Utfordra hund varje dag, bra eller dåligt?

Sv: Utfordra hund varje dag, bra eller dåligt?

Min hund har fri tillgång på torrfoder. Hon äter inte jättemycket av det, så det fungerar bra. Varje morgon får hon en smörgås med lite leverpastej på. Pyttelite matrester får hon också, men bara lite "smakbitar". Om jag har mycket matrester slänger jag det mesta, och så får hunden lite. Hon är i lagom hull och pigg och glad:D .

Ja, fast att det finns så många överviktiga hundar beror ju inte på att de äter mat 7 dagar i veckan. Det beror ju på vilken typ av foder de får och i vilken mängd.

Om Du har en överviktig hund, skulle jag nog sluta ge märgben flera gånger i veckan. Det är väldigt fett. Bättre då att gröpa ur benen och fylla med annat nyttigt. Det hjälper ju heller inte att dra ner på maten och ge 6 dagar i veckan istället för 7. Det är ju mängden mat och vilken typ av foder hunden får i sig som är avgörande.

GaurdianAngel skrev:
Om Du har en överviktig hund, skulle jag nog sluta ge märgben flera gånger i veckan. Det är väldigt fett. Bättre då att gröpa ur benen och fylla med annat nyttigt. Det hjälper ju heller inte att dra ner på maten och ge 6 dagar i veckan istället för 7. Det är ju mängden mat och vilken typ av foder hunden får i sig som är avgörande.
Jag ger inte 6 dagar i veckan för viktens skull. Och inte heller slutar jag med märgbenen, och märgen komemr jag aldrig att gröpa ur, det är ju det bästa enligt hundarna!!:eek: Nej, jag fick ner henne i vikt genom att öka motionen, slopa matrester och köpa ett annat foder, ett lightfoder.

min hund får sin mat två gånger om dagen plus att han får rester.
han äter då bra. tycker det verkar löjligt att man ska hoppa över maten för dom ibland...:smirk:

jag kan lova dig att de tidigare människorna inte heller åt mat varje dag och defenitivt inte 5 ggr om dagen. det naturliga behöver inte alltid vara det optimala.

själv kan jag svälta mina hundar av andra anledningar. innan tävling eller gruppträning får de ingen frukost (om det sker på morgonen) för att öka motivationen. ett experiment med ena hunden visade att hon blev ännu mer laddad av att svälta ett helt dygn. men det är inget jag gör varje vecka och de får lite extra mat på kvällen.

Min hund får mat två gånger om dagen och på hyfsat fasta tider.

Men ibland hoppar hon själv över maten. Det kan gå ett eller ibland ett och ett halvt dygn innan hon äter igen. Och det tycker jag väl är upp till henne - vill hon inte käka så slipper hon. Men jag krusar inte heller genom att ge henne annat då eller att blanda ut med godsaker.

Jag kan inte se en enda bra anledning till att inte ge sin hund mat på regelbundna tider. Det låter som trams att försöka efterlikna ett vilt tillstånd.

Nej, jag säger inte att det beror på att hunden får mat 7 dagar i veckan, utan att om hunden mår bra och håller sig i bra hull genom att svälta en dag, så är det inget fel på det. Det jag funderar på med min hund är mer om det kanske skulle vara mer intressant att äta om han inte visste när han får mat igen. Ibland så verkar det som om han bara inte vill äta och tänker att jaja jag får ju mat om 12 timmar igen. Jag ger honom inte för mycket mat, utan tvärrt om, han får under det en hund av hans storlek ska ha, men ändå äter han ofta inte. Han är en sånn hunder som verkligen visar när han vill nåt. Han säger till när vattenskålen är tom och när han verkligen måste gå ut och kissa, så jag tror att han skulle säga till om han verkligen är jätte hungrig, men om jag inte matar honom till jätte sent ibland, så säger han inget alls. Det är som om han bara inte är hungrig. Är det inte då bättre att kanske skippa en måltid om dagen nån gång ibland och han äter alla andra regelbundet än att han väljer att inte äta på ett helt dygn? Förstår du hur jag menar... Verkar inte riktigt lyckas få ner det i ord :p!

Jag har en hund som äter max 2-3 dagar i veckan, har alltid gjort. Hon lever och är frisk, har aldrig magproblem. 3 år gammal nu. Helt självvalt. Jag har aldrig bråkat med henne om det.

Jag tog hand om en korsning( syns på bilden)för ettår sedan, om han fick bestämma när och hur mycket han skulle äta skulle han sätta i sig hela säcken med en gång. Jag ger honom mat två gånger om dagen. Fm bara torrfoder em torrfoder och ris eller lite pasta. Han är faktiskt foder allergiker och var inte bra i magen när jag tog över honom. Provade olika sorters mat, dyrt, dyrare och dyrast. Dröm om min förvåning när jag efter jul i fjol hade dåligt med pengar och köpte en säck med Axess, efter en vecka var hans avföring fast och fin och han har inte varit dålig sedan. Han får även märgben regelbundet, något han älskar. Han blir inte lös utan hård i magen. Att vargen äter så som den gör är ett naturligt beteende för dem. Vi har domectiserat hunden under många tusen år. Det är vårt ansvar att ta hand om dem. Om en hund inte äter under en dag gör varken från eller till så länge den är frisk, det är när det går flera dagar och man ser ändringar i annat som det är dags att oroa sig. Zingo skulle äta möbler om han inte får mat varje dag, då är torrfoder nyttigare.

Vad är det för en fin hund du har?? :love:

Då behöver jag m a o inte ligga sömnlös för att Klara inte äter 2 gånger om dagen...;)

:bump: Var det mig du menar så är Zingo en korsning mellan pitbull och staffordshire. Han är en underbar hund som kom till mig eftersom han skulle avlivas när han bara var 11 månader gammal. Eftersom jag jobbade på djursjukhuset dit han kom lyckades jag avstyra det hela och överlåtelse handling skrevs på plats. Den kvällen och alla därefter har jag haft ryggvärmare i sängen.
Om du tittar in på sidan fotografier här så finns det några bilder av honom där.

Jättevacker!!! :love:

Har själv en ESBT och en AB :love:

Hermelin skrev:
Jag kan inte se en enda bra anledning till att inte ge sin hund mat på regelbundna tider. Det låter som trams att försöka efterlikna ett vilt tillstånd.

Det kan jag. Man slipper ha hundarna flåsandes och dreglandes efter benen om man skulle vara någon minut sen med maten. Vissa hundar blir alldeles för fixerade vid sina matpunkter och då kan de bli rent av pestiga om matte/husse inte håller tiden på sekunden.

Bättre då att ge hunden mat vid olika tidpunkter så att den får lära sig att slappna av tills matte/husse säger att det är matdags.

:devil: Jag förstår din tanke gång där. Min lille:devil: rusade till garderoben där maten står varannan gång jag reste mig, han chansade. Tyvärr gjorde han det även om han precis har ätit, jämt sugen på mer.
Vi jobbade hårt på att få bort det. Jag gick ut i köket, på toaletten eller bara reste mig. Tillslut förstod han att det inte blev mer att tugga på bara för att matte råkade ställa sig upp.

Nej, jag säger inte att det beror på att hunden får mat 7 dagar i veckan, utan att om hunden mår bra och håller sig i bra hull genom att svälta en dag, så är det inget fel på det.

Jo, men den kan ju hålla sig lika fin i hull även om man ger den 7 dagar i veckan. Det är ju bara att sprida ut den mängden foder som det blir när hunden äter 6 dagar/ v över 7 dag/v. istället.

Jag ger honom inte för mycket mat, utan tvärrt om, han får under det en hund av hans storlek ska ha
Det där är så olika. Man kan inte gå efter fodersäckarnas rekommendation. Hur mycket en hund behöver äta är väldigt individuellt. Hade jag följt dessa rekommendationer hade mina svultit ihjäl för länge sedan.

Han har kanske ett större tuggbehov än vad hans mat tillfredsställer?

Hej. Jag tror att du skriver om Zingo. Nej tuggbehovet får han tillfredställt med märgben. Han får märgben två gånger i veckan. Märgen äts uppf fort men benen har han kavar att tugga på. Nu är det inga problem när det gäller maten längre han vet att han får mat så han håller sig lugn.
:bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 525
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama