Kollektivavtal som icke fackligt ansluten

Men om potten är 1050:- som du säger så är det klart du tjänar på att gå med. Så hög fackavgift får du knappast.
Facket har aldrig någonsin kunnat göra något åt varken lön eller andra problem när jag jobbade inom industrin. Tjänade massor av pengar på att inte vara med för samma resultat.
 
Jag har aldrig fått frågan om jag är fackligt ansluten av någon chef
Vi får liksom helt enkelt så här mycket får du av lönepotten punkt
Handels
 
Facket har aldrig någonsin kunnat göra något åt varken lön eller andra problem när jag jobbade inom industrin. Tjänade massor av pengar på att inte vara med för samma resultat.
Det är ganska stora skillnader mellan olika fackförbund.
Jag har tillhört Hotell och Restaurang, Livs och nu kommunal. I komunals tjänar man absolut på att vara med. Jag höjde min lön med 630:- på en halvtidslön genom att byta från Livs till kommunal som jag borde tillhöra eftersom jag jobbar kommunalt. Fackavgiften är 320:-.
 
Är man lovad mer är det klart man blir sur. Särskilt eftersom flera av mina kollegor, som inte uppfyller samma krav, fick flera hundra mer.
Skillnaden är kanske att de kollegorna är fackligt anslutna och fick ta del av potten?
Kanske din chef glömde att du inte är ansluten vid löftet? Oavsett så har du inte rätt att ta del av medlemspotten och chefen kan inte ge dig så värst mycket mer än vad riktprocenten i kollektivavtalet säger utan av skapa problem i resten av arbetsgruppen.
 
Skillnaden är kanske att de kollegorna är fackligt anslutna och fick ta del av potten?
Kanske din chef glömde att du inte är ansluten vid löftet? Oavsett så har du inte rätt att ta del av medlemspotten och chefen kan inte ge dig så värst mycket mer än vad riktprocenten i kollektivavtalet säger utan av skapa problem i resten av arbetsgruppen.
Arbetsledaren hävdade bestämt att det inte hade med facket att göra, har jag skrivit tidigare. Får helt enkelt invänta chefen.
 
Vår chef har också alltid frågat om vi är fackligt anslutna vid mötet. Men det kanske är extra noga hos oss för att det finns två fack.
 
Arbetsledaren hävdade bestämt att det inte hade med facket att göra, har jag skrivit tidigare. Får helt enkelt invänta chefen.
Vad är det för ”pott” som ni har då?
För såvitt jag vet så finns bara den som facket avtalat fram för kommunals medlemmar.
 
Vad är det för ”pott” som ni har då?
För såvitt jag vet så finns bara den som facket avtalat fram för kommunals medlemmar.
Pott var väl fel ord. Vi har fått höra att det är 1030 som gäller i genomsnitt för min yrkesgrupp. Och då vill jag ju veta varför jag plötsligt hamnar UNDER snittet.
 
Kollektivavtalet och potten är två olika saker.
Kollektivavtalet gäller alla och höjs i procent.
Potten gäller medlemmar. Det ska löna sig att betala medlemsavgifter så att facket kan arbeta.
Detta är återkommande varje år även på min arbetsplats att vissa inte förstår varför de får en mindre löneökning och inte får ta del av den extrapott som är utöver kollektivavtalet.
Vår chef är tydlig med att den är för medlemmar och frågar alltid vid lönesamtal om man är fackligt ansluten.

Vår pott är för alla och baseras på hur bra du varit senaste året.
Vi har flera punkter som man går igenom på medarbetarsamtalet, bla effektivitet, kvalité, frånvaro osv.
Väldigt bra system för den duktiga, inte lika bra för latmaskarna 😁
 
Vår pott är för alla och baseras på hur bra du varit senaste året.
Vi har flera punkter som man går igenom på medarbetarsamtalet, bla effektivitet, kvalité, frånvaro osv.
Väldigt bra system för den duktiga, inte lika bra för latmaskarna 😁
Kommunal har också idividuell lönesättning.
Alla har en garantihöjning genom kollektivavtalet. Men sen tillkommer en individuell lönesättning. Är man facklig medlem får man dessutom ur den pott som finns och kan få högre lön än en kollega som inte är fackligt ansluten. Ganska självklart egentligen att det ska löna sig lite ekonomiskt att stödja det fackliga arbetet. Det är trots allt de som strider för våra löner och det är de anslutna som tas ut i strejk vid behov.
 
Kommunal har också idividuell lönesättning.
Alla har en garantihöjning genom kollektivavtalet. Men sen tillkommer en individuell lönesättning. Är man facklig medlem får man dessutom ur den pott som finns och kan få högre lön än en kollega som inte är fackligt ansluten. Ganska självklart egentligen att det ska löna sig lite ekonomiskt att stödja det fackliga arbetet. Det är trots allt de som strider för våra löner.

Ja, alla får ju den garanterade höjningen. Sen har varje produktionsledare en pott dom hen fördelar på sina anställda.
Tycker det är ett jättebra system, har noll förtroende för mitt fack och är därför inte medlem. Jag presterar bra, har rn bra chef och får en bra ökning.
 
Ja, alla får ju den garanterade höjningen. Sen har varje produktionsledare en pott dom hen fördelar på sina anställda.
Tycker det är ett jättebra system, har noll förtroende för mitt fack och är därför inte medlem. Jag presterar bra, har rn bra chef och får en bra ökning.
Givetvis är det otroliga skillnader på industrin som är privat och drivs av vinstgivande mot något som betalas av skattepengar.
Jag jobbade många år inom livsmedelsindustrin och kan inte se att det är riktigt jämförbart.
 
Om man inte är medlem i något fackförbund, har man heller inte rätt till den framförhandlade lönehöjningen på arbetsplatsen, utan som utomstående skal man bara vara glad OM man får samma som de fackanslutna.

Som ej fack ansluten får man förhandla sin lön själv.
 
Givetvis är det otroliga skillnader på industrin som är privat och drivs av vinstgivande mot något som betalas av skattepengar.
Jag jobbade många år inom livsmedelsindustrin och kan inte se att det är riktigt jämförbart.

Självklart skiljer det sig.
Tycker dock alltid att lön ska baseras på kompetens och effektivitet, inte huruvida man är medlem i facket eller inte.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 391
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Säkerligen vet någon vem jag är men det behöver ju inte skrivas här.. Min arbetsplats har som många andra haft löneöversyn. Min...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 907
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp