Utnyttjad av din ridklubb?

V

Voffas

Har du någon gång upplevt att din ridklubb utnyttjar dig? Isåfall, hur då?
Intresserad av svar från både privatryttare och ridskoleelever :)

Sv: Utnyttjad av din ridklubb?

En ridklubb är oftast ideell och det betyder att medlemmarna SKA göra jobbet i stor utsträckning så NEJ - ingen ridklubb har utnyttjat mig, men jag har lagt många timmar i stallet (förr).

Nej, tack och lov! Ridklubben jag rider på är mycket trevlig och skulle aldrig drömma om att uttnyttja någon av sina medlemmar - nåja, det hoppas jag iallafall att den inte skulle... ;)

Så kan det naturligtvis se ut och det är så det fungerar med ideella föreningar. Men alla är inte ideella och saker kan gå till överdrift.

Numera har jag eget stall och slavar för mej själv :bow:;)

Förut hade jag hästen på en stor anläggning. Drygt 20 ridskolehästar och drygt 20 inhyrda privathästar.

Och när det levererades hö skulle alla privathästägare bära hö. Ridskoiledelen bar inte en endaste bal hö :crazy: Samma sak när spån eller annat levererades. Som privathästägare skulle man bära foder och strö dels för sin egen häst och hela ridskolan.

Jo jag blev nog lite utnyttjad :crazy:

Personligen har jag varit med om tillfällen där t.ex. det pratas om "ridskolans julshow" där ridskoleelever fick i uppdrag att se till att hästarna var snygga och klara när privatryttarna skulle rida ridskolehästarna på showen, om man som ridskoleelev inte ställde upp fick man inte vara med på ridskoletävlingarna på ett år. Jag tror inte att det var en enda ridskoleelev som fick vara med i själva showen, bara som hinderbyggare och hästskötare. Även vid andra tillfällen och arrangemang på ridklubben som ridskolelever inte alls har med att göra har dessa(de som kommit till stallet den dagen, eventuellt i helt andra ärenden eller som publik) blivit "tvingade" (ofta av ponnyryttares otrevliga mammor och andra privatryttare :crazy: ) att agera parkeringsvakter, göra iordning fika som publiken skall bjudas på och servera detta och sedan städa efter arrangemanget. Oftast är de de som rider i en specialgrupp som får göra dessa sysslor. Känns meningslöst att anmäla sig till saker då det ändå slutar med att man får jobba istället.

Aldrig, och har då även hjälp till ganska mycket ideelt när jag var yngre. Hjälpe med att smörja utrustning, mocka, borsta och ibland, om man hade riktig tur, så fick man hjälpa att ta in ponnysarna på eftermiddagen. Det fanns inga krav alls på att man var tvungen att göra detta, utan allt skedde på eget intiativ och ibland kunde stallpassledarna fråga om man ville hjälpa till med vissa saker.

Gosh vad jag saknar den tiden, nästan så jag hade kunnat gå över lik för att få titta på en häst då:love:

Tycker många verkar glömma allt jobb våra ridskolor i Sverige lägger ner på att ungdomar ska ha en vettig hobby - för att det ska gå runt ekonomiskt och tidmässigt behöver medlemmarna dra sitt strå i stacken. Eller ska vi ha hutlösa terminsavgifter och årslånga köer för att få börja rida?:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Senaste månaderna är det några främmande människor från utlandet som kontaktat mig på nätet, den ena sa sig vara familjeterapeut och den...
Svar
16
· Visningar
1 354
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama