Utevistelse?

Min häst står i ett stall där de kommer ut oftast mellan 7-8 och sen in beroende på ljuset. Som senast kanske de kommer in vid 7 på sommaren (om man inte väljer att ha de ute dygnet runt) och vid 3 som tidigast på vintern. Det är i kortaste laget enligt mig, men då jag märkt att min häst aldrig trivts så bra i ett stall som detta så har jag fått acceptera det. Jag lyssnar på hästen helt enkelt. Stod i ett stall där hästarna gick ute 7-ca 21 och hon trivdes inte alls. Stressade och gick ned i vikt.

Våra hästar kommer ut runt 7 på morgonen och går in när det blir mörkt. Jag tycker egentligen det är för lite, men precis som någon annan skrev så är det för att det inte finns belysning. En hage ligger bredvid paddocken och är vinterhagen, så rent krasst går de nog ute längre vintertid när det ligger snö och det går att tända i paddocken, än vad de gör nu när de fortfarande går i sommarhagen utan möjlighet till belysning och det inte är snö.
Vårat stall ligger väldigt när en stor väg. Eller egentligen inte en stor väg, men en väg där det går mycket trafik och långtradare. Två gånger har våra hästar slitit sig vid intag och dumma som de är, springer de ner till vägen trots att vi aldrig rider däråt. De gångerna har jag varit förbannat glad att det varit ljust ute så bilförare har haft en chans att se hästarna i tid, och vi har haft lättare att hitta hästarna.
Så för oss blir det en säkerhetsfråga - dels för stallägarna som gärna vill se något när de tar in hästarna, och dels för oss för skulle hästarna springa iväg är chansen större att de syns i tid och att de hittas lättare.
Även om hästarna kommer in tidigare nu, så är det sällan som vi rider innan de släpps in. Därför blir ju inte heller hagvistelsen så himla mycket mindre - när de går ute till kl 20 kanske jag kommer för att rida och tar in hästen kl 18 ändå.

Jag har erfarenhet Av alla sorter stall pga min ålder och långa hästägare istid, inkl att ha häst i annat land än Sverige osv.

I min erf så huruvida hästar trivs i sak osv har med väldigt mycket mer variabler än just utevistelsen i sak. Att hästar mår bra naturligt Av att gå ute så mycket som möjligt ska man aldrig nånsin förakta eller glömma, men det finns möjligheter att ha en frisk, sund, harmonisk häst även om de går in kl 15 november-december pga personal som hanterar dem tex. Eller andra orsaker när man behöver fodra och inte vill fodra 50 hästar ute i en lerig hage tex.

Jag upplever personligen att har man själv tex kontorstider arbetsmässigt så att man alltid i stort rider kvällstid, så trivs hästarna ypperligt även om de mörkaste tiden på året går in vid 15-16 och sen kommer hästägaren några timmar senare, pysslar, rider och aktiverar utanför boxen arbetsmässigt.

Jag hade dock inte valt att stå i ett stall där hästarna. På rutin går in 14-15 om jag jobbade kvällar och var tvungen rida under den kort hagtiden.

Min häst går ut kl. 6 på morgonen och in vid runt 8 på kvällen. Har tidigare haft henne på lösdrift i samma stall, men vill ta in och pyssla på kvällarna så jag föredrar att ha henne uppstallad såhär.

Min häst får stå ute hela tiden, året om även på natten. Men han har så klart en stor och rejäl ligghall att gå in i om han vill, med varmt och mjukt underlag:) även fast han är lite frusen av sig får han vara ute men självklart med täcke då:up:

Den tiden på året mina hästar står inne på natten så kommer dom ut 6-6.30 och in 21-22 på vardagar och ut 8-8.30 och in närmare 23 på helgen. Alltså är dom ute 14-16 timmar per dygn. Helst skulle jag vilja ha dom på lösdrift men vi har inte haft möjlighet att bygga en bra sådan än, men jag längtar tills den dagen kommer :)

Där vi står är hästarna ute ca 8-16/17 nu på hösten och vintern. Egentligen på tok för kort i mitt tycke. Försöker kompensera med att inte rida när hon har utetid utan innan eller efter insläpp för att dryga ut det lite. Hon verkar trivas bra men jag vill egentligen ha henne ute längre. Svårt att hitta lämpliga stall i närheten som erbjuder det. Längtar efter dagen då jag har mitt egna stall, då skall hästarna få vara ute så mycket det bara går. Lösdrift har slagit mig och funderar fortfarande lite löst på det. Jag tycker alltid man skall stäva efter att ha dem ute så mycket som möjligt, i framtida stall där jag får bestämma själv vill jag ha hästarna ute från 7-21 sin minimum.

Jag anser att det skall anpassas efter individens behov, träningsschema, syfta och värde.

Om jag köper en tävlingshäst för 300.000:- så har jag inte den i hage tillsammans med andra hästar på en enorm yta, utan anpassar hagen efter vad hästen behöver. Jag skulle även ha stora krav på hur hästen tas in från hagen och vem som har ansvaret över detta.

Köper jag en häst för 50.000:- i hobbysyfte så får den gärna gå i stor flock på en större yta fr ca 07.00 - 14.00 på dagen (om den sedan rids ordentligt och sköts om).

Min åsikt är att hästen mår bra av träning, aktivering och ordentligt skötsel varje dag och om detta görs, så är inte kravet på hagvistelsen lika stor.

Huruvida man är lat eller ej, skulle jag vilja påstå inte alls har med att göra hur mycket hästen är i hagen eller inte.

Jag har tillgång till både lösdrift och box. Äger själv 3st hästar och har mellan 1-5träningshästar. Endast en är inne på nätterna då hon inte har något vindskydd i sin hage. Går dessutom ensam då hon varit skadad sen augusti pga spark. (-Är nu friskförklarad och kommer troligtvis släppas ihop med några andra hästar snart) Hon kommer in mellan kl 15-20, beror helt på när det passar. Om jag ex rider kl 14.30 får hon gå in efter det, men rider jag inte alls går hon in i samband med kvällsfodringen.

Övriga hästar som jag har går ute på lösdrift dygnet runt. Alla har fina, bra vindskydd med halm. Möjligtvis att någon får stå inne någon timme för att torka upp om den blivit väldigt svettig och det är busväder ute. :)

där min häst står går de ut innan stallägaren åker till jobbet, alltså typ vid 07. Sen tar hon in dem runt 19-20 på kvällen. Jag tycker det är lagom. Då jag jobbar oregelbundet och ibland rider på dagen så gillar jag att han ändå är ute till sent trots att jag inte rider på em.

Jag undrar hur alla ni andra ser på det här med utevistelse för hästar? För mig är det självklart att hästar ska få vara ute så mycket som möjligt, men alla verkar ju inte tänka så. Här i Sverige måste ju alla hästar få komma ut varje dag, men vissa vekar försöka hålla tiden ute så kort som möjligt. Jag undrar lite varför, är det för skaderisken hos hästen? Bekvämlighet för människan?
Jag har precis flyttat till ett nytt område, och inte lyckats hitta något stall där jag skulle kunna tänka mig att ha min häst. Där jag haft min häst förut var det självklart att hästarna skulle vara ute hela dagarna, de gick ut före kl 7 på morgonen och kom in vid 8-9 på kvällarna. Men i de flesta stallen här går hästarna in antingen kl 1 på dan, kl 3 eller i sällsynta fall kl 5. Jag förstår inte riktig varför, jag tror ju inte att hästar mår bra av att stå inne så länge. Så nu får min häst stå på lösdrift i stället, inte lika bekvämt för mig men väldigt skönt för hästen. :)

Till min fråga då, hur tänker ni om utevistelse? Hur mycket går era hästar ute? Om ni har hästar som går ute bra några timmar om dagen, finn det någon anledning till det? :)

Ute så mycket som vädret tillåter. Brukar släppa ut mina ca kl 0615 och så kommer de in (de som är installade) ca kl 20 på kvällarna. Utom om det är riktigt ruskigt väder, då kan någon få komma in redan 1730 den dagen eftersom jag är frusen av mig.
Har också ett gäng på lösdrift.

Med det sagt:

Personer som driver inackorderingsstall kan nog inte förväntas ha arbetsdag 0615-21 varje dag.
Därför tycker jag att man får acceptera kortare utevistelse om man väljer att vara installad.
Jag stod inhyrd under några år, trivdes jättebra. Lite kort utevistelse tyckte jag att hästarna fick, men jag förstod orsaken. Det är inte rimligt att springa och vattna 38 hästar i olika hagar. Alltså behövde hästarna vara inne för tillgång till vatten.
Det är inte rimligt att jobba så många timmar som skulle behövas för att hinna släppa ut 38 hästar tidigt på morgonen, springa och vattna dem, mocka alla boxar (för det ingick), hålla på och fodra 38 hästar (ingick också), och sedan börja ta in dem kl 21 på kvällen.
Alltså klagade jag ALDRIG på ute-tiden. Däremot kunde jag meddela att jag själv skulle ta in, när det var vackert väder. Då kom mina hästar in vid 19-20-tiden när jag ridit klart.

Lite ot, men då jag köpte min häst så gick det inte att ha henne ute, alls! Hon sprang och sprang och sprang tills hon var dyngsur av svett. Förra stallet var hon senast inne kl 15, men även där så sprang hon så fort någon annan häst skulle in. Hos oss så såg hon sitt gamla stall så hon var nog också stressad av det.
tog en månad innan hon gick att ha ute mer än en timme utan uppsikt.
Ett år innan hon gick att ha ute efter kl 15. Men efter att vi släpte henne på bete så gick det bra att vara ute hela dagarna. Nu så vill hon ut igen efter en timme i stallet om de kommer in före kl 19.

Min går ute 7 - 21 även såhär års om vädret är okej. Jag rider ofta dagtid så det är värdelöst om han skulle komma in vid 14/15, knappt få vara ute alls.
Den andra hästen brukar gå in vid 16 - 17, då får min istället em hö i hagen och är kvar ute med shettisen till kvällsfodring.

Jag har hästarna ute ca 14 timmar när de står på stall på nätterna. sommarhalvåret går de ute dygnet runt. De har ligghall i hagen. Jag vill ha dem inne så lite som möjligt, men ibland blir det väldigt fuktigt/lerigt och då vill ha dem inne om natten så att de torkar ordentligt och jag kan hålla hovarna rena och torra. De mår bäst när de får röra sig och gå in när de vill tycker jag. Det är klart att det innebär en del extraarbete, men det är det värt. :)

I vårt stall styr tillgången på gräs samt dagsljuset när vi tar in hästarna. De kommer ut mellan 8 och 9 beroende på hur mycket frukost de får.

Vi har av olika skäl valt att inte ge hästarna lunch i hagen, de har stora gräshagar året runt. Det är ett stort stall med viss genomströmning av hästar, så det blir ofta nya hagkonstellationer. Peppar peppar har vi haft väldigt lite hagrelaterade skador. Vi har också många människor som rör sig i stallet, det är lite skogsmullestall med många förstagångsägare och många medryttare. Och att gå in i en flock och ge lunch kräver viss förmåga att läsa hästar och god kännedom om de individer man går in till (vi vill inte ha fri tillgång eller fodra vid staketet). Detta innebär dock att hästarna blir hungriga på eftermiddagen när gräset börjar sina.

Vårt insläpp varierar över året så att hästarna går in 15-16 under det mörka halvåret, och sen är insläppet satt till 18 under det ljusa halvåret. Det är fritt fram att ha sin häst ute längre om man vill, men då får man ta in den själv. Under sommarhalvåret är det framför allt de hästar som lätt blir feta som går in vid insläppet.

Har ingen egen häst men tycker utevistelse är otroligt viktigt och kommer alltid förespråka lösdrift. Om jag någonsin fick en egen häst skulle drömmen vara en stor lösdrift, gärna med fri tillgång på grovfoder. Men det är drömmen som sagt, det är inte alltid det går att ordna så i verkligheten. Om inte lösdrift var möjligt skulle jag kämpa för att ha ute hästen så länge som möjligt och försöka miljöberika boxen så gott jag kan. Men sen är ju alla hästar individer och det är viktigare att se till att individen mår bra snarare än att hålla hästen på ett visst sätt BARA för att det är det man tycker är bästa sättet för hästar. ;)

Tycker det är jätteviktigt med mycket ute-tid! Har min häst på lösdrift; stora, kuperade hagar med ordentliga ligghallar. Nu, när det är så blött hela tiden, så stänger vi ibland in dem under natten, så att hovarna får torka ordentligt (och det sparar ju även på hagen). De går då på den hårdgjorda ytan utanför ligghallarna och har tillgång till båda ligghallarna, så de rör sig ju mer än vad de hade gjort på box även om de är "instängda".

Vet ett ställe som har mycket väldränerade, grusade hagar, ca 6*6 meter, där hästarna går en och en (om det inte regnar, blåser, snöar, är kallare än -15 eller är mycket mygg/knott/broms, för då får de förstås stå inne hela dagen). De som har hästarna där är jättenöjda! Det är aldrig lerigt i hagarna och hästarna tycker det är jätteroligt att bli ridna och tränade, för det är ju det enda som händer på hela dygnet...

I somras var det 30 grader varmt och överdrivet mycket blindingar och flugor vissa dagar, vi valde då att släppa ut hästarna kl.06.00 och ta in dem kl.11-12. En del hästar fick komma in redan kl.10, för dem var hysteriska och klarade inte av insekterna. Varav den ena var nyopererad och försökte hoppa över staketet för att ta sig in. TILL SAKEN HÖR att dem alla hade heltäckande flugtäcken samt blev sprayade med insektsmedel.

Hästarna blev lugna och tyckte det var skönt att komma in i det svala stallet och ingen utav de andra hästägarna ifrågasatte, utan var snarare tacksamma att vi som var tvungna att leda alla hästar ut och sedan in efter bara ett par timmar, kämpade ihjäl oss för att hästarna skulle må så bra som möjligt.

Hästarnas välbefinnande är A & O, sedan får ens egna åsikter och principer ta ett kliv undan.

Hej!

Jag anser att hästar ska vara hästar och därmed vara ute så mycket det går. I "vara hästar" innebär också att de ska vara ute i stora väldränerade hagar där de kan röra sig mycket, inte stå hela dagar i lera upp till knäna runt en silagebal. Jag gillar lösdrift- i stor hage med vettig ströad ligghall.

Min egen häst bor i utebox, går ut vid 7-8 och kommer in mellan 18-19 nån gång. Vi har testat lösdrift och hon trivs inte alls- knäppa hästen vill stå i box så då får jag anpassa mig efter det. Sommartid går hon ute dygnet runt i skogshage- hon kan inte gå på fri tillgång eller bete pga eventuell fång.

/Lavinia

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar