Uteboxar och bomlösa sadlar

Sv: Uteboxar och bomlösa sadlar

Tja, nu finns det ju en kvinna som just forskat kring sadelns historia, du kanske skulle läsa på lite?

Sedan ska vi kanske skilja på olika bomlösa sadlar? Den jag använder idag tex fördelar verkligen ut vikten på hela sadeln. Kanske är det något mer precis under mig, men på vilket sätt skulle det störa hästen? Mer störande är en sadel som är stel och inte medger ryggrörelser i den mån hästen önskar.

Sedan är ju andra bomlösa mer som tjocka voljockar, och fördelar därmed inte vikten lika bra. Frågan är igen om det är det som är det viktigaste?

Men nu är jag lite less på att diskutera bomlöst med folk som ändå inte satt sig in i hur det fungerar, och som inte tänker göra det heller.
Jag vet vad min häst tycker om sin bomlösa sadel, det är allt som betyder nått för mig.

Min åsikt är ej redovisad här varken för eller emot, men jag tycker att påståenden bör ha en förankring och enbart detta inlägg får mig att fundera lite över vad för slags sadelinprovningsutbildning du har. Helt klart har ju den absolut inte omfattat in provning av bomsadel, för då skulle du inte ha skrivit ett så felaktigt påstående som nu finns.

Eftersom du inte känner till min utbildning, så kanske det blir värre att ifrågasätta den.;)

Men nu är jag lite less på att diskutera bomlöst med folk som ändå inte satt sig in i hur det fungerar, och som inte tänker göra det heller.

I rättvisans namn är det även vise versa, du har uppenbarligen inte satt dig in i hur en bomsadel funkar och är uppbyggd och tänker inte göra det heller.;)

Passar inte bomsadeln du jämför med så lär ju upplevelsen bli så. Men varför jämföra med något som inte passar?

Jag jämförde inte med något som inte passar. Det var ingen jämförelse öht, det var ett påstående/konstaterande att det finns relativt många hästar som blir finare i ryggen när man bytt till bomlöst oavsett passande/icke passande sadel, för att ryggen kanske trivdes bättre med det helt enkelt.

Min åsikt är ej redovisad här varken för eller emot, men jag tycker att påståenden bör ha en förankring och enbart detta inlägg får mig att fundera lite över vad för slags sadelinprovningsutbildning du har. Helt klart har ju den absolut inte omfattat in provning av bomsadel, för då skulle du inte ha skrivit ett så felaktigt påstående som nu finns.

Eftersom du inte känner till min utbildning, så kanske det blir värre att ifrågasätta den.;)

I rättvisans namn är det även vise versa, du har uppenbarligen inte satt dig in i hur en bomsadel funkar och är uppbyggd och tänker inte göra det heller.;)

Naturligtvis omfattade den inprovning av bomsadel. Fånigt påstående. :crazy:
Och jodå, jag har satt mig in i hur bomsadeln fungerar, så gott jag har kunnat med hjälp av de lärare vi hade på utbildningen. Jag är mycket intresserad av dess funktion på hästryggen, och jag önskar att det gick att lägga en bomsadel på min häst så att han trivdes med den. För såklart fördelar en väl passande bomsadel vikten bättre än en bomlös.
Men nu är det så att det inte går att hitta en bomsadel som passar, och så är det för bla många islandshästar och ponnies.

Mer störande är en sadel som är stel och inte medger ryggrörelser i den mån hästen önskar.

Det var detta som jag invände emot, för här verkar det ha brustit i utbildningen och vi pratar alltså om en sadel som är för trång.
Kan tyckas att jag märker ord, men rätt ska vara rätt tycker ialla fall jag.;)

Vad har du för åsikt om sadlar med läderbom? Det skulle vara intressant att höra.
begreppet "Läderbom" är ett lysande exempel på hur man med vackra ord vilseleder en köpare att tro att det är en bom. En bom , förutsatt att den ska fungera som en styv anordning inuti en sadel med uppgift att fördela vikt. Om man skulle tillverka en bom av läder så förutsätts det att den skulle vara så beskaffad att den var styv för att kunna sköta jobbet som bom - att fördela vikt. Så tror man på detta (läderbom) då har man gått på en försäljningsbluff! :D

Kul att höra dina åsikter. Bomlösa sadlar vet jag ingenting om så det ska jag inte uttala mig om. Jag använder vanlig sadel och det har fungerat utmärkt för de hästar jag haft, så det tänker jag fortsätta med. Utebox är bra särskilt av en anledning. Hosthästar! Vi täcker hästarna när de är ensamma i boxen för att kompensera värmen från andra hästar. Dock vill jag inte påstå jag särskilt ofta har sett hästar stå tätt ihop för att hålla värmen med hjälp av varandra. Om du tänker efter, har du? Allt som har med stall att göra är ju egentligen för vår bekvämlighet. Inte hästen. En tät skog passar lika bra som skydd mot väder och vind, men då får man leta hästar i hagen halva kvällen. Uteboxen och vilken annan box som helst används ju också för att respektive häst ska få en individuellt aanpassad foderstat, vilket inte är så dumt i många fall. Ett stall (varmstall) är också varmt för vår bekvämlighets skull. Vi slipper frysa om fingrarna när vi sköter hästarna. Hästarna mår betydligt bättre av att stå i ett stall som har så nära utetemperatur som möjligt på grund av att det blir bättre luft i ett stall som är välventilerat (oftast följer temperatur och bra luft varandra rätt bra). Men jag förstår dina tankar. Jag håller fast vid att vi har våra inhysningssystem för vår egen skull och inte för hästen egentligen.

Allt som har med stall att göra är ju egentligen för vår bekvämlighet. Inte hästen. En tät skog passar lika bra som skydd mot väder och vind, men då får man leta hästar i hagen halva kvällen. Uteboxen och vilken annan box som helst används ju också för att respektive häst ska få en individuellt aanpassad foderstat, vilket inte är så dumt i många fall.

Jag tycker att det är viktigt att hästanläggningen är såpass bekväm för människan, att vi verkligen ORKAR och kan sköta våra djur väl.
Har man boxar som är öppna för hästen att komma in i själv, behöver man inte leta hästar. De lär sig snabbt komma till stallet på signal, för att de vet att 2 ggr/dag är det individuella kraftfodergivor och samtidigt visitering och ev. täckespåtagning eller byte. Allt efter behov. Trots att de har stora marker att gå på, väljer de att komma till stallet vissa stunder på dygnet till skydd mot insekter, och för att sova i boxarna. Däremellan ägnar de sig åt att ströva runt och hålla igång blodcirkulation, beta, leka och leva ett hyfsat hästliv.

Det var detta som jag invände emot, för här verkar det ha brustit i utbildningen och vi pratar alltså om en sadel som är för trång.
Kan tyckas att jag märker ord, men rätt ska vara rätt tycker ialla fall jag.;)

Nej, vi pratar om en sadel som passar. Men med en bom i så kan sadeln inte följa hästens rörelser. Så bara är det.
I alla fall på en häst som i princip svankar när han slapp-rids, och sedan nästan böjer ryggen lika mycket uppåt när han rids i form.
Det finns ingen bomsadel som kan följa med där.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 287
Senast: Pilot
·
Utrustning Någon som använder sig av den bomlösa sadeln Admiral Flex och vill komma med ett utlåtande gällande denna. Vänligen ange vilken typ av...
Svar
0
· Visningar
709
Utrustning Jag undrar, om man har en bomlös sadel som är ok att hoppa med men tryckplaceringen kan bli dålig, kan man då göra om stigbygel fästet...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama