ute eller inne?

Sv: ute eller inne?

Nu förstår jag inte, varför vill inte ponnyn vara inne? Börja där
först och främst. Är han utan kompisar, saknar han någon annan
som är ute? Har han otrevliga kompisar, som nafsar och biter mot
honom. Här har väl du lite att jobba med. Om din ponny vill gå till
höger och du till vänster får ponnyn bestämma då oxå. Vill han inte
gå in genom dörren eller var är problemet? :idea:

nej han e ledaren i flocken så han blir inte "mobbad".
han e ju inne när jag gör iordning honom, men när han har stått inne för länge så blir han åtålig och vill ut.. han vill helt enkelt inte vara inne i en liten box nästan halva dygnet:idea: ..
nja att låta en häst göra som den vill och att se till att den mår bra tycker inte jag e samma sak.. eftersom att han inte vill vara inne och trivs bäst ute så försöker jag att göra så att han ska få ha det så för att må bra, visst kan han må bra om han står på box också, men han mår ju bättre av att vara ute nu när han visar det så tydligt. han e ju inte dum i ngn hantering bara för att han vill vara ute:crazy: ..
tack för svaren!

Glöm inte blås-aspekten när ni pratar presenningar...

Jag tror inte det finns många hästar som skulle ställa sig under ett fladdrande spektakel för att söka skydd. Och det är ju just när det blåser som allra värst som skyddet kan behöva användas.
Kanske om man spänner det väldigt hårt, men jag skulle ändå inte chansa.
En ligghall är en investering och håller i många år.
Satsa på en rejäl istället, så vet du att din häst verkligen har skydd oavsett du är där eller inte.

Lycka till med bygget!

/Jossan

Senast ändrad av en moderator:

Någon som vet vart man kan få tag på färdiga ligghallar...?

Jag tror inte det finns många hästar som skulle ställa sig under ett fladdrande spektakel för att söka skydd. Och det är ju just när det blåser som allra värst som skyddet kan behöva användas.

Tänkte just på detta. Mina två hästar har en rejäl ligghall (30 m2) med gjutet golv och plåttak och permanentbädd på spån. Där ligger de och sover varje natt på vintern:smirk: . Ändå är de ytterst tveksamma att ställa sig i skyddet när det blåser och regnar mycket, för att regnet låter, och grenar på träd som står nära rasslar på plåttaket. Därför har de oftast regntäcken på vid oväder:p .
Jag har många gånger efter att jag märkte det här funderat på hur en häst i ett vanligt stall med likadant tak känner sig, när den hör dessa "skrämmande" ljud men är instängd och inte kan fly:eek: .

Så bygg en ordentlig ligghall från början, isolera gärna taket med så det låter mindre! Det vinner både du och hästen på!;)

Nu förstår jag inte, varför vill inte ponnyn vara inne? Börja där
först och främst. Är han utan kompisar, saknar han någon annan
som är ute? Har han otrevliga kompisar, som nafsar och biter mot
honom. Här har väl du lite att jobba med. Om din ponny vill gå till
höger och du till vänster får ponnyn bestämma då oxå. Vill han inte
gå in genom dörren eller var är problemet? :idea:

Det kan ju faktiskt vara så att den inte gillar att vara instängd flera timmar i sträck :idea: Det är ju ändå stäppdjur detta...
Min valack är inte rädd för att vara inne, men han vet väl att det blir tråkigt och dålig luft inne... Han visar iaf tydligt att han vill vara ute, och då ska man väl lyssna på hästen? Inte tvingar du din häst att ha en sadel som han visar att han inte gillar? :confused:

Hej

Vi har en shettis hemma som går ute året runt utan vindskydd och har gjort i flera år, då han inte vill vara instängd i stallet. I hagen har han skog och kuperad terräng som erbjuder vindskydd (vi har ingen halm utlagt).

Han får gå in om han vill och det gör han kanske 3 ggr om året, då endast när det är snöblask på gång. När man kommer för att kvällsfodra hö står han vid grinden och säger till om han vill in.
Andra gånger om han är rädd att man ska ta in honom trots att han inte vill, håller han sig borta tills fodringen är klar (och kommer fram och äter lite senare). Han har själv stenkoll på vädret och när det ska bli omslag.

Vi har flera ggr känt på pälsen under vintern och sticker man in handen så är han jätte varm o go därunder, även om han nästan kan ha frost och is längst ut.

Från och med i år kommer han dock att gå på lösdrift med möjlighet att gå in på logen med våra andra hästar eftersom vi håller på att bygga om stallet (dom har inte gått på lösdrift tidigare).

Jag är medveten om att vi bryter mot lagen men det bryr jag mig inte om. JAG vet vad som är bra för min shettis, därför låter jag han vara ute när han vill. Han är 30+ och har rätt att bestämma själv tycker jag!

Så linnsan, om din ponny mår bäst av att vara ute så låt han vara det! Se bara till att ni kollar av om han ändrar sig och vill in och att han sätter tillräckligt med päls o så. Du känner din ponny bäst själv! Lycka till!

// Tokan

jo, jag har också tänkt på det om att hästen känner vad det e för väder på gång.
ja så länge han vill gå ute så får han väl det:angel:
andledningen till att jag inte vill köpa en dyr ligghall e ju för att jag ska börja gymnasiet nästa höst och då så ska både ja och pållen flytta:) och så e det ju inte mitt stall så då e de ju som att köpa en ligghall till min kompis och det känns ju lite väl dyrt för min plånbok.;)
vi kom ju på att vi skulle kunna öppna upp till stallet så att de skulle kunna gå in där om de skulle vilja, men jag vet inte hur glada min kompis och hennes föräldrar var i den ideén. hoppas på det bästa:) :bow:

Det kan ju faktiskt vara så att den inte gillar att vara instängd flera timmar i sträck :idea: Det är ju ändå stäppdjur detta...
Min valack är inte rädd för att vara inne, men han vet väl att det blir tråkigt och dålig luft inne... Han visar iaf tydligt att han vill vara ute, och då ska man väl lyssna på hästen? Inte tvingar du din häst att ha en sadel som han visar att han inte gillar? :confused:

Själv har jag en dam som blir helt hysterisk om hon blir instängd i en box - inte för att hon är klaustrofobisk eller nånting sånt alls, hon vill bara tala om att hon vill vara ute - kunna gå ut och in som hon vill :)
Hon är uppväxt med att vara uppstallad med box, men från den dagen hon fick gå på lösdrift har hon inte velat göra nåt annat. :p

EN av hästarna jag har kom till oss förra sommaren. Då hade han aldrig gått på lösdrift, utan var travare som stått i storstall och varit van att gå in varje natt. Nu har han gått ute i 7 månader, och iförr går fick han lov att vara inne då han fått en spruta i en led.
Han var nöjd nån timme eller så, men sen var han helt förbytt, och på kvällen när jag skulle göra iordning boxen så VÄGRADE han gå in i den igen. Fick ju in honom tillslut, men han visade klart och tydliget sitt missnöje med diverse olater.....
Dagen efter då han kom ut, var han som om han stått inne och inte sett en hage på ett halvår...:smirk:

Visst vill du bryta mot lagen så ha hästen ute, MEN om du blir anmäld kan du få problem. Bryter man mot lagen får man oxå ta konsekvensen. O ftersom du är mindreårig så antar jag att dina föräldrar står som ägare på hästen, se till i så fall att de får veta att deras häst befinner sig utomhus olagligt.

EN av hästarna jag har kom till oss förra sommaren. Då hade han aldrig gått på lösdrift, utan var travare som stått i storstall och varit van att gå in varje natt. Nu har han gått ute i 7 månader, och iförr går fick han lov att vara inne då han fått en spruta i en led.
Han var nöjd nån timme eller så, men sen var han helt förbytt, och på kvällen när jag skulle göra iordning boxen så VÄGRADE han gå in i den igen. Fick ju in honom tillslut, men han visade klart och tydliget sitt missnöje med diverse olater.....
Dagen efter då han kom ut, var han som om han stått inne och inte sett en hage på ett halvår...:smirk:

Kul med sånna reaktioner :)
Min andra häst, är också en travare , också uppväxt i storstall och fick gå in i box tidigt på kvällarna. Han har nu stått hos oss i 2 år, på lösdrift och har blivit en helt annan häst :)
Vi pratar alltså om pållen som växte upp med att stå i fyrkantig hage med hjärnrörsstaket.. utan hagkompis. När han sedan för första gången i sitt liv bytte stall , så fick han en hage med skog och kompisar.. och han var RÄDD för skogen! Då har man haft en tragisk uppväxt.. :crazy:
Numera så bor han som sagt hos oss sen 2 år tillbaka, och älskar the wild life med lösdrift och skog och allt ;) Visst kan han stå i box, men han visar att han inte vill. Och han behöver inte - för vi har inga :p
Hans temprament har också blivit trevligare , det är stor skillnad på före och efter - tycker f.d ägare med.

Är jag den enda som har hästar som älskar att ha en ligghall att gå in och mysa i?

Är jag den enda som har hästar som älskar att ha en ligghall att gå in och mysa i?

Men , har du inte läst alla svar? :)

Vi är ju flera här med lösdrift och ligghall :)
Mina går in en stund varje eftermiddag/kväll nån gång mellan 17-19, går de in varje dag och vilar en stund. Är det alldeles för drygt väder så går de in i ligghallen ändå oavsett tid på dygnet, men just att de har gjort det till en vana att gå in då är lite kul att se.
Men annars är de duktiga på att söka skydd i skogen annars,
fast idag har de stått ute i spöregnet väldigt länge och fridfullt tuggat hö vid foderbordet :)

vi släppte dem i den nya hagen i förrgår, och det var mycket mera skog än vad jag trott..det måste ha varit minst 1 ha skog + åkrarna och mycket bra skog dessutom:p .. det var naturliga vindskydd överallt.. en massa granar som ger bra skydd m.m..
får se hur det blir.. om han vill vara ute så får han det, om inte så får han komma in;)
tack för svaren!

Kul med sånna reaktioner :)
Min andra häst, är också en travare , också uppväxt i storstall och fick gå in i box tidigt på kvällarna. Han har nu stått hos oss i 2 år, på lösdrift och har blivit en helt annan häst :)
Vi pratar alltså om pållen som växte upp med att stå i fyrkantig hage med hjärnrörsstaket.. utan hagkompis. När han sedan för första gången i sitt liv bytte stall , så fick han en hage med skog och kompisar.. och han var RÄDD för skogen! Då har man haft en tragisk uppväxt.. :crazy:
Numera så bor han som sagt hos oss sen 2 år tillbaka, och älskar the wild life med lösdrift och skog och allt ;) Visst kan han stå i box, men han visar att han inte vill. Och han behöver inte - för vi har inga :p
Hans temprament har också blivit trevligare , det är stor skillnad på före och efter - tycker f.d ägare med.

Ja visst är det underbart att se?:)
Och min var en riktig nervös rackare också. Nu är han en helt annan häst. Blev nästan förvånad då vi var hos ET sist då han berömde och sa vilken snäll häst det var!:love: Det skulle ingen sagt för ett år sen....
Och folk undrar hur hästarna blir så snälla här...ja, dom få vara ute jämt. De behöööver inte dra sig till med olater pga av de tex är uttråkade.

Iförrgår kom det en ny kille hit. Han har aldrig varit ute en natt. Sista tiden har han stått i en sandhage på en travbana, men innan det hade han nog större hage, men inga tex stall eller skydd. Och OJ, vad han mös när han fick stå under det där!:) Så första natten var han inne, men inatt ute. Och imorse, ja då syntes inte ett spår av honom. Alla andra hästar stod ju uppe och väntade på mat, men han dök inte upp. Jaha, då blev man orolig och fick gå längre ner och leta, ja minsann, där var han låååångt inne i skogen :p Det där tyckte ju han var superskoj!

jag har hästar som älskar sin ligghall, men bara på sommaren.
då står de där inne hela dagen och gömmer sig för sol och insekter. Det verkar vara toppen för dom, men mycket jobb att hålla rent för oss.

så här på hösten så tar de bara en tupplur mitt i natten tror jag.
ser att det är "bäddat" men inte en häst inom synhåll. de har fullt upp att rensa det sista i hagarna tror jag.

Mina hästar går in i ligghallen flera gånger varje dygn,men nåt som är ganska lustigt är att dem är ute när jag tycker att det borde vara skönast inne (typ regn,blötsnö,blåsigt osv) och så är dem inne när jag tycker att det borde vara skönast ute...där ser man hur det blir när dem får välja själva,efter 25 år tillsammans med hästar så har jag äntligen fattat hur "dem vill leva".
Tycker inte nån ska bryta mot lagar,det är bara så att det SKA finnas en torr och vindskyddad plats för varje häst,om hästen väljer att gå in i ligghallen eller ej är ointressant...
Vi ska vara rädda om våra djurskyddslagar,dem finns till för att värna om våra djur! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 214
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025