Utforming av kandar

Sv: Utforming av kandar

Tips: läs på om krafter och reaktionskrafter :angel:

Hur mycket väger den där dosan? Det kommer påverka resultatet en del, det måste du ta hänsyn till vid beräkningarna.

Haha okej, jag borde alltså inte säga det till min fysiklärare? :angel:
Men det måste ju finnas en resulterande kraft? Eftersom att huvudet ligger stilla i en lodrätposition så måste väll hästen ha en form av resulterande kraft?

Jaa, dosan väger nog endel.. ska väga den. Men hur blir det med bettets massa, ska jag räkna med den?

Och på din fina häst-skiss så fanns inte tyngdkraften och dess resultant utritad,g är ju såklart rakt nedåt och motkraften är i nackstycket, men delar den upp sig i nackstycke/kindkedja? För isåfall skulle ju b kunna vara en resultant av dessa. (dåligt förklarat av mig).

Men är tyngdkraften = resultant + Fkedja. Och b= resultant-Fkedja.
b blir ju då en väldigt liten kraft, men jag förstår inte riktigt hur verkar?

Menar du resultant till tyngdkraften nu? Resultant är ju "bara" en motkraft vilken som helst...

Den enda massa du behöver ta hänsyn till i det här fallet är mätverktygets och tygelns. Genom att använda en riktigt lätt tygel kan du försumma den också. (Givetvis beroende på vilken nivå det ska räknas på, men jag tolkar det som att du är på gymnasienivå och det viktiga är totalkraften på hästen och inte exakt hur de fördelar sig)

hmm.. jaa, det var så jag menade.
Att det måste finnas en motkraft mot tyngkraften, och ja, hur den var riktad.

Aningen rakt uppåt längst nackstycket, eller om den fördelade sig på något annat snitsigt sätt.. :P

Jaa, det är på gymnasienivå men för att vara säker på att sätta ett mvg så måste jag nog ha klart för mig hur krafterna är fördelade också..

Det känns som att du blandar ihop resultant och reaktionskraft nu.Resultant brukar man kalla summan av flera krafter. Motkraft/reaktionskraft är det som t.ex. beskrivs av Newtons 3e lag (Länkar till Wikipedia som brukar förklara saker rätt så bra)

Den massa som är viktigast att ta hänsyn till är dosans. I alla fall om den sitter så som jag tror, längs tygeln. Dosans vikt och placering kommer nämligen att påverka resultatet rätt mycket! Bara genom att hänga där så blir det en betydande kraft i bettringen och handen - hur stor beror av vilken vinkel man har mellan tyglarna. Ju mer man "hissar upp" dosan genom att dra i tygeln, så att tygeln blir rakare istället för v-formad, desto större kraft behövs.

Kolla bilden nedan (gröna tyglar, blå dosa, svart bettring och hand - jag är inte så bra på att rita :o ) och ställ upp en kraftjämvikter i både vertikal och horisontell riktning - testa olika vinklar och se vad det blir för resultat!

doskraft.jpg

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 094
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?