Kan du nämna en här som tycker så här? Mig veterligt är det inte en enda som hävdar att någon ska bli långtidssjukskriven för att hen hävdar att ork saknas på fritiden oavsett om man är höginkomsttagare eller inte. Citera gärna, du envisas med att hävda liknade gång på gång men aldrig att någon skrivit det. Halmgubbbe så det skriker om det
.
Problemet för mig är att finansmannen kommer att ha större ekonomiskt utrymme om du så helt tar bor sjukersättningen om du inte förbjuder privata förskärningar och privata förmögenheter. Därför värnar jag om att de svaga i samhället ska få en dräglig inkomst, inte hög men så att de kan överleva och lite till. Det får de inte genom att få 25% lägre än lägsta inkomsten om man inte lagstiftar om en betydligt högre sådan än vad som är gängse ingångslön för låginkomsttagare.
Jag vill inte säga något om att sjukersättningens nivå i förhållande till lönerna, utan i förhållande till utgifterna. När det gäller "permanenta" (läs sjukpenning tills vidare även om det kan omprövas om förutsättningarna ändras) och som dessutom till stor del finansieras genom arbetsgivaravgifter som i mina ögon är den del av lönen. Jag ser det som en kollektiv sjukförsäkring som ger den som blir sjuk eller skadad en dräglig, inte hög inkomst.
Sjukpenningen har ett tak redan i dag och ger alltså inte höginkomsttagare någon enorm ersättning. Socialförsäkringssystemet ser jag som en viktig del i vårt samhälle.
-------------------------------------------
Problemet idag är att fler och fler blir utbrända, de klarar inte ut stressen i jobbet (privatlivet) samtidigt som det fortfarande finns folk som råkar ut för allvarliga olyckor och blir fysiskt utslitna på jobbet.
Ser man i statisk på olika företag och sjukskrivning så finner man stora skillnader, vissa har extremt låga sjukskrivningstal och andra höga eller mycket höga och det kan vara inom samma bransch. Lägg krut på att minska sjukfrånvaron där den är hög eller låt företagen betala och vi kommer att få betydligt färre som förbrukas på en ohälsosam arbetsmiljö. Gå på roten till det onda och inte på stackarna som är utbrända eller utarbetade.
Ja givetvis ska man satsa på rehab, givetvis ska man försöka komma åt de som snyltar på systemet, men jag kan inte begripa ivern att straffa offren (genom att sänka redan låga sjukpenningar som många har svårt att klara sig på för att vissa av dem kanske fuskar kanske kan pressas tillbaka till arbete.) istället för roten till det onda. De mer permanent sjukskrivna är ofta.
-----
Lönespridningen är en annan fråga, men att motivera låga sjukersättningar med att andra har det ännu sämre eller lika illa haltar en del. Ja jag tycker det är orättvist att en del får högre sjukpenningen än andra får lön, men det är lika orättvist att en del får högre lön än andra, sjukpenningen betalas ju genom arbetsgivaravgift som är baserad på lönen och hänger ihop (upp till inkomsttaket som ligger relativt lågt.