A
Akustik
Sv: Utforming av kandar
Haha okej, jag borde alltså inte säga det till min fysiklärare?
Men det måste ju finnas en resulterande kraft? Eftersom att huvudet ligger stilla i en lodrätposition så måste väll hästen ha en form av resulterande kraft?
Jaa, dosan väger nog endel.. ska väga den. Men hur blir det med bettets massa, ska jag räkna med den?
Och på din fina häst-skiss så fanns inte tyngdkraften och dess resultant utritad,g är ju såklart rakt nedåt och motkraften är i nackstycket, men delar den upp sig i nackstycke/kindkedja? För isåfall skulle ju b kunna vara en resultant av dessa. (dåligt förklarat av mig).
Men är tyngdkraften = resultant + Fkedja. Och b= resultant-Fkedja.
b blir ju då en väldigt liten kraft, men jag förstår inte riktigt hur verkar?
Tips: läs på om krafter och reaktionskrafter
Hur mycket väger den där dosan? Det kommer påverka resultatet en del, det måste du ta hänsyn till vid beräkningarna.
Haha okej, jag borde alltså inte säga det till min fysiklärare?
Men det måste ju finnas en resulterande kraft? Eftersom att huvudet ligger stilla i en lodrätposition så måste väll hästen ha en form av resulterande kraft?
Jaa, dosan väger nog endel.. ska väga den. Men hur blir det med bettets massa, ska jag räkna med den?
Och på din fina häst-skiss så fanns inte tyngdkraften och dess resultant utritad,g är ju såklart rakt nedåt och motkraften är i nackstycket, men delar den upp sig i nackstycke/kindkedja? För isåfall skulle ju b kunna vara en resultant av dessa. (dåligt förklarat av mig).
Men är tyngdkraften = resultant + Fkedja. Och b= resultant-Fkedja.
b blir ju då en väldigt liten kraft, men jag förstår inte riktigt hur verkar?