Utställnings tips!

Gecko

Trådstartare
Jag har en whippet som jag ställer ut lite men jag har ett problem i ringen... Hon vill inte springa ordentligt! Det brukar gå hyffsat dom första varven när alla springer så att man kan få lite drag hjälp. Men sen när hon har stått på bordet och ska springa själv så vill hon inte. Är lite som att hon dör på bordet.
Är det någon som har nåt tips om vad man kan göra och öva på för att få henne mer allert?

Sv: Utställnings tips!

Vill inte vara negativ men..det låter inte som om din hund tycker att det är speciellt ROLIGT med Utställningar.

Hur många har du varit på?
Gick de bra till en början så kanske hon helt enkelt är trött på de.

Jag tycker inte att man ska locka runt en hund i ringen med en massa Godis oh så när hunden i regel inte vill vara med.

MEN..ett tips kan i allfall vara Godis se hela tiden till att fånga henens intresse..När domaren börjat sin bedömning och du får signal att vänta, lek med henne få upp henne lite i humör så att hon tycker att det är roligt, få henens uppmärksamhet bli lite löjligt häldre en löjlig handler än en tråkig handler i ringen som drar rund hunden varv efter varv.

Ang bordet det är inte alla hundar som tycker att det är roligt att stå där..Få henen uppmärksamhet där oxå.
Domaren har inget problem med att du pratar med din hund.

Jag brukar ha en lite korv bitt i munnen i ringen inget som syns precis,så man kan ge belöning lite då och då.

Prova deta..men som sagt gillar hon inte de så ta en paus.

Hon kanske tycker det är lite otäckt att stå på bordet?
Locka med lite godis i handen. Prata uppmuntrande med henne. Med ord som hon känner igen från när ni leker. Försök få henne att bli glad! Men inte för glad så att svansen åker upp.;)
Träna hemma med godis och lek och försök få henne att tycka det är skoj.
Har haft en greyhoundtik som var likadan men det löste sig med träning och uppmuntran.

Ingen fara att vara elak. Jag har inte varit på så många utställningar ca 5 kanske

Jag håller med dig om att man inte ska locka runt en hund i ringen heller om den inte tycker det är roligt. Men grejen är att hon verkar tycka det är roligt. När hon står på bordet så brukar hon vifta på svansen åt domaren och verkligen ställa upp sig som att hon är ganska stolt. Men sen när man ska springa själv runt så är det lite som att hon inte kommer igång ordentligt. Hennes grej är att stå still och se snygg ut. :crazy:

Har övat en hel del på bord sen hon var liten och hon verkar inte bry sig. Viftar ofta på svansen åt domaren m.m.
Får fösöka öva lite hemma. Det är ju just det att den där lilla svansen inte får bli för glad :angel: Men ska öva lite mer hemma med lite mer uppmuntran och lek.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 941
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 990
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 077
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18