Utekatt som inte fäller?

Sv: Utekatt som inte fäller?

Det finns rexar som går lösa ute. Passar inte vädret dem stannar de inne, precis som alla andra katter. En normalpälsad rex har inte tunn päls, dock klent med täckhår.

Ja, det va så jag trodde oxå, men lyssnar på er som kan mer om katter. jag är mer inne på hundar :D Men gillar självklart katter oxå ;)

Katter som inte fäller så mycket vet jag inte så mycket om, men om du inte vill betala så mycket så finns det ju huskatter som är blandningar med raskatt i och de kostar inte så mycket.
Själv har jag en katt vars mamma är Perser och pappan är huskatt(tror vi, det är nog bara mamman som själv vet vem det är). Just denna kombinatione har mycket päls men det finns ju korsningar med andra raser som ger mindre päls.

Jag tycker inte du ska se det som att ni "stänger in" katten när ni är och jobbar, katter sover ju en stor del av dygnet och hos oss tycker nog katten bara det är skönt, då kan hon ligga var hon vill i soffan och spatsera runt på köksbänken om hon vill det(eftersom hon inte får det när vi är hemma) Dessutom kommer inte hunden och retas med henne ;)

Tycker ni antingen ska satsa på att skaffa kattunge så den lär sig att umgås med hunden direkt eller en katt som är mycket van vid hundar för att den ska trivas.

Korsar man en raskatt som inte fäller särskilt mycket med en huskatt eller katt av annan ras ska man INTE räkna med att avkomman kommer ärva den goda egenskapen att inte fälla. Det kan bli precis hur som helst.

Den enda kattrasen som inte fäller är väl Sphynx men de ska absulut INTE gå ute.
Är det så hemskt att de fäller kanske du ska köpa en sån? Kostar väl runt 14000 eller nåt...

Jag hade satsat på en huskatt. De är enkla att ta hand om eftersom de flesta är korthåriga, behöver ingen större pälsvård eller tidskrävande daglig skötsel. De är dessutom inte så dyra i inköp.

Men kolla runt på de olika katthemmen innan ni bestämmer er för en kattunge. Det brukar finnas katter som har varit i hem med både hund och barn och som av en eller annan anledning inte kunnat vara kvar hos sina ägare.
Själv tog jag hand om en renrasig perser med stamtavla som kom från en kvinna som blivit sjuk och låg på sjukhus längre tider. Katten var helt underbar, kollade runt i vårat hus ett par varv och hoppade sedan upp i soffan och har sedan dess blivit liggande där...mer eller mindre. Det har gått jättebra med hundarna (en JRT och en chihuahua). De käkar ur samma matskål, sover tillsammans i soffan mm. Har bara varit positivt.

Hej igen!

Ja, det där med fällandet kanske man får ta :) Vi har ju en dvärgpinscher hemma nu, och visst fäller han, men det är så lite, och han har så kort päls, att det knappt märks av :D

Eftersom min sambo är förtjust i katter, tänkte vi ev. skaffa katt ngn gång i framtiden, alltså allt från om 6 månader till 4 år.

Det med att "ta över" en katt från katthem eller kattjour, är en mkt trevlig ide, men man ska ju falla för ngn katt oxå. Inte bara ta hem en för man tycker synd om den :)

Vi har ju som sagt gott om tid att tänka igenom detta, om vi vill ta en hemlös katt, eller om vi bestämmer oss för raskatt. (Det är absolut inget måste att de kan gå ute, trodde bara det var det ultimata för katten, då vi bor på landet)

Jag föreslår att ni kikar på katter med lite längre hår. Dom är oftast bättre i allergisyfte och fäller tussar istället för hårstrån, så de är lätta att städa efter. Dessutom fäller dom mycket lite tycker jag. Våra korhåriga fäller mycket mer och mycket oftare.

Är det viktigt att den ska kunna vara ute mycket så jag du ju leta efter en katt med ex. vis norsk skogkatt i.

Vi har en skogkatt/birma.. Hon är gärna ute mycket men otroligt tillgåven efter sin mamma och vill vara inne på kvällarna och nätterna. Det är kanske risken man tar om man köper en katt med just en sån innekattras i.. De är oftast väldigt tillgåvna och människokära. Det är såklart andra katter också, men birma och liknande är ju avlade för att tycka om människans sällskap. Dock finns det undantag, min misses mamma är aldrig hemma och hon är ren birma. :cool:

Lite små amatörmässiga tankar från en vanlig dödlig. :D

Jag föreslår att ni kikar på katter med lite längre hår. Dom är oftast bättre i allergisyfte och fäller tussar istället för hårstrån, så de är lätta att städa efter. Dessutom fäller dom mycket lite tycker jag. Våra korhåriga fäller mycket mer och mycket oftare.

Är det viktigt att den ska kunna vara ute mycket så jag du ju leta efter en katt med ex. vis norsk skogkatt i.

Vi har en skogkatt/birma.. Hon är gärna ute mycket men otroligt tillgåven efter sin mamma och vill vara inne på kvällarna och nätterna. Det är kanske risken man tar om man köper en katt med just en sån innekattras i.. De är oftast väldigt tillgåvna och människokära. Det är såklart andra katter också, men birma och liknande är ju avlade för att tycka om människans sällskap. Dock finns det undantag, min misses mamma är aldrig hemma och hon är ren birma. :cool:

Lite små amatörmässiga tankar från en vanlig dödlig. :D

Ja, Norsk Skogskatt har jag alltid gillat, de är så egna *hihi*:rofl:
Det finns ju oftast flera mindre kostsamma kattungar som är delvis norsk skogis och annan ras/raser.

Tackar för tipset!:bow:

Det med att "ta över" en katt från katthem eller kattjour, är en mkt trevlig ide, men man ska ju falla för ngn katt oxå. Inte bara ta hem en för man tycker synd om den :)

Självklart ska man "falla" för den katt man väljer att få som familjemedlem men hur kan man låta bli? Varje katt är ju en egen individ och problemet är väl snarare att man måste välja och inte kan ta hem allihop? :confused:

Självklart ska man "falla" för den katt man väljer att få som familjemedlem men hur kan man låta bli? Varje katt är ju en egen individ och problemet är väl snarare att man måste välja och inte kan ta hem allihop? :confused:

Nä, det är klart, kanske slutar med att vi tömmer alla katthem :rofl:

Nää, inte ta sig vatten över huvudet!:angel: :D

Jag åker regelbundet till vårt närmsta katthem (lämnar allt foder och annat "plock" vi vinner på utställning) och det är svårt att inte bli förälskad i någon av dem. Fd hemlösingar är ju ofta väldigt tacksamma och mysiga när de väl återfått tron på människor.

Tänk på att ett långhårig huskatt ofta kräver pälsvård, inte sällan mer pälsvård än raskatter med samma pälstyp (eftersom man avlar på lättskötta pälsar). En "dum" korsning kan bli väldigt tät och lättovad.

Fd hemlösingar är ju ofta väldigt tacksamma och mysiga när de väl återfått tron på människor.

Det kan jag skriva under på! :love: Och jag känner snarare att vi ska vara tacksamma för att ha fått två så underbara små varelser i våra liv! Och det är vi! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 808
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 355
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar