H
hopp_o_galopp
Sv: Uteboxar och bomlösa sadlar
Och det DU skriver skulle vi lika gärna kunna kalla BS tillbaka
Och det DU skriver skulle vi lika gärna kunna kalla BS tillbaka
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är du talesman för många? fast jag kallade det ju inte BS!Och det DU skriver skulle vi lika gärna kunna kalla BS tillbaka
Detta skulle jag vilja kalla Bullshit, men jag gör det inte!
I vilken ledd , vertikal eller horisontell ledd, får hästryggen mer utrymme att röra sej med en bomlös? I sidled är en hästrygg tämligen stel så en bomsadel påverkar inte alls rörelse i den ledden.
Först och främst har vi den så väl kända bomlösa sadeln. Där har vi kombinerat en sadel med "inte sadel". Alltså man vill undvika den hårda bommen på känsliga ryggar. Så långt är jag med, men av ngn anledning så påstår man att detta alltså skulle vara bättre än en bra barbacka sits. Jag ser det såhär:
Sadeln har ett grundsyfte - att fördela ryttarens vikt på hästens rygg för att minska påfrestningen. Men ur hästens synvinkel finns bara ett syfte och det är viktfördelningen. Sen sitter man även ganska stadigt i en sådan. Fördelningen av trycket sker med hjälp utav ffa en sak - bommen.
Barbackaridning belastar en liten yta åt gången. Men en bra barbackasits är mjuk och följsam efter som att ryttaren inte sitter fast på hästen. Därför fördelas trycket och det blir ingen stilla belastning på ett och samma ställe. Därav är det ett mycket bra alternativ för hästens del.
En bomlös sadel har alltså inte den fördel som är sadeln enda syfte - bommen. Och inte heller har den barbackasitsens enda anledning till varför en bom inte behövs - rörligheten och följsamheten. Vi har alltså en sadel som sitter fastspänd på hästen och inte fördelar ut vikten för att minska belatsning. Men man sitter ju stadigt iof.
kl
Mina hästar står i kallstall. Mitt stall är litet och bara mina två hästar ryms. De värmer upp rätt bra själva och ladugården i sig är lång och det är öppet upp i nock hela ladugårdslängan - bra rotation på luften och "självdrag" Hästarna har på sig täcke dygnet runt på vintern. Fri tillgång på hö inne i boxen.
Tycker det är suveränt, men det hade varit skönt för min egen del med ett uppvärmt stall. Sadelkammaren är dock uppvärmd - skönt!!
Detta skulle jag vilja kalla Bullshit, men jag gör det inte!
I vilken ledd , vertikal eller horisontell ledd, får hästryggen mer utrymme att röra sej med en bomlös? I sidled är en hästrygg tämligen stel så en bomsadel påverkar inte alls rörelse i den ledden. Jag vill påstå att det är en villfarelse att hästen blir rörligare, det är bara en sak du fått för dej, för att rättfärdiga bruket av en sån eländigt dålig grej som en bomlös! Det finns nämligen ingen som helst forskning på området som styrker ditt påstående, mer än de " forskningsresultat " som bomlös-handlarna presenterar. Dessutom talat sunt förnuft emot bruket av en bomlös, så jag tror du ska sätta dej ner o fundera en stund! Med lite tur kanske du kommer på bättre tankar o till insikt!
mvh/ Bill
Främsta nackdelen med uteboxar tycker jag är att vattnet fryser. Men jag tror att det är bra att ha t.ex. luckor på överdelen på boxarna så man kan stänga igen vid behov och jag tror inte det är bra för hästarna om det blir dragit där.
Ja, jag vet att det finns lösningar som man kan åtgärda dessa problem med t.ex. uppvärmda vattenkar eller vattenkoppar men det kostar ju en del också. Har man vanliga vattenhinkar och flera hästar i stallet blir det oftast lite varmare vilket gör att vattnet inte fryser.
Om man rider sin häst i korrekt form kommer överlinjen att ändras ganska mycket från stillastående i gången till bärande sin ryttare i form.
Och där följer den bomlösa sadeln med i hästens rörelse.
Men, en väl passande sadel är väl inte utprovad enbart på stallgången; det finns ju en vits med att sadeln pasar under arbete också.
Det ena utesluter inte det andra, och du behöver inte alltid jämföra och tro att allt är svart eller vitt. Med tanke på antalet modeller (både sadlar och hästar) så lär man finna för- och nackdelar som inte är applicerbara rakt av som en generell regel.