Kollektivavtal som icke fackligt ansluten

Har du lyckats förhandla fram några egna förmåner förutom de som kommer med ditt kollektivavtal? Du verkar vara en vass förhandlare.

Mitt fack har för övrigt aldrig haft synpunkter (eller ens varit inblandade i en anställningsprocess) på ingångslöner, de förhandlar man självklart själv :up:

Har inte ens försökt. Tycker överlag att det är väldigt bra, speciellt eftersom jag kommer från järnvägens usla villkor där facken är totalt värdelösa när det kommer till att stå upp emot arbetsgivare 😅

Vårt fack är inte inblandade i nyanställningar, det var när de frågade mig varför jag tackade nej till att gå från inhyrd konsult till anställd på företaget.
 
Vi har föreningsfrihet i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i Sverige, den är såklart viktigt att den följs, men jag tycker det är både korkat, naivt och arrogant att tro att facklig verksamhet inte har något med dagens arbetsvillkor att göra på ens egen plats, och fruktansvärt mot de som faktiskt har dött för att kriga om de arbetsavtal vi har idag.

Sedan är det klart att ett fack inom privat näringsliv fungerar annorlunda, men även jag har jobbat inom industrin, hos oss fick facket till exempel in att de farliga maskinerna skulle vara omgärdade av burar. Självklart blev en massa icke fackligt (och även fackligt) anslutna medarbetare sura, det tog ju längre tid att bryta strömmen som det gjordes för att gå in genom en bur för att fixa till till exempel en planka. Såklart arbetsgivaren inte gillade att det tog tid heller. Men det kom dit efter ett flertal incidenter inträffade och även ett par riktigt allvarliga, sedan burarna kom upp har det inte hänt en enda arbetsplatsolycka i det företaget, det hade inte funnits dessa burar om inte facket hade gått in där.

Själv har jag haft förmånen att få ut nästan 50.000 från fackets försäkring när dottern åkte av hästen rejält, jag kommer också att få samma lön som jag har idag första året som arbetslös om jag behöver gå på a-kassa, vårt fack har sett till att läkarkostnader ersätts på lönen, att vi fått en extra semestervecka och att vi har ett suveränt flexavtal. Flexavtalet gäller enbart fackanslutna, inte de som inte är anslutna. De får jobba mellan 8-16.30, de som är anslutna har flex mellan 06-20.00. De andra förmånerna gäller tyvärr även de som inte är anslutna.

Jag tror faktiskt att är man inte ansluten och så anti facket så har man nog ingen aning om vilka förbättringar i avtalen som facket har fått igenom och vilka som är arbetsgivarens idéer, vare sig det gäller allihop eller bara de som är anslutna.
 
Senast ändrad:
Tänkte bara uppdatera efter ett mycket givande samtal med min arbetsledare och min chef. (Lätt ironisk nu.)
Tydligen har de andra snittökningar är de som står i kollektivavtalet, och väljer själva vad som är snittet.

IMG_0419.jpeg


Så avtalet spelar visst ingen roll. Trots att även högsta chefen (över min chef) skrivit denna summa i en skrivelse kring lönerevisonen. ”1030 är avsatt för varje anställd”. Det skulle inte uppfattas som ”snittet”. Och tydligen är jag bra betald redan, anser dom.
Jag fick också en föreläsning om mina tillkortakommanden, vilka egentligen är irrelevanta för min arbetsprestation, samt fick till mig att diskussioner med mig kan vara ”energikrävande”. (Jag har exempelvis önskat större valmöjligheter för arbetskläder då den enda jackan vi fick inte var för kvinnor, jag har påtalat brister i planering och organisation och anses därför som ”lite jobbig”, förmodligen. Bland annat uppmärksammade jag en bokningsmiss som inte åtgärdades i tid och därför kostade organisationen tiotusentals kronor i elkostnader, men då skulle jag inte ”lägga mig i” osv.)
Han berättade också med tydliga ordalag att ”det är jag som är chef”. ”Så det är bara att finna sig då?” frågade jag. ”Ja.”

Tur att jag älskar mitt jobb i det stora hela :up:
 
Ditt arbetsmiljöombud/skyddsombud ska värna om både din psykosociala och fysiska arbetsmiljö oavsett om du är fackligt ansluten eller ej.
Det låter som om att du bör ta ett snack med denne om hur din chef och din arbetsledare uttrycker sig...
Det där är inte OK! :rage:
 
Tänkte bara uppdatera efter ett mycket givande samtal med min arbetsledare och min chef. (Lätt ironisk nu.)
Tydligen har de andra snittökningar är de som står i kollektivavtalet, och väljer själva vad som är snittet.

Visa bifogad fil 151410

Så avtalet spelar visst ingen roll. Trots att även högsta chefen (över min chef) skrivit denna summa i en skrivelse kring lönerevisonen. ”1030 är avsatt för varje anställd”. Det skulle inte uppfattas som ”snittet”. Och tydligen är jag bra betald redan, anser dom.
Jag fick också en föreläsning om mina tillkortakommanden, vilka egentligen är irrelevanta för min arbetsprestation, samt fick till mig att diskussioner med mig kan vara ”energikrävande”. (Jag har exempelvis önskat större valmöjligheter för arbetskläder då den enda jackan vi fick inte var för kvinnor, jag har påtalat brister i planering och organisation och anses därför som ”lite jobbig”, förmodligen. Bland annat uppmärksammade jag en bokningsmiss som inte åtgärdades i tid och därför kostade organisationen tiotusentals kronor i elkostnader, men då skulle jag inte ”lägga mig i” osv.)
Han berättade också med tydliga ordalag att ”det är jag som är chef”. ”Så det är bara att finna sig då?” frågade jag. ”Ja.”

Tur att jag älskar mitt jobb i det stora hela :up:
Det där är verkligen inte okej! Min pappa är chef på en arbetsplats som är starkt mansdominerad men det finns någon enstaka kvinna ordinarie och framför allt får de in en del kvinnor (läs: väldigt unga tjejer) under sommaren som just sommarjobbare. De kläder de normalt sett tillhandahåller passar "normstora" män. Det passar inte kvinnor och det passar heller inte män som är större än genomsnittet (de har någon kille som är väldigt stor). Han håller på att slå knut på sig själv för att få kläder som passar de som antingen behöver väldigt små eller väldigt stora arbetskläder. Vissa får till och med specialbeställas. De hade aldrig godtagit att inte få några.

(Jag har dock själv jobbat på en arbetsplats där de varken kunde tillhandahålla byxor (mindre storlek än 36) eller skor (35) till mig, men då fick jag åtminstone jobba i mina vanliga kläder. Det enda alternativet arbetsgivaren tillhandahöll var ett par shorts i storlek 34, inte precis ett alternativ på vintern. Nu genomsyrade det den arbetsplatsen överlag, jag slutade av förklarliga skäl.)
 
Ditt arbetsmiljöombud/skyddsombud ska värna om både din psykosociala och fysiska arbetsmiljö oavsett om du är fackligt ansluten eller ej.
Det låter som om att du bör ta ett snack med denne om hur din chef och din arbetsledare uttrycker sig...
Det där är inte OK! :rage:
Min arbetsledare ÄR mitt skyddsombud :sleep:
 
Med tanke på att det finns en chef över din chef kanske det också finns ett huvudskyddsombud du kan vända dig till?
Eller ett annat på samma arbetsplats? (Det ska finnas minst ett per x antal anställda)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 391
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Säkerligen vet någon vem jag är men det behöver ju inte skrivas här.. Min arbetsplats har som många andra haft löneöversyn. Min...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 907
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp