Kollektivavtal som icke fackligt ansluten

Självklart skiljer det sig.
Tycker dock alltid att lön ska baseras på kompetens och effektivitet, inte huruvida man är medlem i facket eller inte.
Men det gör det inte heller.
Som sagt så är det individuell lönesättning som baseras på kompetens, arbete, utbildningar, hur man fungerar som medarbetare, ombudsroller mm. PLUS att den som stöttar facket har nytta av det.
 
Jepp, procenten eller fasta kronor i påslag, men inte diverse pott påslag.

Och enligt mig ska pott baseras på kompetens och prestation och mitt företag håller som tur är med.
Det ska löna sig att vara duktig och ambitiös. Inte glida runt och håva in extra pengar pga medlem i facket.
 
Och enligt mig ska pott baseras på kompetens och prestation och mitt företag håller som tur är med.
Det ska löna sig att vara duktig och ambitiös. Inte glida runt och håva in extra pengar pga medlem i facket.
Men det är väl inte konstigare att en facklig medlem får förmåner mot medlemmar i vilket förbund som helst?
Jag som medlem i Svenska kennelklubben får förmåner inom hundvärlden. Är man medlem i fotbollsklubb, ridklubb eller vad som så får man också något för att man stöttar. Varför skulle man vara med i facket om man inte får ett skit för det mer än om det kniper?
Det handlar knappast om att håva in pengar. Det handlar om max en tusenlapp för en heltidsanställd. Minus fackavgiften på kanske 40%.
Man kan vända på det också. Varför ska icke-medlemmar ta del av det som betalande medlemmar gjort möjligt?
 
Men det är väl inte konstigare att en facklig medlem får förmåner mot medlemmar i vilket förbund som helst?
Jag som medlem i Svenska kennelklubben får förmåner inom hundvärden. Är man medlem i fotbollsklubb, ridklubb eller vad som så får man också något för att man stöttar. Varför skulle man vara med i facket om man inte får ett skit för det mer än om det kniper?
Det handlar knappast om att håva in pengar. Det handlar om max en tusenlapp för en heltidsanställd. Minus fackavgiften på kanske 40%.

Per år eller månad? Annars är det bara en rabatt på avgiften.
Just därför jag inte är med i facket, det ger mig inte ett skit.
 
Per år eller månad? Annars är det bara en rabatt på avgiften.
Just därför jag inte är med i facket, det ger mig inte ett skit.
Per månad såklart. Annars vore det sjukt lågt.
Att få 60% kvar efter betalad avgift på en tusenlapp är ingen rabatt. Det är ett plus.
 
Men det är väl inte konstigare att en facklig medlem får förmåner mot medlemmar i vilket förbund som helst?
Jag som medlem i Svenska kennelklubben får förmåner inom hundvärlden. Är man medlem i fotbollsklubb, ridklubb eller vad som så får man också något för att man stöttar. Varför skulle man vara med i facket om man inte får ett skit för det mer än om det kniper?
Det handlar knappast om att håva in pengar. Det handlar om max en tusenlapp för en heltidsanställd. Minus fackavgiften på kanske 40%.
Man kan vända på det också. Varför ska icke-medlemmar ta del av det som betalande medlemmar gjort möjligt?

Jag är med i facket men det har absolut ingen effekt på lönen (arbetsgivaren kartlägger inte fackligt engagemang, men har heller inte kollektivavtal). Facket arbetar för utvecklingen av mitt yrke och skrå och för utbildningarna inom det, och det är värt massor för oss som samhälle (ur mitt perspektiv). Även i egen lön, men där handlar det om att facket arbetar för löneutvecklingen av yrket som alla får del av. Helt oavsett om man är med i något fack eller inte.

Jag tycker det låter knepigt om fackligt medlemskap berättigar till en högre lön.

Mitt fackliga medlemsskap kostar 240 kronor per månad och då ingår en omfattande inkomstförsäkring.
 
Jag är med i facket men det har absolut ingen effekt på lönen (arbetsgivaren kartlägger inte fackligt engagemang, men har heller inte kollektivavtal). Facket arbetar för utvecklingen av mitt yrke och skrå och för utbildningarna inom det, och det är värt massor för oss som samhälle (ur mitt perspektiv). Även i egen lön, men där handlar det om att facket arbetar för löneutvecklingen av yrket som alla får del av. Helt oavsett om man är med i något fack eller inte.

Jag tycker det låter knepigt om fackligt medlemskap berättigar till en högre lön.

Mitt fackliga medlemsskap kostar 240 kronor per månad och då ingår en omfattande inkomstförsäkring.
Nu har jag ingen aning om exakt varför det är så. Men i kommunal (vård i mitt fall) lämnas väldigt lite utrymme för att löneförhandla, kanske är det pga att det bekostas av skattepengar? På något sätt verkar fackförbundet vilja stötta upp medlemmarna lite extra. Vi är annars extremt upplåsta i alla andra delar och kan inte påverka vår arbetsmiljö, arbetssätt eller lön speciellt mycket. Vi får heller inga bonusar eller bjuds på något.
Kanske är det en form av kompensation?
 
Jag är med i facket men det har absolut ingen effekt på lönen (arbetsgivaren kartlägger inte fackligt engagemang, men har heller inte kollektivavtal). Facket arbetar för utvecklingen av mitt yrke och skrå och för utbildningarna inom det, och det är värt massor för oss som samhälle (ur mitt perspektiv). Även i egen lön, men där handlar det om att facket arbetar för löneutvecklingen av yrket som alla får del av. Helt oavsett om man är med i något fack eller inte.

Jag tycker det låter knepigt om fackligt medlemskap berättigar till en högre lön.

Mitt fackliga medlemsskap kostar 240 kronor per månad och då ingår en omfattande inkomstförsäkring.
Oftast så är det väl inte så att medlemskapet i Facket berättigar till högre lön, snarare handlar det om att man förhandlar fram fördelning av en pott, eller, hos privata företag, kan förhandla fram extra pengar lokalt, utöver grunden i avtalet för sina medlemmar.

Annars så håller jag med om sådant som kompetensutveckling t.ex. som facket kan förhandla fram är viktigt.

Sedan så brukar individer sakna ett medlemskap i facket först när det uppstår någon form av konflikt med arbetsgivaren, eller i samband med varsel/uppsägningar, där avtalet för dem som tvingas sluta, i form av längd på uppsägningstid med lön, omställningsutbildningar, coaching för att hitta nytt jobb m.m. ofta är mycket bättre för medlemmar än för icke-medlemmar som bara får det minsta i enlighet med lag.
 
Men facket har ju gjort något för dig även om du inte är med. Utan ett fack någonstanns i bakgrunden så hade du inte haft ett kollektivavtal och troligtvis inte den arbetsmiljö som du har heller.

Eventuellt.
Utan kollektivavtal behöver inte betyda att det är dålig lön, dålig arbetsmiljö och dåliga villkor.
Ser vi tex till arbetstider hos oss är jag på företagets sida, inte fackets.
Kan vara precis tvärtom.
 
Eventuellt.
Utan kollektivavtal behöver inte betyda att det är dålig lön, dålig arbetsmiljö och dåliga villkor.
Ser vi tex till arbetstider hos oss är jag på företagets sida, inte fackets.
Kan vara precis tvärtom.
Nu menar jag i betydligt större sammanhang än just din lilla arbetsplats.
Utan fackförbundens kamp hade kvinnor knappt fått jobba utanför hemmet. Vi hade definitivt inte haft de löner vi har. Ingen hade haft de arbetsvillkor som vi har idag. Inga 4 veckors semester, inget ob osv.
Och ändå tror jag alla är rörande överens om att det finns mycket kvar att göra för våra löner och arbetsvillkor. Även om ditt just nu är helt perfekt så har självklart många betalande medlemmar i din bransch krattat vägen dit för dig.
 
Nu menar jag i betydligt större sammanhang än just din lilla arbetsplats.
Utan fackförbundens kamp hade kvinnor knappt fått jobba utanför hemmet. Vi hade definitivt inte haft de löner vi har. Ingen hade haft de arbetsvillkor som vi har idag. Inga 4 veckors semester, inget ob osv.
Och ändå tror jag alla är rörande överens om att det finns mycket kvar att göra för våra löner och arbetsvillkor. Även om ditt just nu är helt perfekt så har självklart många betalande medlemmar i din bransch krattat vägen dit för dig.

Förr spelade det absolut stor roll och säkert fortfarande i många branscher. Inget företag är perfekt men min tilltro till att facket skulle kunna påverka är minimal.
Min lilla arbetsplats är dessutom enorm 😅
 
Min lön bekostas också av skattepengar men har inget med mitt medlemsskap i facket att göra. Däremot bevakar såklart facket lönesättning och löneutveckling och så vidare. Och en hel massa andra saker som är bra (arbetsmiljö, inte minst!). Vi bedöms utifrån de mål som sätts för varje bedömningsperiod och det är det som avgör hur stor löneökning vi får. Chefen får en tilldelad pott "uppifrån" som hen sedan får fördela. Sedan tillkommer ibland olika typer av strukturtillägg för att rätta till eventuella orimliga löneskillnader. Lönen skrivs heller inte under, utan chefen meddelar helt enkelt vad min nya lön är, inte hur mycket den ökar.

I TS fall tycker jag att det låter som en typisk miss i kommunikationen och det är ju irriterande att du behöver vänta tills din chef kommer tillbaks från semestern!
 
Förr spelade det absolut stor roll och säkert fortfarande i många branscher. Inget företag är perfekt men min tilltro till att facket skulle kunna påverka är minimal.
Min lilla arbetsplats är dessutom enorm 😅
Även om din arbetsplats är enorm så är den inte det i det stora hela. Industrier finns det gott om. Jag har jobbat på flera och det finns väldigt mycket kvar att göra inom industrin.
 
Även om din arbetsplats är enorm så är den inte det i det stora hela. Industrier finns det gott om. Jag har jobbat på flera och det finns väldigt mycket kvar att göra inom industrin.

Absolut och den bästa jag känner till med väldigt nöjda medarbetare saknar kollektivavtal 😁
Hade gärna jobbat där om jag inte trivts så bra som jag gör nu.
 
Absolut och den bästa jag känner till med väldigt nöjda medarbetare saknar kollektivavtal 😁
Hade gärna jobbat där om jag inte trivts så bra som jag gör nu.
Om du går utanför din bubbla och tittar på de arbetsvillkor som Sverige hade innan fackförbundens tid och hur det ser ut i de länder där fackförbunden ännu inte lyckats få fäste, där fackligt engagerade tom mördas för att förhindra kollektivavtal-inser du inte hur bakåtsträvande det är att förkasta fackligt engagemang?
Skit samma att du inte vill vara med, men påstå att det inte berör dig och ditt jobb är väldigt naivt.
 
Tur att det är några fackförbund som kan påverka arbetstider och villkor (tex vårdförbundet som fick igenom några krav).

Inom Transport, där jag arbetar, är det Polis och politiker på EU nivå som bestämmer vilka kör- och vilotider vi skal/får ha. Allt från total arbetstid till kör tid är gemensamt för hela EU och EEC. Facket har inget att säga till om utom lönerna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 391
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Säkerligen vet någon vem jag är men det behöver ju inte skrivas här.. Min arbetsplats har som många andra haft löneöversyn. Min...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 907
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp