Utekatt som inte fäller?

giowanna

Trådstartare
Jag o sambon har en liten hund på snart 2 år, och vi ska ha barn i januari.

Vi vill hemskt gärna ha en katt, men eftersom jag är lite känslig mot damm, vill vi ha en katt som inte fäller, eller extremt lite, och kan va ute :)

Vi har tänkt att sätta en kattlucka in till garaget, så om det skulle regna eller va kallt, så kan den smita in o värma sig.

Vad tror ni? Rasförslag?

Sv: Utekatt som inte fäller?

Alla katter KAN väl vara ute, men frågan är om dom vill.
Varför är det viktigt?

Skall katten bara få vara i garaget ?

I så fall undrar jag varför ni öht skall ha en katt ? har ni problem med råttor ?

Jag tror att huskatter är de som är bäst lämpade att vara ute mycket. De flesta katter fäller. jag har två huskatter, halvsystrar, den ena fäller mer än den andra så det är antaligen ganska individuellt.

Alla katter KAN väl vara ute, men frågan är om dom vill.
Varför är det viktigt?

Jag vill inte ha en katt som tvingas sitta inne dygnet runt. Hunden kommer ju med oss till jobb, och då är det ju skönt för katten om den kan va ute/i garaget när vi inte är hemma :)

Vill inte katten va ute, tänkte vi inte tvinga den :rofl:

Skall katten bara få vara i garaget ?

I så fall undrar jag varför ni öht skall ha en katt ? har ni problem med råttor ?

Jag tror att huskatter är de som är bäst lämpade att vara ute mycket. De flesta katter fäller. jag har två huskatter, halvsystrar, den ena fäller mer än den andra så det är antaligen ganska individuellt.

Som jag skrev ovan: Hunden är med oss på jobb de tre dagar vi jobbar, och då tänkte jag att katten hellre är ute/i garaget än inlåst i huset.

katt istället för en hund till har vi valt då katter kräver mindre träning (har en mkt aktiv hund). De kommer ju självklart komma in så fort vi är hemma, om den vill!:idea:

Det där är en ganska vanlig fördom att katten "tvingas" vara inne hela dagen.
En katt mår inte dåligt av att vara inne utan snarare tvärt om.
så länge den aktiveras, och kanske den vill ha en kattkompis också, så mår den bara fint ;)
Farorna ute är alldeles för många för att släppa en katt vind för våg, det är min åsikt.

Det där är en ganska vanlig fördom att katten "tvingas" vara inne hela dagen.
En katt mår inte dåligt av att vara inne utan snarare tvärt om.
så länge den aktiveras, och kanske den vill ha en kattkompis också, så mår den bara fint ;)
Farorna ute är alldeles för många för att släppa en katt vind för våg, det är min åsikt.

Det stämmer kanske, som du säger, att de inte mår dåligt av att va inne, speciellt inte om det är en katt som inte fäller (verkar som de oftast är klena i pälsen).

Sen bor vi iofs på landet, och det är ingen större fara med vägarna, den större vägen är ändå ca 2 km bort, och då kan man inte komma upp på den om man inte hoppar över vilstängsel :rofl:
Men skulle det nu va en utekatt, kommer vi kastrera/sterilisera denna, så drifterna inte blir för stora :D

Vet du ngn ras som passar in på detta?

De raser som har väldigt lättskött päls: burma, korat, CRX, DRX siam/oriental har ett gemensamt: de är väldigt aktiva och kräver en hel del från sina ägare.

Folk tror gärna att en katt är ett djur som vill fånga lite möss på kvällen och sedan slappa i soffan. Kattraserna har olika temperament precis som hundraser (även om katten är mer homogen som grupp).

De flesta uppfödare säljer inte som utekatt, och de raser som är "fällningsfria" är inte lämpade att vara ute under hösr och vinter. Det finns ju en orsak till att de inte fäller...

Om ni är rädda att katten ska ha tråkigt är kattsällskap bättre.

Jag är kanske lite partiskt, men Jag säger Devon Rex, :d två stycken så de har sällskap av varrandra.

(även om den inte ska vara utekatt skulle jag kastrera i alla fall, en strilande hane är inte kul.. )

Jag är kanske lite partiskt, men Jag säger Devon Rex, :d två stycken så de har sällskap av varrandra.

(även om den inte ska vara utekatt skulle jag kastrera i alla fall, en strilande hane är inte kul.. )

Jag har faktiskt tittat på både Devon och Cornish Rex innan, deras utseende tilltalar mig :D
Problemet är väl att jag inte är ute efter en "fin" katt med bra stamtavla, utan en snäll, go, livlig, trevlig katt som inte fäller för mkt. Och de Rexar jag sett i annonser kostar 5000... Alltså kattungar då.

Först tänkte jag skaffa en äldre katt, men eftersom vi har hund, och kommer ha litet barn (vid tillfället ca 6-12 månader), känns det som att en äldre katt kommer ha mkt svårare att anpassa sig till den situationen än en unge. Självklart är även detta personligt, men jag tror överlag att en kattunge får det lättare att anpassa sig än en äldre.

Hrm, ska man ha 2 st, blir det alltså 10 000...:eek: Finns det ingen som föder upp Rexar som inte kostar så mkt. Kanske dum fråga, klart man vill hålla hög standard i aveln, men priset är så högt!

5000 för en raskatt är inte alls högt, skulle snarare säga att det är normalpris ;) Det är ju knappast gratis att föda upp katter.

Vad kostar hunden och vad tror du skiljer i uppfödningskostnader?
5000:- är billigt, då går man inte ens jämt upp med hälsoundersökningar (HCM-scanning, FIV/FeLV-test, blodgruppering), parningsavgifter och veterinärkostnader...

Forumelände...
swear1.gif

Senast ändrad:

Det är inte högt. Jag tillexempel betalade 6000 för min :)
Raskatter ligger så i pris, tänk på uppfödningskostnader och liknande.
Ska du ha en billig katt är huskatt nog det enda alternativet, och där kan man aldrig veta i förväg hur mycket dom fäller.

Prova titta efter omplaceringskatter du.. Finns någrastycken på rexringen

Senast ändrad:

Ja, jag vet att det är lite så med priset :)
Vi betalade 9000 för vår hund, o då va han ganska dyr ändå, dessutom var det kennelns första kull. Lite grisen i säcken allstå :D

Men vår gris blev underbar:love:

Det är ju så svårt det där... Jag vill gärna ha en raskatt, då man vet vad man ger sig på (ungefär). Samtidigt finns det så många katter som behöver hem...:crazy: Och de är oftast inte raskatter...

Sen vill man ju ha en kattunge oxå, så den vänjer sig vid oss, o inte saknar ngn annan matte/husse...

Det blir till att spara pengar och kolla runt :)

Jag tror fortfarande på huskatt !

Jag har två huskatter som kommer och går lite som de vill. Vi har ingen kattlucka. Men det går bra ändå. Det brukar bara in på kvällen och ut på morgonen för dem.

Rexarna är kanske bra ur fällningssynpunkt och allergi synpunkt (tror jag att jag har hört!). Men kan de fungera som utekatter med sin tunna päls ?

Kattungar behöver inte vara lättare än vuxna katter, jag tog en katthemskatt för en massa år sen och det var den mest tillgivna katt jag någonsin har haft ! Hon var HELT makalös, inte som de bortskämda divorna som spatserar runt här nu !

Jag tror fortfarande på huskatt !

Jag har två huskatter som kommer och går lite som de vill. Vi har ingen kattlucka. Men det går bra ändå. Det brukar bara in på kvällen och ut på morgonen för dem.

Rexarna är kanske bra ur fällningssynpunkt och allergi synpunkt (tror jag att jag har hört!). Men kan de fungera som utekatter med sin tunna päls ?

Kattungar behöver inte vara lättare än vuxna katter, jag tog en katthemskatt för en massa år sen och det var den mest tillgivna katt jag någonsin har haft ! Hon var HELT makalös, inte som de bortskämda divorna som spatserar runt här nu !

Tja, huskatt, det är dem som skänks bort eller? Som sagt, man vet ju inte riktigt hur de är, det är det som är svårt. De måste ju kunna hantera att det är en hund hemma, som dessutom är mindre än katten *hihi*

Är de ute hela dagen gör ju inte allergi-synpunkten så mkt, eftersom de inte hårar ner så mkt inne då.

Huskatt är de vanliga "bondkatterna" så att säga.
Jag rekomenderar dig nog att skaffa en sån om den ska vara ute mycket och du inte vill lägga ner mycket pengar på en katt.
kolla gärna med katthemmen, det finns många som vill ha ett hem.

Det finns rexar som går lösa ute. Passar inte vädret dem stannar de inne, precis som alla andra katter. En normalpälsad rex har inte tunn päls, dock klent med täckhår.

Ja, vi får, när det beger sig, kolla runt. Vi vill nog ha en kattunge, om det finns ngn lämplig, gärna 2.

Men hittar vi en vuxen katt som både är van vid hundar, och verkar passa oss, så är man ju öppen för det :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 808
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 354
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar