OkejJa sånt kan ju skilja sig mellan olika fackförbund, arbetsgivare osv såklart. Pratade utifrån hur vi gör på min arbetsplats![]()
![Slightly smiling face :slight_smile: 🙂](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
OkejJa sånt kan ju skilja sig mellan olika fackförbund, arbetsgivare osv såklart. Pratade utifrån hur vi gör på min arbetsplats![]()
Jag har aldrig skrivit på nåt. Har alltid varit med i facket.Kan du vänta med att skriva på (eller är det bara som facklig medlem man gör så, skriver på nya lönen?) skulle jag göra det och försöka förstå vad som hänt.
Hos oss måste man godkänna lönen, och gör man inte det får facket mandat att försöka förhandla åt medlemmen (eller säga nej).Jag har aldrig skrivit på nåt. Har alltid varit med i facket.
Man får ett besked och sedan är det den lönen som man får.
Hos oss måste man godkänna lönen, och gör man inte det får facket mandat att försöka förhandla åt medlemmen (eller säga nej).
Vi är ett SACO-S förbund på en myndighet.
Oavsett (eftersom det verkar se olika ut) skulle jag vila prata med chefen eller arbetsledaren och fråga vad som hänt.
Jag går välja om jag vill att facket förhandlar lönen eller om jag vill löneförhandla själv. Om jag väljer att facket sköter det får jag besked om ny lön punkt slut. Om jag förhandlar själv får jag besked från lönesättande chef om ny lön, och måste godkänna det (skriva under). Gör jag inte det och alltså är oenig med chefen så hänskjuts det hela till facket. (Eller ja i Utopia kan ju såklart lönesättande chef ändra sitt förslag så jag blir nöjd men..)Jag har aldrig skrivit på nåt. Har alltid varit med i facket.
Man får ett besked och sedan är det den lönen som man får
Beror nog på omständigheter, vi har kunnat förhandla upp löner med medlemmar som varit missnöjda. Hos oss får man välja bordssamtal eller att förhandla själv, de som förhandlar själva och som har fått mindre än motsvarande prestation som haft bordssamtal har många gånger gått en runda till och då fått upp sin lön, så det du skriver kanske stämmer för dig men är knappast en sanning som gäller för alla.Är medlem i facket och de kan inte göra något alls
Är det inte så att potten gäller för kommunals medlemmar? Eftersom du inte är fackligt ansluten så får du nöja dig med den grundlön som kollektivavtalet garanterar och som höjs i procent?Fast det har basunerats ut på min arbetsplats att potten skulle vara just 1030, och sedan har vi inte hört något om att den skulle ändrats.
Kollektivavtalet ska gälla alla på arbetsplatsen, oavsett facklig tillhörighet. Både chef och arbetsledare vet att jag inte är med i facket.Är det inte så att potten gäller för kommunals medlemmar? Eftersom du inte är fackligt ansluten så får du nöja dig med den grundlön som kollektivavtalet garanterar och som höjs i procent?
Din chef kanske inte viste att du inte var fackligt ansluten när löftet gavs?
Den extra potten är något som facket förhandlingar fram för sina medlemmar.
Kollektivavtalet och potten är två olika saker.Kollektivavtalet ska gälla alla på arbetsplatsen, oavsett facklig tillhörighet. Både chef och arbetsledare vet att jag inte är med i facket.
Pratat med arbetsledaren på telefon idag, hon verkar uppgiven, vet dock inte om det är äktaoch hävdar bestämt att det inte handlar om fackets vara eller icke vara.
”Chefen får förklara när han är tillbaka” säger hon bara.
Vi kan vara lika tjurskalliga både han och jag så det blir nog ett spännande samtal
Det enda jag kan tänka mig att han säger är att jag redan har för hög lön, de säger att jag är bäst betald av alla i min yrkesgrupp, men det tycker inte jag spelar nån roll.
Om du går med i facket så får du stöd i diskussionerna med arbetsgivaren.Kollektivavtalet ska gälla alla på arbetsplatsen, oavsett facklig tillhörighet. Både chef och arbetsledare vet att jag inte är med i facket.
Pratat med arbetsledaren på telefon idag, hon verkar uppgiven, vet dock inte om det är äktaoch hävdar bestämt att det inte handlar om fackets vara eller icke vara.
”Chefen får förklara när han är tillbaka” säger hon bara.
Vi kan vara lika tjurskalliga både han och jag så det blir nog ett spännande samtal
Det enda jag kan tänka mig att han säger är att jag redan har för hög lön, de säger att jag är bäst betald av alla i min yrkesgrupp, men det tycker inte jag spelar nån roll.
Mitt fack har inga siffror alls i sina kollektivavtalKollektivavtalet och potten är två olika saker.
Kollektivavtalet gäller alla och höjs i procent.
Potten gäller medlemmar. Det ska löna sig att betala medlemsavgifter så att facket kan arbeta.
Detta är återkommande varje år även på min arbetsplats att vissa inte förstår varför de får en mindre löneökning och inte får ta del av den extrapott som är utöver kollektivavtalet.
Vår chef är tydlig med att den är för medlemmar och frågar alltid vid lönesamtal om man är fackligt ansluten.
Jag jobbar som tjänsteman hos privat arbetsgivare, hos oss kunde inte facket hjälpa mig. Så jag funderar ibland på varför jag är med.Beror nog på omständigheter, vi har kunnat förhandla upp löner med medlemmar som varit missnöjda. Hos oss får man välja bordssamtal eller att förhandla själv, de som förhandlar själva och som har fått mindre än motsvarande prestation som haft bordssamtal har många gånger gått en runda till och då fått upp sin lön, så det du skriver kanske stämmer för dig men är knappast en sanning som gäller för alla.
Jag har inga bra erfarenheter av facket. Så det är inget alternativ. Sparar hutlösa pengar på att inte vara med. Så innebär det att jag får en hundring mindre i lön så tjänar jag fortfarande på det.Om du går med i facket så får du stöd i diskussionerna med arbetsgivaren.
Det är liksom det facket jobbar med.
Men om potten är 1050:- som du säger så är det klart du tjänar på att gå med. Så hög fackavgift får du knappast.Jag har inga bra erfarenheter av facket. Så det är inget alternativ. Sparar hutlösa pengar på att inte vara med. Så innebär det att jag får en hundring mindre i lön så tjänar jag fortfarande på det.
Fast jag fick ju en löneökning, men inte riktigt 1050.Men om potten är 1050:- som du säger så är det klart du tjänar på att gå med. Så hög fackavgift får du knappast.