Utevistelse vid dåligt väder

S

Sassa

Har förstått att alla gör olika med hästarnas utevistelse vid dåligt väder. Vissa släpper ut sina hästar några timmar, vissa får stå inne vid dagsregn, andra går ute utan täcke/regnskydd osv.. Nu vill jag veta hur ni bukefalister gör!

Mina hästar åker ut i ur och skur med täcken naturligtvis och är ute sina "vanliga" tider oavsett om det är dagsregn eller snö o blåst. Har inget direkt regn/vindskydd i hagen. Jag upplever inte att dom mår dåligt av detta, ibland vill dom inte ens in på kvällen.
Jag tror att man får tåligare hästar om dom får vara ute oavsett väder men det är bara min uppfattning, berätta gärna vad ni tycker/tror.

Sv: Utevistelse vid dåligt väder

I mitt förra stall gjorde vi också så.
Det funkade helt ok, dom fick självklart komma in om dom stod vid grinden och frös, men annars vad dom ute. Jag tyckte inte heller att dom såg ut att ta någon skada av detta.
Dom är ju födda ute från början! ;)

Jag tror inte att en häst som är van att gå ute ett visst antal timmar om dagen mår bra av att stå inne en hel dag bara för att det regnar.

Våra går ut oavsett väder. Dock har vi täcken på hästarna efter väderlek. Är det riktigt oväder kan dom får gå in tidigare, dock på eftermiddagen. (Går ut senast 8)

Mina pållar går ute oavsett väderlek, från ca 5 på morgonen till 8-9 på kvällen. Kallblodstravaren & halvblodskorsningen har aldrig täcke. Araben har täcke när det regnar, för hon är frusen av sig och tappar lätt i hull.
Det enda vindskydd de har är skogen, men dit går de aldrig om det är busväder... :smirk:
Inbillar mig oxå att de blir tåligare av att gå ute så mycket som möjligt. Har aldrig haft en sjuk häst! *peppar, peppar* ;)

Helst skulle jag vilja bygga en lösdrift och låta dem gå där. :)

Det är olika. För någon dag sedan fick de stå inne, dels för att det hade regnat HELA dagen innan så hästarna var jätteblöta och dels för att shettisen rymde när jag skulle ta in så både han och jag var ute 6 timmar till i ösregn ( fick tag i honom klockan 12 på natten ). Men annars går de ute i ur och skur, och utaqn täcke. Det är sälllan en nordis elller en shettis behöver täcke. Men om jag ser att de fryser så tar jag in dem.

Mina går ute "som vanligt" i ruskväder.
Det finns ju faktiskt täcken ;) Och med ett bra täcke behöver
hästen varken bli blöt eller kall.

Tycker det är en så dålig ursäkta att folk tar in sina hästar tidigare, "för att vädret är så dåligt".

Jag tar faktiskt in min de sällsynta gånger det börjar hagla "golfbollar". Hon har inget skydd i hagen och vara ute i det där vädret vill jag faktiskt inte att hon ska vara.

Annars är hon ute i alla väder och täcken på efter väderlek.

hej jag tycker hästar kan gå ute dygnet runt om
dom ha vind skydd och hö och halm ute och täcken på sig men
man ska vänja dom vid att vara ute hela våren sommaren och hösten
även vintern på dagarna till kvällen med dom mår bäst ute med täcken på, dom känsligaste hästarna,annars får dom ju en tjockare och yvigare päls,.om dom inte är sjuka och trötta.
då ska dom få komma in i värmen, och fodras inne men vara ute
så mycket som väder och vind tillåter.
kanske få lite mat ute och vatten med trygga och säkra hagar.
så länge dom är pigga och glada ska dom få vara ute,tycker om att
härja runt lite ,då är det nog inga större fel, men dom ska in så fort dom inte är helt kuranta! :banana: :bump: :rofl: :love:

Ute som vanligt men täcke efter väderlek.Och när det är svinkallt här(-20 -30 grader kallt) så ger jag mera hö för att de ska hålla värmen.
Kan komma in lite tidigare om det är typ värsta snöstorm med blötsnö eller ruskiga höstdagar då det är kallt och spöregn.

Min häst går på lösdrift med ett enkelt vindskydd. Utan täcke. Hon går ute i ur o skur året om. Om det blir blötsnö i ett sträck i flera dygn så att hon blir blöt inpå skinnet och inte hinner torka upp mellan "skurarna! så får hon gå in och torka i stallet med fleecetäcke. Men det sker kanske max en gång per år skulle jag gissa. Kylan är jag inte alls bekymrad för. Har haft hästar på lösdrift i ner till -30 och ser man bara till att det finns ordentligt med strö (halm) och hö så är det ingen fara ens då. De temperaturerna varar ju sällan särskilt länge heller.

Hade jag henne klippt skulle jag täcka henne, men ute skulle hon vara så mycket det bara går. Förra vintern stod hon på stall nattetid (annan stallplats med annan rutin). Det gick också bra, men hon fick problem med patellaupphakningar på morgonen några gångre, trots att hon bara stod inne typ från 18-19 på kvällen till klockan 06 på morgonen. Sen hon flyttat till lösdrift igen ser vi inga upphakningar alls. Hästen är dessutom rätt ung och ej i full träning än så upphakningarna räknar jag med bara är ett temporärt problem.

Svårigheten med lösdrift är efter svettiga ridturer och kyla, men då får hästen stå inne tills den är torr nog att släppa ut helt enkelt.

jag har mina hästar på lösdrift med en tjock bra permanentbädd samt tre väggar och tak.
De har fri tillgång på hö men jag lägger ytterst sällan på täcke. Tyvärr är pållarna ganska obrydda när det gäller ruskväder och söker sällan skydd av den anledningen. Därför fodrar jag inne i lösdriften när JAG tycker att de borde torka upp.
Sedan har jag även möjlighet att stalla in om det skulle bli översvämning, orkan eller liknande.
I extrem kyla är jag dock övertygad om att det bästa är att fodra i lösdriften så att de står och håller varandra varma.

Mina går oxå ute som vanligt trots regn och rusk men med täcke på. Har man ett bra täcke behöver man aldrig bekymra sig om att dom blir blöta igenom och skulle det mot förmodan hända (har inte hänt hitintills) så får dom ju naturligtvis komma in och torka o sen på med nytt täcke o ut igen. Mina går ute mellan 10 o 16 timmar/dygn. Jag delar din uppfattning om att dom säkert håller sig friskare med så mycket utevistelse som möjligt som någon nämnde så är dom födda ute o det finns täcken ;)
Mina har heller inget regnskydd men lite vindskydd om dom ställer sig intill lagårdsväggen.. Dom verkar vara nöjda med att vara ute så många timmar för dom vill inte heller alltid komma in när det är läggdags :smirk:

Om jag får upp stallportarna går hästarna ut. Punkt. Det är alltså bara om det blåser stormstyrka som de står inne. Och då inte för att jag tycker synd om dem, men jag får inte ut dem utan risk för personskada helt enkelt. Jag har stora portar till stallet och de tar vind, och ligger vinden på stallet så tja, då får hästarna stå. Det brukar dock inte inträffa förrän det är vindstyrkor där intressanta saker som tegelpannor och trädgårdsmöbler börjar flyga omkring i luften helt okontrollerat.

Annars går de ut i ur och skur, de tas in tidigare om de fryser, men inte annars. Enda gången de fryser brukar vara när det är nederbörd, vind och runt nollan.

Så, på ett år står de kanske inne 3 dagar totalt (inte i sträck) på grund av vädret. Och kanske 10 dagar på ett år tas de in tidigare pga ruskväder och att de fryser.

Täcken efter individ och väder. Fri tillgång på grovfoder dygnet runt, så de kan äta sig varma med vilket gör stor skillnad.

Mina går ute i alla väder, med täcke efter väder. fullblodet får komma in lite tiderare om de är dåligt väder för han står bara och hänger vid grinden annars, han är känslig så han står lätt och spänner sig om vädret inte passar.
Men jag försöker ha dom ute så mycket som möjligt, dom mår bäst av det.

Har ute mina hästar även vid dåligt väder, och låter dom då ha täcke på sej. Dom går ute lika länge som vanligt (om de inte står vid grinden och VILL in, då får jag dåligt samvete och tar in dom :o ).

våra går ute iallafall, de brukar gå ute från allt till kl 6-10 på kvällen, ´men oftast runt 8 kommer dom in.

försöker hålla en bra tumregel som är att hästen ska vara ute fler timmar av dygnet än vad den är inne. och det är svårt fast vi har dom ute så pass länge.

min har alltid täcken på i olika tjocklek osv pga regnet. travhästarna får bara täcken på vintern, de får ha sin vinterpäls och är inte känsliga mot regn så.

den ena hagen har både en stor äng plus en lika stor skogsdunge, den andra är en kuperad ängshage med stenar och lite trän.

många säger att "de står vid grindhålet och fryser" de kan ju lika gärna stå där och vara hungriga? oftast så brukar det hjälpa om man slänger ut hö så håller de värmen
men alla får göra som de vill, men de friskaste hästarna är ju oftast de som har mest utevistelse.

vi hade våra ute DYGNET RUNT tills för en vecka sen! nej det var inte så kul, men vi var tvungna då stallet inte var färdigbyggt. hästarna tyckte det var mindre kul när det var ihållande regn i nån dag i streck. snacka om glada hästar när de äntligen fick komma in!!
som tur är hade de mkt mat i hagen och skydd.
så nu är de rätt mätta på utevistelse och vi får inte så dåligt samvete om vi tar in dom 5 när det spöregnar :P

Vet jag att det blir skitväder hela dagen kyla,blåst regn då får dom ha täcke.Är det +grader och regn inget täcke§,men ute är dom :bow:

Här i stallet kan dom andra hästarna stå inne länge eller gå in tidigt vid dåligt väder, trots att dom har täcken. "Men dom fryser ju", säger ägarna. Det är nog bara dom själva som fryser. ;)
Har dom bara hö att äta så är det i regel ingen fara.

Mina går ute som vanligt, om det inte öser ner tex, då kan jag skona dom nån timme. ;)

I vårat stall går de alltid ut. I ur och skur de verkar inte bry sig om vädret.Enda undantaget är när det är många minusgrader, då kortar vi av utetiden inte för hästarnas skull utan för att vattnet i stallet inte ska frysa. Då går de ut i två omgångar ett gång på fm det andra på em. Förra vintern var så det vid två tillfällen året innan en gång.

Min går ute ca. 07-22. Hon har dessutom tillgång till sin box hela dagen om hon vill eftersom den öppnar upp till rasthagen. Jag har dörren uppställd och så finns det fri tillgång till hö inne. Hon går in och äter lite då och då, dock märker jag aldrig att hon väljer att vara inne för att det regnar och ruskar. Hon verkar helt oberörd av detta. Jag stänger dörren om henne på kvällen eftersom vi bor nära stor väg, och jag känner att jag vill ha nattro och inte ligga och undra om något kan hända henne (jag vet, hönsmamma!!). Vi har sågat bort översta delen av dörren så den är alltid 1/3 öppen, dessutom är hennes stall öppet upp i nocken. Luftigt och bra, med andra ord. Stor box också, så hon kan vandra runt där inne. Hon verkar trivas bra så, men jag VET att hon säkert skulle föredra att dörren alltid var öppen så att hon kunde vara ute dygnet runt, i ur och skur :D !

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 529
Senast: IngelaH
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 299
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka