkor som Sverige hade innan fackförbundens tid och hur det ser ut i de länder där fackförbunden ännu inte lyckats få fäste, där fackligt engagerade tom mördas för att förhindra kollektivavtal-inser du inte hur bakåtsträvande det är att förkasta fackligt engagemang?
Skit samma att du inte vill vara med, men påstå att det inte berör dig och ditt jobb är väldigt naivt.

Som sagt, de hade absolut stor betydelse förr. Idag tycker jag inte de har det.
Du behöver inte hålla med eller ens respektera min åsikt.
Jag kommer inte gå med i facket, end of story 😄
 
Som sagt, de hade absolut stor betydelse förr. Idag tycker jag inte de har det.
Du behöver inte hålla med eller ens respektera min åsikt.
Jag kommer inte gå med i facket, end of story 😄
Min upplevelse av många olika branscher är att fackförbunden absolut behövs. Att du inte vill vara med bryr jag mig inte om öht. Inte dina skrattsmilysar heller.
Men jag blir provocerad av folk som föringar de problem som finns i många branscher och tror att de som faktiskt försöker göra det bättre inte behövs.
 
Min upplevelse av många olika branscher är att fackförbunden absolut behövs. Att du inte vill vara med bryr jag mig inte om öht. Inte dina skrattsmilysar heller.
Men jag blir provocerad av folk som föringar de problem som finns i många branscher och tror att de som faktiskt försöker göra det bättre inte behövs.

Som jag skrev tidigare, de behövs säkert i flera branscher. Är inte ett dugg insatt faktiskt, gillar min bubbla.
I min, not som much. Det är min personliga åsikt efter mina egna erfarenheter.
Dumt att bli provocerad, jag kommer inte ändra åsikt ändå.
Det är okej att tycka olika 😄
 
Nu menar jag i betydligt större sammanhang än just din lilla arbetsplats.
Utan fackförbundens kamp hade kvinnor knappt fått jobba utanför hemmet. Vi hade definitivt inte haft de löner vi har. Ingen hade haft de arbetsvillkor som vi har idag. Inga 4 veckors semester, inget ob osv.
Och ändå tror jag alla är rörande överens om att det finns mycket kvar att göra för våra löner och arbetsvillkor. Även om ditt just nu är helt perfekt så har självklart många betalande medlemmar i din bransch krattat vägen dit för dig.
Det generationer före oss bokstavligen dog för tar vi för givet idag. Generationer före oss de senaste århundraden har alltid kommit ut på en arbetsmarknad med förbättrade villkor just för kampen deras föräldrar fört. Det har inte dagens föräldrar lyckats med.
 
Det generationer före oss bokstavligen dog för tar vi för givet idag. Generationer före oss de senaste århundraden har alltid kommit ut på en arbetsmarknad med förbättrade villkor just för kampen deras föräldrar fört. Det har inte dagens föräldrar lyckats med.
Håller med. Det många yngre tar förgivet och ser som en rättighet kommer ännu med ett pris. Det kan snabbt försämras om ingen (facket) vaktar det.
Men man vill inte betala för det.
Man vill ha alla rättigheter och inte ha några skyldigheter eller kostnader.
 
Fast jag kan förstå vad @Bison menar. Nu är jag fackligt ansluten för att, precis som någon annan skrev, det ingår en fördelaktig inkomstförsäkring. Men jag som högpresterande som är på jobbet för att jobba hade blivit svinsur om en lat kollega som kollar youtubevideor i stort sett hela arbetsdagen eller på annat sätt inte presterar hade fått högre lön än mig enbart baserat på att personen var medlem i facket.

Jag hamnade dessutom i en situation där facklig hjälp hade varit önskvärt en gång. Då var facket helt tandlöst för att motparten var medlem i samma fack och de kunde inte ta parti för en medlem framför en annan. Som tur var så stöttade arbetsgivaren mig till fullo.

Därmed inte sagt att facket historiskt inte varit enormt viktigt. Och är säkert fortfarande på många arbetsplatser. Dock inte på min.
 
Fast jag kan förstå vad @Bison menar. Nu är jag fackligt ansluten för att, precis som någon annan skrev, det ingår en fördelaktig inkomstförsäkring. Men jag som högpresterande som är på jobbet för att jobba hade blivit svinsur om en lat kollega som kollar youtubevideor i stort sett hela arbetsdagen eller på annat sätt inte presterar hade fått högre lön än mig enbart baserat på att personen var medlem i facket.

Jag hamnade dessutom i en situation där facklig hjälp hade varit önskvärt en gång. Då var facket helt tandlöst för att motparten var medlem i samma fack och de kunde inte ta parti för en medlem framför en annan. Som tur var så stöttade arbetsgivaren mig till fullo.

Därmed inte sagt att facket historiskt inte varit enormt viktigt. Och är säkert fortfarande på många arbetsplatser. Dock inte på min.
Vem säger att en lat kollega får högre lön pga att den är med i facket?
Ingen!!!
Men att ett medlemskap kan ge lite extra i plånboken UTÖVER.
En lat kollega kommer rimligtvis inte få något rejält lönepåslag utan få nöja sig med minimum ur potten-ett par hundralappar medans en högpresterande kan få ett rejält uppsving.
 
Jag har haft stor nytta av facket.
Första gången för ca 18 år sen på en resa där min som som bebis blev sjuk och hamnade på sjukhus utomlands. Varken reseförsäkring, hemförsäkring eller andra försäkringar vi hade gick in. Men genom fackets försäkring betalades allt inklusive tolk, rum och mat till oss föräldrar.

Nu har jag haft stor hjälp av facket igen. Efter att ha fått ett omöjligt schema pga nya arbetstidslagen så har de förhandlat fram ett schema som lirar med lagen men kostar min AG, så att jag kan jobba kvar. Det tog 7 månader av förhandlingar och tre olika ombud.
Värt varenda krona!

Jag tycker de är oerhört viktiga för att BEHÅLLA de rättigheter vi har.
 
Vem säger att en lat kollega får högre lön pga att den är med i facket?
Ingen!!!
Men att ett medlemskap kan ge lite extra i plånboken UTÖVER.
En lat kollega kommer rimligtvis inte få något rejält lönepåslag utan få nöja sig med minimum ur potten-ett par hundralappar medans en högpresterande kan få ett rejält uppsving.
Fast är det inte det som är problemet i trådstarten? Att TS blivit lovad högre lön för att hon är just högpresterande och att andra kollegor som inte presterar lika bra som TS har fått högre lön i slutänden? Och enda skillnaden är att TS inte är fackansluten? Då hade jag också blivit svinsur. Har jag missuppfattat TS ber jag om ursäkt.
 
Fast är det inte det som är problemet i trådstarten? Att TS blivit lovad högre lön för att hon är just högpresterande och att andra kollegor som inte presterar lika bra som TS har fått högre lön i slutänden? Och enda skillnaden är att TS inte är fackansluten? Då hade jag också blivit svinsur. Har jag missuppfattat TS ber jag om ursäkt.
Nu svarade jag på det du tog upp om @Bison resonemang.
Gällande TS så är det omöjligt att veta vad som ligger bakom. Men om TS ligger så högt som hen säger så kan det vara så att AG insett att hen inte kan gå högre och de som fått lite högre har fått så pass högt pga att de har haft rätt att få lite extra ur potten.
 
Fast är det inte det som är problemet i trådstarten? Att TS blivit lovad högre lön för att hon är just högpresterande och att andra kollegor som inte presterar lika bra som TS har fått högre lön i slutänden? Och enda skillnaden är att TS inte är fackansluten? Då hade jag också blivit svinsur. Har jag missuppfattat TS ber jag om ursäkt.
Ja, då hade jag också blivit sur över den bristande kommunikationen.

Jag tycker inte arbetsgivare ska hålla reda på vilka fack enskilda anställda tillhör eller inte. Vill facket betala medlemmar extra får de göra det ur egen kassa.
 
Fast är det inte det som är problemet i trådstarten? Att TS blivit lovad högre lön för att hon är just högpresterande och att andra kollegor som inte presterar lika bra som TS har fått högre lön i slutänden? Och enda skillnaden är att TS inte är fackansluten? Då hade jag också blivit svinsur. Har jag missuppfattat TS ber jag om ursäkt.
Helt korrekt uppfattat. Min lön är troligen högre fortfarande, men ökningen i år är mindre. Blir spännande att se vad chefen har för briljant förklaring.
 
Jag hamnade dessutom i en situation där facklig hjälp hade varit önskvärt en gång. Då var facket helt tandlöst för att motparten var medlem i samma fack och de kunde inte ta parti för en medlem framför en annan. Som tur var så stöttade arbetsgivaren mig till fullo.

Därmed inte sagt att facket historiskt inte varit enormt viktigt. Och är säkert fortfarande på många arbetsplatser. Dock inte på min.
Nu vet jag ju inte hur din situation var. Men min uppfattning är att facket företräder sina medlemmar gentemot arbetsgivaren. Dvs, en konflikt mellan två arbetstagare skall arbetsgivaren reda i, inte facket. Däremot kan facket förstås trycka på arbetsgivaren att göra det.
 
Alltså va? Vilka fack är det som ger extra pengar till sina medlemmar vid lönerevision? Varifrån kommer dessa pengar? Är det facket som sticker till dem, eller ”tvingar” facket arbetsgivaren att särbehandla de egna medlemmarna genom att betala mer till dem i lön?

Jag har varit på arbetsmarknaden i över 25 år och tycker jag varit inläst på löneprocessen hos alla mina arbetsgivare. Jag har varit fackligt ansluten i två olika fack i över 20 år. Pga min utbildning och yrkesval har jag alltid tillhört fackförbund med mindre representation på mina arbetsplatser, dvs inte de fackförbund som haft kollektivavtalet. Ibland för att jag velat vara kvar hos mitt ursprungliga fack, och ibland pga att jag haft fel utbildning för att kunna gå med i det större fackförbundet.

Om det är så att jag i 20 års tid missgynnats pga att jag betalat fackavgift till ett mindre fack så är det irriterande. Men om jag i 25 års tid hållits ovetande om detta är det irriterande och dessutom pinsamt. Så någon får gärna utbilda mig mer i detta med att vissa fack får sina medlemmar särbehandlade så de får en större ”pott” från arbetsgivarens löneutbetalningskonto.
 
Jag har suttit på arbetsgivarsidan i löneförhandlingar ett otal gånger och med olika förbund. Ingen av dessa förhandlingar har resulterat i att fackanslutna anställda får högre lönepåslag än de icke anslutna.
 
Som sagt, de hade absolut stor betydelse förr. Idag tycker jag inte de har det.
Alltså kollektivavtalen uppdateras ju löpande, och det är fackens förtjänst. Mitt kollektivavtal uppdaterades senast 2018, det kallar inte jag ”förr i tiden”. Likaså restidsavtalet om man gör resor i tjänsten och får traktamente med mera förhandlades om nyss av facket.

Kollektivavtalet ger mig fler semesterdagar, friskvårdstimme på betald arbetstid, läkar/sjukgymnastbesök på betald arbetstid, alla receptbelagda läkemedel i högkostnadsskyddet ersätter min arbetsgivare till full summa, friskvårdsbidrag osv osv. Allt detta får även den som inte är fackligt ansluten, trots att den inte är med och betalar för att det ska förhandlas fram.

Ontopic, har aldrig varit med om att man som fackmedlem får en extrapott med pengar vid löneförhandling, låter jättemärkligt och är nog inte vanligt.
 
Alltså kollektivavtalen uppdateras ju löpande, och det är fackens förtjänst. Mitt kollektivavtal uppdaterades senast 2018, det kallar inte jag ”förr i tiden”. Likaså restidsavtalet om man gör resor i tjänsten och får traktamente med mera förhandlades om nyss av facket.

Kollektivavtalet ger mig fler semesterdagar, friskvårdstimme på betald arbetstid, läkar/sjukgymnastbesök på betald arbetstid, alla receptbelagda läkemedel i högkostnadsskyddet ersätter min arbetsgivare till full summa, friskvårdsbidrag osv osv. Allt detta får även den som inte är fackligt ansluten, trots att den inte är med och betalar för att det ska förhandlas fram.

Ontopic, har aldrig varit med om att man som fackmedlem får en extrapott med pengar vid löneförhandling, låter jättemärkligt och är nog inte vanligt.

Igen, jag vet att de gör nytta i vissa branscher och igen, det finns jättebra arbetsgivare utan kollektivavtal där du kan få betydligt bättre villkor än likvärdigt jobb på företag med kollektivavtal.
Det jag har sett av mitt fack hör verkligen inte att jag vill ge dem mina pengar.
Att de tyckte att jag skulle acceptera en löjligt låg ingångslön tex, den förhandlade jag upp själv.
Att deras schemaförslag fick namnet stupstocken av arbetarna säger ganska mycket 😅
Tack och lov fick de inte igenom den skiten.
Har så många exempel på deras flathet mot deras medlemmar att jag kunnat fylla flera sidor.
 
Igen, jag vet att de gör nytta i vissa branscher och igen, det finns jättebra arbetsgivare utan kollektivavtal där du kan få betydligt bättre villkor än likvärdigt jobb på företag med kollektivavtal.
Det jag har sett av mitt fack hör verkligen inte att jag vill ge dem mina pengar.
Att de tyckte att jag skulle acceptera en löjligt låg ingångslön tex, den förhandlade jag upp själv.
Att deras schemaförslag fick namnet stupstocken av arbetarna säger ganska mycket 😅
Tack och lov fick de inte igenom den skiten.
Har så många exempel på deras flathet mot deras medlemmar att jag kunnat fylla flera sidor.
Trist för dig! Mitt fack är grymt bra iaf, och jag har till dagens datum aldrig träffat någon med bättre förmåner än vad jag har 😄
 
Jag ät jättenöjd eftersom jag inte är med 😄
Trivs kanon på mitt jobb
Har du lyckats förhandla fram några egna förmåner förutom de som kommer med ditt kollektivavtal? Du verkar vara en vass förhandlare.

Mitt fack har för övrigt aldrig haft synpunkter (eller ens varit inblandade i en anställningsprocess) på ingångslöner, de förhandlar man självklart själv :up:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 391
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Säkerligen vet någon vem jag är men det behöver ju inte skrivas här.. Min arbetsplats har som många andra haft löneöversyn. Min...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 907
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp