Utställning

F

fall_out_girl

Hej!
Jag har fått lov att börja ställa ut min kusins lite mer än 1åriga golden retriver. Problemet är bara att jag inte har den minsta aning om hur man gör, vilka papper som ska med, vilka klubbar man ska vara med i, anmälan osv. Så jag skulle bli jätte glad om alla skulle kunna komma med tips och gärna berätta hur en vanlig utställningsdag för er och eran hund ser ut (ta gärna med hur du anmäler osv.)Det behöver inte vara just en golden utan alla raser.
Jag ska gå en "ring träning" där man får lära sig allt men jag vill höra från er som är mer erfarna ändå.

Så, berätta allt ni kan!!
Tacksam för svar:laugh:

Sv: Utställning

Hur man gör i själva ringen kommer du ju få veta på ringträningen så den delen hoppar jag över :)

Jag är medlem i SKK och rasklubben, om man är medlem kan man ställa på alla officiella länsklubbsutställningar som du hittar här: http://www.skk.se/kalender/utstall08.htm När man ska anmäla till någon av dessa utställningar så är det smidigast att anmäla via internet och då betalar man direkt via internet. Internetanmälan hittar du här: http://kennet.skk.se/anmalan/ Du måste vara medlem först i SKK innan du kan anmäla och ha ditt medlemsnummer tillgängligt och sen är det bara att följa instruktionerna.

De papper som ska med till utställningen är stamtavlan (har jag hört i alla fall) och giltigt vaccinationsintyg.

En vanlig utställningsdag för oss ser ut så här:

- Åker i lagom tid så att man hinner sätta upp tältet och ställa upp burarna, oftast brukar bedömningen i ringen börja runt 09.00 men sen kan det vara andra raser innan ens egen ras ska in men det ser man i PM:t. Vi brukar försöka vara på plats ca. 1 timme innan bedömningen börjar för att hinna fixa allt och komma till ro.

- Väl på plats med tältet uppsatt osv. så får hundarna varva ner lite i sina burar innan de ska in. Strax innan bedömningen av rasen börjar så brukar jag ta ut dom och träna lite smått och även kamma igenom pälsen en sista gång. På med utställningskopplet och sätta fast nummerlappen och sedan vänta på vår tur.

- När allt är klart får de gå in i sina burar igen och varva ner lite innan de får dricka vatten och rastas. Vi brukar stanna kvar ganska länge så att man inte behöver stressa och när vi känner oss färdiga för dagen så packar vi ner allt igen och åker hem / till stugan beroende på var utställningen är.

En liten checklista på vad som är bra att ha med sig.

- Hunden ;)
- Stamtavla
- Vaccinationsintyg
- Nummerlapp (eran biljett in på utställningen)
- Nummerlappshållare
- PM:t (där brukar det alltid finnas en vägbeskrivning och övrig info.)
- Vatten
- Vattenskål
- Matsäck
- Något att sitta på
- Något för hunden att ligga på/i
- Utställningstält (om ni har ett)
- Pengar (alltid bra att ha med sig om man vill köpa några rosetter eller annat)
- Utställningskoppel
- Borstar & kammar
- Handduk (i fall att det blir dåligt väder)
- Ev. godis/leksak till hunden att ha med in i ringen om det behövs
- Klädrulle (alltid bra att ha med sig om man har en hund som fäller)
- Hundpåsar

På den här sidan kan du läsa lite om de olika klasserna och bedömningarna (pdf fil) http://www.skk.se/pdf/regler/utstbest.pdf

Här kan du läsa lite om hur en utställning går till och även lite annat om bland annat internetanmälan http://www.hundsport.se/ring_rapport/utst_sa_gar_det_till_mapp/index_utst_sa_gar_det_till.html

Lycka till! :)

Vilken tur att du skapade en sån här tråd, då jag gå i samma funderingar. Jag har ochså en golden fast på snart 8 månader. Hör man av sig till sin hundklubb vart man kan gå ringträningskurs eller? Och vad innebär det?

Länsklubbarna brukar anordna ringträningar så kika på din länsklubbs hemsida :) På dessa träningar får man lära sig hur man bäst visar sin hund och hur det går till i ringen, ungefär. :)

Är det någon som har svar på en dum fråga? Vad är det för skillnad om man är medlem i skk än om man är medlem i sin länsklubb?

*kl*

Ska ni ställa golden så gå in på goldenklubbens hemsida och kika. Där finns ringträningar, trimningskurser, inofficiella utställning och även goldendagar två gånger om året som är ett bra tillfälle att lära sig "allt" om golden.

Hoppas att det inte gör något att jag svarar, igen ;)

Det är ingen skillnad alls mellan att bli medlem i skk och att bli medlem i länsklubbarna. När man ansöker om sitt medlemskap hos SKK så blir man automatiskt medlem i sin länsklubb som i mitt fall, Uppsala läns kennelklubb. Bor man i ex. Avesta blir man medlem i Dalarnas kennelklubb osv.

Jaha okej,:) Tack för alla svar.
Jag bor i Örebro och jag hittar ingen ringträningskurs, men däremot hittade jag en i karlstad som är den 17 juni. Och därefter så har de en inofficiell tävling den 29 juni. så jag hade tänkt att anmäla dit:) Men vad är bäst att ha, en sån där canvas bur eller en vanlig bilbur? Och måste man ha en bur? Och vad ska stå med i anmälan till utställningen?

Och innan man kan vara med i en innoficiell utställning så måste man vara medlem i skk eller?

Ursäkta för att jag kapar tråden men jag har så många frågor:)I vilken klubb ska man bli medlem i? Jag vill gärna vara med i goldenretrvierklubben, men om jag är med där så kan jag då gå hundkurser hos min länsklubb? Eller måste jag bli medlem i länsklubben ochså?

Det beror helt på vem som håller i utställningen var du måste vara medlem.

Ska du gå på en kurs anordnad av SKK eller länsklubb krävs medlemskap i SKK.

Ska du gå på goldenklubbens utställning krävs medlemsskap i Goldenklubben.

Du kan givetvis vara medlem på flera ställen samtidigt.

:)

Det är ingen skillnad alls mellan att bli medlem i skk och att bli medlem i länsklubbarna. När man ansöker om sitt medlemskap hos SKK så blir man automatiskt medlem i sin länsklubb som i mitt fall, Uppsala läns kennelklubb. Bor man i ex. Avesta blir man medlem i Dalarnas kennelklubb osv.

Lokalklubbarna däremot har väl så att man måste vara medlem för att få delta i kurser och dylikt (utställningar däremot brukar det räcka med SKK-medlemskap).
Som SKK-medlem får man dock ofta rabatt på medlemskapet i lokalklubben.

Har jag fattat rätt då?

Ursäkta för att jag kapar tråden men jag har så många frågor:)I vilken klubb ska man bli medlem i? Jag vill gärna vara med i goldenretrvierklubben, men om jag är med där så kan jag då gå hundkurser hos min länsklubb? Eller måste jag bli medlem i länsklubben ochså?

Det gör ingenting! Eftersom jag inte kan någonting så är det bättre att så många som möjligt ställer frågor/svarar så får man ju veta så mycket som möjligt!:D

*Men det här tältet någon pratade om. Är det typ om tävlingen går utomhus eller? Måste man ha ett sådant?
*Måste man ha bur?
*Vad är en inoffisiel utställning?
*Min kusin (som är ägaren till hunden) är medlem i SHK (svenska hund klubben) i Uppsala, räcker det att vara medlemm där och i golden klubben eller måste man vara medlemm i SKK också?
*Kan man ställa ut en hund även om man inte är ägaren till den?

Senast ändrad av en moderator:

Men vad är bäst att ha, en sån där canvas bur eller en vanlig bilbur? Och måste man ha en bur? Och vad ska stå med i anmälan till utställningen?

Bur behöver man inte ha man kan ha med sig en hundkrok eller så kan man helt enkelt bara hålla i hunden :) Det är dock smidigt med bur, hunden har då sin egen lilla vrå där den kan slappna av men jag känner många som inte har några burar med sig på utställning.

Om det är en inofficiell utställning så brukar det stå i annonsen vad för typ av blankett som ska användas vid anmälan, oftast är det skk's 3-sidiga blankett men det kan också vara postgiro-blanketten. Blanketterna beställer man via skk :)

*Men det här tältet någon pratade om. Är det typ om tävlingen går utomhus eller? Måste man ha ett sådant?
Nej man måste inte ha tält, vi tycker dock att det är skönare med ett men vi ställer ju ut rätt så mycket också. Fördelen med tält är att andra hundar inte kan störa ens egen/egna hundar, man får liksom vara lite för sig själv. Om det regnar så får man lite skydd också mot det. Nackdelen är att det tar plats när man ska släpa med sig det på utställningarna.

*Måste man ha bur?
Nej det måste man inte, man kan ha en hundkrok med sig om man inte vill sitta och hålla i hunden hela dagen :)

*Vad är en inoffisiel utställning?
På inofficiella utställningar så räknas inte resultatet utan det är mer som en kul grej, en träning för både handler och hund.

*Min kusin (som är ägaren till hunden) är medlem i SHK (svenska hund klubben) i Uppsala, räcker det att vara medlemm där och i golden klubben eller måste man vara medlemm i SKK också?
Om ni ska ställa på länsklubbarnas utställningar så måste ni vara medlem även i SKK

*Kan man ställa ut en hund även om man inte är ägaren till den?
Ja det kan man men ägarens namn ska ju stå på anmälan men det spelar ingen roll vem som ställer ut den

Om jag har fel så får någon gärna rätta mig, jag är ju trots allt ingen expert (man lär så länge man lever) :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 486
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 410
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka