S
Skritt
Vet nån här om eller när det blir förbjudet att ställa hundar i Sverige som är kuperade. (lagligt kuperade)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som dom andra skrivit gäller den regeln för hundar födda efter 2008-12-31. Man kan dock få EN chans till en bedömning utom tävlan, om man ansöker om dispens hos SKK.
Exempelvis gäller detta även min valp jag födde upp i våras, som fick kupera svansen av medicinska skäl. Han kan få en bedömning, om jag vill.
Så min ena tik som är 9 mån äldre än min andra - får ställas ut, men inte den andra då, för hon är född på fel sida av året. Båda kuperade då.
Hur blir det då med "världsutställningarna", för det finns ju länder som aldrig kommer att ta bort kuperingen. Är hundarna sämre från ex USA, Spanien etc....är man en sämre uppfödare om man importerar nytt blod...likaväl som med hingstar från USA, ska man inte avla på dessa för att de tävlar på lasix (jag har emot doping och skulle aldrig utsätta mina hästar för detta) är jag då en sämre människa som anväder ex Campbell Hall (travet) som hingst på min märr för att denna hingst tävlat på lasix... lite funderingar bara...jag förstår att man vill få bort kupering från alla länder men detta kommer inte att fungera
Danmark har väl inte alls samma regler som oss gällande rabiesvaccineringen? Dom ska väl bara ha fått sprutan, men det krävs inget blodprov eller liknande som vi har här. Jag vet om många som tar hem valpar där i alla fall, som alltid anländer som småttingar.
Själv tog jag hem en hund till Kastrup nyligen, och dom krävde pass, chip, vaccinationer samt att hunden skulle ha en giltig rabiesvaccination. Inget blodprov, bara att sprutan var tagen och inte hade gått ut alltså.
(Sen fick jag såklart ha blodprovet eftersom vi skulle över bron ändå..)