Utfordra hund varje dag, bra eller dåligt?

D

Doneloge

Nu vill jag ha lite synpunkter. Under våran foderlära kurs i skolan påpekade vår lärare att det finns folk som tycker att hundar endast ska utfodras några dagar i veckan, då det är mer likt deras naturliga levnadssätt (de skulle ej ha regelbunda fodringstider i det vilda). Men, som han sa så är ju såklart hunden domesticerad och därför är det väldigt olika vad folk tycker.

Jag matar min hund två gånger om dagen, men nu har han börjat hoppa över måltider ibland. Han kan skippa flera måltider ibland utan problem. Lägger jag i nåt extra gott, så kan han äta hela eller bara halva portionen ibland. (Jag ger ej för mycket, då jag ger under det minimalaste en hund av hans storlek ska ha.)

Nu undrar jag vad ni tycker och hur era hundar är? Ger ni mat två gånger om dagen, eller bara en? Äter era hundar alltid när ni ger?

Sv: Utfordra hund varje dag, bra eller dåligt?

Att hundar skulle få fasta några dagar i veckan tycker jag är löljigt. Väljer de det själva så visst. Men de är inte vilda vargar längre :p

Min hund får hundmat och matrester (ramaskriiiiii!).
Hundmaten har han fri tillgång på, där går han och äter när han är hungrig lite då och då.
Han tycker inte att torrfodret är jättegott men det duger om man är hungrig. Har prövat med burkfoder, han tycker det är gott men dels är det bra burkfodret dyrt, och han blir dålig i magen om han äter för mycket. Burkfoder säger han inte nej till.

Matrester får han till frukost och middag. Då får han det som blivit efter om det inte är potatis i eller starkt kryddat. Oftast är det pasta. Det äter han upp på en gång.

Jag såg ett tvprogramm för några år sedan om en dansk veterinär och forskare som ansåg just detta och detta kör jag med. Söndagar får inte mina hundar mat, kan hända att de ibland får lite resten, men torrfoder serveras inte. Däremot serveras mat alla andra dagar i veckan.

Som riktig liten valp - 6 månader är det 4 gånger per dygn som de får mat, 6 - 12 månader får de 3 gånger och från 1 år får de två gånger per dygn. Och så får de mat alla dagarna. Nu är min valp snart 8 månader och får för tillfället mat 3-4 gånger eftersom hon är inne i en växperiod och vikten´hinner inte med, men annars brukar hon bara få två gånger. Upptäckte att när hon var liten klarade inte magen att få så ofta som jag ville.

Min dobbistik är 5 år och har levt med detta sättet i hela sitt liv. Det har fungerat jättebra på henne. Jag skulle inte göra samma på en hund som har problem med magen eller svårt att hålla vikten eller liknande, men på en fullt frisk hund borde det gå bra. När valpen är 1 år är det samma för henne; mat två gånger per dag 6 dagar i veckan.

Mina hundar får itne mat på exakta tider heller, de får morgon och kväll och ibland förskjuts det ju, men de bryr sig inte. Vatten har de givetvis alltid!!

Jag är väldigt nyfiken på varför du fastar din hund 1 gång i veckan. Vad har det haft för inverkning på dina hundar? Har hört många som fastar hundarna då och då men de verkar bara göra det för "att dom hört" så jag har aldrig fått höra en bra orsak.

Det han sa var att många problem med foderallergier, känsliga magar och liknande kommer oftast från att hundar får så mycket mat. I det vilda äter de inte varje dag i bland och ibland äter de en massa så de klarar några dagar utan mat. Om man inte ger hunden mat på söndagen tex så tar den från det som lagras som "reserv" den dagen och på så sätt hålls magen i trim. Jag är så urkass på att förklara, men poäng var att en dag att fasta på skulle vara nyttigt för hundens mage. Jag köpte hans förklaring. han sa dessutom att det bästa för hunden är köttben och naturlig mat, inte torrfoder. Men jag känner att jag inte har kunskap nog att få en rätt sammasatt kost till hundra % och inte riktigt vare sig tid till det eller plats i frysen heller.

Det finns säkert många här som tycker att jag gör helt fel som inte ger mat på söndagen ( förutom till valpen än så länge), men min hund är frisk och har aldrig haft problem med mat elelr allergier. Nu är jag dessutom så glad för att allt fungerar perfekt, hon är frisk, vi har hittat balansen på motion och tänkande som vi båda trivs med och rent fysiskt ser hon underbar ut, har jättefin päls och verkar allmänt må bra! Så jag vill inte ändra :D

Inverkan på dem har bara varit positiv, de har inte varit utsvultna alls utan ätit normalt igen på måndagen. Nu är visserligen Enya en tjuv, men hon är född som ett matvrak, var ju även sån som valp och då fastades hon inte.

Senast ändrad:

Nja, det köper jag inte. Jag tror inte på att hundar behöver fasta en gång i veckan.

Hade en varg haft möjlighet att äta en lagom mängd varje dag hade den troligen gjort det. Det finns ingen mening med att gå hungrig en hel dag, bara för att. Det finns heller ingen fördel med att gå med magen full av mat, OM det skulle dyka upp en fara. En proppmätt varg har inte samma styrka, smidighet och uthållighet om t.ex en annan vargflock dyker upp på deras revir.

Anledningen till att en varg "fastar" är troligen för att det helt enkelt råder brist på mat.

Dessutom är den enligt lag förbjudet att fasta sin hund. Nu känner jag faktiskt några hundar som inte äter mat under en till flera dagar i veckan, men det anser jag ok, då detta är självvalt.

Men jag tycker inte det är ok att fasta sin hund. Men det är min åsikt.

Att fasta en hund för att skona magen är det värsta jag hört. En hund med dålig mage behöver mat regelbundet inte "rensa ur systemet" som många säger.

GaurdianAngel skrev:
Men jag tycker inte det är ok att fasta sin hund. Men det är min åsikt.

Om folk upplever att deras hundar mår bättre av att fasta en dag i veckan måste väl det ändå vara lika OK som att en del väljer att ge hunden mat en gång om dagen, andra att ge hunden mat två gånger om dagen och att vissa låter sina hundar ha fri tillgång på mat.

Visst, men hur vet man det om man aldrig testat att ge sin hund mat 7 dagar i veckan?

Jag anser inte att man måste ge sin hund regelbundet låt säga 2 mål om dagen. Man bör lyssna på hunden. Jag har själv haft hundar som ätit allifrån 4 ggr/dag (som vuxen) till hundar som ätit varannan dag. Men denna som åt varannan dag erbjöds alltid mat dagligen.

Hur vet du att jag aldrig har testat att ge vovven mat 7 dagar i veckan?? Vid foderbyten har hon fått alla dagarna, vid diareer även om de är orsakade av märgben och liknande och när hon var valp givetvis. Dessutom, den dagen hon inte får mat får hon märgben, och hundgodis får hon ju så fort hon gör något bra, har varit hemma en stund, när vi är ute och liknande, den biten av mackan som sonen inte orkar äta upp hamnar i hennes mage osv. Tom mage har hon aldrig, men torrfoder får hon bara 6 dagar i veckan.

Men jag förstår inte, varför är det ok för en hund att själv svälta sig i två dygn, men inte för min att gå utan torrfoder i ett dygn? Och varför väljer vissa hundar att svälta sig i några dygn??

Det är lördag nu och hundanra har ännu inte fått sista mål mat....
Du säger att det är ok med en gång per dygn, men om du räknar på när jag ger vovven mat så märker man ju att det knappt går ett dygn mellan fodringarna, det slår på några timmar. Var är skillnaden?:confused:

Aliide skrev:
Att fasta en hund för att skona magen är det värsta jag hört. En hund med dålig mage behöver mat regelbundet inte "rensa ur systemet" som många säger.
En hund med dålig mage fastas överhuvudtaget inte av mig. Friska indivder är det som gäller, inte de som redan är sjuka.

GaurdianAngel skrev:
Visst, men hur vet man det om man aldrig testat att ge sin hund mat 7 dagar i veckan?

Jag anser inte att man måste ge sin hund regelbundet låt säga 2 mål om dagen. Man bör lyssna på hunden. Jag har själv haft hundar som ätit allifrån 4 ggr/dag (som vuxen) till hundar som ätit varannan dag. Men denna som åt varannan dag erbjöds alltid mat dagligen.

Jag skulle tro att 99,99% av alla hundägare faktiskt ger sin hund mat minst en gång om dagen till en början, även de som så småningom bestämmer sig för att fasta hunden ett dygn i veckan.

Aliide skrev:

Det beror väl på ur hur hundens mage är dålig. Handlar det om en kroniskt "känslig" mage är det väl ingen höjdare att fasta hunden. Endast vuxna, friska djur bör fastas. Däremot är det ofta så att sjuka djur (tillfälligt sjuka, inte kroniskt sjuka) fastar sig själva. Folk också för den delen. Jag äter då inte just annat än flytande föda när jag är sjuk.

Min dobbistik är 5 år och har levt med detta sättet i hela sitt liv.

När jag läste ditt inlägg och bl.a denna mening, så tolkade i alla fall jag det som att Du alltid har fastat Din hund en dag i veckan.

Men jag förstår inte, varför är det ok för en hund att själv svälta sig i två dygn, men inte för min att gå utan torrfoder i ett dygn?
Just för att det är självvalt.

Och varför väljer vissa hundar att svälta sig i några dygn??
Ingen aning, men så länge hunden är frisk så anser jag det ok så länge det är självvalt.

Jag föredrar att ge hunden mat 3ggr/dag. Men jag anpassar mig efter hur mina hundar vill ha maten. Båda mina äter nu två gånger om dagen. De vill varken ha mer eller mindre, oftare eller färre måltider. Den ena äter mycket på morgonen och mindre på kvällen, den andra är precis tvärtom. En äter ett mål kl 12.00 och sedan någon gång under natten. Den andra äter prick kl 08.00 och 20.00.

Mina hundar fungerar bäst så. Att ge hunden mat bara en gång om dagen tycker jag egentligen också är för lite, men det är ju helt upp till ägaren eller allra helst hunden.

Har haft en foderhund tidigare som hade fri tillgång. Han åt alltifrån flera gånger om dagen och så vissa dagar åt han inte alls. Jag försökte hitta något samband, någon förklaring till varför. Men fann inget. Jag har ingen aning, men han mådde bra och var alltid fin i hull och väldigt välmusklad.

Men om Du vill att hunden ska få det så naturligt som möjligt, varför får hon då barnens smörgås, matrester och annat när hon ska fasta, eller överhuvudtaget?

Och vad är visten med att ge hunden märgben, smörgås, rester och annat hundgodis den dagen som hunden ska "fasta"? Varför då inte ge torrfoder på söndagarna också då?

De Du ger henne på söndagarna är ju lika onaturligt som torrfoder.

GaurdianAngel skrev:
Men om Du vill att hunden ska få det så naturligt som möjligt, varför får hon då barnens smörgås, matrester och annat när hon ska fasta, eller överhuvudtaget?

Och vad är visten med att ge hunden märgben, smörgås, rester och annat hundgodis den dagen som hunden ska "fasta"? Varför då inte ge torrfoder på söndagarna också då?

De Du ger henne på söndagarna är ju lika onaturligt som torrfoder.
Jag vill inteta bort hundgodiset när hon är duktig, det tycker jag är fel mot henne när hon alltid annars fäår hundgodis. Den biten av smörgåsen hon får är väl typ en kant av mackan elelr liknande, inte en hel macka och itne flera mackor. Märgben får hon för jag tycker att det är bra att hon får det den dagen. Hon får inte rester så att det blir istället för torrfoder. Att hon får den biten av mackan som inte äts upp är ju för att 1. valpen också får en bit och 2 för att jag vill ge henne lite i magen. Märgben får hon ju fler dagar i veckan så det är ju inget konstigt alls att hon får det just på söndagarna, tycker bara att det är bratt lägga ett av dem på söndagarna.

Mackor och matrester ser jag förövrigt som betydligt mer naturligt än torrfoder.

Jag skrev också i samma inlägg att jag aldrig fastar valpar!
Och förresten, ett tillägg, när valpen jag har nu var riktigt liten fastade inte Enya, just efteroms det då var krångligt med att ge valpen mat och itne Enya och för att det var en omställning i Enyas liv som ju naturligtvis kan göra att hon inte ville äta och liknande så jag valde att ge även på söndagarn under någon månad.

Senast ändrad:

Tycker det är väldigt intressant att läsa om dina hundar som du utfodrar på detta sätt. Själv tycker jag inte att det är nåt fel på att svälta hunden en dag om den fortfarande håller sig i bra hull och är frisk. När jag praktiserade på djursjukhus kom det in flera överviktiga hundar (vissa vägde lika mycket som jag :crazy:), om man genom att svälta hunden en dag håller vikten nere tycker jag att detta är okej... Hundar är olika och däför måste man behandla varje individ på olika sätt. Dina hundar kanske mår bra av svält, men andra kanske inte tycker samma.
Personligen funderar jag på att ge min hund bara ett mål om dagen någon dag i veckan och två ggr dag de andra. Tycker man ska fundera på varför vissa hundar väljer själva svält. För mycket mat? För enformig? Genom att blanda in massa gott i maten kan man även få hunden att äta mat som den kanske inte skulle äta om det var tråkigt hundfoder, vilket ju kan leda till övervikt. Kanske hunden svälter sig själv för att den känner att magen skulle må bra av det..?

Doneloge skrev:
Tycker det är väldigt intressant att läsa om dina hundar som du utfodrar på detta sätt. Själv tycker jag inte att det är nåt fel på att svälta hunden en dag om den fortfarande håller sig i bra hull och är frisk. När jag praktiserade på djursjukhus kom det in flera överviktiga hundar (vissa vägde lika mycket som jag :crazy:), om man genom att svälta hunden en dag håller vikten nere tycker jag att detta är okej... Hundar är olika och däför måste man behandla varje individ på olika sätt. Dina hundar kanske mår bra av svält, men andra kanske inte tycker samma.
Personligen funderar jag på att ge min hund bara ett mål om dagen någon dag i veckan och två ggr dag de andra. Tycker man ska fundera på varför vissa hundar väljer själva svält. För mycket mat? För enformig? Genom att blanda in massa gott i maten kan man även få hunden att äta mat som den kanske inte skulle äta om det var tråkigt hundfoder, vilket ju kan leda till övervikt. Kanske hunden svälter sig själv för att den känner att magen skulle må bra av det..?

:bow: :bow: :bow:
Var beredd på värsta ramaskriet, att bli kallad djurplågare med mera...:D

Övervikt hos hundar är så vanligt i dag, trist för det påverkar ju hunden mycket mer negativt än undervikt. Nu är Enya överviktig trots mat bara 6 dagar i veckan, men jag har haft svårt för att få rätt foder till henne och hon har fått mycket bredvid tidigare, innan valpen kom. Nu är det strikt torrfoder som gäller, alla matresterna får katterna i stället:D och hon får märgben, torrfoder och en och annan brödskalk då och då :D Hennes vikt har gått ner och nu är hon snart på idealvikten. Hon är verkligen fin och verkar må jättebra, bättre än någonsin. Fick mycket beröm av veterinären för att hon såg så fin ut i pälsen, och hon hade ingen tandsten alls :D

Eftersom jag inte är så kunnig om hur djurmagar fungerar så väljer jag bara att fasta Enya, som är fullt frisk och så småningom även Nadya om hon också är frisk. Hade en hund som hade problem med magen, svårt att hålla hull och liknande och henne fastade jag inte. Hade en vorsteh och en blandrashane och fastade båda och de såg jättefina ut i hela kroppen.
Om Nadya har svårt att hålla hullet när hon är 1 år så fastas hon itne förrän jag har en stabil vikt på henne.

Jag ger min hund mat 3 gånger per dag. Och hon mår prima. :cool:

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 525
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama