Utevistelse?

Min häst kommer ut vid 7.30-8 och in vid 16-18 på vintertiden på grund av mörker och ingen belysning alls.
Men på sommaren när de inte går på bete så kommer de ut 7.30-8 och in tidigast 21-23 :)

Jag anser att det skall anpassas efter individens behov, träningsschema, syfta och värde.

Om jag köper en tävlingshäst för 300.000:- så har jag inte den i hage tillsammans med andra hästar på en enorm yta, utan anpassar hagen efter vad hästen behöver. Jag skulle även ha stora krav på hur hästen tas in från hagen och vem som har ansvaret över detta.

Köper jag en häst för 50.000:- i hobbysyfte så får den gärna gå i stor flock på en större yta fr ca 07.00 - 14.00 på dagen (om den sedan rids ordentligt och sköts om).

Min åsikt är att hästen mår bra av träning, aktivering och ordentligt skötsel varje dag och om detta görs, så är inte kravet på hagvistelsen lika stor.

Huruvida man är lat eller ej, skulle jag vilja påstå inte alls har med att göra hur mycket hästen är i hagen eller inte.

Nyfiken fråga: Varför är en 300 000:- häst mindre häst än en 50 000:-? En häst är väl en häst oavsett vad den kostade i inköp? Det där resonemanget retar mig lite, för det känns inte som att det är hästens fel att den hoppar högt/är vacker att se på/sprattlar fint med benen/har fin färg eller vad det nu är som motiverar det höga priset. Varför är det mer okej att ha en dyr häst själv i en liten fyrkant? Antingen så anser man väl att det är ett värdigt och trevligt hästliv att stå själv i en ruta fem timmar om dagen, ridas i ridhus någon timme och stå resten av tiden i box, eller också tycker man inte det?

Givetvis finns det individuella skillnader, men man ska också komma ihåg att hästar är vanedjur. Argumentet "de står och hänger vid grinden klockan två" håller ganska dåligt, klart att de gör det när de alltid kommer in vid den tiden och vet att maten väntar inne.

Ställer mig lite frågande till dagens uppstallningsnorm, speciellt som fler och fler hästar utvecklar betéendestörningar och förvånansvärt många även till synes lugna och harmoniska hästar utvecklar magsår. Det är väl vid det här laget rätt så uppenbart att jag är för lång utevistelse i flock och vettiga hagar (alltså inte 14 timmar i en lerpöl där de knappt kan röra sig och max en annan häst som sällskap) och jag tror stenhårt på att lösdrift egentligen är det bästa alternativet. Min häst står dock fortfarande i box på natten under vinterhalvåret av den enkla anledningen att jag ännu inte hittat en bra lösdrift som det inte tar mig timtal att ta mig till, jag prioriterade den där delen med flock och stora, kuperade och relativt lerfria hagar högre än dygnet runt ute.

Från idag går hästarna där jag är inhyrd in mellan 16.30-17.30, kommer ut mellan 7.30-9 beroende på vem som tar ut/in. Det tycker jag är på tok för kort utetid, men det är någon i stallet som vill ha in tidigt och då får den som den vill :meh:
Idealt hade varit ut runt 7, in vid 21, då får hästarna sova gott inne i sin box, men ändå mycket utevistelse. Ser mig om efter nytt lite då och då, men inga stall har bättre tider. Skulle det dyka upp hade jag flyttat samma ögonblick. Tur att de har en hyfsat stor hage och en liten flock i alla fall, så att de har sysselsättning och får sina sociala behov mötta under den korta tid de är ute.

Jag har lyxen att kunna ha min ute med andra ston från 6 till 22-01 beroende på. De har vindskydd, fri tillgång på käk och 2 hektar vinterhage. Nu när det frusit och aldrig kommer någon snö har de haft öppet till en utav sommarhagarna, där busar de obehindrat. Till nästa år ska min ut på lösdrift, med ordentligt ligghall, grusade ytor och uppvärmd skötseldel. Är övertygad om att jag kommer få en lycklig häst.

Mina är ute i supertråkig hage 8-20. Önskar mig bättre hage i julklapp, typ.

I ett tidigare stall var de ute 8-14 men det pga personalens arbetstider. Hade varit ok med det om hagen var bra, gärna flock. Har provat att ha hästen på lösdrift, visst gillade han det, men flocken var väl inte optimal, de nätter han sov på box låg han helt utslagen och sov. Superlåg i rang så han hade väl fullt upp med att hålla sig undan och sådär. Kanske hade det gått bättre med en annan flock, det vet jag ju inte iom att jag inte provat.

Jag har mina hästar hemma och de går ut vid 6 på morgonen och in vid 23-23,30. De fodras 3 gånger ute i hagen under dagen och en gång inne till natten. De har ligghall i hagen men trivs bäst med att komma in några timmar på natten. Enda gången de är inne mer är när det är storm. Då vågar jag inte ha dem ute eftersom vi efter stormar har haft både delar av tak och hela träd som har legat i hagen och jag vill ju inte att något ska komma flygande och skada dem.
Jag har en rejäl ladugårdslampa på stallväggen som lyser upp främre delen av hagen så problemet med att ta in och ut hästarna i mörker finns inte.

Jag anser att hästar ska få vara hästar och skulle aldrig kunna tänka mig att bara ha dem ute bara några få timmar eller i en liten ruta om det inte var för att de är skadade just då.

Jag anser att det skall anpassas efter individens behov, träningsschema, syfta och värde.

Om jag köper en tävlingshäst för 300.000:- så har jag inte den i hage tillsammans med andra hästar på en enorm yta, utan anpassar hagen efter vad hästen behöver. Jag skulle även ha stora krav på hur hästen tas in från hagen och vem som har ansvaret över detta.

Köper jag en häst för 50.000:- i hobbysyfte så får den gärna gå i stor flock på en större yta fr ca 07.00 - 14.00 på dagen (om den sedan rids ordentligt och sköts om).

Min åsikt är att hästen mår bra av träning, aktivering och ordentligt skötsel varje dag och om detta görs, så är inte kravet på hagvistelsen lika stor.

Huruvida man är lat eller ej, skulle jag vilja påstå inte alls har med att göra hur mycket hästen är i hagen eller inte.

Oj!

Sju timmars utevistelse dagligen tycker jag är jättelite.
Och när du beskriver att den dyra hästen skulle kräva anpassning av hagen "efter vad hästen behöver" så undrar jag vilket behov en dyrare häst har jämfört med en billigare häst.

Hälften av mina hästar går ute dygnet runt, året runt, med tillgång till ligghall. Andra hälften står på box nattetid. Släpper ut ca 06, tar in ca kl 20-21. Hagarna är inte optimala men tillåter spring och bus. Ingen av hästarna går ensam i egen hage.
Jag har mina hästar hemma.

Mina går ut ca 06.30-07 och in beroende på årstid.

Sommar: Ute dygnet runt.

Ljus höst och vår: In ca 21.

Mörkt, blött och blåsigt: Ca 17.-18 för att inte trampa upp mer än nödvändigt. Rider ofta efter intag då.

När snön lagt sig: Ca 19 :)

Från idag går hästarna där jag är inhyrd in mellan 16.30-17.30, kommer ut mellan 7.30-9 beroende på vem som tar ut/in. Det tycker jag är på tok för kort utetid, men det är någon i stallet som vill ha in tidigt och då får den som den vill :meh:
Idealt hade varit ut runt 7, in vid 21, då får hästarna sova gott inne i sin box, men ändå mycket utevistelse. Ser mig om efter nytt lite då och då, men inga stall har bättre tider. Skulle det dyka upp hade jag flyttat samma ögonblick. Tur att de har en hyfsat stor hage och en liten flock i alla fall, så att de har sysselsättning och får sina sociala behov mötta under den korta tid de är ute.
Känns ffa märkligt om det var ngt annat sagt från början som sen ändrat sig . Vad var sagt från början? Tycker mer det är ett problem i sig om ngn har avtal för något annat som sen ändrat sig , än exakta tiderna hästarna går ut/in i sak .

Känns ffa märkligt om det var ngt annat sagt från början som sen ändrat sig . Vad var sagt från början? Tycker mer det är ett problem i sig om ngn har avtal för något annat som sen ändrat sig , än exakta tiderna hästarna går ut/in i sak .

Det är de som har stallet nu är andra än när jag flyttade dit. Tiderna bestämmer vi på möten utefter årstider, fram tills nu har vi haft insläpp 18, men det är en i stallet som bara klagar på det och vill ha in vid 16 (och tar in då oavsett insläppstid) så stallchefen gick med på tidigare trots att vi var fler som ville ha senare. Mycket lustigt system, och ännu lustigare anledningar till tiderna (jag skulle kunna skriva en uppsats i ämnet). Efter installning går de ute till 21, sen 19-20, sen 18, sen 16.30-17.30 och sen vänder det mot vårkanten igen. Tidigare år har vi aldrig haft före 17, men nu när vi har fått hit en gnälltant så ändras det tydligen. :down:

Märks det att jag blir irriterad? :banghead:

Det är mycket bra med stallet, näst intill gratis att stå där, fina boxar, hö och halm på gården, ridbana, ridvägar, nära hemma osv, men just de korta utetiderna är ett stort irritationsmoment för mig (och hagarna är ganska tråkiga på vintern, men det är väl iof de flesta, min häst går i en hyfsat stor hage men den är platt och ganska lerig).

Det är de som har stallet nu är andra än när jag flyttade dit. Tiderna bestämmer vi på möten utefter årstider, fram tills nu har vi haft insläpp 18, men det är en i stallet som bara klagar på det och vill ha in vid 16 (och tar in då oavsett insläppstid) så stallchefen gick med på tidigare trots att vi var fler som ville ha senare. Mycket lustigt system, och ännu lustigare anledningar till tiderna (jag skulle kunna skriva en uppsats i ämnet). Efter installning går de ute till 21, sen 19-20, sen 18, sen 16.30-17.30 och sen vänder det mot vårkanten igen. Tidigare år har vi aldrig haft före 17, men nu när vi har fått hit en gnälltant så ändras det tydligen. :down:

Märks det att jag blir irriterad? :banghead:

Det är mycket bra med stallet, näst intill gratis att stå där, fina boxar, hö och halm på gården, ridbana, ridvägar, nära hemma osv, men just de korta utetiderna är ett stort irritationsmoment för mig (och hagarna är ganska tråkiga på vintern, men det är väl iof de flesta, min häst går i en hyfsat stor hage men den är platt och ganska lerig).
Låter galet att tider ska bestämmas utifrån vissas åsikter i stallet .
Är det ngt helkollektiv trots ägare eller ? Om ngn individ vill ha in tidigt och tar in sin häst själv utifrån det så är det väl inget som i sig bör avgöra hur övriga tider är ?

Sen i sak tror jag inte det spelar hästarna ngn roll öht ngn timma hit eller dit . Är nog mest som sagt upplägget för hästägarens del att man förväntar sig ngt som sen ändras godtyckligt .... ?

Låter galet att tider ska bestämmas utifrån vissas åsikter i stallet .
Är det ngt helkollektiv trots ägare eller ? Om ngn individ vill ha in tidigt och tar in sin häst själv utifrån det så är det väl inget som i sig bör avgöra hur övriga tider är ?

Sen i sak tror jag inte det spelar hästarna ngn roll öht ngn timma hit eller dit . Är nog mest som sagt upplägget för hästägarens del att man förväntar sig ngt som sen ändras godtyckligt .... ?

Ja precis, när jag flyttade dit för 3 år sedan så la sig ägaren inte i alls utan de i stallet bestämde. Nu har han skaffat sambo med vuxet barn som tagit över i stallet, och bestämmer det mesta, men de tar vissa åsikter i åtanke, därav mötena. Alla som stod i stallet när de kom (förutom jag) har flyttat därifrån. Jag är kvar pga att min förra häst hade speciella förutsättningar som uppfylldes i detta stallet. Nuvarande häst skulle jag kunna flytta, men som sagt så hittar jag ingenstans bättre.

Ja det är godtyckligheten och bristen på riktiga anledningar till att ta in så tidigt som stör mig. Det finns eg inga riktiga anledningar, utan denna människan VILL ha det så (kommer från nåt travstall där de hade tidigt tror jag) och klagar/gnäller då tills den får som den vill. Tanken att människan kunde flyttat till ett stall som hade tider den ville ha från början verkar inte ha slagit henne.

Detta att en timme inte spelar hästarna någon roll, visst är det så, men då börjar det med en timme, sen en till och en till "för det är ju bara en timme" och till slut är man där att i stället för insläpp vid ex. 19 så är insläppet 16.30, trots att varken väder/kyla eller mörker är annorlunda.

Ja precis, när jag flyttade dit för 3 år sedan så la sig ägaren inte i alls utan de i stallet bestämde. Nu har han skaffat sambo med vuxet barn som tagit över i stallet, och bestämmer det mesta, men de tar vissa åsikter i åtanke, därav mötena. Alla som stod i stallet när de kom (förutom jag) har flyttat därifrån. Jag är kvar pga att min förra häst hade speciella förutsättningar som uppfylldes i detta stallet. Nuvarande häst skulle jag kunna flytta, men som sagt så hittar jag ingenstans bättre.

Ja det är godtyckligheten och bristen på riktiga anledningar till att ta in så tidigt som stör mig. Det finns eg inga riktiga anledningar, utan denna människan VILL ha det så (kommer från nåt travstall där de hade tidigt tror jag) och klagar/gnäller då tills den får som den vill. Tanken att människan kunde flyttat till ett stall som hade tider den ville ha från början verkar inte ha slagit henne.

Detta att en timme inte spelar hästarna någon roll, visst är det så, men då börjar det med en timme, sen en till och en till "för det är ju bara en timme" och till slut är man där att i stället för insläpp vid ex. 19 så är insläppet 16.30, trots att varken väder/kyla eller mörker är annorlunda.

Fy ! :(

Flytta det kommer inte bli bättre med sån ledning .

Endera driver man stall och då har man tydliga regler som redovisas vad som gäller och då gäller det, eller så är det kollektivt och då diskuteras det och ändrar sig utifrån det .

Det jag menade med en timma hit eller dit , är ju inte utifrån det du befinner dig i att det är upp till några individer i stallet osv. Var mer en reflektion att ngn timma hit eller dit inte spelar sak i sig . Givetvis menar jag inte att det ska dra iväg utifrån individers preferens och helt plötsligt är en timma två eller tre godtyckligt osv .

Flytta ..... Du kommer rent av trivas bättre på ett ställe med ngt kortare utetid men där rutinerna hålls och inte är godtyckliga är min gissning. Hästarna i sak bryr sig inte om särskilt om det är ngn timmars/timmar skilda på utevistelse . Ffa om de aktiveras och jobbas och om hagarna är sisådär får man ju se till det, och inse kalla fakta - de står mest och hänger oavsett antal timmar ute rent sätt om hagarna är sisådär.

Fy ! :(

Flytta det kommer inte bli bättre med sån ledning .

Endera driver man stall och då har man tydliga regler som redovisas vad som gäller och då gäller det, eller så är det kollektivt och då diskuteras det och ändrar sig utifrån det .

Det jag menade med en timma hit eller dit , är ju inte utifrån det du befinner dig i att det är upp till några individer i stallet osv. Var mer en reflektion att ngn timma hit eller dit inte spelar sak i sig . Givetvis menar jag inte att det ska dra iväg utifrån individers preferens och helt plötsligt är en timma två eller tre godtyckligt osv .

Flytta ..... Du kommer rent av trivas bättre på ett ställe med ngt kortare utetid men där rutinerna hålls och inte är godtyckliga är min gissning. Hästarna i sak bryr sig inte om särskilt om det är ngn timmars/timmar skilda på utevistelse . Ffa om de aktiveras och jobbas och om hagarna är sisådär får man ju se till det, och inse kalla fakta - de står mest och hänger oavsett antal timmar ute rent sätt om hagarna är sisådär.

Helt ärligt tänker jag i samma banor. Enda anledningen att jag ställde nya hästen där (haft henne i 2 månader snart) var för att jag inte ville ha ny häst OCH nytt stall utan jag ville veta vilka jag hade runt mig med den nya hästen. Det finns vissa i stallet som det skulle vara tråkigt att lämna, och hästen har sin bästa kompis, vilket vore tråkigt att ta ifrån henne. Jag tror att jag kommer satsa på att stå kvar här åtminstone genom nästa sommar och leta nytt till nästa höst. Vi har 3-års i vår så jag vill ha en så stabil tillvaro som möjligt för henne tills dess, och under sommaren går de ju ute dygnet runt i sin gigantiska sommarhage så då är det inga problem. Det är just senhöst/vinter/tidig vår som är de tider då mest sånt här blir.

Vad skönt det kan kännas att ventilera lite och höra att man inte är helt tokig :) Tack mackan!

Du får ju samtidigt komma ihåg att hästarna inte alls tänker som vi de trivs och anpassar sig till det mesta . Om hästägaren inte trivs och det känns akut utifrån det så hästarna anpassar sig jättebra till nya ställen ffa om hästägaren trivs . Så jag tycker inte alls du behöver stå kvar ett drygt halvår till pga din treåring i fråga om att den ska ska ha lugn och fokus osv i sak. Flytta om du inte trivs med upplägget, till ett bra ställe du tror på, din 3 åring kommer funka och trivas väl och kunna prestera är jag övertygad om oavsett ! Ny bästa kompis hittar den ju direkt så är de hästarna !

Nyfiken fråga: Varför är en 300 000:- häst mindre häst än en 50 000:-? En häst är väl en häst oavsett vad den kostade i inköp? Det där resonemanget retar mig lite, för det känns inte som att det är hästens fel att den hoppar högt/är vacker att se på/sprattlar fint med benen/har fin färg eller vad det nu är som motiverar det höga priset. Varför är det mer okej att ha en dyr häst själv i en liten fyrkant? Antingen så anser man väl att det är ett värdigt och trevligt hästliv att stå själv i en ruta fem timmar om dagen, ridas i ridhus någon timme och stå resten av tiden i box, eller också tycker man inte det?

Givetvis finns det individuella skillnader, men man ska också komma ihåg att hästar är vanedjur. Argumentet "de står och hänger vid grinden klockan två" håller ganska dåligt, klart att de gör det när de alltid kommer in vid den tiden och vet att maten väntar inne.

Ställer mig lite frågande till dagens uppstallningsnorm, speciellt som fler och fler hästar utvecklar betéendestörningar och förvånansvärt många även till synes lugna och harmoniska hästar utvecklar magsår. Det är väl vid det här laget rätt så uppenbart att jag är för lång utevistelse i flock och vettiga hagar (alltså inte 14 timmar i en lerpöl där de knappt kan röra sig och max en annan häst som sällskap) och jag tror stenhårt på att lösdrift egentligen är det bästa alternativet. Min häst står dock fortfarande i box på natten under vinterhalvåret av den enkla anledningen att jag ännu inte hittat en bra lösdrift som det inte tar mig timtal att ta mig till, jag prioriterade den där delen med flock och stora, kuperade och relativt lerfria hagar högre än dygnet runt ute.

Jag måste säga att jag tycker att det är mycket färre beteendestörningar nu för tiden än när jag började rida för 30 år sedan. Krubbitning och vävning ser man sällan på samma sätt nu för tiden. Och så får hästarna mer grovfoder än på den tiden och mindre kraftfoder. Så jag håller inte med om att det blir fler och fler beteendestörningar. Vad gäller magsåren beror nog "ökningen" till stor del helt enkelt på att fler hästar undersöks och diagnosticeras med magsår.

Håller dock med om att tråkrutor och gegghagar suger. För att inte tala om principen att "om hästen står inne eller i en tråkig hage så blir ridpasset det roligaste på hela dagen, och då presterar den bättre" - jodå, jag har hört folk hävda det på allvar.

Mina hästar går ut vid ca kl 8-9 på morgonen och in mellan 14.30-15.30. Står uppstallad hos en bekant och det är mina två plus två andra hästar som går ute de tiderna, två hästar till kommer in senare på kvällarna vid kvällsfodring och resten av hästarna går på lösdrift. Så det är väldigt individ anpassat där. Min hingst börjar springa vid skymning och står nu på rehabilitering efter en del senskador så vill absolut inte chansa att han tvärspringer. Mitt föl äter inte så mycket ute dagtid och kan inte koppla av alls så vill att han kommer in och kan vila. Han ställer sig direkt och äter när han kommer in, oftast ligger han t.o.m ner och äter höet så han är helt slut.

Jag har en till häst i stallet (äger den inte) men han går ute dygnet runt på lösdrift då han svullnar i bakbenen om han står inne för mycket. Han är mer harmonisk när han går ute dygnet runt så det passar honom helt klart bättre. Nu får han dock komma in nattetid en period då stallet fryser sönder och vi behöver värma upp det lite. Det får gå eftersom det bara är en kort period på ungefär två veckor.

Kan tillägga att fölet går i blandad flock med en 1.åring, 2åring och en 15åring i en stor platt hage med ligghall och fri tillgång på grovfoder. Hingsten går i en mindre hage också platt med fri tillgång på grovfoder. Han går själv med en häst på andra sidan staketet.

Min häst är ute ca 8-15.30 vintertid. Jag tycker det är för lite, men jag står i ett stall där tiderna är så och alla utsläpp/insläpp ingår i stallhyran. Vissa dagar tas dem in tidigare eller går ut senare pga vädret. Jag stödjer inte det heller, anser att hästarna inte går sönder av att det regnar och blåser. Vår/höst är de ute lite längre, till 17-18 typ. Hästarna har bra, stora hagar och går i flock så det är bra. Sommartid går hon på bete jun-aug.

Jag hade två hästar förr, då hade jag dem på en gård där jag också bodde och skötte dem själv. Då släppte jag ut dem innan jag åkte till jobbet och tog in dem när jag kom hem och skulle träna dem. De gick ute 6-18 typ. På helger släppte jag ut dem 8 och tog in dem 20. De gick på bete från sista veckan i maj till mitten av sep. De har nog aldrig mått så bra i rygg och ben som då.

Jag hade gärna haft min på lösdrift men det går inte pga vissa orsaker.

För att inte tala om principen att "om hästen står inne eller i en tråkig hage så blir ridpasset det roligaste på hela dagen, och då presterar den bättre" - jodå, jag har hört folk hävda det på allvar.

Det argumentet är ganska etablerat i vissa delar av världen i vissa kretsar och ibland på högre nivå . Tråkigt om det nu även tillfallit de svenska hobbyryttarna ......

Jag håller med om allt i ditt inlägg , erfar precis samma sak och nej - hästarna hade det INTE bättre över lag för 30 år sen precis som du kommenterar . Snarare tvärtom .

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar