Utparning - vilka raser?

TheaH

Trådstartare
Har en liten fundering, vi är väl alla överens om att vissa raser behöver få bättre hälsa, utseende eller mentalitet, men vilka raser? Och vad skulle vara lämpligast att blanda med? Innan någon attackerar mig så tänker jag inte para några hundar, utan är bara nyfiken! :D

(Utparning antar jag är rätt ord...? :o Utavel är väl att para två obesläktade hundar? Eller? :confused:)

Kul tråd!
Rena funderingar, raserna kanske är för olika.
Men kanske mops och dvärgpincher, för att få lite smäckrare kropp och längre näsa.

Intressant fråga! Jag skulle vilja komma med ett tillägg.

Om det skulle göras en inkorsning med en annan ras i just din ras(strunta i frågan om det behövs eller inte), vilken ras skulle du tycka var lämplig?

Om det skulle göras en inkorsning med en annan ras i just din ras(strunta i frågan om det behövs eller inte), vilken ras skulle du tycka var lämplig?
Hmm, alltså jag har ju ingen ras :D

Hmm, alltså jag har ju ingen ras :D
Raser jag skulle vilja "fixa till"

Mops, korsa in dvärgpinscher eller jack russel terrier
+noslängd:up:
+smidigare kropp:up:
-ettrigheten:down:

Flatcoated retriever, korsa in golden retriever
+färgen:up::love:
-onödigt:down:

Kommer nog på fler senare, hade en hel hög när jag skrev tråden men de är borta nu:meh:

Har en liten fundering, vi är väl alla överens om att vissa raser behöver få bättre hälsa, utseende eller mentalitet, men vilka raser? Och vad skulle vara lämpligast att blanda med? Innan någon attackerar mig så tänker jag inte para några hundar, utan är bara nyfiken! :D

(Utparning antar jag är rätt ord...? :o Utavel är väl att para två obesläktade hundar? Eller? :confused:)

Jag vet att det förut var prat om att para azawakh med sloughi, för det finns inte många azawakher och det är läskigt hög inavelsprocent på många. Tyvärr så var azawakhägarna för måna om att "rasen ska vara precis som den alltid varit" för att det skulle bli något av det. Det var även prat om att raserna var på tok för olika mentalt, vilket får mig att misstänka att några uppfödare satt och sa "sloughi är inte lika rädda som azawakh, vi kan inte använda sloughi då!!" ungefär :angel: (jag har absolut inga som helst bevis på att det faktiskt är så, men jag har pratat med flertalet azawakhägare och vissa av dem vill verkligen ha sina hundar rädd, för "det är rastypiskt" :banghead:)

Om man skulle para saluki med något annat... Det räcker med att stamboken är öppen och att det är fullt möjligt att mönstra in hundar från ursprungsländerna tycker jag :p Skulle man vara tvungen att para med annan ras av någon anledning som vi kan låtsas att finns, då skulle jag rösta på afghanhundar från ursprungsländerna.

Om man skulle para saluki med något annat... Det räcker med att stamboken är öppen och att det är fullt möjligt att mönstra in hundar från ursprungsländerna tycker jag :p Skulle man vara tvungen att para med annan ras av någon anledning som vi kan låtsas att finns, då skulle jag rösta på afghanhundar från ursprungsländerna.

Bra där, det var just det där att man skulle strunta i frågan om det behövs eller inte. ;) :p

Tyvärr ja. Jag vet en som verkligen triggade igång rädslor, genom att ömka hundarna och på så vis förstärka känslan hos hunden att den behövde vara rädd. Hennes hundar flög i luften för verkligen småsaker, tex om någon smällde i en bildörr för högt på ett utställningsområde. En av hennes hundar har även bitit mig för att den blev rädd för mig, helt plötsligt, trots att vi utan tvekan var bekanta sedan innan och jag inte trängde mig på hunden (den uppfattade det dock som om den blev trängd insåg jag sedan). När vi pratat om sådana saker så förklaras allt med "De är sådana! Det är så rasen ska vara!". Likadant vet jag en uppfödare som kom till en utställning med ett knippe azawakher och nästan blev arg på personalen vid veterinärbesiktningen "Ni fattar väl att man inte kan ta i en azawakh?!!" utbrast personen.

Själv har jag varit väldigt intresserad av att skaffa azawakh (det är därför jag pratat med många som haft rasen trots att det är en väldigt ovanlig ras). Men trots att det inte är alla som är rädda av sig osv så skulle jag inte våga skaffa en azawakh, just pga mentaliteten. Jag vill ha en hund som inte blir rädd bara för att den tex ska vaccineras hos veterinär, jag vill kunna ha hundvakter, jag vill kunna åka i kollektivtrafik vid behov, kunna tävla, veta att andra kunde ta hand om mina hundar om något skulle hända mig. Inget av det skulle jag känna mig säker på om jag skaffade azawakh.

Min tidigare ras shar-pei skulle man nästintill kunna para med vilken ras som helst, för första generationen ser mest ut som shar-pei oavsett, fast med något längre nos, lite bättre ögon och något större öron. Rätt märkligt egentligen, men dom generna slår igenom otroligt mycket. Så att få sundare shar-pei borde inte vara så svårt om man vill använda utparning igen (användes när rasen räddades, men kanske med fel ras då det användes mestadels chow chow då).

Tyvärr ja. Jag vet en som verkligen triggade igång rädslor, genom att ömka hundarna och på så vis förstärka känslan hos hunden att den behövde vara rädd. Hennes hundar flög i luften för verkligen småsaker, tex om någon smällde i en bildörr för högt på ett utställningsområde. En av hennes hundar har även bitit mig för att den blev rädd för mig, helt plötsligt, trots att vi utan tvekan var bekanta sedan innan och jag inte trängde mig på hunden (den uppfattade det dock som om den blev trängd insåg jag sedan). När vi pratat om sådana saker så förklaras allt med "De är sådana! Det är så rasen ska vara!". Likadant vet jag en uppfödare som kom till en utställning med ett knippe azawakher och nästan blev arg på personalen vid veterinärbesiktningen "Ni fattar väl att man inte kan ta i en azawakh?!!" utbrast personen.

Själv har jag varit väldigt intresserad av att skaffa azawakh (det är därför jag pratat med många som haft rasen trots att det är en väldigt ovanlig ras). Men trots att det inte är alla som är rädda av sig osv så skulle jag inte våga skaffa en azawakh, just pga mentaliteten. Jag vill ha en hund som inte blir rädd bara för att den tex ska vaccineras hos veterinär, jag vill kunna ha hundvakter, jag vill kunna åka i kollektivtrafik vid behov, kunna tävla, veta att andra kunde ta hand om mina hundar om något skulle hända mig. Inget av det skulle jag känna mig säker på om jag skaffade azawakh.
Låter lite som folk inom min ras som skiter i grunduppfostran på sina hundar för att de tycker att "rasen är sån" och att hundarna skulle bli förolämpade om man försökte uppfostra dem. Sen kommer de med ett knippe stora bjässar på 40-50 kg som knappt kan ledas i koppel, som hoppar upp och ställer sig på matbordet när det passar och allmänt gör som de känner för eftersom ägarna inte tror att det går att sätta gränser utan att hundarna tar illa vid sig. Tacksamt nog finns det vettiga människor, men har mött en del av ovanstående kategori.

@RedChili - det är ju hemskt,
Å andra sidan har jag varit med om lagottoägare som sagt att "det får man vara beredd på om man har lagotto" när en hund högg.
:banghead:
Undra på att rasen får dåligt rykte när såna ägare finns - och ibland säkerligen avlar på sin söta tuss.

Tyvärr stämmer det ju för en överväldigande del lagottos.
Säkerligen för att helt fel ägare köper hunden, men även för att det avlas på helt fel hund av uppfödarna. Tråkigt!

Tyvärr stämmer det ju för en överväldigande del lagottos.
Säkerligen för att helt fel ägare köper hunden, men även för att det avlas på helt fel hund av uppfödarna. Tråkigt!
Håller absolut med! Rasen blev för populär för fort.
Sen skriver de på fb att "veterinären frågade om min hund brukar bitas" och kan inte förstå varför fastän man försöker förklara.
Tack och lov har uppfödarna blivit bättre, men det är en bit kvar.

Håller absolut med! Rasen blev för populär för fort.
Sen skriver de på fb att "veterinären frågade om min hund brukar bitas" och kan inte förstå varför fastän man försöker förklara.
Tack och lov har uppfödarna blivit bättre, men det är en bit kvar.

Ja den blev verkligen poppis och marknadsfördes ju som en familjehund. Fast de inte är det...lockade ju helt fel köpare.
Hoppas man kan vända rasen till det bättre!

Låter lite som folk inom min ras som skiter i grunduppfostran på sina hundar för att de tycker att "rasen är sån" och att hundarna skulle bli förolämpade om man försökte uppfostra dem. Sen kommer de med ett knippe stora bjässar på 40-50 kg som knappt kan ledas i koppel, som hoppar upp och ställer sig på matbordet när det passar och allmänt gör som de känner för eftersom ägarna inte tror att det går att sätta gränser utan att hundarna tar illa vid sig. Tacksamt nog finns det vettiga människor, men har mött en del av ovanstående kategori.
typiskt vinthundsfolk :angel: jag fick senast idag veta att salukis som lyder inte är rastypiska och att det är omöjligt att få bra inkallning på dem om de är bra på lure coursing. :banghead:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 806
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar