ute eller inne?

linnsan

Trådstartare
jag har en ponny som inte vill vara inne. vi har ingen ligghall men ska kanske bygga en (det är inte mitt stall) men kan jag ha honom ute i vinter ändå OM han själv vill det?
vinter hagen är på 3 åkrar och så har de skog som de kan söka skydd i. jag har täcke som jag kan lägga på om det skulle bli allt för dåligt väder och han fortfarande inte skulle vilja komma in. han ska inte klippas men han arbetas normalt. ska självklart få frittilgång på hösilage under natten men på dagen blir det nog begränsat, men de kommer att ha fritt på halm under alla dygnets timmar. vad tror ni? kan han vara ute om HAN vill.
tacksam för svar!:)

Sv: ute eller inne?

Det är lag på att hästen måste ha ligghall om den ska vara ute dygnet runt under vintern. Det finns färdiga ligghallar och vindskydd att köpa som går snabbt att sätta upp. Kanske skulle vara en lösning?

jo jag skulle gärna ha en ligghall men det e inte ja som bestämmer:idea: ..men om han nu får välja, kan man då ha honom ute?:confused:

Han måste ha möjlighet att gå in om han vill. Alltså en öppen dörr till ligghall eller stall.

Spelar ingen roll om folk tycker att din häst kan gå ute ändå, för lagen finns och man MÅSTE ha ligghall oavsett om hästen aldrig går in där självmant.

KL

Ja, det är ju lag på vindskydd (skog räknas inte) och torr plats att ligga på. slå upp ett skjul. Det behöver inte vara så märkvärdigt! Vi byggde ett skjul på två dagar, tre väggar, tak och bra underlag med en torv/halm bädd. Står än idag efter 6 år!

//Julia

Oklippta hästar är väl ägnade att vara ute dygnet runt. Mina egna har en jättefin nybyggd ligghall som de inte gick in i på hela vintern. Men förutom att det är lag på ligghall så känns det bra att de har möjlighet att gå in. Då slipper man vakna på natten vid snöstorm och undra om de fryser. Fast mina gick inte in då heller. HH

Vår häst gick på lösdrift som unghäst. Hästarna fick alltid kvällsmat inne. De åt den och låg sedan och sov en stund. Men klockan fyra på natten kunde de vara ute igen, mitt i smällkalla vintern! Jag skulle jättegärna ha hästen på lösdrift om det var möjligt.

jo, jag vet om lagen. men jag undrade om ngn hade några åsikter.

åsikter om vadå? att bryta mot lagen?

Jag tycker att hästar ska gå ute dygnet runt, men det måste finnas någonstans att ligga torrt och komma undan från vinden. DET är min åsikt. Den stämmer även överens med lagen...

En lag är en lag, skulle aldrig rekomendra någon att bryta mot lagen, det är lite som man skulle säga till sin vän ha inte bilbälte och kör gärna förfort...Eller har jag fel? Jag skulle inte ha mina hästar ute om det inte fanns en ligghall, dom måste få ha en torr plats att ligga på om dom vill eller kunna gå under tak om det skulle blåsa upp en snöstorm under natten.
Nu skulle min häst frysa bort om han skulle gå på lösdrift han äv väldigt känslig mot kyla spec om det blåser, snöar eller är snöstorm. Han blir alldeles stel och kantig om han fått vara ute förlänge om det är dåligt väder. Vet att han inte bara vill komma in för att få mat eftersom vi har fri tillgång till hösilage hela dygnet och dom är lunch kraften ute och går in någon timme före kvälls kraften. Hade jag en häst som inte frös och var känslig mot väder och vind, skulle jag med fördel ha hästarna på lösdrift med ligghall.

jo, jag vet om lagen. men jag undrade om ngn hade några åsikter.

Som andra har sagt: Det är lag på ligghall. Det spelar ingen roll vad hästen VILL. Dessutom kanske han VILL vara ute de tider du är där, men hur vet du att han inte står och VILL IN mitt i natten? Det är ju det som är problemet, man kan bara säga att hästen kan göra som den vill om den har möjlighet att välja PRECIS när den vill.

Min valack vill inte att jag lämnar honom i stallet, för då finns risken att han blir inne hela natten, och det vill han INTE :crazy:
Därför har vi en ligghall, jag tror inte han är där alls, för jag ser honom inte där. Men för allt vad jag vet kan han ju ligga där och snusa hela natten :p

Skaffa ligghall, det finns billiga och enkla sätt att ge din häst valmöjlighet. Oavsett vad lagen säger tycker jag att man är skyldig sin häst det, ett val.

ja jag har haft hästarna inne alltid men nu har jag flyttat och har byggt en ligghall i vår trädgård med en lagom stor hage till har ett fält brevid som dom kan springa på på dagarna med en liten skog.
jag är jätte nöjd med mitt stall har ju allt där sadekkammare foderkammare och höloft . rekomenderar detta till alla . ska försöka sätta in bilder på det ,måste ha hjälp, :confused: :love: :p

om vi nu säger att det inte hade varit lag på att ha en ligghall och det skulle bli snöstorm under natten så skulle jag isåfall åka dit och ta in honom. undrade bara vad andra tyckte om lagen..om man skulle kunna ha ett naturligt vindskydd (som då är lika tort som ett vanligt) som exempelvis skog..ska tjata på min kompis och hennes föräldrar att vi sak sätta upp ett vindskydd..
tror ni att detta vindskyddet godkänns: gjort av pressening med 3 väggar och tak som man skulle kunna spänna fast mellan träden:)
+ halm inne i ligghallen.
tacksam för alla svaren:)

om vi nu säger att det inte hade varit lag på att ha en ligghall och det skulle bli snöstorm under natten så skulle jag isåfall åka dit och ta in honom. undrade bara vad andra tyckte om lagen..om man skulle kunna ha ett naturligt vindskydd (som då är lika tort som ett vanligt) som exempelvis skog..ska tjata på min kompis och hennes föräldrar att vi sak sätta upp ett vindskydd..
tror ni att detta vindskyddet godkänns: gjort av pressening med 3 väggar och tak som man skulle kunna spänna fast mellan träden:)

Det duger inte att du åker dit när det blir snöstorm... dessutom, har du en dåligt-väder-väckarklocka som väcker dig mitt i natten när hästen måste in? Dessutom handlar det om att hästen ska kunna välja. DU vet väl inte när han känner att han behöver gå in? Det kanske räcker med pyttelite regn och vind för att han ska frysa? Eller så vill han inte lägga sig och vila om det är lerigt och blött på marken...
Nu ligger ju min valack ogenerat och sover i lera :o :crazy: men han har ett VAL, han kan lägga sig i halmen om han vill. Då är det ok.

Jag skulle tro att pressenningsväggar (3 st) och tak, med halm inuti borde kvalificera sig som vindskydd. Se till bara att ni sätter det på ett ställe som är väldränerat, så det inte samlas en vattenpöl där när det regnar. Ring din kommun(djurskyddsinspektören) och hör om det duger! :idea:

okej, ja min pålle sover också överallt..ska prata med min kompis ikväll angående presseningsvindskyddet.
långt ord:angel: ..
tack för svaren:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 214
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025