Utställning!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Presto
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 376

Presto

Trådstartare
Hej! Jag ska till sommaren ställa ut min ponny för första gången. Det är en Welshmountain på 13år.

Och jag kan ingenting om utställning! :o

Min kompis ställde ut sin haflinger förra året och kan lite grann, så hon ska hjälpa mig. Men hon vill att vi ska åka till en utställning gemensamt (finns det några bra utställningar gemensamt för haflinger/welsh) eller borde man ställa ut henne där det enbart är welshar?

Jag ska inte på någon sån utställning där man rider hästen (om det finns :p)

Vad ska man ha för kläder?

Jag vet att man ska typ gå i en "ring" med hästen :confused:

haha vad korkad jag känner mig!

Men alla tips/fakta mottages!

Sv: Utställning!

För några år sedan så valde Haflinger föreningen att gå ur SPAF. Efter det så finns det inga utställningar som har både Haflinger /welsh. Det är hugget som stucket om du väljer att visa på en SWF utställning el en ponnyutställning.

okej, då väljer jag nog SWF utställningar, men var bör man tänka på?

http://www.shetlandvast.se/

Där finns det jätte bra saker hur man vissar ponnyn. Gå in på tips och råd sedan utställning :) Du får dra ner sidan så dom kommer längst ner där det står "på utställning"

Men detta är ju från shetlandsutställningar men det borde nästan vara samma :)

Fint kläd, vådan klädsel.
Tänk på att ha sköna skor med :D Inga ridstövlar eller ridkavaj.

Gärna ljusa byxor och en fin tröja, bra skor att springa i, långt hår med snodd runt och hjälm på huvudet.

Dom ska ha naturman, men ryckt till vis del, manen får inte gå nedanför halslinjen.

Men om man rycker den så får det inte synas att man gjort det, alltså ryck för hand (ingen man kniv!!!).

Dom visas i ring.

Jag har också hört att dom inte får vara klippta.. men min kompis fick avdrag för att hennes wm sto hade skor?! kan dom göra det?

:bow::bow:

Men ska man trava åt båda hållen framför domaren? ska man isf vara på vänster sida ena gången så att hästen kommer mot domaren?

Man springer framåt tillbaka, vänder åt höger. Ena hållet ärdu mot domaren andra hållet är hästen mot domaren.

Jag har också hört att dom inte får vara klippta.. men min kompis fick avdrag för att hennes wm sto hade skor?! kan dom göra det?

En del engelska domare kan ge det men inga svenska domare gör det. Jag fick avdrag på ett sto som var skodd runt om (körhäst) av en engelsk domare.

Ang klädsel så ska det vara stilrena kläder som är sköna att springa i men inte dra åt sig domarens blickar. Inga urringade toppar el skrikiga färger. Man vill som handler vara lite mer åt det anonyma hållet.;) Det är hästen som ska synas!
Utländska domare klär man oftst upp sig för lite mer än för de svenska domarna.

När jag visade min welshponny sec B på utställning hade jag alltid vita jeans och vit skjorta samt bra skor att springa i.

Gissa om man hade överdragskläder innan man skulle in! :)

Grönt ponny drägel ser så fint ut på vitt nämligen :).

/KT

När jag visade min welshponny sec B på utställning hade jag alltid vita jeans och vit skjorta samt bra skor att springa i.

Gissa om man hade överdragskläder innan man skulle in! :)

Grönt ponny drägel ser så fint ut på vitt nämligen :).

/KT

Det var smart, måste bara handla vita kläder först :angel:

Jag gillar engelska domare.

De ger mkt roligare kommentarer också.

lil-sis, som fått beröm för "pony ears" och för att hovskägget (väldigt sparsamt visserligen på den ponnyn) var kvar :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 428
Senast: hastflicka
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 324
Senast: CaisaCax
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 019
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka