Ute eller innehund?

S

Spikkeltje

Någon som har ute hund? vad kan ni rekommendera för ras?
Har inte bestämt oss om vi ska ha en inne hund eller ute hund..
Min sambo vill ha en hund att ha med sig i skogen och jag vill ha en att ha med i stallet och när jag rider:rofl:
Vore jättebra med en kombination:bump:
Om det blir inne hund blir det nog Lhasa apso, Shithzu eller något liknande, korsning gör inget..
Ute hund vet inte riktigt.. Förslag:banana:

Sv: Ute eller innehund?

Jag tror att hon menar en hund som bor inne på heltid eller en som bor i tex hundgård.

Ni ska skaffa er en ras som uppfyller de kriterier ni vill att eran hund ska göra. Ska din gubbe jaga med hunden i skogen, eller bara gå promenader. Om du vill att hunden ska följa med på ridturer så är det nog bättre att skaffa någonting större och livligare än en shitz su eller en lhasa apso.

Gör ett sånt där test där man skriver ner vad man söker och så väljer datorn ut några raser till dej som skulle passa. Nu har jag inte länken men det finns säkert andra på Buke som har.

Någon som har ute hund? vad kan ni rekommendera för ras?
Har inte bestämt oss om vi ska ha en inne hund eller ute hund..
Min sambo vill ha en hund att ha med sig i skogen och jag vill ha en att ha med i stallet och när jag rider:rofl:
Vore jättebra med en kombination:bump:
Om det blir inne hund blir det nog Lhasa apso, Shithzu eller något liknande, korsning gör inget..
Ute hund vet inte riktigt.. Förslag:banana:

Ja inne-/utehund är en felställd fråga som du säkert redan noterat. Om det är en jakt-/sällskapshund du menar så finns det många aspekter att titta på. Gemensamt för alla hundar är dock att de mår bäst i flock - antingen med sina artfränder eller människan.

Vill din karl ha en jakthund? Vad vill han jaga med den i så fall? Har han tidigare erfarenhet av att fostra hund? Hur mycket jagar han? Det finns en uppsjö av olika jakthundar passande för olika typer av jakt. Vissa är väldigt mångsidiga, men i gengäld brukar det vara en svårare väg till en fungerande jakthund. Det man som intresserad jägare utan erfarenhet av hunduppfostran kan satsa på är springer. Det är en stötande och apporterande ras av hygglig storlek, lättfostrad med känsla för att inte gå för långt ut.

Misslyckas man med att få springern att jaga på rätt sätt (leta vilt, stöta upp det, stanna) får man ofta en hygglig kortdrivare. Inte vad jag egentligen rekommenderar, men det är ju bra om man kan använda hunden trots att man misslyckats med det som var tänkt. Lyckas man med jaktträningen har man en strålande hund både jakt och sällskapsmässigt. En rättjagande springer fungerar utmärkt att ha med lös på ridturer eftersom den har lydnaden och stadgan att stanna vid uppsprång/uppflog. Att de dessutom är mysiga att gosa i soffan med gör inte saken sämre. Det är dock ingen hund som skulle gilla att bo ute ensam i en hundgård, utan det är en ras som vill vara med sina människor så mycket det bara går.

Du skrev att en blandras går lika bra. Vill du vara så säker du kan på att den hund du köper ska leva ett friskt liv och att du får hjälp av din uppfödare när du behöver det, bör du vända dig till en etablerad uppfödare. En som har koll på sina avelsdjur i flera led, och där tidigare valpköpare är nöjda med både hundar och den uppbackning de fått efter köpet. Att köpa hund är inte som att köpa en bok. En bok kan man välja att köpa inbunden eller pocket och det är ändå samma innehåll, det är bara lite "lull lull" som skiljer. Med hundar kan man få en väldigt obehaglig överrraskning när hunden man älskar visar sig ha mentala störningar eller sjukdomar som överskuggar vardagen, och kanske förkortar livet.

Alla renrasuppfödare är inte bra, men du kan kolla upp dem. Det är något du inte kan göra med en blandisuppfödare. I bästa fall kan du träffa mamman och pappan till valpen, men vad de nedärver har du väldigt lite koll på.

:bow: Mycket bra skrivet.

Till TS: hur hundvan är du sedan innan? Är du medveten om all den tid en Lhasa Apso eller Shih Tzu tar upp i form av enbart pälsvård?
Och vad menar du med inne-/utehund? :confused:

Jag uttryckte mig kanske lite fel.. Sorry, väldigt trött:o
Vi vill ha en aktiv sällskaps hund att kunna ha med oss nästan överallt!
Det jag menade med utehund var en hund att ha i hundgård med en rejäl hundkoja.
Jag har haft hund sen jag var liten har även hund nu.. en Lhasa apso
som bor hos min mamma. Då hon inte skulle trivas med att flytta ifrån sina kompisar, min mamma har en stor blandras och en shih Tzu så jag är van vid sådana raser och vad som krävs för att sköta dom..
Men jag har aldrig haft utehund.. Vi är INTE intresserad av att jaga.

Men varför skulle ni inte kunna ha hunden inne, oavsett ras?

Ville väl egentligen bara få lite olika tips på hundraser som trivs bättre utomhus.. Hundvan är jag.
Har haft både stora och små hundar, mest blandraser..
Vi bor i ett stort hus med en jättetomt, så det är varken brist på plats eller vana. Var mest nyfiken

Jo jag har förstått att du är hundvan, det var bara inte frågan som jag förstod mig på. En hund vill oftast vara där familjen är helt enkelt, och ska ni inte ha mer än en låter det ju ytterst onödigt att den skulle behöva få gå ensam i en hundgård om den lika gärna kunde få vara inne.

Då min sambo är lite allergisk är det bättre med en liten hund som han kan tåla att ha inomhus och som fäller minimalt.
Han tål våra hundar utmärkt och dom två små fäller inte..
Det är däför..

Blir det ute hund blir det två stycken.. Är ite emot att ha en hund helt själv..
Sorry jag är på lite dåligt humör idag.. inget personligt om jag verkar putt:bump:

Vi är INTE intresserad av att jaga.

Då faller ju alla jakthundar bort till att börja med :cool:

Dessutom, så bör alla hundar (oavsett ras) få vara familjemedlemmar också..

Våra jakthundar är mycket ute i sina hundgårdar och de trivs bra med det, MEN de är även våra familjemedlemmar och får sin dagliga skötsel, omsorg, kel, träning osv.
De ligger gärna och gonar sig i sängen eller kryper upp i knä om man sitter i soffan.

Ska ni bara ha hunden utomhus, tycker jag inte alls att ni ska skaffa hund faktiskt :cool:

Men om det är bättre varför ville du då ha förslag på "utehundar"?
Ni söker alltså en aktiv sällskapshund modell mindre som inte fäller, det finns hur många små hundraser som helst. Bara för att man vill ha en aktiv hundras betyder ju inte det att det bara finns stora hundar att välja på? :confused:

Är din man allergisk, titta efter en hundras som inte fäller mycket helt enkelt. Om den är stor eller liten spelar väl ingen roll eftersom ni har stort hus? Varför ska hunden behöva bo ute bara för att den är stor? :crazy:

Det finns ju knappast två uppdelningar bland hundraserna med kategorier "innehund" eller "utehund".

Senast ändrad av en moderator:

Om vi skaffar ute hund kommer den ju att få va inne oxå och få kärlek, omsorg mm. men inte ligga i möbler och "bo" inne.. Dessotom har vi stor tomt att springa på så hundgården är endast för natten om man säger så.. Detta är bara funderingar jag har... Det är till 90% säkert att vi skaffar en innehund men jag ville bara veta vilka sorts raser som var mer lämpade att bo i hundgård..

Vi tittar mest på småhundar men det var OM vi ville haft stor hund.. men vi är mest inne på Lhasa apso, Shih Tzu, dvärgpudel och maltezer, renrasig eller korsning spelar ingen roll..

Men snälla, vad är det som säger att det finns raser som är mer lämpade att bo i hundgård!? Något sådan uppdelning finns inte, det är en hund och inte en kanin.

Strunta i detta "inne-/utehund", sätt er ner istället och skriv upp era kriterier för hur ni vill att hunden ska vara, t ex aktiv, inte fälla osv.

STORLEKEN spelar ingen roll, du sa ju själv att ni hade stort hus och stor tomt. Bara för att en hundras är stor betyder inte det att den trivs bättre utomhus.

Är din man allergisk ska ni titta efter raser som inte fäller! där spelar storleken ingen roll, det finns små hundraser som fäller likväl som det finns stora hundraser som fället och viceversa givetvis.

Min sambos föräldrar har en Rottweiler/ pyreene korsning..
Han är stor och har rejäl päls.. Han trivs inte inne, släpper man in honom tar det 5 min sen ska han ut, då är han lycklig.. Det är väl något sådant jag menar med utehund.. Jaja skulle kanske inte lagt in denna tråden, känns som det blev missförstånd från första början..:(

Det vet jag väl att storleken/rasen inte spelar någon roll på om den trivs bättre ute eller inne.. Det beror ju helt på hunden!
Det är Lhasa apso, Shih Tzu, dvärgpudel och maltezer, renrasig eller korsning som vi är mest intresserade av, då han tål dom..Det var mer lite olika ras förslag på hundar som kanske trivs bättre utomhus än inne i ett hus..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar