Uteboxar och bomlösa sadlar

Sv: Uteboxar och bomlösa sadlar

jag ogillar starkt folk som klipper hästar & har dem ute utan att ersätta pälsen med ngt, hästar har päls av en anledning.
Att ha andra hästar, tex unghästar på lösdrift kan ju vara bra om man inte har plats i stall för dem.
Mne personligen vill jag inte ha ute mina hästar dygnet runt när det är -35 grader som inte är helt ovanligt var jag bor.

Om man tar andra delar av landet, där det inte blir -35 grader, för där förstår jag helt din synpunkt att man måste ha all päls i världen kvar för att djuret ska kunna hålla värmen.
Ja, om man tar andra delar av landet, finns det en mellanvariant, som brukar fungera för många. Att klippa mitt i pälssättningen, så hästen får en halvpäls, i sin tex spårklippning.

Sadeldelen vet jag inte så mkt om, har aldrig provat en bomlös.

Håller med om att "uteboxar" kan vara mkt dåliga, men inte alls av de anledningar som du anser. Jag tror inte alls att hästarna blir kalla om man inte klantar till det o fodrar fel och har för lite strö.

Det dåliga med uteboxar är att man ofta bygger 2 längor uteboxar med en stallgång i mellan o tror att man bygger bra för hästarna. Vad man eg gjort är att man tagit de sämsta egenskaperna från traditionella stall o kombinerat med det sämsta från uteboxarna... Tyvärr är det jättepoppis nu o massor av byggföretag i stallbranchen gör reklam för sådana stall:crazy:

Hästens värmebalans kan ju i sammanhanget vara intressant:

sjunker temp under komfortzonen börjar hästen äta mer för att öka sin värmeproduktion och stiger det över komfortzonen börjar hästen avge värme, tex genom svettning.

Komfortzonen för en fritidshäst i sommarpäls är ca -11 - +10 grader
Komfortzonen för en fritidshäst i vinterpäls är -27 - -5 grader
Komfortzonen för en nyklippt tävlingshäst är -16 - +10
Komfortzonen för en tävlingshäst med sommarpäls är - 22 - +8
Komfortzonen för en åring är -12 - +7
(källa SLU)
Detta kan ju tyckas anmärkningsvärt, men det beror så klart på foderstaterna. En tävlingshäst får mer foder och producerar därmed mer värme! Åringen växer mkt o maten går ffa till att växa och inte till att hålla värmen. Hö är det fodermedel som ger störst andel värme vid metabolismen. Lusern ger bara hälften så mkt värme och havre ger en tredjedel av vad hö ger. Man kan ju oxå konstatera att stalltemperatur sällan håller behaglig nivå för hästarna som vistas i stallet dygnet runt (okej, förhoppningsvis går de i hage oxå) utan är anpassad för hästägaren som befinner sig hos hästen 3 h /dag varav 1 h är ridandes och de andra 2 timmarna håller igång med mockning o dylikt men ändå vill ha en temp i stallet som gör att denne slipper ha vinterjackan på...

"Riktiga uteboxar" tex engelska boxar anser jag vara det bästa för hästar om de ska hållas i boxar. Naturligtvis måste man tänka på så att de har tillräckligt med grovfoder när det är kallt men föv ser jag bara positiva saker med uteboxar. Man behöver ju inte göra boxarna till isolerade lådor utan kontakt mellan hästarna, då har ju hästarna möjlighet till social samvaro fastän de är i en box.

Whiskey - vars häst bor i en stooor utebox med möjlighet att snusa på grannen:D

Om man tar andra delar av landet, där det inte blir -35 grader, för där förstår jag helt din synpunkt att man måste ha all päls i världen kvar för att djuret ska kunna hålla värmen.
Ja, om man tar andra delar av landet, finns det en mellanvariant, som brukar fungera för många. Att klippa mitt i pälssättningen, så hästen får en halvpäls, i sin tex spårklippning.

Precis, hade jag bott i södra delen av landet hade jag kanske kunnat tänka mej lösdrift.

Att rida i en bomlös sadel är som att rida barbacka. Du sitter rakt upp o ner på hästens rygg. Skillnaden är att du även har fram o bakvalv, samt stigbyglar. Du har alltså lite lättare att ta dig upp på hästen jämfört med att rida barbacka, du har även lite stöd fram o bak, vid snabba rörelser. Hästen har fri rörlighet i bogarna, ryttaren är inte låst i en position som i ordinära bomsadlar, utan tvingas att hitta sin balans o skaffa sig en bra sits.

Byter aldrig bort min bomlösa - bästa som hänt sadelvärlden på evigheter.

/Trötter

Jag har förresten också hört sadelmakare tycka till om bomlöst - inga positiva åsikter från deras sida.

Och detta kan ju inte ha NÅGONTING att göra med att de tillverkar och säljer bomsadlar :angel: ;)

I dagens hästvärld finns det två mycket populära fenomen som jag inte riktigt förstår mig på. Dessa två upplever jag är kombinationer som främst har de dåliga egenskaperna hos de två ursprungliga fenomenen..

Idag lutar ju utvecklingen inom hästsporten åt det naturliga. Allt ska ju vara så naturligt som möjligt. Och det tycker jag är bra. Fler lösdrifter åt djuren säger jag bara. Men detta leder till fler och fler "uppfinningar" och "påhitt" som kan ifrågasättas på många sätt - som varken är naturliga eller praktiska - enl vad jag kan förstå (än).

Först och främst har vi den så väl kända bomlösa sadeln. Där har vi kombinerat en sadel med "inte sadel". Alltså man vill undvika den hårda bommen på känsliga ryggar. Så långt är jag med, men av ngn anledning så påstår man att detta alltså skulle vara bättre än en bra barbacka sits. Jag ser det såhär:
Sadeln har ett grundsyfte - att fördela ryttarens vikt på hästens rygg för att minska påfrestningen. Men ur hästens synvinkel finns bara ett syfte och det är viktfördelningen. Sen sitter man även ganska stadigt i en sådan. Fördelningen av trycket sker med hjälp utav ffa en sak - bommen.
Barbackaridning belastar en liten yta åt gången. Men en bra barbackasits är mjuk och följsam efter som att ryttaren inte sitter fast på hästen. Därför fördelas trycket och det blir ingen stilla belastning på ett och samma ställe. Därav är det ett mycket bra alternativ för hästens del.

En bomlös sadel har alltså inte den fördel som är sadeln enda syfte - bommen.
Sadlen har fler syften som du själv också nämner ovan, att ge en stadigare sits åt ryttaren. Inte alla kan eller vill rida barbacka utan vill ha stöd. Det är inte bara hästen som ska ha det bra, ryttaren också. En ryttare som känner sig obekväm är inte bekväm för hästen att bära! :)

Och inte heller har den barbackasitsens enda anledning till varför en bom inte behövs - rörligheten och följsamheten. Vi har alltså en sadel som sitter fastspänd på hästen och inte fördelar ut vikten för att minska belatsning. Men man sitter ju stadigt iof.
Har du en bra padd under sadlen med kanaler, eller rejäla paneler under sadlen och sadlen är utformad på rätt sätt, så fördelar en bomfri trycket vid normal ridning riktigt bra. Hoppa högre höjder ska man däremot inte göra i en bomfri, det är det inte byggd för utan det krävs en bom för att fördela det trycket.

Sen har vi den ständigt återkommande uteboxen. Vilket är en kombination av box och lösdrift kan man kanske säga - eller utevistelse.
Boxen har många nackdelar. Det är påfrestande för hästens leder, ben och organ iom att hästen inte kan röra sig som den bör/är gjord för. Det hindrar också hästen från att hålla värmen genom rörelse och flockbeteende. Det löser vi genom att hålla en högre temperatur i stallet så att hästen klarar av att stå stilla.
Lösdrift är ju ett ultimat alternativ många gånger där hästen kan agera som den bör för sina organ och kropps skull. Och den klarar kylan genom att äta och röra sig, samt genom att stå tätt i flock.
Utebox då. Där har vi alltså uteslutit värmen som finns i ett stall, så att hästens leder och organ blir nerkylda. Sen kan den dessutom inte röra sig som i en lösdrift efter som att den stängs in på en liten yta. Detta innebär - nerkyld och stillastående häst, för även leder och ben tar skada av att bli nerkylda. Vid rörelse motverkas detta men om hästen står i box? Sen har den dessutom ingen flock att stå med - men iof boxväggar. Fördelen med utebox är väl att hästarna får frisk luft - vilket de också får i en lösdrift.
Vi har våra hästar i kallstall, samma temp som ute fast med väggar och tak då. Stallet är uppbyggt som vanligt fast utan innertak alltså öppet upp i nock med självdrag vid taket, och oisolerat. Självklart helt dragfritt nere vid hästarna! Hästarna har stora boxar 12-20 kvm och står på rejält med halm. Vi har aldrig haft en häst som frusit därinne på de åren stallet har funnits och vi varit där. Har tempat hästar som stått där över natten i minusgrader och de har haft helt normal temp. Hästarna mår jättebra i "vårt" stall och de går gärna in i sina boxar och är helt lugna (ligger ner och sover, äter jättebra, problemfria luftvägar osv.

Så nu när jag retat upp en massa fantaster (och icke-fantaster) av dessa fenomen - vad tycker ni? ;) Kan någon förklara vad jag inte förstått av dessa två saker, som gör att så många tar till sig det? Jag kanske har missat ngt, eller inte förstår, så informera mig gärna. :bow:

Jag har frågat och frågat men ingen kan ge mig några svar på detta - så jag testar att göra en tråd.

Lite av mina åsikter :) Jag har alltså bra erfarenheter av bomfria sadlar och kallstall, regelrätt utebox har jag aldrig provat.

Nu har jag inte läst de andra svaren, utan svarar utifrån ditt översta inlägg.

Om den bomlösa sadeln kan jag bara hålla med. Jag har visserligen ingen egen erfarenhet av denna, men jag kan inte heller se några fördelar med den (om någon så är de betydligt färre än bomsadeln).

Utebox då? Fram till för en vecka sedan hade jag en sträng uppfattning om utebox. Den var ungefär densamma som du har skrivit. Men jag har faktiskt ändrat mig efter att ha varit tvungen att ställa min fuxtant i en utebox. I hennes "uteboxstall" är det sju boxar på rad, mot en vägg så det bildar en stallgång vid hästarnas boxdärrar. Andra sidan, den som är utåt är helt stängd. Detta håller värmen väldigt bra (de som stårr där om vintrarna säger att vattnet aldrig fryst i vattenhinkarna om de inte varit kallare än ca -17 grader. Och då fryser ju vattenledningarna i stallet ändå... ;)

Att det skulle vara hämmande för leder och senor kan jag inte förstå? De har precis lika mycket hagvistelse som hästarna i innestallet. Hästarna står på halm och har något att pyssla med hela tiden. Får en stor grovfodergiva (hösilage) på kvällen och håller värmen när de äter. De täckas efter behov och temperatur. Och frisk luft gör bara hästarna gott. Vi har en häst som står där med kronisk bronkit och det har inte märkts en enda gång när han har stått i utestallet, han är dessutom ett fruset fullblod. ;)

Nej, jag hyllar utestallet (jag kanske ändrar mig till vintern när jag fryser ;)), men dissar bomlösa sadeln!

Alla sadelmakare är inte negativa till bomfria sadlar.

Det skrev jag inte heller. Men menade att de som har negativa åsikter om dem har säkerligen en åsikt färgad av att de själva försöker sälja bomsadlar ;)

Kallstall är i regel samma sak - alltså samma nackdelar. Fördelen där är att det blir mindre drag. Men jag skulle inte heller stalla upp i kallstall om jag inte hade en häst i behov utav det - tex en islandshäst. Jag vet inte om de kanske mår bättre av en svalare miljö men det anser ju en del.

Men, det finns ju stora skillander på kallstall också. Avser du oisolerade, glespanelade sådana eller stall med isolering och ventilation där det enda som skiljer från varmstall är att det inte finns mekanisk uppvärmning?!

Med min (ringa) erfarenhet kan jag se fördelar för de flesta stalltyper, så länge man inte generaliserar. Hästen/arnas behov och trivsel, vart stallet ligger och hur det är utformat etc. Och inte minst slutligen ett mänskligt perspektiv - de flesta av oss har hästen som en fritidssysselsättning trots allt.

Angående bomlösa sadlar så ser jag inga problem, eller att det skulle vara en kompromiss. Precis som en sadel med bom måste den dock passa individen. Själv ser jag det som ett komplement till min bomsadel.

Couldn't agree with you more... Heder åt dig! :bow:

Men de flesta sadelmakare säljer både bomsadlar och bomfria. (åtminstonde de jag träffar på)

Och INGEN av de jag träffar på - så det skiftar tydligen beroende på vart i landet man bor.

håller med dig om de bomlösa.
varför använda en sån när utvecklingen gått framåt och skapat en bomsadel?

sen att många säger att de har padd/bossor för att avlasta ryggraden, då kan ni ju lika gärna ha en bomsadel??
Det är ju bara ett enklare och billigare alternativ till en riktigt bra bomsadel.

Vi har en så kallad barbackasadel till vår nordsvensk. Det är en fårullsvojlock med stoppning fram och bak, sadelgjord och stigbyglar. Vi har den av fyra anledningar.

1) Jag kan inte rida i vanlig bomsadel då jag har problem med underlivet och får ont av en sådan sadel.
2) Jag och min sambo som är väldigt olika stora kan använda samma sadel.
3) Den passar alla hästar, endast sadelgjorden behöver bytas mellan mindre och större häst - så jag kan använda den om jag ska rida någon annans häst. Den passar ju även samma häst om den ändrar sig i kroppen och ökar o minskar i muskelmassa.
4) Den kostar komplett med sadelgjord, stigbyglar och stigläder + frakt bara drygt 3000 kr. Ny.

Vi har ridit med denna sadel i nästan ett år nu och inte märkt att det skulle påverka vår häst negativt på nåt sätt.

Jag gillar både bomlöst och utebox.

Varför? För att lösdrift i all ära, det är trevligt att ändå ha ett "stall" när hästarna t ex ska få kraftfoder och slipper slåss om det i hagen om man inte har någon bla lösning i själva lösdriften. blir lite varmare än ute dygnet runt = liiite mindre dåligt samvete om man rider hästen svettig och måste ställa ut den i minus 20 grader, brukar aldrig bli så kallt i uteboxarna om det finns fler hästar som värmer upp, plus att det är lättare med täckesbyten om hästarna släpps ut på morgonen och in på kvällen.
Ser många praktiska fördelar jämfört med lösdrift, för egen del. Men luftkvalitén blir klart mycket bättre än i vanligt stall vilket känns som en viktig detalj om man har hosthäst.

Bomlöst = för den som inte vill rida barbacka men inte heller i en hård sadel (eller som inte hittar en sadel som passar). Det finns som sagt bomlösa som fördelar trycket bra, med skillnaden att de är mer rörliga än med träbom, hästens rygg blir lite friare i rörelserna. De mjuka modellerna brukar dock både hästarna och min rumpa gilla bäst, trots mer punkttryck. Skulle lika gärna kunna använda barbackapad jämt, men samtidigt vill jag kunna använda stigbyglar vilket jag inte med gott samvete kan göra med barbackapad utan frihet för ryggraden.

Varför ska allt vara svart eller vitt?

KL

Jag vill bara ge en :bow: till i stort sett alla inlägg hittills i tråden! Ni är antingen för eller emot (eller något mellanting ;)), men ni säger inte "så är det, och därmed basta!" utan utvecklar era argument väl om varför ni tycker just si eller så. Ingen försöker pressa på någon annan dess tro, utan argumenterar bara sakligt varför man tycker det ena eller andra.

Starkt jobbat i en intressant tråd :banana:

/MosterMia, utan personlig erfarenhet av vare sig bomlöst eller utebox, och därför neutral :D

håller med dig om de bomlösa.
varför använda en sån när utvecklingen gått framåt och skapat en bomsadel?

sen att många säger att de har padd/bossor för att avlasta ryggraden, då kan ni ju lika gärna ha en bomsadel??
Det är ju bara ett enklare och billigare alternativ till en riktigt bra bomsadel.

Men det är ju redan några som konstaterat att vissa hästar inte kan ha bomsadel av en eller annan anledning? Ser inget fel i bomlösa sadlar - så länge hästen "säger" att den trivs med det.

Att ha bomsadel "lika gärna" som en bomlös bara för att man använder pad för att komma upp från ryggraden känns lite okunnigt att säga och har absolut inget med saken att göra. Att man har bomlös är ju för att man vill ha en flexibel "sadel" som följer hästens rygg - det gör inte en bomsadel hur du än vänder och vrider på det.

Exempel: Passar sadeln (bomsadel) när hästen står still i sadelgången så kan den omöjligen flexa med hästen när den höjer ryggen när den arbetar. Eller hur? Sen finns det också hästar som är alldeles för breda för bomsadlar, det finns helt enkelt ingen bomsadel på dagens marknad som passar bra. Ska man inte rida dessa då... eller?

Jag använder både bomsadel och bomlöst. Jag tycker nämligen bägge sadlar har sina fördelar och vill därför inte rata någon av dem!

Med den typen av bossor som Trekker Master har fördelar den vikten bättre än de modeller med t ex padd.

Fördelen är att hästen får utrymme att röra sig på ett helt annat sätt än med bomsadel, jag vet för vi rider både med bomlös och bomsadel.
Detta skulle jag vilja kalla Bullshit, men jag gör det inte!:D
I vilken ledd , vertikal eller horisontell ledd, får hästryggen mer utrymme att röra sej med en bomlös? I sidled är en hästrygg tämligen stel så en bomsadel påverkar inte alls rörelse i den ledden. Jag vill påstå att det är en villfarelse att hästen blir rörligare, det är bara en sak du fått för dej, för att rättfärdiga bruket av en sån eländigt dålig grej som en bomlös! Det finns nämligen ingen som helst forskning på området som styrker ditt påstående, mer än de " forskningsresultat " som bomlös-handlarna presenterar. Dessutom talat sunt förnuft emot bruket av en bomlös, så jag tror du ska sätta dej ner o fundera en stund! Med lite tur kanske du kommer på bättre tankar o till insikt!
mvh/ Bill

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 240
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal... 2
Svar
39
· Visningar
3 436
Senast: Pilot
·
Utrustning Någon som använder sig av den bomlösa sadeln Admiral Flex och vill komma med ett utlåtande gällande denna. Vänligen ange vilken typ av...
Svar
0
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka