Kollektivavtal som icke fackligt ansluten

Jag har aldrig skrivit på nåt. Har alltid varit med i facket.
Man får ett besked och sedan är det den lönen som man får.
Hos oss måste man godkänna lönen, och gör man inte det får facket mandat att försöka förhandla åt medlemmen (eller säga nej).
Vi är ett SACO-S förbund på en myndighet.

Oavsett (eftersom det verkar se olika ut) skulle jag vila prata med chefen eller arbetsledaren och fråga vad som hänt.
 
Hos oss måste man godkänna lönen, och gör man inte det får facket mandat att försöka förhandla åt medlemmen (eller säga nej).
Vi är ett SACO-S förbund på en myndighet.

Oavsett (eftersom det verkar se olika ut) skulle jag vila prata med chefen eller arbetsledaren och fråga vad som hänt.

Och för min del så har jag aldrig varit med om att godkänna lönebeskedet (hos blandade arbetsgivare statligt —> privat, och med några olika fackförbund), varesig som arbetstagare eller numera som lönesättande chef. Däremot kan man vända sig till facket om man inte är nöjd och då kanske lyckas få en justering, vilket jag också gjorde en gång :)

* typ kl *
I trådens aktuella fall låter det för mig lite udda att arbetsledaren har lönesamtal utan att vara lönesättande (men det kanske är vanligt i vissa branscher?) och jag tolkar det också som bristande kommunikation. Framförallt bristande skills hos arbetsledaren att ”lova” en viss riktning i revisionen om hen inte har mandat att också genomföra det.

Som chef håller jag ett lönesamtal där vi går igenom kriterierna för lönesättning, pratar om arbetstagarens önskemål och förväntningar (här har vi i regel samsyn eftersom vi följt upp arbetet under året) och hur processen ser ut. Men jag lovar ingenting. Därefter sätter jag den lön jag som chef anser är lämplig utifrån den pott jag har, och argumenterar uppåt för att kanske få en extra boost för personer som sitter snett eller har utmärkt sig under året. Sedan tar företagets ledningsgrupp det slutgiltiga beslutet, och jag kan ge lönebesked till min personal. Hittills har ingen valt att vända sig till facket, så jag hoppas att det är ett kvitto på vår dialog under året :)
 
Jag har aldrig skrivit på nåt. Har alltid varit med i facket.
Man får ett besked och sedan är det den lönen som man får
Jag går välja om jag vill att facket förhandlar lönen eller om jag vill löneförhandla själv. Om jag väljer att facket sköter det får jag besked om ny lön punkt slut. Om jag förhandlar själv får jag besked från lönesättande chef om ny lön, och måste godkänna det (skriva under). Gör jag inte det och alltså är oenig med chefen så hänskjuts det hela till facket. (Eller ja i Utopia kan ju såklart lönesättande chef ändra sitt förslag så jag blir nöjd men..)

Statlig myndighet och varit likadant i alla statliga myndigheter jag arbetat för. Dvs samma erfarenhet som @Blyger
 
Pottförhandling hos oss är en procent som sedan tas gånger genomsnittligt antal arbetade timmar vilket ger en summa. I vårt fall hade personal slutat så den slutliga procenten blev lite högre än den ursprungliga.

Sen gav vår BC hennes förslag om hur potten skulle fördelas, eftersom jag inte höll med hade jag kunnat kalla till förhandling. Om jag då lyckas förhandla upp någons lön så kommer såklart någon annan få mindre och jag kommer förhandla för mina medlemmar, det är mitt uppdrag.

I vårt fall blev det ingen förhandling utan jag kom överens med högre chef om en generell fördelning så alla fick samma procent men olika kr eftersom vi jobbar olika timmar. Så I mitt fack hade det varit fullt tillåtet att ändra innan det bestämt med facket.
 
Enda gången jag har skrivit på ny lön var i höstas när jag sade upp mig. Men då justerades ju lönen utanför ordinarie revision.

Sen påtalade jag diskrepans mellan lön och förväntningar men då sänkte man hellre förväntningarna än höjde lönen ( 🙄 ). Och lade mellanskillnaden som övertid.
 
Är medlem i facket och de kan inte göra något alls
Beror nog på omständigheter, vi har kunnat förhandla upp löner med medlemmar som varit missnöjda. Hos oss får man välja bordssamtal eller att förhandla själv, de som förhandlar själva och som har fått mindre än motsvarande prestation som haft bordssamtal har många gånger gått en runda till och då fått upp sin lön, så det du skriver kanske stämmer för dig men är knappast en sanning som gäller för alla.
 
Fast det har basunerats ut på min arbetsplats att potten skulle vara just 1030, och sedan har vi inte hört något om att den skulle ändrats.
Är det inte så att potten gäller för kommunals medlemmar? Eftersom du inte är fackligt ansluten så får du nöja dig med den grundlön som kollektivavtalet garanterar och som höjs i procent?
Din chef kanske inte viste att du inte var fackligt ansluten när löftet gavs?
Den extra potten är något som facket förhandlingar fram för sina medlemmar.
 
Har ni nån fackrepresentant som du kan fråga även om du inte är med i facket? Tänker om något hänt under tiden som sänkt potten och chefen/arbetsledaren verkar vara på semester? Vi har två fackförbund hos oss, ett för oss som har akademisk utbildning och ett för dem som inte har det. En av mina kollegor är engagerad i det senare och hon brukar kunna svara på frågor även från oss som tillhör det andra facket.

Hos oss har vi ett lönesättande samtal med chefen först och sen meddelar chefen den nya lönen efter någon månad. Vi behöver skriva under. Statlig myndighet.
 
Är det inte så att potten gäller för kommunals medlemmar? Eftersom du inte är fackligt ansluten så får du nöja dig med den grundlön som kollektivavtalet garanterar och som höjs i procent?
Din chef kanske inte viste att du inte var fackligt ansluten när löftet gavs?
Den extra potten är något som facket förhandlingar fram för sina medlemmar.
Kollektivavtalet ska gälla alla på arbetsplatsen, oavsett facklig tillhörighet. Både chef och arbetsledare vet att jag inte är med i facket.
Pratat med arbetsledaren på telefon idag, hon verkar uppgiven, vet dock inte om det är äkta :angel: och hävdar bestämt att det inte handlar om fackets vara eller icke vara.
”Chefen får förklara när han är tillbaka” säger hon bara.
Vi kan vara lika tjurskalliga både han och jag så det blir nog ett spännande samtal :cautious:
Det enda jag kan tänka mig att han säger är att jag redan har för hög lön, de säger att jag är bäst betald av alla i min yrkesgrupp, men det tycker inte jag spelar nån roll.
 
Kollektivavtalet ska gälla alla på arbetsplatsen, oavsett facklig tillhörighet. Både chef och arbetsledare vet att jag inte är med i facket.
Pratat med arbetsledaren på telefon idag, hon verkar uppgiven, vet dock inte om det är äkta :angel: och hävdar bestämt att det inte handlar om fackets vara eller icke vara.
”Chefen får förklara när han är tillbaka” säger hon bara.
Vi kan vara lika tjurskalliga både han och jag så det blir nog ett spännande samtal :cautious:
Det enda jag kan tänka mig att han säger är att jag redan har för hög lön, de säger att jag är bäst betald av alla i min yrkesgrupp, men det tycker inte jag spelar nån roll.
Kollektivavtalet och potten är två olika saker.
Kollektivavtalet gäller alla och höjs i procent.
Potten gäller medlemmar. Det ska löna sig att betala medlemsavgifter så att facket kan arbeta.
Detta är återkommande varje år även på min arbetsplats att vissa inte förstår varför de får en mindre löneökning och inte får ta del av den extrapott som är utöver kollektivavtalet.
Vår chef är tydlig med att den är för medlemmar och frågar alltid vid lönesamtal om man är fackligt ansluten.
 
Kollektivavtalet ska gälla alla på arbetsplatsen, oavsett facklig tillhörighet. Både chef och arbetsledare vet att jag inte är med i facket.
Pratat med arbetsledaren på telefon idag, hon verkar uppgiven, vet dock inte om det är äkta :angel: och hävdar bestämt att det inte handlar om fackets vara eller icke vara.
”Chefen får förklara när han är tillbaka” säger hon bara.
Vi kan vara lika tjurskalliga både han och jag så det blir nog ett spännande samtal :cautious:
Det enda jag kan tänka mig att han säger är att jag redan har för hög lön, de säger att jag är bäst betald av alla i min yrkesgrupp, men det tycker inte jag spelar nån roll.
Om du går med i facket så får du stöd i diskussionerna med arbetsgivaren.

Det är liksom det facket jobbar med.
 
Kollektivavtalet och potten är två olika saker.
Kollektivavtalet gäller alla och höjs i procent.
Potten gäller medlemmar. Det ska löna sig att betala medlemsavgifter så att facket kan arbeta.
Detta är återkommande varje år även på min arbetsplats att vissa inte förstår varför de får en mindre löneökning och inte får ta del av den extrapott som är utöver kollektivavtalet.
Vår chef är tydlig med att den är för medlemmar och frågar alltid vid lönesamtal om man är fackligt ansluten.
Mitt fack har inga siffror alls i sina kollektivavtal :meh:
 
Beror nog på omständigheter, vi har kunnat förhandla upp löner med medlemmar som varit missnöjda. Hos oss får man välja bordssamtal eller att förhandla själv, de som förhandlar själva och som har fått mindre än motsvarande prestation som haft bordssamtal har många gånger gått en runda till och då fått upp sin lön, så det du skriver kanske stämmer för dig men är knappast en sanning som gäller för alla.
Jag jobbar som tjänsteman hos privat arbetsgivare, hos oss kunde inte facket hjälpa mig. Så jag funderar ibland på varför jag är med.
 
Om du går med i facket så får du stöd i diskussionerna med arbetsgivaren.

Det är liksom det facket jobbar med.
Jag har inga bra erfarenheter av facket. Så det är inget alternativ. Sparar hutlösa pengar på att inte vara med. Så innebär det att jag får en hundring mindre i lön så tjänar jag fortfarande på det.
 
Jag har inga bra erfarenheter av facket. Så det är inget alternativ. Sparar hutlösa pengar på att inte vara med. Så innebär det att jag får en hundring mindre i lön så tjänar jag fortfarande på det.
Men om potten är 1050:- som du säger så är det klart du tjänar på att gå med. Så hög fackavgift får du knappast.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 391
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Säkerligen vet någon vem jag är men det behöver ju inte skrivas här.. Min arbetsplats har som många andra haft löneöversyn. Min...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 907
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp