I "dagens" bomlösa fastare modeller är det ju nästan en form av bom fast i plast/läder/gummi o dylikt. Tänkt att fördela trycket och ge en stomme i sadeln att bygga resten från.
Till de mjukare modellerna är det dels relativt fast material som "grund" som jag förstått det (att jämföra med en fastare barbackapad) och dels rekommenderas att använda tryckfördelande pad för att fördela ut trycket ytterligare. Tror att medelryttaren klarar sig med detta.
Faktum kvarstår att många hästar (och ryttare) verkar gilla bomlöst. Själv älskar jag de mjukare varianterna - hade t ex en Fitform som jag tog ur fram- och bakpommel ur och stoppade med handdukar för att få bort tryckrisken, och alla hästar jag provade den på verkade ta ut steget lite bättre och vara mer positiv till att höja ryggen vid ridningen. Samma sak som om jag hade ridit barbacka men med skillnaden att jag som ryttare har stigbyglar som hjälp för att hoppa upp och för att få något att stödja i om det behövs.
Upplever att hästarna inte bryr sig nämnvärt om det lite utfördelade punkttrycket som blir där man sitter, utan att det är värre om sadeln inte formar sig när hästen rör sig. Men det är bara min upplevelse, svårt att tala för hästarnas räkning!
Har som sagt "egentligen" inget emot bomsadlar men tycker det är skitsvårt att hitta bomsadlar som hästarna och jag trivs med. Eftersom det är rätt få hästar som behåller samma form på ryggen under ett helt ridpass och eftersom hästryggarna snabbt kan formas om ifall man har otur/tur
därav att jag själv är negativ till att köpa bomsadlar men inte negativ till bomsadlar rent allmänt - om andra använder det.
Förstår inte riktigt vad man kan ha emot bomlösa sadlar om man ser till det, bara för att man själv föredrar något annat betyder väl inte det att man behöver förkasta ett helt koncept? Knappast jämförbart med att vara gramanhatare eller anti skarpa bett, sporrar, spö osv