Utevistelse?

Har lösdrift nu... står hon installad skall hon ut senast 08 och in TIDIGAST 21.
stora hagar också ett krav och inte bara en platt plätt.

Har haft lösdrift och installat genom åren och hästen känns mjukare smidigare när hon går på lösdrift.

I stallet där jag har min häst brukar de få komma ut runt 7 på vardagarna och komma in vid 22 på kvällen, på helgerna kan de få gå ut någon timme senare än vardagarna.
Jag är supernöjd, gillar att hästarna får vara ute mycket och vill också att de ska få vara just hästar. Hästar är stäppdjur och inte alls gjorda för att stå i box egentligen. Det finns för och nackdelar med båda. Jag inbillar mig att det finns en mindre skaderisk om hästen får röra på sig som den vill än att det ska få stå still länge i ett trångt utrymme, men jag vet inte om det finns fakta på det bara hört olika föreläsare säga ungefär det jag inbillar mig.
Det bästa tror jag är att kunna ha dom på lösdrift med möjlighet till box vid extremt väder eller skadad häst osv.

För att inte tala om principen att "om hästen står inne eller i en tråkig hage så blir ridpasset det roligaste på hela dagen, och då presterar den bättre" - jodå, jag har hört folk hävda det på allvar.

Det har jag oxå hört, brukar svara med att så roligt ska inte mina hästar ha, för hög skaderisk för mej.

:bump::bump::bump: =mina hästar efter en dag på stall hemma men konstigt nog inte när dom sover borta på träning.

I stallet där jag har min häst brukar de få komma ut runt 7 på vardagarna och komma in vid 22 på kvällen, på helgerna kan de få gå ut någon timme senare än vardagarna.
Jag är supernöjd, gillar att hästarna får vara ute mycket och vill också att de ska få vara just hästar. Hästar är stäppdjur och inte alls gjorda för att stå i box egentligen. Det finns för och nackdelar med båda. Jag inbillar mig att det finns en mindre skaderisk om hästen får röra på sig som den vill än att det ska få stå still länge i ett trångt utrymme, men jag vet inte om det finns fakta på det bara hört olika föreläsare säga ungefär det jag inbillar mig.
Det bästa tror jag är att kunna ha dom på lösdrift med möjlighet till box vid extremt väder eller skadad häst osv.
Lösdrift där det inte kommer o går en massa hästar ger lugn. Typ hos uppfödare.
Jag har bara sett en enda inackorderingslösdrifts som skötts som jag skulle kunna tänka mig att använda- till unghäst.

ang. utevistelse har jag mina ute hur mkt som helst när det är "hästväder". Inte när det är storm/ oväder. När man sköter det själv kan hästarna komma in o sen ut igen vilket de uppskattar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar