utställning och vaccination???

F

Filippan83

Den 5 augusti ska min hund på utställning, då blir han på dagen 1 år. Moa dags för ettårs vaccinationen... Vad gäller här, måste han vara vaccinerad innan utställningen eller är det ett år EFTER andra vaccinationssprutan som han fick vid tolv veckor? Dvs, kan jag lugnt åka på utställningen utan att vaccinera innan den 5:e? Man vill ju inte bli ivägkörd ifrån utställningen.
Hoppas att någon förstod nåt, knappt så jag själv gjorde det.

Sv: utställning och vaccination???

Fyller han ett år samma dag 5 aug ?
Vet ej vad han räknas som då men på skks bestämmelser står det:

Hund under ett års ålder ska vara vaccinerad vid lägst 10 veckor.

Hund över ett års ålder ska vara vaccinerad vid ca ett års ålder och därefter får den senast utförda vaccinationen inte vara utförd för mer än 4 år sedan.

Så jag skulle nog också försöka vaccinera innan.

Jag hade vaccinerat någon vecka innan.

(Min fyller den 1:a och jag hade tänkt åka in och få honom vaccinerad i nästa vecka.)

Lånar tråden: Vilka vaccinationer ska hunden ha? I informationen från uppfödaren står det valpsjuka, HCC och Parvo (Nobivac DHP), men på djursjukhusets prislista står inga vaccinationer med HCC med, varpå jag blir nojjig.

Då ska jag be att få minst en DHPPi m.a.o. och ev. en Lepto. Det här blir dyrt... :crazy: ;)

Med vilka intervaller uppdaterar du sedan vilka vaccinationer? Är det kennelhosta och lepto varje år och parvo, valpsjuka och HCC vartannat år?

Det här är oerhört förvirrande. Jag har googlat och på ett ställe står det vissa vartannat år, några andra var tredje år, någon ger DHPPi varje år...

Med katten var det lätt. En spruta om året. ;)

Kennelhosta varje år, parvo vartannat år och valpsjuka vart tredje år.

Vanlig trippel alltså ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 043
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 126
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023