Utforming av kandar

A

Akustik

Enl. Ridsportförbundets anvisningar så får inte stången vara längre än 10cm, vad är min-gränsen då? 0-cm? Men det måste ju fortfarande vara en stång :confused: ?

Någon som vet hur korta de kortaste hävstängerna är?

Jag håller nämnligen på med ett projektarbete där jag ska undersöka olika stångbetts hävstångeeffekter (och andra krafter som påverkar) och ta reda på min-max värden för dessa. Jag ska även rida med elektroder kopplade mellan tygel-bett för att ta reda på hur mycket kraft jag använder då jag rider, vilket jag tror är väldigt intressant.

Sv: Utforming av kandar

Jag vet inte om det finns kortare än 5 cm, men det finns tex Myler-bett som har hävstängseffekt "förklädd".

PM:a till AnnA_ här på Buke! Vi diskuterade det här förut, och hon är duktig på fysik och räknade ut en hel del krafter. Finns antagligen kvar i en gammal tråd också.

åh!!!

kan inet du berätta sedan vad du kom fram till?

jaghade gärna gjort en sådan där elektrodundersökning,inet bara på min fjantigt svaga hand,utan även hästens stöd i tygeln.

jag ridre ju mer med muskelanspänning av ring o lillfingret än ngt annat ojag har många ggr undrat hu rmktjag egentligen håller i hästarna.

den tråden som nämndes var superintressant.naturligvis fatat dejag inet et skit,för jag är dyskalkyliker,men den -var-ver kligen intressant..

önskar så jag hade sparat den!

Okej hmm.. För jag diskuterade lite med min fysik lärare idag och kan påstod att hävstångseffekten var beroende av längden på själva bett delen och inte på skänkelns längd, hm.

Jag misstänker att han har missuppfattat mig i min beskrivning av utförandet av stångbettet. Alt. att kan har sett min bild åt fel håll..

Eller visst måste jag ha rätt? Att det är längden på skänkeln som går att variera för att få olika hävstångseffekt och inte längden på bettet. För det skulle ju betyda att det inte spelar någon roll vad man har för bett, utan att hävstångseffekten är samma för alla bett med en viss längd.

Det låter helskumt för mig iaf.

Din fysiklärare tycks helt klart ha missppfattat! Verkar vara ett roligt projekt btw :), man vill nog egentligen inte veta hur mycket man drar i tyglarna ibland :crazy:. (Jag gjorde mitt om energireserver i blåmusslor vid kadmiumstressning :rofl:, forskarskola, inte sååå kul.)

Jag vet inte hur korta de kortaste hänvstängerna är, men kan i alla fall tipsa om en artikelserie om kandaret. Stahlecker utgår mycket från fysik i sina artiklar och de är väldigt intressanta. Hoppas att du förstås tyska.

http://www.hsh-fritz-stahlecker.de/Veroeffentlichungen.25.0.html

Bland annat visar han att en längre skänkel är mer förlåtande för handfel hos ryttaren (skonar hästen) och att kandaret verkar även med hängande tygel. Jag tror att han skriver att redan med 4 cm "slack" på stångtygeln så är tygelhjälperna märkbara.

hur många här tror du läser flytande tyska :p

kan du tänka dig att översätta :angel:

Det låter som ett roligt projektarbete du tänker göra! Lova att lägga ut rapporten här sen, annars tänker vi inte hjälpa dig ;)
Längden på själva bettet spelar ingen roll, så där måste fysikläraren ha missförstått hur det sitter på hästen.

Kan det vara den här tråden ni tänker på? Stångbett vid inridning?

I inlägg 180 (sid 9) fattas den här "fina" bilden
stangbett.jpg

Kolla länken i inlägg 235 (sid 12) också!

Och i den här tråden är det också en del stångbettsdiskussion: Bett att få hästen söka neråt/ framåt

De kortaste som finns att köpa är jaktstängerna. Sätter du tygeln i stora ringen och håller handen högt så blir det extremt lite utväxling. Det finns även t ex Tom Thumb som är jättekorta, ibland med under- och överskänklar som är lika långa.

Det är i princip överskänkelns längd i förhållande till den totala skänkeln som avgör utväxlingen.

Det finns dock förstås andra faktorer som spelar in för hur starkt bettet blir i praktiken, osm t ex hur man spänner kinnkedjan.

Jag vågar mej aboslut inte på att återge innehålllet eftersom min tyska är för dålig.

Nu vet jag inte mycket om honom heller men man får ju klart en bild av sidan där vad han står för. Oavsett var hans experiment med ryttarna som vi hålla tyglarna väldigt intressant och motsvarande vikten på hästens tunga :eek::crazy:
Samt hur ryttarna underskappar kraften och dessutom oliksidigheten hos ryttarna i o m att deras händer inverkar helt olika fast de inte tror det......starkare i högerhanden självklart, vad gör det när det gäller hästens snedheter:o

En översättning skulle jag uppskatta förstås eller så får jag stå på huvudet efter mitt tyskalexikon som jag hade behövt. (Finns sånt på nätet:confused:)

Jag kostar 26 euro i timmen som översättare. :angel:

Det är klart att det inte är alla som kan läsa artiklarna, men det finns säkert en del som kan det och för dem är de nog intressanta.

En översättning skulle jag uppskatta förstås eller så får jag stå på huvudet efter mitt tyskalexikon som jag hade behövt. (Finns sånt på nätet:confused:)

Med hjälp av Babel Fish kan man översätta webbsidor bla från tyska till engelska. Observera att översättningen kanske inte blir helt korrekt, men det kanske hjälper något...

http://babel.altavista.com/translate.dyn

Kopiera in länken http://www.hsh-fritz-stahlecker.de/V...ngen.25.0.html i rutan "översätt webbsida", välj språk och klicka på översätt.

Men om man har ett körbett :angel: Stång då givetvis

så kan man ju välja utväxling och få en stång på ett par cm....

Till TS Här kan du då välja tre olika stånglängder på samma bett.

Liverpolbett och postkandar heter de

Tack :bow: och även till Hallonsoda :bow: Jag ska läsa igen när jag sitter hemma i lugn o ro, tyvärr har man inte det på jobbet:angel:

Inte ens hemma ens faktiskt, se alla stavfel i förra inlägget, bråttom.......

Senast ändrad av en moderator:

Inte för att jag vet om det är intressant, men jag har hittat en stång från sprenger, den är väl drygt 2 cm i diameter, tungt och med liten port. Användes i GP dressyr runt 85-90 talet.

Har inte ridit på det men skulle vara intressant att prova vad den gör för skillnad. Undrar bara vad för egentlig skillnad den gör jämfört med ett vanligt standardstångbett?

Skänklarna är normal långa...

Sorry för trådkapning..:o

Miagi

Det låter som ett roligt projektarbete du tänker göra! Lova att lägga ut rapporten här sen, annars tänker vi inte hjälpa dig ;)
Längden på själva bettet spelar ingen roll, så där måste fysikläraren ha missförstått hur det sitter på hästen.

Kan det vara den här tråden ni tänker på? Stångbett vid inridning?

Kolla länken i inlägg 235 (sid 12) också!

Och i den här tråden är det också en del stångbettsdiskussion: Bett att få hästen söka neråt/ framåt

Haha, jadå. Jag kommer att presentera mina resultat här. Dessvärre så kommer det inte att bli klart förens efter jul någongång.. Men jag kan ju slänga in lite resultat när jag fått in några.. hehe.

Jag ska iaf göra mitt kraftmätnings försök nästa vecka.

Tillvägagångssätt: Jag ska ha en väst på mig som är kopplad till en minidator som mäter krafter. Jag ska på något sätt fästa en lite dosa (1*0.5 dm) mellan bettet och tygeln. Dessvärre så är fästena på dosan ganska klena så det är bara att hoppas på att hästen håller sig på backen.. Iaf så ska dosan registrera hur mycket kraft jag använder (i händerna) då jag rider, den registrerar hela ridpasset, ca 30min. Jag ska udner tiden ha någon som filmar min ridning för att kunna se i vilka moment som jag använder mer/mindre kraft.

Sedan ska jag räkna ut någon slags medeltygel-kraft och sätta igång och räkna på hävstångeeffekt och annat. Jag tänkte inrikta mig på ridsportförbundets riktilinjer för utformningen och försöka ta reda på max-min värden och vad som skiljer mellan dessa.

Jag kommer antagligen att räkna på ett par "skräckexempel" över bett, för att påvisa skillnader och ja, varför inte dessa är tillåtna som tävlingsbett.

Kan du förvarna mig om några svårigheter redan nu? Är det någonting i uträkningarna som man måste hålla extra koll på och så?

åh!!!

kan inet du berätta sedan vad du kom fram till?

jaghade gärna gjort en sådan där elektrodundersökning,inet bara på min fjantigt svaga hand,utan även hästens stöd i tygeln.

Visst ska jag berätta vad jag kom fram till! Jag brukar rida med väldigt lite hand, men ja, det blir väll upp till bevis ;)

Det kanske är en annan sak att prova, att vända på elektroderna och mäta den motsatta kraften dvs, från hästen till handen.
Den iden kommer nog med på ett hörn :)

Det kanske är en annan sak att prova, att vända på elektroderna och mäta den motsatta kraften dvs, från hästen till handen.
Tips: läs på om krafter och reaktionskrafter :angel:

Jag ska på något sätt fästa en lite dosa (1*0.5 dm) mellan bettet och tygeln.
Hur mycket väger den där dosan? Det kommer påverka resultatet en del, det måste du ta hänsyn till vid beräkningarna.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 094
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?