Utevistelse

Sv: Utevistelse

:bow: Tusen tack för alla svar!!!! Nu känner jag mig lugnad och kommer att fortsätta ha dem ute så sent som möjligt!:rofl:

jag skulle göra så att jag lät dem stå kvar ute och fodrat dem ute.
om jag kunnat så hade jag velat ha min häst ute så länge som möjligt men de i stallet säger att de inte kan (tillåt mig asgarva) ha sina hästar ute längre för att de vill tävla med sina hästar och det går ju så himla mycket energi i hagen. För det första så vill jag också tävla, och för det andra om hästarna behöver mer energi så kanske man borde ge dem lite mer hö = energi istället för att "låsa in dem" i en tråkig box.

Mina hästar går ute fast det är mörkt o jag har inte märkt nån större skillnad i skadestatestiken. Mina går ut mellan 6-8 beroende på om jag jobbar eller inte, kommer dom ut 6 så är det fortfarande mörkt men vid 8 är det ljust, på vintern kommer dom in tidigare typ vid 17-18 tiden o då är det mörkt, skulle jag ta in dom medans det var ljust ute skulle de knappt få vara ute nått.

Vi tar alltid in våra pållar innan mörkret och det går ingen nöd på dom. Tvärtom vill dom in trots att det konstant finns hösilage i hagen och inget kraftfoder ges innan kvällen. När man dessutom rider pållarna ser jag ingen anledning till att de skall vara ute halva dygnet för att må bra. Se istället till att ha en bra stallmiljö med bra luft. Efter ett hårt träningspass behöver, anser jag; de flesta pålla vila vilket de inte gör på samma sätt ute. Men det är bara min åsikt. Som sagt....alla har vi våra olika läror!

Min häst är inackorderad på en stor ridklubb. Ridskolehästarna går in kl 2 pga att de måste hinna äta innan ridskolan börjar och därför går privathästarna in samma tid, det är alltså ljus då, oavsett årstid.
Hästarna går ut kl 8 ungefär, så de är alltså ute 6 timmar vilket jag och alla andra i stallet typ också tycker är lite, men det är inget man kan göra åt.
På sommaren flyttar min och nästan alla hästar till andra stall eller på sommarbeten.

min häst har vart med om det mesta i utevistelse versioner. mesta tiden har han stått i box och en del i spilta men varierad utevistelse, i både box och spilta har han haft svullna ben på morgonen. de senaste 2 åren har han gått på lösdrift och inte haft ett svullet ben så långt ögat når och han mår som en prins. så det handlar ju igentligen inte bara om mörker. i en box blir deras rörelse begränsad och vi vet ju alla hur det verkar. tycker du tar ett bra beslut att låta dem va ute!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 749
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag undrar hur alla ni andra ser på det här med utevistelse för hästar? För mig är det självklart att hästar ska få vara ute så mycket...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 920
Senast: axel
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka