Ute eller innehund?

Sv: Ute eller innehund?

Men dåså, du säger ju det själv: RASEN spelar ingen roll, det är individen det handlar om. Alltså kan man inte fråga efter raser som trivs bättre utomhus, eftersom det är individuellt. Visst, en Husky kanske hellre är utomhus några timmar fler än en Malteser, men det handlar snarare om aktivitetsnivån. Den trivs inte bättre i en hundgård för det. Det är fortfarande en hund oavsett ras, och en hund vill vara nära sin familj.

Men tillbaka till kriterierna. Ni vill alltså ha en aktiv sällskapshund, modell mindre, som du kan ta med till stallet och han till skogen, och som inte fäller?

Det vet jag väl att storleken/rasen inte spelar någon roll på om den trivs bättre ute eller inne.. Det beror ju helt på hunden!
Det är Lhasa apso, Shih Tzu, dvärgpudel och maltezer, renrasig eller korsning som vi är mest intresserade av, då han tål dom..Det var mer lite olika ras förslag på hundar som kanske trivs bättre utomhus än inne i ett hus..

Alltså förlåt... men du säger ju emot dig själv fullständigt!

En ras som ska vara mycket ute är väl huskey samojed eller malamute i så fall. Ligger gärna i snön. Jättesnygga raser också. Schäfern är inte speciellt frusen av sig heller. Ska givetvis vara inne hos er också. De är ju familjemedlemmar och ska naturtligtvis gosas med.

Men de kräver nog mer än en "aktiv sällskapshund" skulle jag tro.

Som Apocalypsze ( jäkla namn att stava ;) ) skriver så passar sig varken Malamute eller Husky till vanlig aktiv sällskap...

Det är sant att dom trivs ute, men jag har då aldrig sett en malamute/husky som bor ute i i hundgård hela tiden förutom de som jobbar i spann dvs hela spannet bor ute i "egen" flock.

Har inte läst hela tråden:o men har någon föreslagit njuffen som utehund? Berner sennen skulle ju också passa. Leonberger....

Jag tycker inte man skaffar hund om den ska bo största delen i hundgård ( hukar mig för påhopp )

Att man har hunden några timmar på dagen i hundgård, istället för att vara innomhus köper jag.
Eller som jag skrev ovan, när det handlar om draghundar som bor och jobbar med sin flock ( m.f )

Men annars, nej !

Har läst lite bättre nu.

För det fösta så spelar det ingen roll för allergin hur mycket hunden fäller.

För det andra vill jag säga att ingen av de raser jag nämnde passa till att bara gå ute.

Hade jag haft möjlighet så hade min hund fått gå ute på stor tomt hela dagarna så mycket han vill men han hade alltid varit välkommen in.

Jag tycker inte man skaffar hund om den ska bo största delen i hundgård ( hukar mig för påhopp )

Att man har hunden några timmar på dagen i hundgård, istället för att vara innomhus köper jag.
Eller som jag skrev ovan, när det handlar om draghundar som bor och jobbar med sin flock ( m.f )

Men annars, nej !
Inget påhopp härifrån i alla fall;) Jag håller med fullständigt.

Sv:

jag håller verkligen med, skulle inte stå ut med tanken på att mina älsklingar satt ute i en hundgård hela nätterna.

om man skaffar hund vill man väl vara med den så mkt det bara går.

Sv:

jag håller verkligen med, skulle inte stå ut med tanken på att mina älsklingar satt ute i en hundgård hela nätterna.
om man skaffar hund vill man väl vara med den så mkt det bara går.
Ja precis, det verkar väldigt konstigt att skaffa sig hund med tanken att man ska stänga den ute ifrån flocken, dvs familjen - hunden är ju ett flockdjur och säkert mer beroende av den sociala samvaron än att vara utomhus så mycket som möjligt.

För det fösta så spelar det ingen roll för allergin hur mycket hunden fäller.

OT. Men det gör det visst, min mamma har allegi och tål inte min korthåriga fällande hund, men själva har dom en Pumi som hon inte har några problem med!

Även jag själv som har lindrig allegi känner av det mer vid fällning av båda mina hundar, dock mer av den korthåriga än långhåriga.

Hej hej! Som många andra skrivit här så tycker inte jag heller att man skaffar en hund som enbart ska bo i hundgård. Däremot hade du jue stor tomt åså så du kan vänja hunden redan som valp att vara ute mycket om dagarna och trivas ute.

Sen kan du begränsa området där den får vara inne. Inte vara i soffor, sovrummet m.m Utan ha en egen bädd till hunden åså så slipper man massa hundhår överallt.

Pudel är een jätte bra aktiv sällskapshund som många inte är allergiska emot. Finns i många storlekar.Lhasa apso(sorry för felstavning)har ju mycket päls å vad jag vet inte dom aktivaste hundarna heller. Kinesen är också allergivänlig:P och kanon trevliga hundar. Lite små kanske för ridturer iof. Finns en uppsjö av små terriers också som är ganska släthåriga men dom har ju en del jaktinstinkt.

Vinthundarna annars kanske. Vet inte riktigt hur mycket en whippet/Greyhound fäller. Finns nog bättre folk än mej att svara på det.

haha Svammmel!:P Jag är trött:P
Lycka till:)

Men det är ju inte håret man är allergisk mot:confused:

Mig veterligen finns det två olika allergier när det gäller pälsdjur, det är därför vissa t ex tål Curlyhästar och andra inte eller t ex Pudel som ska ha en mildrande effekt om man vanligtvis är allergisk.

Jag uttryckte mig kanske lite fel.. Sorry, väldigt trött:o
Vi vill ha en aktiv sällskaps hund att kunna ha med oss nästan överallt!
Det jag menade med utehund var en hund att ha i hundgård med en rejäl hundkoja.

Varför inte en borderterrier? De kan hänga med precis överallt, och det står ju tom i rastandarden att de ska kunna följa med en ryttare till häst en hel dag.

De kan bo i hundgård och älskar att promenera. Men också världens kelgrisar och ena riktiga soffpotatisar. Hårar inte alls.

//Gilly

Senast ändrad av en moderator:

Håller med!
Vi har just byggt en hundgård, det fungerar super.
Vi ville hägna in hela tomten, men har man nästan 2 ha gräsmatta är det lite svårt..:smirk: Vi har istället en stoor hundgård där vi kan släppa ut dom och kissa osv. De går aldrig där mer än högst en timme i taget och absolut inte på natten.

Tycker att det är synd när många hundar går i hundgård dygnet runt året runt och får heller inte komma ut på promenader..:( Men som sagt, det finns folk som sköter det bra.

//Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar