Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstforum

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: skolförvirring

Om du läser överskriften - så heter det klassisk ridkonst - det har jag inte tappat intresset för

Tydligen definierar vi forumets innehåll olika.

"Klassisk Ridkonst
(Diskussioner om det som brukar benämnas barockridning, akademisk ridkonst och klassisk ridkonst. Huvudmoderator: IngelaH)"

Tydligen definierar vi forumets innehåll olika.

"Klassisk Ridkonst
(Diskussioner om det som brukar benämnas barockridning, akademisk ridkonst och klassisk ridkonst. Huvudmoderator: IngelaH)"

Vad vill du med frågan:confused:

Menar du att om jag inte rider western tex så har jag inte på det forumet att göra:confused: Vem bestämmer det?

Dessutom är inte "klassisk ridskonst" detsamma som AR och det står ju "och klassisk ridkonst" såvitt jag kan se.

Menar du att om jag inte rider western tex så har jag inte på det forumet att göra:confused: Vem bestämmer det?

Dessutom är inte "klassisk ridskonst" detsamma som AR och det står ju "och klassisk ridkonst" såvitt jag kan se.

*Knapplån*

Helt rätt! MEN!!! Klassisk Ridkonst är inte ENBART den Klassiska dressyrläran som alla andra förutom vi AR-are håller på med. Utan som jag tidigare har skrivit i faq-en. Klassisk Ridkonst är en sammanslagning av AR och Klassisk Dressyr (Klassisk Dressyr + Akademisk Ridkonst = Klassisk Ridkonst), vilket alltså innefattar olika stammars åsikter. Men bara för att en stam tycker si, så betyder det inte att en annan stam inte får tycka så.

End of discussion.

Mvh

IngelaH
moderator
(Som skruvar på hornen igen och tar fram de röda korten)

Senast ändrad:

Tja, jag skulle tycka det var onödigt om du kom in på westernforumet för att undervisa westernryttarna i hur fel de har.

Diskussionerna här kan ju aldrig komma någonstans när alla diskuterar utifrån sin egen utgångspunkt.
Men att dra in TR här som tydligen görs, det begriper jag inte. Det hör ju till tävlingsdressyren.

Nåja.
Det lär inte ge mig något att lägga mig i debatterna. Jag begriper faktiskt inte speciellt mycket av det ni skriver. Är bara förundrad över vad folk verkar ha för motiv.

så du menar att AR:arna aldrig är inne på tävlingsforumet och debatterar? :angel:

jag följer tråden med intresse men har slutat att lägga mig i. ser inte riktigt produktiviteten i dina frågor, kan du inte vara med och bidra med åsikter isåfall, snarare än att bara posta korta frågor om hur och varför man är på forumet. ser inte att det bidrar till diskussion över huvud taget.

*Knapplån*

Snälla!!! Kan vi inte ha "vapenstillestånd"... *viftar med flaggan (o en kall starköl som står i kylen)

så du menar att AR:arna aldrig är inne på tävlingsforumet och debatterar? :angel:

Inte jag i alla fall.

Det är ju inget som intresserar mig. Därför diskuterar jag inte på trav, island eller western heller.

Men här verkar det vara diskussioner utifrån tävlingsdressyrens ideal och det är väldigt förbryllande. Plus att många diskuterar för mig helt obegripligt.

Inte jag i alla fall.

Det är ju inget som intresserar mig. Därför diskuterar jag inte på trav, island eller western heller.

Men här verkar det vara diskussioner utifrån tävlingsdressyrens ideal och det är väldigt förbryllande. Plus att många diskuterar för mig helt obegripligt.

Märkligt, jag tycker det är frekvent som det är AR ideal inne och petar på dressyr forumet också : ) Bara för att det inte intresserar dig personligen, betyder ju inte att inte andra som tillhör en viss disciplin, för den skull behöver vara ointresserade av en annan disciplin.

Märkligt, jag tycker det är frekvent som det är AR ideal inne och petar på dressyr forumet också : ) Bara för att det inte intresserar dig personligen, betyder ju inte att inte andra som tillhör en viss disciplin, för den skull behöver vara ointresserade av en annan disciplin.

Kan du då ge några specifika exempel på lika infekterade "tävingstrådar" där "AR-folket" varit inne och petat i tävlingstrådarna, som det antal infekterade "AR"-trådar där "tävlingsfolket"/"rent klassiska dressyrfolket" varit inne?

Jag hittar vid en snabb blick en tråd om att ha "stigbygeln för långt ut på foten" där Biggan bara har sagt att hon också brukar ha det... Men jag ska leta vidare och se om jag kan hitta en mer infekterad tråd, i kväll.

Sen Gunnar var inne på tävlingsforumet och sa i från i en av de låsta trådarna överst i det forumet, så anser i alla fall jag och senare moderatorer, att tävlingsforumet varit ganska fritt på "infekterade" trådar. Att sen ingen brytt sig om de trådar JAG som moderator har låst överst i forumet här på klassisk ridkonst, det är ju en annan femma. Här för vi ju bara inspirerande, vänliga, vuxna och mogna diskussioner, där alla har rätt till en egen mening, eller...?

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Jadu Ingela, vet du att jag faktiskt inte lagt ner engagemang på att leta igenom trådarna alls, men jag skulle kunna ge specifika exempel om jag letade det är jag säker på. sen har jag i.o.f inte noterat ett specifikt datum när det skulle blivit en brytande punkt ang. detta, mycket möjligt att det är bättre än det varit i perioder, det har jag inte närmare koll på, utan jag vet bara att rent allmänt har det nog förekommit lika goda kålsupare på bägge sidor.
Poängen med mitt inlägg var väl snarare produktiviteten rent allmänt av intetsägande till diskussionen, kommentarer rent allmänt.

att du själv verkar vara på hugget och bitter över samma för diskussionen intetsägande ämne, är väl isåfall bara att beklaga.

Kan du då ge några specifika exempel på lika infekterade "tävingstrådar" där "AR-folket" varit inne och petat i tävlingstrådarna, som det antal infekterade "AR"-trådar där "tävlingsfolket"/"rent klassiska dressyrfolket" varit inne?

.................
Här för vi ju bara inspirerande, vänliga, vuxna och mogna diskussioner, där alla har rätt till en egen mening, eller...?

Mvh

IngelaH

Tillåt mig småle :grin:

För mig är det skillnad på att ha olika åsikter men ändå respektera varandra, och det som sker här....

Ärligt så tycker jag nästar lite synd om er AR'are
Tysta och försynta och gör inte mycket väsen av er.

Innan omläggningen höll jag mig härifrån.

............Anledningen att det är lugnare på Dressyr är ju att opponenterna jagats bort.

Detsamma gäller ju faktiskt här på AR

det är ju bara att titta på rutan "närvarande på forumet"....

Tillåt mig småle :grin:

För mig är det skillnad på att ha olika åsikter men ändå respektera varandra, och det som sker här....

Innan omläggningen höll jag mig härifrån.

............Anledningen att det är lugnare på Dressyr är ju att opponenterna jagats bort.

Detsamma gäller ju faktiskt här på AR

det är ju bara att titta på rutan "närvarande på forumet"....

Nej den stora anledningen till att man inte hittar infekterade trådar på dressyrforumet är ju för att alla dessa tas bort. Ingela är inte lika snabb på att låsa/ta bort trådarna på det här forumet, vilket jag tycker är bra. Det blir väldigt trist om bara den "ena sidan" får komma till tals i en diskussion och väldigt enkelspårigt. :cool:

Haha, jag tycker också lite synd om "oss"! Som inte får ha våra diskussioner om de egna sanningarna inom filosofin utan att det ifrågasätts (det är bra att bli ifrågasatt, men trevligt med lite lugn och ro ibland! :angel: )
Exempel:
Går man in på dressyr och ställer en frågeställning som utgår ifrån att man vill ha ett jämnt påskjut bakifrån och rida hästen till en uppfångande hand - då är det inte många som ifrågasätter det utgångsläget.
Om en AR-ryttare utgår från "sin läras sanning" i en frågeställning, att inte vilja ha stöd i munnen och ffa yttertygeln och träna bärigheten i ett bakben i taget, då måste man först, ofta förgäves, försöka motivera varför i hela fridens namn man inte vill ge stöd i yttertygeln innan man kommer till det relevanta! :p

När man börjat vänja sig vid det så är det lite av charmen, att diskussionerna alltid spårar ur och alltid någon som hittar något att hugga på för att föra diskussionen vidare! :rofl:
Till skillnad från dressyr där det lätt blir 10 hyfsat lika svar och sen tar diskussionen slut, och där man sällan behöver motivera sitt svar mer än; "det här funkade för mig".

Man kanske skulle dela upp det till ren AR och avancerat dressyrsvammel? :D

Nej den stora anledningen till att man inte hittar infekterade trådar på dressyrforumet är ju för att alla dessa tas bort. Ingela är inte lika snabb på att låsa/ta bort trådarna på det här forumet, vilket jag tycker är bra. Det blir väldigt trist om bara den "ena sidan" får komma till tals i en diskussion och väldigt enkelspårigt. :cool:

Och anledningen till att jag inte låser och raderar trådar, vad är det??? :angel: Jo, för då blir jag överhopad med ilskna PM, där det står att jag minsann är partisk moderator som raderar och låser de inlägg som inte passar mig.

Och så var det med det. :devil:

Men visst, jag kan börja radera och låsa inlägg och korta användare igen och sen strunta i att svara på alla ilskna PM i stället. :angel:

Tack för tipset. :bow:

Rider man bettlöst eller på stång. går det inte att rida med ett stöd. Så där går diskussionen itu när man vill ha en häst som ska våga ta stöd på bettet o sen få den att trampa på mot det. Hästen gör en nedåtsökning om handen tillåter.

Får oxå känslan av att många hästar inte går att rida på tränsbett. :confused: min tanke är att det mest sitter i hos den som håller i det:p
Att stång skulle ha den ena betydelsen o tränsbett en annan ser jag inte. Bara att en stång med kedja o hävarm- är betydligt skarpare- respektingivande.

Å nu blev det trådurspårning............:bump:

Sv: Utbrytning från skolförvirring - AR's existensberättigande på Klassiskt Ridkonstf

KL

Amen kom igen nu människor!

Det är ju delvis på grund av alla vitt skilda åsikter som det här forumet är så intressant. Visst kan det bli många lååånga inlägg som kanske inte leder direkt framåt, men man får väl ta det gode me re onde.. :cool:
Känns som att flera av de som diskuterar här tar både sig själv och forumet på alldeles för stor allvar!

KL

De trådar som jag sett Immer tagit bort är de som är fullkomligt nedlusad av personangrepp. Det har också varit hennes
motivering. Vi de enstaka tillfällen jag sett.

Jag orkar inte ha en åsikt om att ta bort eller inte. Det finsn ju för och nackdelar med allt

Jag tycker att vuxna människor borde kunna diskutera på en civiliserad nivå - för det är ju inte så att trådar tas bort för att det finns olika åsikter.

Åsiker - kan man utrycka på ett civiliserat sätt.

Sedan är det skillnad på diksussioner där vågorna kan gå höga, och när det urartar för att vissa trivs i en konfliktsituation.

Jag läste om ett boktips på ett annat forum.:angel:

Att leva ett liv - inte vinna ett krig

Här verkar pågå kriget mot AR - ofta.

Eller kriget mot felaktig ridning/åsikt

det är ju samma sak på andra underforum - så ämnet kan väl kvitta - det verkar vara själva krigandet som är grejjen.:grin:

Vi ser väl lika olika på detta som vi ser på ridning - konstigt vore det annars

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 681
Senast: kryddelydd
·
Ridning Dottern och jag vill dela häst för vi hinner inte med varsin. Hon vill rida western och jag lite mer "engelskt" eller klassiskt eller...
Svar
13
· Visningar
2 337
Senast: Glimris
·
Kropp & Själ Jag känner att jag behöver input från er som varit med om eller haft närstående som gått i väggen ordentligt. Den 1 Mars 2013...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 385
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar